چرا امام خمینی فرمود‌: "خرمشهر را خدا آزاد کرد"؟

کارشناس مسائل دینی گفت: مادامی که فرهنگ حسینی زنده است، ما نیز زنده‌ایم و مردگی زمانی است که این فرهنگ زنده نباشد که این هرگز ممکن نیست.

چرا امام خمینی فرمود‌: "خرمشهر را خدا آزاد کرد"؟

حجت‌الاسلام محمدصادق باقری طی سخنانی به مناسبت روز شهادت حضرت رقیه سلام‌الله‌علیها با اشاره به جریان توحید در نهضت سیدالشهداء علیه‌السلام گفت: نهضت امام حسین علیه‌السلام حول محور توحید می‌چرخد، تمام انبیاء علیهم‌السلام آمدند تا بگویند «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیكَ لَهُ»، این مسأله در جریان زندگی تمام اولیای الهی نیز صادق است.

وی افزود: سیّد بن طاووس از امام صادق نقل مى‌کند: «محمّد حنفیّه در شبى که فردایش امام علیه‌السلام از مکّه رهسپار عراق بود، به محضر امام شرفیاب شد و عرض کرد: اى برادر! تو بى‌وفایى کوفیان را نسبت به پدر و برادرت، شناخته‌اى، من نگرانم که با تو نیز چنین کنند. اگر در مکّه بمانى، تو عزیزترین و محترم‌ترین شخص خواهى بود. امام فرمود: «یا اَخِی قَدْ خِفْتُ اَنْ یَغْتالَنی یَزیدُ بْنُ مُعاوِیَةَ فِی الْحَرَمِ، فَاَکُونَ الَّذی یُسْتَباحُ بِهِ حُرْمَةُ هذَا الْبَیْتِ؛ برادر! من بیم از آن دارم که یزید، خونم را در حرم (امن خدا) بریزد و بدین سبب حرمت این خانه شکسته شود.»

این کارشناس مسائل دینی اضافه کرد: محمّد بن حنفیّه عرض کرد: «اگر از این جهت نگرانى، به سمت یمن یا به سرزمین‌هاى ناشناخته دیگر کوچ کن که تو در آنجا محفوظ‌ترى و کسى به تو دست نخواهد یافت. عرض کرد: پس چه شده است که با این شتاب رهسپارى؟ فرمود: «أَتانی رَسُولُ اللّهِ صلى‌الله علیه‌وآله بَعْدَ ما فارَقْتُکَ، فَقالَ: یا حُسَیْنُ اُخْرُجْ فَإِنَّ اللّهَ قَدْ شاءَ اَنْ یَراکَ قَتیلا؛ هنگامى که از تو جدا شدم، پیامبر خدا را در خواب دیدم، به من فرمود: اى حسین! رهسپار (عراق) شو، خداوند مى‌خواهد تو را کشته ببیند. محمّد بن حنفیّه گفت: «إِنَّا لله وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»؛ ما از آن خداییم و به سوى خدا برمى‌گردیم. با این حال چرا این زنان را با خود مى‌برى؟! امام علیه‌السلام فرمود: «قَدْ قالَ لِی: إِنَّ اللّهَ قَدْ شاءَ أَنْ یَریهُنَّ سَبایا؛ رسول خدا به من فرمود: خداوند مى‌خواهد آنان را اسیر ببیند. امام پس از این گفت‌وگو با برادرش خداحافظى کرد و رفت.

موکب تسنیم , ماه محرم , امام حسین (ع) , امام خمینی(ره) ,

«امام حسین علیه‌السلام در شب عاشورا وقتی هنوز تعداد یاران به 72 نفر هم نرسیده بود، خطبه‌ای خواند و فرمود: خدایا تو را سپاس می‌گویم همان سپاسی که در روز نعمت گفته‌ام. حضرت زینب سلام‌الله‌علیها وقتی یزید خطاب کرد که دیدی خدا با شما در کربلا چه کرد؟ فرمود:‌ «جز زیبایی ندیدم؛ مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا»، این بزرگواران نسبت به خدا حسّاس‌اند و غیورانه رفتار می‌کنند.»

حجت‌الاسلام باقری با بیان مطلب فوق خاطرنشان کرد: مادامی که فرهنگ حسینی زنده است، ما نیز زنده‌ایم و مردگی زمانی است که این فرهنگ زنده نباشد که این هرگز ممکن نیست. چرا این‌قدر سفارش شده در اقامه نماز از تربت امام حسین علیه‌السلام استفاده شود؟ چون تربت امام حسین در نماز، خون و حیات به انسان تزریق می‌کند. امام خمینی (ره) زمانی که خرمشهر آزاد شد، درس بزرگی به ما داد و فرمود: ای مردم خرمشهر را خدا آزاد کرد. این محور در سیره عملی و رفتاری پیروان راه امام حسین علیه‌السلام نیز به وضوح نمایان است.

منبع: تسنیم

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    امام خمینی در باره آزادی خرمشهر این گونه گفت تا این که ما هرگز تصور نکنیم شهادت سید الشهدا امام حسین (ع) اسلام را ، که با وعده ی خداوند تا ابد باقی است ، زنده نگه داشت بلکه این فدا کاری برای دین خدا است که نام سید الشهدا و یاد نهضت عاشورای حسینی را تا ابد جاودان کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها