بهبود کسری مخزن ۲۷۰ میلیون مترمکعبی آب در استان مرکزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی گفت: دشت‌های استان مرکزی ۱۸۷ میلیون مترمکعب کسری مخازن آب دارند که نسبت به کسری مخزن ۲۷۰ میلیون مترمکعبی سال‌های گذشته این کمبود بهبود یافته است.

بهبود کسری مخزن ۲۷۰ میلیون مترمکعبی آب در استان مرکزی

عزت اله آمره‌ای افزود: دشت‌های اراک و ساوه در استان مرکزی ممنوعه و بحرانی هستند و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های کلان صنعتی و قابلیت کشاورزی که در حریم آنها وجود دارد، فشار مضاعفی را متحمل می‌شوند و بهبود نسبی در جبران کسری مخزن آب این دشت ها رخ نداده است.

استفاده از ظرفیت پساب‌ تصفیه‌خانه فاضلاب‌ها و انتقال از حوزه‌های مجاور از جمله برنامه‌های این شرکت برای کاهش فشار برداشت و حفظ مؤثر منابع آب زیرزمینی در دشت‌های اراک و ساوه است.

وی ادامه داد: سال‌های اخیر در راستای برنامه‌های نظارتی و حفاظتی 1300 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده و با کنترل چاه‌ها و اضافه برداشت‌ها گام‌های مهمی برای بهبود سفره‌های آب زیرزمینی برداشته شده است.

بارندگی‌های ۲ سال اخیر آثار مطلوبی در بهبود نسبی منابع آب زیرزمینی استان داشته است، اما با این حال برنامه‌های نظارتی و حفاظتی همچنان ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی اظهار داشت: بهار سال گذشته استان مرکزی فصل پرآبی را تجربه کرد و به طور تقریبی تمام سدها و بندهای مخزنی استان سرریز داشتند.

در رابطه با ذخیره آبی ۲ سد بزرگ استان نیز سد الغدیر ساوه ۲۱۰ میلیون متر مکعب و سد کمال صالح در اراک ۸۲ میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارند و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز این سازه‌ها در صورت پربارشی سرریز داشته باشند. ۴۵ سد کوچک هم در استان مرکزی بر اثر فعالیت بارشی مطلوب در ۲ سال اخیر سرریز داشته‌اند.

آمره‌ای در رابطه با میزان آب مصرفی در استان مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر ۹۲ درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، 3 و نیم درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش آشامیدنی مصرف می‌شود.

منبع: ایلنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها