عقلانیت، زیربنای سیاست در اداره کشور است

عقلانیت، زیربنای سیاست در اداره کشور است که هرچند گاه از آن به محافظه‌کاری تعبیر می‌شود، اما رمز پیروزی در برابر همه فشارهایی است که هدف آن، برهم ریختن سیستم محاسباتی یک کشور است.

عقلانیت، زیربنای سیاست در اداره کشور است

اهمیت رعایت عقلانیت در تصمیم‌گیری‌ها به‌ویژه آنجا بیشتر می‌شود که شور و احساسات، فرصت تصمیم‌گیری بر مدار عقلانیت را محدود کرده و تصمیم‌گیرندگان را زیر منگنه احساسات صادقانه و پرخروش قرار می‌دهد.

جنگ یکی از همان صحنه‌هاست که معمولا چنان شوری برای مقاومت در برابر متجاوز پدید می‌آورد که بیم به حاشیه رفتن عقلانیت را افزایش می‌دهد؛ چه این جنگ نظامی باشد، چه اقتصادی و یا حتی فرهنگی.

هرچند در جریان جنگ روانی، دشمن همواره تلاش می‌کند تا عقلانیت انقلابی را کنشی غیرعقلایی و از سر احساسات محض جلوه دهد، اما تجربه بیش از ۴۰سال حکمرانی در گفتمان انقلاب اسلامی نشان می‌دهد رفتارهای انقلابی در ایران همواره در چارچوب عقلانیت بوده است. هرچند این عقلانیت ابزاری نبوده و ارزشی است.

پایان جنگ ۸ ساله یک تجربه موفق برای تبیین عقلانیت انقلابی است. تصمیمی که هم مبتنی بر مقاومت انقلابی ۸ساله است، هم برآمده از برآورد شرایط و امکانات. هم تلخ است چون جام زهر و هم ناگزیر، برای حفظ مصلحت بالاتر که همان اجرای احکام اسلامی است.

عقلانیت در دفاع مقدس، ایران را همواره در چارچوب کلان گفتمان انقلاب اسلامی قرار می‌دهد و در این چارچوب قرار نیست فتح سرزمین، حبّ پیروزی یا برادرکُشی هدف باشد.

عقلانیت انقلابی در جنگ، حفظ مصالح اسلام و ایران و هدف قرار می‌دهد و همین، گاهی حکم جهاد را می‌طلبد و گاهی هم پایان آن را.

در تاریخ صدر اسلام نیز همین عقلانیت دیده نی‌شود. آیات قرآن هم حکم آغاز جنگ دارد و هم پایان و تجربه حکومت علوی نیز نشان می‌دهد در اسلام، اصل بر جنگ یا صلح نیست، اصل بر منافع و مصلحت امت اسلامی است.

به این ترتیب، پایان جنگ تحمیلی به تعبیر رهبر انقلاب، نشانی از تدبیر و عقلانیت داشت و این تجربه ای برای امروز ماست. اینکه در میانه شور و احساسات هدف را گم نکنیم و مبادا مصالح فردی، مصلحت امت اسلامی را تحت تاثیر قرار دهد.

پایان جنگ، یک الگو بود. الگویی مهم به انداره ۸سال جنگ. تجربه ای که نشان داد برخلاف تبلیغات منفی، حکومت انقلابی، بر مدار عزت و عقلانیت کشور را اداره می کند.

منبع: خبرفوری

76

حجم ویدیو: 9.84M | مدت زمان ویدیو: 00:06:36 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • احمدی
    0

    عجب ، تا دیروز ایدئولوگ جناح اصولگرا چون یامین پورورائفی پور وشریعتمداری ها با قبضه کردنصدا وسیما در برنامه های مختلف می گفتند که هاشمی رفسنجانی جام زهر را به امام داد وبزرگان نظام علیرغم این که حقیقت را می دانستند سکوت کردن تا هاشمی هرچه بیشتر تخریب شود اما امروز که رهبری فرمودند پایان جنگ و پذیرفتن قطعنامه وجام زهر یکی ازبهترین وعقلایی ترین کارهای امام بود ان نادانان این به شکلی دیگرعرض اندام خواهند کرد ،همان هاشمی که از همان ابتدا احمدی نژاد را پیش بینی کرد ودیگران بعد از ۱۵ سال به ان رسیدند !!؟

  • ناشناس
    0

    کجای این کارها عقلانیت دقیقا از خریت پایین تر است الاغ در ابتدا از بداند مسیرش خطر ناک است جلو نمیرود. اگر کسی بداند عاقبت کار امکان موفقیت نیست از الاغ پایین تر است. از روز روشن تر است که ما نمیتوانم در مقابل جهان بایستیم و تحریم اثری ندارد رفتن به استقبال تحریم و جنگ با آمریکا از خریت هم پایین تر است. چهار سال به امید دیوانه بودن ترامپ تورم وحشت ناک بوجود آوردند و عملاً کشور برای گروه زیادی حالت قحطی است. یک کارگر باید حداقل ۵۰ ماه حقوق خود را پس انداز کند تا یک پراید بخرد.

  • رضا.
    0

    عقلانیت حلقه مفقوده در سیاست خارجی ماست. یادم هست تا دو سال ترامپ که دیوانه می‌خوانند ش علام میکرد که دولت مردان ایران باید برای اینکه از برجام خارج نشویم بیایند و مذاکره کنیم ودقیقا دوهفته قبل از خروج از برجام همین وزیرخارجه ما به صراحت میگفت که آمریکا اگر می‌توانست در این دو سال خارج میشد و آنها قدرت خارج شدن از برجام را ندارند و شد آنچه نباید میشد و وضعیت رقت انگیزی که مردم در آن گیر افتادند دقیقا نتیجه بی تدبیری تصمیم گیران اصلی است

  • مهدی
    0

    خر؟چه داند قیمت نفل و نبات

  • مهدی دربجوقایی
    0

    بدبخت کشوری که علم الهدی با ی سخنرانی داخل مشهد سیاست خارجیش عوض بشه/ بیسوادی تا کی با کشور ما بازی کنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها