وزیر جهاد کشاورزی هرمزگان:

طرح‎‌های پرورش ماهی در قفس در هرمزگان حمایت می‌شوند

وزیر جهادکشاورزی هرمزگان گفت: طرح های پرورش ماهی در قفس مورد حمایت این وزارتخانه قرار می گیرند و موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی در کنار فعالان این بخش قرار دارد.

طرح‎‌های پرورش ماهی در قفس در هرمزگان حمایت می‌شوند

کاظم خاوازی شنبه شب در نشست ستاد راهبردی اقتصادی هرمزگان افزود: یکی از بخش های این صنعت تولید بچه ماهی است که از این بخش به صورت کامل حمایت می شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به درخواست فعالان بخش پرورش ماهی در قفس برای توسعه بخش خود، ادامه داد: این بخش در زمان شکل گیری در کشور ناشناخته و مسایل و مشکل های آن نامعلوم بود ولی اکنون محدودیتی برای حمایت از این بخش برای توسعه و ورود سرمایه گذاران جدید نداریم.

خاوازی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: سال گذشته به خاطر بیماری لکه سفید ضربه سنگینی به کشور وارد شد و درحال حاضر وضعیت خوبی داریم و حتی وزن میگوها هم بالا رفته است.

وی یادآور شد: پرورش جلبک در جاسک با هدف رفع نیازهای کشور پیش بینی شده که می تواند در اقتصاد کشور موثر باشد، آگار یکی از محصول هایی است که از جلبک به دست می آید و در صنایع مختلف کاربرد دارد.

بواسطه گستردگی دریا و جزیره ها ، علاوه بر صیدهای عادی و استخرهای پرورش آبزیان درساحل براساس آمارها، استان هرمزگان با وجود ۵۳ واحد قفس پیشرو در تولید پرورش ماهی در قفس در کشور است.

کارشناسان حوزه شیلات، ظرفیت بالای تولید به علت وسعت دریاها، نبود نیاز به هوادهی، کاهش هزینه‌های تامین و نگه‌داری، شرایط مناسب پرورشی و کمبود گونه‌های مناسب که طیف وسیعی از غذای مردم را تشکیل می‌دهند را از مهم‌ترین علل موفقیت این استان در پرورش ماهی در دریا عنوان می کنند.

پرورش ماهی در قفس که در یک دهه اخیر با استقبال صیادان و ساحل نشینان روبرو شده، امروزه به تجارتی پر سود و کم هزینه دربین انواع صید در هرمزگان تبدیل شده است.

تا دیروز صیاد بایستی با شناور به دنبال ماهی در دریا بود و گاه ماهی چندانی به تور نمی آمد و صیادان از نبود ماهی گلایه می کردند که توسط کشتی های بزرگ صید می شود و به صیادان خرده پا نمی رسد، اما صید ماهی در قفس به روش علمی و تضمین شده که صیادان با رهاسازی بچه ماهی در قفس ها در یک دوره خاص ۶تا ۸ماه پس از بالغ شدن ماهیان یکجا برداشت می کنند.

البته باید گفت که در ایران سابقه زیادی در پرورش ماهی در قفس ثبت نشده، ولی از سال های ۱۳۶۱ با پرورش ماهی در قفس در سد « دز» خوزستان به صورت آزمایشی آغاز و در سال ۱۳۶۴ تولید در این دریاچه شروع شد.

استان هرمزگان نیز با ۲۲ بندر صیادی و بهره‌مندی از ۴هزار و ۵۰۰ فروند شناور صیادی، اشتغال پایدار برای ۳۱ هزار نفر صیاد، صید سالانه افزون بر ۲۷۰هزار تن انواع آبزی، ۳۰درصد بنادر صیادی و ۳۶ درصد صید انواع آبزیان کشور را به خود اختصاص داده است که این آمارها نشان از جایگاه و اهمیت فعالیت‌های شیلاتی این استان در کشور دارد.
در سال ۱۳۶۹ نیز پرورش ماهی در قفس با بسته شدن قراردادی بین شیلات ایران و یک شرکت نروژی در دریای خزر و دریای عمان شکل جدی تری به خود گرفت و طرح پرورشی آن در هرمزگان به ظرفیت ۱۸۰ تن اجرا شد و همچنان ادامه دارد.

رکورداری میانگین تولید در هکتار میگوی پرورشی، رتبه اول تولید لارو میگو در کشور، کسب مقام اول تولید ماهی در قفس، پیشرو در تولید ماهیان خاویاری در جنوب کشور و ایجاد اشتغال پایدار و دائمی برای افزون‌بر ۴۵ هزارنفر در بخش‌های شیلاتی بخشی از توانمندی‌های شیلاتی استان هرمزگان است.

شیلات به عنوان محور طلایی توسعه پایدار هرمزگان در حوزه آبزی‌پروری نیز با داشتن افزون‌بر ۵۰ هزار هکتار زمین‌های مستعد پرورش میگو، ظرفیت تولید ۱۸۰ هزار تن در سال و همچنین ظرفیت پرورش ماهی در دریا با ۱۱۳ هزارتن، در آینده به قطب اول تولید و پروش آبزیان در کشور تبدیل خواهد شد.

پرورش ماهیان دریایی در قفس علاوه بر کمک به حفظ ذخایر آبزیان، یکی از فرصت‌های مناسب سرمایه گذاری در حوزه شیلات است که این طرح در شیلات هرمزگان به صورت آزمایشی از سال ۸۶ در جزیره هنگام و بندر آفتاب اجرایی شده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها