سخنگوی شورای نگهبان درباره ریاست‌جمهوری زنان فرار رو به جلو کرد؟

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: قطعا زنانِ توانمندی حضور دارند که اگر از فیلتر شورای نگهبان رد شوند، می‌توانند خود را در معرض رأی مردم قرار دهند. اما، کدخدایی در سخنانش فرار رو به جلو کرده و گفته که زنان به زنان رأی نمی‌دهند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ریاست‌جمهوری زنان فرار رو به جلو کرد؟

اخیرا عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در مصاحبه‌ای گفته است: «در انتخابات اخیر، تعداد خانم‌هایی که برای نمایندگی مجلس ثبت‌نام کردند و تائید صلاحیت شدند بسیار زیاد بود؛ از بین آنها تعداد ۱۶، ۱۷ نفر انتخاب شدند. یعنی خانم‌ها هم به خودشان رای نمی‌دهند، اینجا که دیگر شورای نگهبان مقصر نیست. پس دقیقاً مسئله ممنوعیت‌های قانونی نیست و پای مسائل فرهنگی در میان است. شاید در دوره‌ای ریاست جمهوری خانم‌ها هم اتفاق بیفتد؛ کما اینکه در هیچ دوره‌ای وزیر زن نداشتیم اما در دولت احمدی‌نژاد یک وزیر زن هم منصوب شد. بنابراین، منع قانونی وجود ندارد و شاید در دوره‌های آتی، رئیس جمهور زن هم داشته باشیم.» این جملات عباسعلی کدخدایی، دبیر شورای نگهبان درباره کاندیداتوری زنان در انتخابات است.»

شهربانو امانی درباره سخنان کدخدایی مبنی بر اینکه شاید در آینده رئیس‌جمهور زن هم داشته باشیم، گفت: ما همه فعالان حوزه زنان و جنبش زنان و همه آنهایی که دل در گرو آبادانی و توسعه کشور دارند، قطعا هر اندازه بتوانیم به مشارکت مردم در اعمال سلیقه خود برای تعیین سرنوشت خود، حمایت می کنیم.

او افزود: بنده هم به عنوان یکی از زنانی که برابری و عدالت قانونی را مدنظر دارم قطعا از رئیس‌جمهور شدن یک زن، حمایت می‌کنم. طبیعتا حضور زنان به عنوان نیمی از جمعیت فقط برای اینکه زینت بخش صندوق‌های رأی باشند، نیست بلکه یکی از الزامات است. تاکنون هم در این چهل سال با تفسیری که شورای نگهبان در ارتباط با اصل ۱۱۵ قانون اساسی ارائه کرده حتی دلایل ردصلاحیت خانم‌هایی که در انتخابات ثبت نام کردند به آنها اعلام نشده حتی هم به آنها نگفتند که از نظر قانونی، مشکل دارند. بنابراین سخنان کدخدایی، سخن جدیدی نیست همیشه هم گفتند منع قانونی درباره حضور زنان وجود ندارد.

امانی ادامه داد: حال این موضوع باید در نظر گرفته شود که آیا عباسعلی کدخدایی، در جایگاه سخنگوی شورای نگهبان، نظر شورا را گفته یا به عنوان یکی از اعضای شورا، نظر شخصی‌ خود را بیان کرده است؟ بنابراین در این باره که کدخدایی گفته؛ ما در آینده یک رئیس‌جمهور زن داشته باشیم اشکالی وجود ندارد، نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که اینها نمی‌توانند از جانب مردم، تصمیم بگیرند اتفاقا شورا باید تفصیل مقدمه حضور خانم ها را با استفاده از تفسیر اصل ۱۱۵ قانون اساسی، تدوین و به مردم اعلام کند.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران تصریح کرد: البته اگر این گونه تصور شود که چون اکثریت جامعه، علاقه‌ای به حضور پای صندوق‌های رای ندارند احتمالا در شرایط فعلی، مصاحبه‌هایی مانند مصاحبه سخنگوی شورای نگهبان مبنی رئیس‌جمهور شدن زنان در آینده، یقینا مورد قبول و حمایت بخش مهمی از زنان قرار می‌گیرد اما در عین حال، این مسئله را باید در نظر داشت که این سخنان نباید به ابزاری برای فرار رو به جلو تبدیل شود اتفاقا باید، قوانین عادلانه و برابری وجود داشته باشد، چراکه سالیان سال است بسیاری از زنان و مردان در سپهر سیاسی این کشور، تلاش می‌کنند تا این قوانین عادلانه در مورد زن و مردم را به شورای نگهبان بقبولانند. حتی بسیاری از صاحبنظران و روشنفکران، بعضا هزینه هم داده‌اند مبنی بر اینکه اصل ۱۱۵ قانون اساسی مشمول زنان و مردان می‌شود.

امانی ادامه داد: حال که کدخدایی چنین صحبتی کرده بنده هم استقبال می‌کنم؛ قطعا در جامعه زنان، زنانِ توانمند و فرهیخته‌ای حضور دارند که اگر از فیلتر شورای نگهبان رد شوند، می‌توانند خود را در معرض رأی مردم قرار دهند به علاوه اینکه، کدخدایی تا حدودی در سخنانش فرار به جلو کرده و گفته که زنان به زنان رأی نمی‌دهند؛ از این رو بنده بر این باورم که او به عنوان سخنگوی شورای نگهبان، اظهارنظر فردی‌ خود را بیان کره است؛ چراکه یقینا بسیاری از مردان به زنان رأی می‌دهند از جمله در ادوار مختلف شاهد این مسئله بودیم که آقایان به خانم‌هایی که از حوزه های انتخابیه شهرستانی نه مراکز استان‌ها در انتخابات ثبت نام کرده بودند، رأی دادند.

این فعال سیاسی حوزه زنان عنوان کرد: حال که ناکارآمدی سیستماتیک، دامن جامعه را گرفته طبیعتا انگیزه برای حضور زنان توانمند برای اینکه بتوانند، خودشان را در معرض رأی مردم قرار دهند افزایش پیدا کرد است، به ویژه اینکه جامعه هم می پذیرد که زنان بهتر از مردان می‌توانند، قوه مجریه را اداره کنند. به عنوان مثال در شرایط کرونا، طبق آمار موجود، کشورهایی که تصمیم گیر اصلی شان و رئیس جمهورشان یک زن بوده پاندمی کووید ۱۹ را طبق اخباری که در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مکتوب است، توانستند موفق تر از سایر کشورها مدیریت و کنترل کنند.

او با بیان اینکه این قابلیت و ظرفیت در زنان کشور ما نیز وجود دارد، اظهار کرد: بنده بر این باورم چنانچه نگاه به گونه‌ای نباشد که جامعه تصور کند این گونه سخنان، طرح یا پروژه‌ای از سوی مسئولان است برای اینکه مردم را پای صندوق‌های رأی بیاورند قطعا انتخابات سال ۱۴۰۰ با اقبال عمومی به ویژه قشر جوان چه زنان و چه مردان، روبرو می شود.

شهربانو امانی اضافه کرد: به عنوان مثال در انتخابات دوره پنجم شورایاری‌ها، ۴۱ درصد انتخاب‌کنندگانی که پای صندوق‌های رأی آمدند، خانم بودند و ۵۹ درصد رأی دهندگان، آقایان بودند اما تعداد خانم‌هایی که نسبت به دوره قبل، انتخاب شده بودند رشد بسیار عالی داشت؛ از این رو اینها نشان می‌دهد که اعتماد عمومی به گزینه‌های خانم در ارتباط با انتخابات‌ها بیشتر است و حتی بسیاری از مردان به کاندیداهای خانم رأی می‌دهند و البته خانم‌ها نیز به خانم‌ها، رأی می‌دهند.

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به سخنان کدخدایی مبنی بر اینکه در ارتباط با حضور کاندیدای زن در انتخابات، مسئله ممنوعیت‌های قانونی مطرح نیست بلکه پای مسائل فرهنگی در میان است، گفت: این بحث به کدخدایی مرتبط است؛ وقتی که ۴۰ سال است در واقع هیچ کاندیدای زنی مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفته و در انتخابات نیز، حضور نداشته طبیعتا اینها باید بستر را آماده کنند مثل انتخابات‌های دیگر مانند انتخابات مجلس. ۴۰ سال است که قدرت سپهر سیاسی کشور، مردانه‌تر است اما طبیعتا، مردم هر جا به برنامه‌ای که کاندیدایی ارائه می‌دهد، امید داشته باشند دیگر به زن و مرد بودن نگاه نمی‌کنند و هر کاندیدایی را که کارآمدتر بدانند، انتخاب می‌کنند.

او در پایان تاکید کرد: بنابراین نکته مهم این است که این موانع را از زیر پای کاندیداتوری خانم ها بردارند و بگذارند در یک مسابقه عادلانه‌تر، زنان مانند مردها خودشان را در معرض رأی مردم قرار دهند.

منبع: برنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها