نامه محرمانه محسن هاشمی در مخالفت با نامگذاری خیابان شجریان

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در نامه ای محرمانه از پیروز حناچی، شهردار تهران، خواسته مصوبه شورا، در خصوص تغییر نام خیابانی به نام محمدرضا شجریان را به اجرا در نیاورد.

نامه محرمانه محسن هاشمی در مخالفت با نامگذاری خیابان شجریان

دهم اردیبهشت امسال، شش روز پس از ابلاغ تصمیم شورا مبنی بر تغییر نام شش خیابان، محسن هاشمی، رئیس شورا در نامه‌ای محرمانه از پیروز حناچی می‌خواهد تا "اطلاع ثانوی" از اجرای این مصوبه خودداری کند.

۲۷ فروردین سال گذشته اعلام شد اعضای شورای شهر تهران تصویب کرده‌اند که شش معبر و مکان عمومی به نام شش هنرمند شناخته شده ایران، عزت‌الله انتظامی، محمدرضا شجریان، غلامحسین امیرخانی، علی نصیریان، داود رشیدی و محمد علی کشاورز نامگذاری شود.

اما پس از انتشار خبر تصویب تغییر نامگذاری معابر و اماکن عمومی در جلسه شورای شهر تهران، شماری از محافظه‌کاران تندرو در اعتراض به نامگذاری خیابانی به اسم محمدرضا شجریان تجمع کردند. معترضان شجریان را "ملعون" و "خواننده فتنه" خواندند.

با وجود اعتراض‌ها، چهارم اردیبهشت محسن هاشمی مصوبه شورای شهر تهران در خصوص تغییر نام خیابان‌ها را به شهرداری تهران ابلاغ می‌کند اما شش روز بعد در نامه‌ای دیگری می‌نویسد: " ... دستور فرمایید تا اطلاع ثانوی اجرای ردیف دوم (۲) مصوبه مذکور را متوقف فرمایند."

مهدی هاشمی، رئیس شورای شهر تهران به دست بی بی سی فارسی رسیده که در آن آقای هاشمی از پیروز حناچی شهردار تهران
نامه محسن هاشمی به شورای شهر تهران

بر‌ ‌اساس نامه‌ نخست برای تغییر نام شش خیابان، در ردیف دوم قرار بوده خیابانی به نام محمدرضا شجریان نامگذاری شود. در نامه نخست آمده که شانزده عضو از هفده عضو حاضر در شورا به این تغییر نام رای داده بودند.

بر اساس مصوبه شورا قرار بود بلوار فلامک شمالی و جنوبی در منطقه ۲ تهران به نام آقای شجریان درآید.

محمدرضا شجریان از آوازه‌ترین خوانندگان موسیقی سنتی ایران است. او از سال ۱۳۹۵ به علت بیماری تحت مداوا در خارج و داخل ایران قرار داشته است.

ابلاغ مصوبه شورای شهر به شهرداری

ابلاغ مصوبه شورای شهر به شهرداری

آقای شجریان همچنین در نامه‌ای به صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران خواست که دیگر صدای او را پخش نکند.

شجریان مدتی است که به دلیل کسالت و بیماری در انظار عمومی ظاهر نشده است.

نامگذاری خیابانی به اسم آقای شجریان، تنها موردی نیست که با مخالفت برخی نهادها و محافظه کاران مواجه شده است. براساس مصوبه شورای شهر تهران قرار بود نام چهره های فرهنگی و هنری سرشناسی از جمله فروغ فرخزاد، هوشنگ ابتهاج و سیمین دانشور بر تعدادی از خیابان ها و معابر تهران قرار بگیرد اما با اعتراض فرمانداری تهران مواجه شد.

مصوبه تغییر نام معابر و خیابان ها
مصوبه تغییر نام معابر و خیابان ها

محمدرضا شجریان پرآوازه‌ترین استاد موسیقی سنتی ایرانی است. او از سال ۱۳۹۵ به علت بیماری تحت مداوا در خارج و داخل ایران قرار داشته است.

اخیراً مخالفت هیأت تطبیق فرمانداری تهران با نام‌گذاری اماکنی به نام اعظم طالقانی، مهدی بازرگان و سهیل گوهری نیز خبرساز شده بود.

فرمانداری تهران در نامه‌ای به شورای شهر تهران نوشته بود مصوبه شورا شور برای نام‌گذاری اماکن به اسم این دو چهره، خلاف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در آن تاکید شده است که الویت با نام شخصیت‌های مهم تاریخ صدر اسلام و انقلاب اسلامی و شهدای گرانقدر آن و حوادث مهم تاریخ مبارزات اسلامی مردم ایران است.

در واکنش به اعلام نظر فرمانداری، محمدجواد حق‌شناس، رییس کمیته نام‌گذاری شورای شهر گفت "در ۲۰ سال گذشته همه مصوبات نام‌گذاری تنها جهت اطلاع‌ برای فرمانداری ارسال می‌شد و در این مدت نیز هیات تطبیق اعتراضی نداشته، اما حالا ورود محتوایی به تصمیمات شورا می‌کند که این از نوبرانه‌های این دوره مدیریت شهری است".

منبع: بی‌بی‌سی

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • جعفر غفوري نژاد
    0

    این همه نامهای مظلوم شهدا هست ایشان چه جایگاهی دارد که نام او را بر خیابانی بگذارید کسی که با هر بی سرو پایی نشست وبرخواست دارد وباعث به به ضد انقلاب است شجریان هیچ جایگاهی در دل مومنین ندارد بلکه برعکس است. والسلام

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      اینی که نبشتی یعنی چه؟((البته باید به زبان برره ای بخوانیدش)) برادر عزیز جناب آقای غفوری نژاد با عرض پوزش فراوان خدمتتون عارضم قدما حرفهای نابی میگفتند که انصافا باید به آب طلا نوشت یکی ازون حرفها و توصیه هاشون این بود و هست که آدم وقتی میخواد حرف بزنه حرفو چند بار تو دهنش بچرخونه بعد بگه و واقعا خوبه آدم وقتی میخواد مطلبی را بگه یک کم تامل بکنه ببینه چی میخواد بگه که البته اینو بخاطر ما ها که خام هستیم و خیلی هم جوگیر میگفتند چون از قدیم عقل،شعور ،منطق و ادب آدم را از صحبتش میسنجیدند و به همین خاطر میگفتند تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد علی ایحال عزیز دل برادر من و شما اول باید یک نگاه به خودمون و خدماتی که به ادب، فرهنگ و هنری که به این مملکت کردیم بنداز یم و بعدش و یک سیری هم در احوالات اقای شجریان و افراد مشابه ایشون بکنیم و بعدش بینی و بین ا... خودمون قضاوت کنیم که ایشون کی هستند و چه کردند ما که هستیم و چه کردیم شما لطف کن چندتا کار زیر را انجام بده بعد ببین واقعا در حد و اندازه این هستید که برا شخصیتی بین المللی مثل آقای شجریان نظر بدی!!! 1.آقای شجریان بیشتر برا موسیقی این مملکت که به هرحال جزء فرهنگهای اصیل مملکته زحمت کشیده یا شما؟ 2. یک نظر سنجی هم بکن ببین در همان محله ای که زندگی میکنید آقای شجریان را بیشتر میشناسند یا شما را؟ 3. یک نظر سنجی دیگر هم انجام بده میخوای همان محله ای که زندگی میکنی یا شهرتون یا استانتون و یا کل ایران ببین شما محبوب تری یا آقای شجریان

    • داروغه
      0

      میخوای اسم تورو بزارن

    • مجید
      0

      لطفا ببینید استاد در جهان چقدر جایزه گرفته بعد نظر بده. فقط میتونم بگم متاسفم برا امثال تو....

  • قلندر
    0

    غلط میکنن تجمع کنن مشتی مزدور.آقای شجریان بالای چهل ملیون طرفدار دارند مطمئنا ساندیسخورها پول گرفته و تجمعات کردن.ایشان استاد شجریان مایع افتخار مملکت هستن خدایا تو میبینی ارزشها را گرفته و ضد ارزشها ترویج میکنند.مملکتی که قانون هرکی هرکی باید عاقبتش این باشه که شاهدیم

  • کاربر ناشناس
    0

    من بااین کار مخالفم .

  • حسن
    0

    همه این اقایونی که نام برده شده از افراد معتبر و شاخص هنری هستند ولی در حد اینکه خیابانی به نامشان باشد نیستند .

  • داروغه
    0

    این اسامی که شما گذاشتید هم خیلی ماندگار نیست

  • تبریزی
    0

    چی شد خبرفوری؟! نظرم را منتشر نکردی؟ ظاهرا نمایندگی خبرگزاری بی بی سی در ایران را در سالگرد خودتون به شما هدیه داده اند!

  • فاضل
    0

    پیشنهاد میکنم اسم خیابان را فعلا بگذارند مجلس انقلابی بعد سر فرصت ببینیم چی کار میشه کرد

  • هوشی
    0

    اسم یک عرب را بگذاریدوراحت.

  • .
    0

    هاشمی داره دل حکومت را بدست می اورد که برا مناصب بالاتر تاییدش کنند و نیازی به تایید ملت ندارد.ولی مردم دیگه بیدار شده اند و بخش اعظمی از مشکلات فعلی مملکت ناشی از عملکرد ان مرحوم می باشد که انقلاب مقدس ۵۷ هنوز به اهداف خودش که ازادی انتخابات و رعایت حقوق بشر و کرامت انسان از ان جمله بودند .نرسیده است.

  • محمد رضایی نیارکی
    0

    این نامه چطور محرمانه بود که همه فهمیدن و ثانیا اقای رفسنجانی امثال تو این مملکت رو به اینجا کشوندن که از هنر هیچی حالیتون نیست اخه تو کاخ آقاجون بزرگ شدین تو ناز و نعمت چه میفهمین صدا یعنی چه فقط پول به قول خودت آدم باید تا میتونه خوش بگذرونه از صدقه سر ابوی شدی رییس شورا ولی کو فهم و شعوراقای مهندس یکی میشه اون خدا بیامرز که هفت تا زبون میدونست و مهربون بود به فکر مردم بود ولی مردم قدرش رو ندونستن یکی میشه جنابعالی و ابوی

  • محمد رضایی نیارکی
    0

    آقای محسن خان میخوای اسم همه خیابانهارو بذارن رفسنجانی یک رفسنجانی دو و سه الی هزار بهتر نیست یا بذارن فائزه 1مهدی 2محسن3یاسر 4 اینجوری با شئونات سازگارتره نه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها