نکاتی که باید برای سرنوشت ساز‌ترین شب زندگیمان بدانیم

خواستگاری نقطه مهمترین تغییر در مسیر زندگی است، گاهی اشتباه‌های ناخواسته در شب خواستگاری می‌تواند سرنوشت دختر و پسری را تغییر دهد.

نکاتی که باید برای سرنوشت ساز‌ترین شب زندگیمان بدانیم

جلسات خواستگاری یکی از پر استرس ترین و مهم ترین لحظات زندگی هر فردی است که اگر آماده در این جلسه حضور پیدا کند می‌تواند قدم خوبی برای شروع یک زندگی بردارد.

شب خواستگاری کم از صبح پادشاهی نیست! خواستگاری رفتن مهم‌ترین قرار زندگی شماست. خواستگاری نقطه مهمترین تغییر در مسیر زندگی است، مسیری که می‌تواند همراه خوشبختی باشد یا نباشد. معلوم است که نمی‌توان انتظار داشت دو طرف در این شب به شناختی دقیق و کافی از هم برسند، اما به هر حال بعضی اطلاعات را باید همان شب به دست آورد. گاهی اشتباه‌های ناخواسته در شب خواستگاری می‌تواند سرنوشت دختر و پسری را تغییر دهد.

هر دو طرف و خانواده‌های آن‌ها باید معیار‌های مشترکی داشته باشند. خانواده‌های طرفین باید در زمینه‌های مختلف در یک سطح قرار گیرند و هم شأن یکدیگر باشند. به این منظور دختر و پسر و خانواده‌های آن‌ها باید از همان ابتدای آشنایی و شاید حتی در شب خواستگاری به نکته‌هایی توجه کنند و سوال‌هایی را از هم بپرسند.

فرشته سادات شجاعى مشاور و روانشناس بالینی در این باره گفت: به دختران و پسران باید بگویم که در جلسات خواستگاری باید شیک، تمیز و معطر باشید. زمانی که به خواستگاری می‌روید، زیباترین لباس‌هایتان را به تن کنید و پوششی شیک و مناسب داشته باشید چراکه اولین دیدار‌ها همیشه در اذهان باقی می‌مانند.

وی با اشاره به اینکه پسران در تحقیقات خود قبل از مراسم خواستگاری به علایق دخترخانم در مورد رنگ، عطر یا گل پی ببرند تا آن‌ها مجذوب کنند، گفت: البته افراط نکنید تا شخصیتی وابسته از خود نشان ندهید و باید بگویم که خودتان باشید. بنا را بر صداقت و یک‌رنگی بگذارید و متعهد شوید که آنچه می‌گوئید کاملاً از سر صدق و صفا باشد و به این تعهد خود نیز پای بند شوید.

شجاعی با بیان اینکه سعی کنید مجسمه نباشید و تا حدی راحت بنشینید، ادامه داد: صداقت در رفتار و گفتار، اضطراب شما را به شدت کاهش خواهد داد.خوب بشنوید و زیبا بگویید. دقت لازم را به عمل آورید تا مطالب گفته شده را بهتر بتوانید به خاطر بسپارید و گاهی با بیان عباراتی، چون بله، عجب، چه جالب و ... متناسب با صحبت‌های او، نشان دهید که به حرف هایش دقت دارید.

این روانشناس تصریح کرد: سرگذشت و بیوگرافی شامل این موارد نام و نام خانوادگی، شغل، سن، شغل پدر و مادر، میزان تحصیلات هر یک از آنها، وضعیت شغلی و تحصیلی و سنی دیگر افراد خانواده، و این که شما در چه خانواده‌ای و با چه شرایطی بزرگ شدید و مسائل خاص زندگی شما در گذشته چگونه بوده، است. دروغ نگویید اما لازم نیست هرچیزی را هم بگویید.

وی با تاکید بر اینکه فقط روی مفاهیم کلی بحث نکنید و به نمودها، مصادیق و مثال‌های عینی آن توجه شود، اضافه کرد: سعی کنید با مثال هایی، طرف مقابل را در موقعیت‌های عینی و واقعی قرار دهید همچنین اگر در موردی شک دارید که طرف مقابل صداقت داشته است یا خیر، موضوع را در قالب دیگری بپرسید و جواب‌ها را کنار یکدیگر قرار دهید.

شجاعی با بیان اینکه در خواستگاری جوگیر نشوید، افزود: وعده‌ها و قول‌هایی که با امکانات شما نمی‌خواند و امکان برآورده شدنش نیست ندهید. بگویید همیشه برای بهتر شدن زندگی مادی و معنویتان، تلاش خواهید کرد، ولی قول‌های نابه جا ندهید همچنین در مورد مسائل جنسی صحبت نکنید چراکه زنان از شنیدن صـحبـت‌های جنسی متنفرند. برخی از مردان این کار را انجام می‌دهند، ولی شما قرار نـیـست بـه ایـن عـمـل مـبادرت ورزید چون می‌خواهید متفاوت باشید. زن‌ها به دنبال قهرمان جنسی نیستند. اگر در ملاقات آغازین با شریک آینده زندگی خود مسائل جنسی را پیش بکشید در حقیقت به احساس راحتی و آرامش او حمله خواهید کرد.

این روانشناس بیان کرد: خیلی از مواردی که ذکر شد هم به کار دختر‌ها و هم به کار پسرها می‌آید، اما در این مورد، می‌خواهم یک موضوع درگوشی را با دختر خانم‌ها در میان بگذارم. یک عبارت ساده، اما بسیار مهم که باید در جلسات خواستگاری رعایت کنید این است که سعی کنید دلنشین باشید.

وی ادامه داد: اگر دخترى متوجه شایستگى هاى خواستگار شد، بهتر است در جلسات بعدى تدبیر به خرج دهد و علاوه بر خوش لباسى و متانت، رفتارهاى نرم‌ترى از خود نشان دهد. مسلماً در تیپ شخصیتى شما، او نباید به این نتیجه برسد که شما هیچ بلد نیستید و جذاب بودن را نمى فهمید.

شجاعی خاطرنشان کرد: خوش سخن گفتن، عاقل بودن، لبخند به موقع داشتن، تیپ مناسب داشتن، گهگاهى تأیید کردن مرد و.... در جلسات خواستگاری رعایت کنید، خداوند ظرفیت دلبرى حلال را در وجود شما گذاشته و باید در وقت خودش از آن بهره ببرید. اما مراقب باشید تا وقتى خواستگار جدى نیست و فرد به دل شما و خانواده شما ننشسته است گوهر طنازى و دلبرى خود را در معرض حراج قرار ندهید. ممکن است طرف سوء تفاهم کند و اشتباه برداشت نماید و یا برعکس، سوء استفاده نموده و ضربه بزند.

دختر و پسر باید به بلوغ روانی و پختگی عاطفی رسیده باشند. آن‌ها باید از نظر روانی برای ازدواج آماده باشند. در این صورت دعوا، درگیری و قهر کمتری بین همسران رخ می‌دهد و در صورت بروز اختلاف نظر نیز با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.

هر دو طرف باید به ارزش‌هایی مانند راستگویی یا ظلم نکردن به دیگران، به یک اندازه اعتقاد داشته باشند. چهارچوب اعتقادی و ایدئولوژیک آن‌ها نیز باید مشابه باشد، در این راستا دختر و پسر می‌توانند از یکدیگر مثلاً درباره نوع پوشش خانم‌ها بپرسند.

افراد زیادی هستند که پیش از ازدواج درباره اعتقادات و حساسیت‌های این چنینی با هم گفت‌وگو نکرده‌اند و با خود گفته اند: «بعد از ازدواج اصلاح می‌کنم» یا «او را تغییر می‌دهم»، اما بعد از ازدواج قرار نیست هیچ یک از دو طرف تغییر کند. دختر و پسر هر انتظاری که از یکدیگر دارند باید قبل از ازدواج با هم در میان بگذارند.

اگر به موارد گفته شده توجه شود و دختران و پسران در مهم ترین و سرنوشت ساز ترین شب زندگیشان بتوانند خوب ظاهر شوند می‌توان گفت که قدم اول برای در دل طرف مقابل نشستن را برداشته اند اما همه این ها به این شرط است که علاوه ظاهری خوب با طرف مقابل در یک کفه ترازو قرار داشته باشند و به نوعی هم سطح یکدیگر باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها