وضعیت آب اصفهان مدیریت نشود باید منتظر حوادث ناگواری باشیم/ از ابتدا جانمایی صنعت در استان اشتباه بود/ کشاورزان ناگزیر به تغییر کاربری شدند

نماینده اصفهان در شورای عالی استان‌ها گفت: با شرایط خشکسالی که در استان وجود دارد باید از سوی مسئولان نسبت به مدیریت آب دقت شود و از برداشت‌های غیر اصولی و غیر قانونی جلوگیری به عمل آید.

وضعیت آب اصفهان مدیریت نشود باید منتظر حوادث ناگواری باشیم/ از ابتدا جانمایی صنعت در استان اشتباه بود/ کشاورزان ناگزیر به تغییر کاربری شدند

حسنعلی مبینی نژاد اظهار داشت: خشکسالی که از سال های قبل در استان اصفهان وجود داشت همچنان ادامه دارد و استان با وجود بارندگی‌های اخیر هنوز از نظر منابع آبی در شرایط بحرانی قرار دارد.

عضو شورای عالی استان ها ادامه داد: در 2 سال گذشته با پافشاری کشاورزان مقداری از آب سد زاینده‌رود را رها سازی کردند که با شرایط موجود کشاورزان شرق و غرب استان توانستند یکی دو سال اخیر را پشت سر گذاشته و از شرایط موجود نسبتا راضی باشند.

مبینی نژاد: به دلیل نبود آب تمامی اراضی کشاورزی دستخوش تغییر کاربری شده اند. بسیاری از اراضی کشاورزی به سمت باغ سازی می روند. از طرفی دولت تلاش می کند که این اقدام صورت نگیرد از طرفی نیز باید به کشاورزان حق داد که چاره ای جز این کار برای‌شان باقی نماند.

اگر قرار است آب در اختیار کشاورز قرار نگیرد و آنها نتواند بر روی زمین های شان کار کنند یا باید کشت گلخانه ای را برای شان افزایش دهند و یا تسهیلات مناسب تری را در اختیارشان بگذارند.
مبینی‌نژاد ادامه افزود: اخیرا نیز مسئولان حوزه آب به کشاورزان اعلام کرده‌اند آب را قطع نمی‌کنند. کشاورزان باید سه ماه دیگر حداقل آب مورد نیازشان تامین شود که کشت شان از بین نرود و همچنین بتوانند کشت گندم داشته باشند.

مسئولان حوزه آب به تعهدات شان عمل نکردند

وی عنوان کرد: طی جلسه ای که صنف کشاورزی با مسئولان ‌مربوطه داشته اند قول مساعد برای تامین آب کشاورزان دادند ولی به تعهدات شان عمل نکردند و تصور می‌کنم همین روزها اگر تدبیری درباره مشکل آب مورد نیاز کشاورزان اندیشیده نشود باز هم ممکن است تحصن کنند و اعتراض‌های‌شان را از سر بگیرند.

از برداشت های غیرقانونی آب دست بردارند

نماینده اصفهان در شورای عالی استان‌ها گفت: با شرایط خشکسالی که در استان وجود دارد باید از سوی مسئولان به مدیریت آب دقت شود و از برداشت های غیر اصولی و غیر قانونی جلوگیری به عمل آید و از بذل و بخشش آب دست بردارند و حقوق کشاورزان را در نظر بگیرند. در غیر این صورت باید منتظر حوادث ناگواری باشیم. مدیریت آب استان باید شرایط موجود را درک کند و همین مقدار آبی را که برای کشت و کار در اختیار کشاورزان قرار می داد را ادامه دهد.

اصفهان نباید صنعتی می شد

مبینی نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: از ابتدا در جانمایی صنعت در استان اصفهان اشتباه کردند. اصفهان نباید صنعتی می شد چون از منابع آبی لازم که جوابگوی صنایع باشد، برخوردار نیست ولی حالا کاری است که شده و می شود با مدیریت برداشت های اضافه را تحت کنترل درآورد.

صنعت بیش از اندازه آب برداشت می کند و وقتی صنایع را برای برداشت آب در اولویت قرار می دهند باید خسارت کشاورزان را نیز جبران کنند.

برای مصرف آب صنایع باید از تکنولوژی روز دنیا استفاده کنند

عضو شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: صنایع در استان بیش از حد از منابع آبی بهره‌برداری می‌کنند و در اعتراضات کشاورزان در سال های اخیر این موضوع را شاهد بودیم. برای بخش صنعت باید از تکنولوژی روز دنیا استفاده کنند که کمترین مصرف آب را داشته باشند و کار به گونه ای پیش برود که کشاورزان نیز بتوانند از آب مورد نیازشان در بخش کشاورزی بهره برداری کنند.

وی بیان کرد: بیشترین خسارت های کمبود آب در استان متوجه محیط زیست و به خصوص به زاینده رود وارد شد که در گذشته رونق خوبی داشت. ساکنین حاشیه زاینده رود و به خصوص کشاورزان به دلیل همین کمبود آب دچار خسارت‌های زیادی شدند.

مبینی نژاد: صنایع در استان بیش از حد از منابع آبی بهره برداری می کنند و در اعتراضات کشاورزان در سال های اخیر این موضوع را شاهد بودیم. برای بخش صنعت باید از تکنولوژی روز دنیا استفاده کنند که کمترین مصرف آب را داشته باشند و کار به گونه ای پیش برود که کشاورزان نیز بتوانند از آب مورد نیازشان در بخش کشاورزی بهره‌برداری کنند.

نماینده اصفهان در شورای عالی استان ها گفت: زمین های کشاورزی استان که در گذشته برای کشت محصولات رونقی داشت هم اکنون در حال تخریب اند. به دلیل نبود آب تمامی اراضی کشاورزی متاسفانه دستخوش تغییر کاربری شده اند. بسیاری از اراضی کشاورزی دارند به سمت باغ سازی می‌روند. از طرفی دولت تلاش می‌کند که این اقدام صورت نگیرد. از طرفی نیز باید به کشاورزان حق داد که چاره ای جز این کار برای شان باقی نماند.

اگر قرار است آب در اختیار کشاورز قرار نگیرد و آنها نتواند بر روی زمین های شان کار کنند یا باید کشت گلخانه ای را برای شان افزایش دهند و یا تسهیلات مناسب تری را در اختیارشان بگذارند.

تخریب و تغییر کاربری به دلیل کمبود آب

مبینی نژاد ادامه داد: کشاورز مجبور است تغییر کاربری بدهد. وقتی چرخه کشاورزی و زندگی اش نمی چرخد مجبور است تغییر کاربری بدهد. در شرق اصفهان زمین داران، باغبان شخص دیگری شده اند چرا که مجبور شدند زمین کشاورزی شان را به باغ تبدیل کنند و یا بفروشد. ولی اگر همین کشاورز آب برای کشاورزی داشت به این وضعیت دچار نمی شد.

وی بیان کرد: استان اصفهان اگر سهمی که از حق آبه آبریزهای مجموعه زاینده رود که به سمت استان وارد می‌شود، داشت نیاز و مشکل کم آبی اش برطرف می شد.

آب چهارمحال و بختیاری از اصفهان است

عضو شورای عالی استان ها در ادامه افزود: آب چهارمحال و بختیاری از اصفهان است و تنها چند سال است که از این استان جدا شده است. منابع آبی که در چهار محال و بختیاری است بر اساس طومار شیخ بهایی حقوق کشاورزان اصفهانی است و تونل اول با هزینه کشاورزان اصفهانی احداث شد. چهارمحال قبلا جزو اصفهان بوده و منابع آبی اصفهان در آنجا قرار گرفته است.

مبینی نژاد عنوان کرد: منابع آبی که بیش از 400 سال است برای اصفهان است. اگر میزان سهمی که اصفهان از منابع چهارمحال و بختیاری دارد برسد دیگر استان نیاز به راهکارهای دیگری برای رفع مشکل کمبود آب نحواهد داشت. یا آب‌هایی که هم اکنون از سمت کارون به خلیج فارس می‌ریزد، این آب‌ها اگر در مسیر خودشان‌هدایت شوند ما نیاز به اجرای طرح های دیگری نخواهیم داشت. طرح هایی نیز برای انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی در دست بررسی است. بخشی از کارشناسان نظرشان بر این است که اگر این طرح اجرا شود مشکل بی‌آبی در فلات مرکزی برطرف خواهد شد.

منبع: ایلنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها