ماجرای ساخت جاده در مسیر زندگی یوزپلنگ‌های خراسان به کجا رسید؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست مخالفت خود را با احداث محور بشرویه – بجستان به دلیل تداخل با مناطق حفاظت شده اعلام کرده، بنابراین پرونده ساخت این محور منتفی است.

ماجرای ساخت جاده در مسیر زندگی یوزپلنگ‌های خراسان به کجا رسید؟

حسن اکبری در خصوص اظهار نظر و مخالفت دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با ساخت محور بشرویه - بجستان، اظهار کرد: مطالعه اولیه طراحی مسیر بر روی کاغذ صورت گرفت و توسط مشاور از سوی سازمان محیط زیست پیگیری شد.

وی افزود: مسیر این جاده از دو منطقه حفاظت شده افتخاری خراسان رضوی و مظفری خراسان جنوبی عبور می‌کند که جزء زیستگاه‌های محیط زیست هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه این مسئله در مکالمه تلفنی با سازمان محیط زیست به خراسان جنوبی گزارش شده است، تصریح کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان برای احداث این جاده باید از محیط زیست مجوز دریافت کند، بنابراین با اعلام مخالفت محیط زیست، این مسئله منتفی شده است و هر زمان مکاتبه با اداره کل محیط زیست استان انجام شود، مراتب پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه تا قبل از این هیچ گونه کار اجرایی در مورد احداث این محور انجام نشده است، افزود: از نظر زیستگاه یوزپلنگ، مستنداتی مبنی بر اینکه در این منطقه یوز وجود داشته باشد، نداریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی معتقد است آن گونه که بیان شده در منطقه حفاظت شده مظفری استان در طی ۱۰ سال اخیر یوزپلنگ آسیایی مشاهده نشده، اما این منطقه از حیث محیط زیست و اینکه خواستگاه گونه‌های جانوری دیگری است، حائز اهمیت است.

اکبری یادآور شد: مهم‌ترین پناهگاه یوزپلنگ در استان، پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس است که در این منطقه نیز طی سال‌های اخیر تنها توانسته‌ایم یوزپلنگ‌های نر را رصد کرده و یوزپلنگ آسیایی ماده مشاهده نکرده‌ایم که این امر زنگ خطری برای انقراض این گونه است.

از آنجایی که جمعیت یوزپلنگ آسیایی در کشور ما به شدت در معرض خطر انقراض است و تصادفات جاده‌ای همواره به عنوان یکی از مهمترین تهدیدات جمعیت یوزها عنوان می‌شود، انجمن‌های زیست محیطی از جمله انجمن یوزپلنگ ایرانی نسبت به تبعات ساخت این جاده در کوریدور حفاظتی این گونه از حیات وحش هشدار داده‌اند.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها