واحدهای غیرمجاز پرورش ماهی در استان مرکزی ساماندهی می‌شوند

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با بیان اینکه

واحدهای غیرمجاز پرورش ماهی در استان مرکزی ساماندهی می‌شوند

محسن شانقی با اشاره به ضررهای ماده "مالاشیت‌گرین" در حوزه آبزی‌پروری اظهار داشت: در استان مرکزی 18 واحد با ظرفیت 54 میلیون قطعه ماهی سالانه وجود دارد و این واحدها پس از انجام مراحل لازم آنها را به مراکز پرورش ماهی عرضه می کنند و واحدهای "تخم‌ماهی چشم‌شده" قبل از دریافت محموله از خارج یا داخل کشور مجوزهای لازم از اداره دامپزشکی استان دریافت می کنند و پس از ورود محموله به این واحدها نیروهای ناظر اداره دامپزشکی و شیلات نظارت های لازم را انجام می‌دهند.

وی افزود: عمده مصرف ماده "مالاشیت‌گرین" در تخم‌ماهی چشم‌زده است و معمولاً واحدهای پرورش ماهی از مالاشیت‌گرین استفاده نمی‌کنند؛ تمام واحدهای موجود در استان مرکزی دارای آب‌های اختصاصی هستند و 50 درصد آنها دستگاه UV ( دستگاه ضدعفونی) نصب کرده و استفاده می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: مابقی واحدهای تفریخ و پرورش بچه ماهی در استان مرکزی درحال نصب دستگاه uv هستند و معمولا این واحدها از آب‌های اختصاصی استفاده می‌کنند و این امر باعث کاهش بیماری در ماهیان می‌شود و "هالامید" جایگزین "مالاشیت گرین" شده است.

شانقی خاطرنشان کرد: ماهیان استخرهای تخم‌ماهی چشم‌زده معمولا به سبب استفاده از آب اختصاصی و روش‌های نوین دچار بیماری‌های عفونتی نمی شوند و بخاطر همین امر نیاز به استفاده از مالاشیت گرین وجود ندارد و همچنین در مرحله تفریخ مسئول فنی مشکلات، انتقال و غیره را به اداره به دامپزشکی اطلاع می‌دهد و سپس گواهی لازم از سوی اداره صادر می‌شود.

نظارت بهداشتی بر مزارع پرورش ماهثی در استان مرکزی

وی تصریح کرد: به منظور نظارت بهداشتی از مزارع پرورش علاوه بر اینکه بازدیدهای تصادفی و مستمر در طول سال انجام می شود، سالانه پایش باقی مانده سم "مالاشیت گرین" استان انجام می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: ماهیان معمولا از طریق آب رودخانه‌ها و مشترک به بیماری مبتلا می‌شوند که خوشبختانه تمام واحدهای تفریخ موجود استان مرکزی از آب اختصاصی استفاده می‌کنند و در واحدهای دارای پروانه استان ابتلا ماهی به بیماری کم است؛ مشکلات موجود بر اثر عدم مدیریت صحیح است.

شانقی بیان کرد: متأسفانه در استان مرکزی واحدهای پرورش ماهی غیرمجاز وجود دارد که ماهی خود را از استان‌های دیگر یا به صورت غیرمجاز از واحدهای موجود دریافت می‌کنند و برای ورود محموله ماهی از اداره دامپزشکی گواهی دریافت نمی‌کنند و بخاطر همین امر امکان نظارت‌های کافی وجود ندارد و در صورت اطلاع از مردم به صورت اتفاقی به واحدهای پرورش ماهی مراجعه کرده و برخورد می کنیم و از مردم خواهشمندیم در صورت مشاهده با پل ارتباطی 1512 تماس بگیرند.

ماهی مانند مرغ به صورت بسته بندی وارد بازار نمی‌شود

وی تصریح کرد: متاسفانه ماهی همانند مرغ به صورت بسته‌بندی وارد بازار نمی‌شود و همین امر نظارت را دشوار می‌کنند اما درصورت بسته بندی و مشخص بودن واحد عرضه می‌توانیم نظارت بیشتری انجام دهیم و امسال واحدهای غیرمجاز پرورش ماهی استان مرکزی با همکاری سازمان شیلات ساماندهی می‌شوند تا موادغذایی سالم و با کیفیت تری به دست مردم برسد، نمونه ماهیان قبل از توزیع در بازار به آزمایشگاه ارسال می شود و پس از تایید و عدم استفاده از مالاشیت‌گرین در بازار توزیع و عرضه می‌شود و خوشبختانه تا به امروز مورد مثبت آزمایشگاهی استفاده از مالاشیت‌گرین یافت نشده است.

مدیرکل سازمان دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: دسترسی به موادغذایی سالم و با کیفیت از حق مردم استان مرکزی است و خواهشمندیم از فروشنده‌های خیابانی ماهی خریداری نکنند بخاطر اینکه نه تنها کیفیت آنها تایید نشده بلکه مبدا اصلی آنها مشخص نیست و درصورت مشاهده می توانند با پل ارتباطی 1512 تماس بگیرند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها