هشدار برای مقابله و کنترل ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: با ورود به نیمه دوم سال به خصوص با مهاجرت پرندگان از منطقه سیبری به استوا که از مسیر هوایی کشورمان عبور می کنند، هشدارهای لازم برای مقابله و کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان داده می شود.

هشدار برای مقابله و کنترل ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

شهرام موحدی در خصوص کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با کاهش دمای هوا، اظهار کرد: استان اصفهان به عنوان یکی از استان های پیش رو در صنعت طیور، بیشترین تعداد واحد پرورش طیور را در کشور را دارد.

وی با اشاره به شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، گفت: در سال ۱۳۹۵ با شیوع این بیماری در دنیا و کشور، شرایط برای حوزه دامپزشکی بسیار سخت بود، چراکه باید مردم را بابت یک بیماری ویروسی توجیه و آگاه می کردیم، اما به واسطه شیوع کرونا امروز مردم با کلمه ویروس و کنترل آن و رعایت فاصله اجتماعی آشنا شده اند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با تاکید بر اینکه در حال حاضر افراد به نوعی نسبت به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان توجیه شده اند، تصریح کرد: خوشبختانه طی دو سال گذشته موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اصفهان دیده نشده است، اما این به معنای ریشه کنی این ویروس نیست، چرا که ویروس ها همواره در طبیعت وجود دارند.

وی به تلاش حوزه دامپزشکی و فعالان حوزه پرورش طیور به خصوص طیور تخم گذار اشاره کرد و افزود: در این مدت فعالان این حوزه ده ها میلیارد تومان هزینه برای افزایش بهداشت مزارع خود انجام دادند که در کنار تلاش های پیشگیرانه، آموزش ها و ... موجب شده امروز مورد مشکوکی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نداشته باشیم.

موحدی با بیان اینکه برای کنترل این ویروس هر ۲۰ روز یک بار، ستاد مقابله با آنفلوانزا در اداره کل دامپزشکی تشکیل می شود، اظهار کرد: در این مدت تمام نمونه ها بررسی و شهرستان ها پایش و رصد می شوند.

وی افزود: با ورود به نیمه دوم سال به خصوص با مهاجرت پرندگان از منطقه سیبری به استوا که از مسیر هوایی کشورمان عبور می کنند، هشدارهای لازم برای مقابله و کنترل ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان داده می شود و امیدواریم در سال جاری نیز موردی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در اصفهان مشاهده نشود.

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان، امروز شرایط کنترل انواع بیماری های مشترک بین انسان و دام قابل کنترل است.

وی با بیان اینکه بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی در سال قریب به دو میلیون نفر انسان از بیماری های مشترک دام و انسان فوت می کنند، توضیح داد: این آمار جدای از بیماری کووید ۱۹ است که به نوعی از خفاش به انسان منتقل شده است.

موحدی گفت: کرونا نشان داد که جمعیت های انسانی به شدت در مقابل عوامل عفونی که از دام به انسان منتقل می شود، آسیب پذیرند، بنابراین اهمیت حوزه دامپزشکی در پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و دام، قابل کتمان نیست.

منبع: ایسنا

77

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها