سرپناهی بر سقف‌های ترک خورده خانوارهای کم‌درآمد کرمانی

 تامین مسکن ایمن برای اقشار کم‌درآمد با وجود افزایش قیمت‌ها، یک نیاز اساسی در زندگی و معیشت مردم بشمار می رود که دولت نیز در راستای کاهش فاصله طبقاتی، پیشگیری از بحران و کمک به معیشت جامعه، برای تامین آن در تلاش است.

سرپناهی بر سقف‌های ترک خورده خانوارهای کم‌درآمد کرمانی

گسترش روز افزون جمعیت، نیاز به تولید و تامین مسکن را در کشور افزایش داده و این نیاز موجب تقاضای بالا در بازار نسبت به تولید و در نهایت رشد قیمت‌های اجاره و خرید مسکن شده که اثرات منفی آن بیشتر در طبقه کم درآمد جامعه مشاهده می‌شود.

قشر کم‌درآمد که عموما در مناطق حاشیه ای، بافت فرسوده و مناطق روستایی کرمان ساکن هستند، برای پاسخگویی به نیاز تامین مسکن، بسیاری از ضرورت‌های معماری از جمله ایمنی و استانداردسازی را نادیده می‌گیرند که در صورت جدی نگرفتن آن، موجب ایجاد خطرات جدی می‌شود.

همچنین طی سالیان گذشته کشور دچار بحران های متعددی شد که در زندگی مردمان استان کرمان به‌ویژه بر قشر کم درآمد جامعه بسیار اثرگذار بود و از این دست می توان به تحریم های ظالمانه، بیماری کرونا و افزایش ناگهانی قیمت ها ناشی از آن و سیل و زلزله های متعدد و تحمیل خسارت به ویژه به حوزه مسکن اشاره کرد .

دولت در شرایطی که به صورت همزمان با تحریم‌ها و کرونا مقابله می‌کند، برای کنترل و مهار قیمت مسکن نیز به میدان آمده و به دستور مستقیم ریاست جمهوری، عزمی جزم برای مدیریت بازار مسکن دارد و می خواهد به قیمت خرید و اجاره سامان‌دهد.

در شرایطی که تهیه مسکن یکی از دغدغه های اصلی دولت و مردم و در واقع کارنامه یک دولت محسوب می شود و این حوزه نه تنها یک وزارت خانه بلکه بسیاری از بخش های کشور را درگیر می کند، این روزها چتر حمایتی دولت بخشی گسترده از جمعیت استان کرمان را با اجرای طرح های مختلف تحت پوشش طرح‌های مسکن سازی خود درآورده و اجرای این طرح‌ها علاوه بر اشتغال و کارآفرینی، با تامین مسکن مقاوم می‌تواند از بحران‌های آینده جلوگیری کند.

دولت علاوه بر طرح‌های بازآفرینی شهری و احداث مسکن روستایی، طرح اقدام ملی برای کمک به هموطنان و هم‌استانی‌های کم بضاعت کرمانی راه‌اندازی کرد و احداث این طرح ها در صورت تکمیل با تامین مسکن ارزان قیمت، در شرایط فعلی قیمت مسکن را نیز می‌تواند کنترل کند و اکنون اجرای این طرح ها در محلات هدف بازآفرینی شهری با توجه به آسیب‌پذیری ساکنان آن، در مناطق روستایی، حاشیه‌ای و بافت فرسوده آغاز شده و توانسته بخشی از نیاز قشر کم درآمد جامعه را پوشش دهد.

دولت با بهره گیری از زیرساخت‌ها و امکانات کشور و همچنین ارائه تسهیلات و تخفیفات، طرح اقدام ملی مسکن را در استان ها اجرایی کرده که این طرح‌ها نیز با نقش حمایتی می‌تواند برنامه عملیاتی تامین نیاز مسکن ارزان را برای بخشی گسترده از جمعیت فاقد مسکن استان کرمان به سرانجام برساند که در این راستا کرمان با آماده سازی بیش از ۵۰۰ واحد از این طرح جزو استان های پیشرو محسوب می شود.

سرپناهی بر سقف‌های ترک خورده خانوارهای کم‌درآمد کرمانی

می توان یک دهه گذشته را دوره تحول در مسکن استان کرمان معرفی کرد زیرا کافی است که در خیابان های این شهر گذر کنی خانه های خشت و گلی و گنبدی سال های گذشته این روزها جای خود را با مسکن نوساز و مقاوم عوض کرده به گونه ای که بسیاری از مردم ضرورت های معماری و شهرسازی را در طرح های مسکن خود لحاظ می‌کنند.

بنا به گفته مسئولان، این استان با توجه به طرح‌های مختلف مسکن‌سازی، قیمت مسکن و دیگر موارد جزو کمترین نرخ‌های تورم بین استان‌ها قرار گرفته لذا با ادامه یافتن این طرح‌ها در بلند مدت، فشارهای اقتصادی حاکم بر جامعه به‌ویژه بر قشر کم‌درآمد تا حدی گسترده کاهش می‌یابد.

سرپناهی بر سقف‌های ترک خورده خانوارهای کم‌درآمد کرمانی

طرح‌های دولت نقشی موثر بر بازار مسکن دارد

رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک استان کرمان با اشاره به پیش‌نیازهای حمایت از قشر کم درآمد جامعه گفت: دولت با ارائه مشوق‌های بانکی، تخفیف در صدور پروانه ساختمانی و واگذاری زمین ارزان قیمت به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان مسکن و همچین واگذاری تسهیلات کم‌بهره و بلندمدت به خریداران می تواند به رونق بخش مسکن کمک کند.

محسن شهریاری افزود: با توجه به اینکه بخش مسکن یکی از مهمترین ارکان اقتصاد کشور محسوب می‌شود باید در بُعد اقتصاد کلان برنامه‌ریزی لازم از سوی دولت برای افزایش تولید و مهار قیمت‌ها انجام گیرد.

وی تصریح کرد: قیمت فروش و اجاره مسکن در استان کرمان طی سال گذشته و اوایل امسال سیر صعودی داشته و حضور واسطه‌ها و دلالان بر افزایش قیمت املاک دامن زده است.

کارشناس املاک استان کرمان با بیان اینکه قیمت املاک در سایت‌های مجازی نیز می تواند موجب افزایش شدید قیمت ملک شود ،اظهار داشت: یکی دیگر از دلایل بالا رفتن قیمت تمام شده مسکن در این استان افزایش غیرقابل قبول نرخ عوارض و صدور پروانه ساختمانی است و گرانی قیمت مصالح ساختمانی و دستمزد هم از دیگر عوامل قیمت تمام شده مسکن تلقی می‌شود که با اجرای طرح های دولت بخشی از آن را کاهش داده است.

شهریاری تاکید کرد: در صورتی که طرح اقدام ملی مسکن به صورت صحیح اجرا شود قطعاً نتایج مطلوبی در بازار مسکن به‌دنبال خواهد داشت .

سرپناهی بر سقف‌های ترک خورده خانوارهای کم‌درآمد کرمانی

بیش از ۳۳ هزار نفر متقاضی طرح اقدام ملی مسکن در کرمان شدند

همچنین مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: ۳۳ هزار ۶۴۱ نفر متقاضی استان کرمان تا به امروز در سامانه طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کرده که ۱۱ هزار و ۸۶۷ نفر از آنان واجد شرایط تشخیص داده شدند و در تایید افراد ثبت نام شده نسبت به میانگین کشور عقب هستیم و حداکثر ثبت نام یکهزار و ۵۰۰ نفر نهایی شده است.

علی حاجی‌زاده افزود: این افراد باید جهت تایید مدارک ثبت‌نام به ادارات راه و شهرسازی شهرستان خود مراجعه کنند و تعهدنامه رسمی را تحویل دهند و پس از احراز هویت، تاییدیه در سامانه و افتتاح حساب در بانک مسکن، متقاضیان نسبت به واریز ۴۰ میلیون تومان اقدام کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکهزار و ۷۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح‌های مختلف از جمله مسکن مهر و اقدام ملی مسکن در مرحله بهره برداری قرار گرفته که۲۳ مرداد جاری با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری افتتاح می‌شود.

حاجی زاده افزود: جایگاه استان کرمان در حوزه طرح اقدام ملی مسکن مطلوب است و مردم می توانند در برخی از این منازل سکونت داشته باشند.

وی اظهار داشت: تعداد زیادی پروژه از سال ۹۷ در قالب طرح اقدام ملی مسکن با حضور وزیر راه و شهرسازی در استان کرمان آغاز شده که ۵۰۰ واحد تکمیل و به بهره برداری شده و ۵۴۰ واحد دیگر به تازگی آماده تحویل به مردم است

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: طرح اقدام ملی مسکن به خوبی در استان کرمان پیش می رود و ۲۱۴ هکتار از طریق واگذاری اراضی دولتی مورد استفاده طرح قرار گرفت و همچنین عملیات اجرایی طرح در اغلب شهرهای استان به صورت قراداد با کارگزاری آغاز شده و مابقی درمرحله عملیاتی قرار گرفته است.

وی بیان داشت: متعاقب تصمیم شورای ملی مسکن، با مساعدت مردم واریز وجوه به حساب ها در بانک مسکن انجام شود که کار اجرایی به سرعت بیشتری پیش رود.

سرپناهی بر سقف‌های ترک خورده خانوارهای کم‌درآمد کرمانی

پروانه ساختمانی طرح اقدام ملی مسکن مشمول ۵۰ درصد تخفیف می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: ۵۰ درصد تخفیف هزینه‌های صدور پروانه‌های ساختمانی در طرح اقدام ملی مسکن تا زمان تصویب قانون در مجلس شورای اسلامی و یا مصوبه هیات وزیران از سوی شهرداری‌ها لحاظ می‌شود.

وی افزود: در صورت و تصویب نشدن این قانون پس از پایان پروژه در مدت زمان ۲۴ تا ۳۶ ماه شهرداری ها مبلغ(۵۰ درصد ) را از شرکت های تعاونی مسکن دریافت خواهند کرد.

حاجی‌زاده اظهار داشت: ملاک معرفی تعاونی‌های مسکن به متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن تائیدیه اداره‌کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان است و شرکت تعاونی‌هایی به مردم معرفی خواهند شد که دارای سابقه درخشان و موفق باشند و مجوزات لازم را اخذ کرده باشند.

وی گفت: پس از اطلاع رسانی دقیق از سوی ادارات‌کل راه و شهرسازی، بهزیستی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تمامی اعضای تعاونی مسکن مددجویان بهزیستی در راستای اتمام و تعیین تکلیف پروژه ۱۹۲ واحدی مسکن آنان، هریک اعضای تعاونی مسکن مددجویان که واریز وجه سهم آورده خود را پرداخت نکنند، حذف خواهند شد.

سرپناهی بر سقف‌های ترک خورده خانوارهای کم‌درآمد کرمانی

بافت فرسوده کرمان به متوسط شهر نزدیک می‌شود

حاجی زاده با بیان اینکه برنامه توسعه عمران شهر کرمان در سال های گذشته تدوین شده گفت: شهر کرمان نزدیک به ۱۳ هزار هکتار است لذا بازنگری توسعه عمران کرمان را در برنامه داریم.

وی ادامه داد: پس از ابلاغ قانون احیای بافت های فرسوده در سال‌های اخیر این وظیفه طبق قانون برنامه ششم توسعه برعهده دولت قرار گرفت که سالانه ۲۷۰ محله از سکونتگاه های غیر رسمی مورد احیا قرار گیرد و بر این اساس سطح زندگی باید متوسط کیفیت خدمت در داخل شهر باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان بیان داشت: در بودجه سنواتی وزارت راه و شهرسازی اقداماتی در این راستا انجام شده و در قانون برنامه ششم توسعه نیز این تکلیف برعهده تمامی دستگاه های اجرایی گذاشته شده که باید اعتباراتی در جهت احیای بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی هزینه کنند.

وی افزود: ۲۱ محله در استان کرمان به عنوان محلات هدف بازآفرینی شهری پایدار مورد تصویب ستاد قرار گرفته و عملیات های اجرایی آن انجام شده است.

سرپناهی بر سقف‌های ترک خورده خانوارهای کم‌درآمد کرمانی

۳۱ هزار واحد مسکونی مقاوم روستایی در کرمان احداث شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان نیز گفت: تاکنون ۱۶۲ هزار واحد مسکونی روستایی توسط این نهاد در استان ساخته شده است که ۳۱ هزار واحد آن در دولت تدبیر و امید بوده است.

علی اکبر سلطانی نژاد افزود: همچنین تاکنون سه هزار و ۳۰۰ پروژه در روستاهای استان کرمان اجرا شده که ۲ هزار و ۳۰۰ پروژه مربوط به دولت تدبیر و امید بوده است.

وی با اشاره به اجرای طرح های هادی روستایی در استان کرمان تصریح کرد: روستاییان برای دریافت خدمات باید این طرح را اجرا کنند و در دولت تدبیر و امید طرح هادی یک هزار و ۶۰۰ روستا در استان تهیه شده است و تصمیم داریم که طرح هادی تمام ۲ هزار و ۸۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار کرمان را تا پایان برنامه ششم توسعه تدوین کنیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان تاکید کرد: ۵۶ هزار قطعه زمین تاکنون به روستائیان استان واگذار شده که ۱۷ هزار قطعه آن در زمان دولت یازدهم و دوازدهم بوده است و همچنین از ۱۵۶ هزار سند کاداستری واگذار شده، ۳۰ هزار در دولت تدبیر و امید بوده است.

وی با اشاره به توجه به تکمیل و گسترش زیرساخت روستاهای کرمان اظهار داشت: در جذب قیر رایگان جزو استان‌های برتر بوده‌ایم و در حدود یک هزا رو ۵۰۰ روستاهای استان خدمات آسفالت، روسازی و بهسازی انجام گرفته است.

سلطانی‌نژاد با اشاره به فرا رسیدن هفته دولت گفت: ۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی روستایی در شهرستان های استان در حال ساخت است که بخشی از آنها توسط فرمانداران افتتاح می شود و پروژه های بهسازی ۶۰ روستا نیز به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله در استان کرمان افزود: نزدیک به ۹۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی را در حوادث کار کردیم که ۲۰ هزار واحد آن در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاده است و تمامی منازل آسیب دیده زلزله های کوهبنان و بخش کوساران راور بازسازی شده اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان ادامه داد: در سیل اخیر جنوب استان، در شهرهای زهکلوت، قلعه‌گنج و رودبار جنوب، بخش عمده از خانه ها آسیب دیده‌ بودند که هم اکنون سقف بخش بیشتری این واحدهای در دست احداث بوده و قرار است تا پایان مهر عملیات سقف تمام واحدها به پایان برسد.

وی با بیان اینکه ۴۲ درصد جمعیت استان کرمان در روستاها سکونت دارند تصریح کرد: ماهیت اقتصادی و اجتماعی بیشتر شهرهای با جمعیت زیر ۲۵ هزار نفر، کشاورزی و روستایی است که نیازها و اقتضائات ویژه خود را در نظام اجرا برنامه ریزی دارند.

سرپناهی بر سقف‌های ترک خورده خانوارهای کم‌درآمد کرمانی

۲ هزار واحد مسکونی حمایتی دولت در جنوب کرمان احداث شد

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان کرمان هم گفت: رییس سازمان برنامه بودجه اواخر سال ۹۷ در سفر به جنوب استان کرمان قول احداث پروژه پنج هزار واحدی را دادند و مقرر شد که اعتبار این پروژه ۵۰ درصد از محل سازمان برنامه و بودجه و ۵۰ درصد کمیته امداد امام خمینی(ره) تامین شود.

یحیی صادقی افزود: بنا بود واحدهای مسکونی ۵۰ متری با ۵۰ میلیون تومان احداث شود اما با آغاز بیماری کرونا، افزایش قیمت ها و تامین بخشی از اعتبار طی اواخر تیرماه ۹۸ امکان ساخت این میزان واحد مسکونی وجود نداشت اما تاکنون با کمک خیران و کمیته امداد ۲ هزار واحد مسکونی آن احداث شده است.

وی بیان داشت: اعتباری برای احداث سه هزار واحد دوم طی سال جاری تزریق شد و با دادن تسهیلات بنیاد مسکن و مابقی بلاعوض برای تکمیل مابقی منازل مسکونی اقدام می‌شود.

سرپناهی بر سقف‌های ترک خورده خانوارهای کم‌درآمد کرمانی

ساخت پروژه ۵۰۰ واحدی مشترک کمیته امداد و سپاه

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان کرمان گفت: یک پروژه ۵۰۰ واحدی مشترک با همکاری سپاه پاسداران برای تامین مسکن افراد کم درآمد داریم که بیش از ۴۰۰ واحد تکمیل و تحویل مددجویان شده که مابقی در دست اجرا است و مقرر شد که تا بیش از یک ماه آینده تکمیل شود.

وی تصریح کرد: همچنین طرح‌های مسکن با اعتبارات جاری کمیته امداد امام خمینی(ره) و کمک های خیران و حامیان ایتام در دست ساخت داریم و روزانه تکمیل و تحویل مددجویان می شود.

صادقی افزود: احداث حمام و سرویس بهداشتی با همکاری خیران انجام می شود و روز دوشنبه با کمک خیران ۳۰۰ مورد در استان کرمان ساخته می شود و موکب های فعال در پیاده روی اربعین در این خصوص نذوراتی داشتند.

وی اضافه کرد: موکب ها نیز امسال به علت نداشتن پیاده روی اربعین اعتبار آن را با مراجعه به کمیته امداد مبلغی برای تکمیل ساختمان های نیمه تمام مددجویان و ساخت حمام و سرویس بهداشتی هزینه می‌کنند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان کرمان عنوان کرد: به مردم در شرایط دشوار فعلی پیشنهاد می‌شود که به شکرانه نعمت سلامتی، در شرایط کرونا نگاهی ویژه به مددجویان در بحث مسکن و تحصیل آنان داشته باشند زیرا آموزش غیر حضوری و مجازی نیاز به امکانات و تجهیزات دارد که نیازمند کمک مردم و خیران هستیم.

معافیت مددجویان کرمانی از پرداخت عوارض و حق امتیاز مسکن

مدیرکل بهزیستی استان کرمان میزان تسهیلات کم بهره را ۵۳ میلیارد ریال و میزان مشارکت مددجویان را ۱۵میلیارد ریال ذکر کرد و یادآور شد: با پیگیری های استانی مددجویان و افراد دارای معلولیت از پرداخت عوارض شهرداری ، دهیاری و همچنین پرداخت حق امتیاز آب ، برق و گاز به ارزش ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال معاف شدند .

عباس صادق‌زاده کمک به تامین مسکن برای مددجویان و خانواده های دارای بیش از دو معلول را ضروری دانست و گفت : یکی از اولویت های مهم بهزیستی توانمندسازی و تامین مسکن مددجویان به ویژه خانواده های دارای بیش از ۲ معلول است.

وی با اشاره به تحویل ۳۴واحد مسکونی به خانواده های دارای ۲ عضو معلول اظهار داشت : همزمان با افتتاح ۲۱۰۰ واحد مسکونی در سراسر کشور ۱۷ شهرستان استان کرمان نیز مراسم افتتاح واحدهای مسکونی را برگزار کردند و تعداد ۱۵۲ واحد مسکونی امسال افتتاح شد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان از قیمت تمام شده واحدهای مسکونی به ارزش ریالی ۱۰۰ میلیارد ریال خبر داد و افزود : ۳۲ میلیون ریال این اعتبارات از محل کمک های بلاعوض تامین شده است.

سرپناهی بر سقف‌های ترک خورده خانوارهای کم‌درآمد کرمانی

طرح‌های دولت به تامین مسکن قشر کم درآمد کرمان کمک می‌کند

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان گفت: با رویکرد مثبت دولت سالانه از یک میلیون تا یک میلیون ۱۰۰ هزار مترمربع کار ساخت ساختمان در کرمان ثبت می‌شود و با توجه به اقدامات انجام گرفته ، امسال ساخت و ساز مسکن در این استان رشد صعودی خواهد داشت .

علیرضا گلستانی افزود: قیمت مسکن در استان کرمان اکنون به یک تناسب رسیده و دلایل آن اقتصادی و قابل کنترل است و طرح اقدام ملی که دولت پیگیری می کند می تواند به تامین و تولید مسکن برای اقشار کم درآمد جامعه و کنترل نرخ آن کمک کند.

وی با اشاره به اقدامات دولت در تولید مسکن گفت: بیش از ۹۵ درصد واحدها در پروژه مسکن مهر تحویل مردم شده و طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای با جمعیت بالای ۱۵ هزار نفر در حال آغاز است که می تواند به قیمت گذاری و صاحب خانه‌شدن اقشار کم درآمد جامعه کمک کند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان گفت: نشست شورای مسکن برای پیگیری پالایش ثبت نام شوندگان طرح اقدام ملی مسکن برگزار شد و افرادی می توانند متقاضی مسکن در این طرح باشند که از این تسهیلات استفاده نکرده باشند که این طرح می تواند به وضعیت مسکن استان کمک کند.

وی تصریح کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) طرحی در قالب اقدام ملی مسکن و فعالیت های بنیاد مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر می‌تواند به اقشار کم درآمد جامعه کمک کند.

گلستانی افزود: عوارض ساختمانی برای ساختمان های بلندمرتبه افزایش ملموسی داشته اما ساختمان های یک تا ۲ طبقه افزایش نرخ چندانی نداشته است.

مسکن همواره به‌عنوان یک کالای اساسی در اقتصاد عمومی جامعه تاثیر مستقیم دارد و ورود قدرتمند دولت به این حوزه با تخصیص امکانات و زیرساخت‌های دولتی و هدایت ظرفیت‌های موجود کشور به این بخش توانسته در شرایط اقتصادی دشوار کنونی بخشی گسترده از جمعیت ایران و استان کرمان را خانه‌دار کند و با این اقدام ضمن کاهش بخشی از هزینه‌های خانوار، سطح رفاه جامعه را در استان پهناور کرمان افزایش دهد.

سرپناهی بر سقف‌های ترک خورده خانوارهای کم‌درآمد کرمانی

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها