یادی از شهید والامقام دفاع مقدس سردار محمدابراهیم همت

شهید محمدابراهیم همت یکی از هزاران سردار شهید ایران اسلامی است که نام و آوازه او هیچ وقت از اذهان برون نمی‌رود که در آستانه چهلمین سالگرد دفاع مقدس و به بهانه درگذشت والده این شهید بزگوار، یادی از این سردار بزرگ داشتیم.

یادی از شهید والامقام دفاع مقدس سردار محمدابراهیم همت

امروز به بهانه درگذشت مادر صبور و بزرگوار آن شهید حاجیه خانم "نصرت همت"که پس از ۳۷ سال سال دوری، دوشنبه شب به فرزند شهیدش پیوست، مرور بر زندگینامه سراسر رشادت آن فرمانده مدیر و مدبر، درس و الگوی کم نظیری برای همه به ویژه کودکان و نوجوانان ایران اسلامی است.

سرداری بی‌ریا

سردار شهید محمد ابراهیم همت ۱۲ فروردین سال ۱۳۳۴ در شهرضا متولد شد و زیر سایه محبت های پدرش "علی اکبر" و مادر پاکدامن و مهربانش"نصرت همت" دوران کودکی را پشت سر گذاشت.

به گفته نزدیکان آن شهید، محمد ابراهیم از همان دوران کودکی، فردس بی‌ریا، ساده و بی‌آلایش بود که فداکاری و محبت را از خانواده بزرگوار خود آموخته بود.

شهید همت پس از طی کردن دوران دبستان ودبیرستان در شهرضا، با غیرت وصف ناشدنی در تعطیلات تابستانی کار و تلاش بسیار می‌کرد تا بتواند مخارج خود را تامین و در عین حالی که فشاری بر خانواده وارد نشود به آنها نیز کمک کند.

محمد ابراهیم از همان دوران کودکی علاقه وافری به یادگیری و حفظ سوره‌های قرآن داشت که در این مسیر هم موفق و توانست حافظ کل قرآن شود.

حس انقلابی گری شهید همت از دوران سربازی

شهید همت در سال ۵۲ پس از اتمام دوران تحصیل و شروع خدمت سربازی در لشکر توپخانه اصفهان در مسیر انقلاب وارد شد و توانست با برخی از جوانان روشنفکر و انقلابی مخالف رژیم ستمشاهی آشنا شود و به تعدادی از کتب ممنوعه (از نظر ساواک) دست یابد، مطالعه آن کتاب ها که مخفیانه و توسط برخی از دوستان، برایش فراهم می شد تاثیر عمیق و سازنده ای در روح و جان محمد ابراهیم گذاشت و به روشنایی اندیشه و انتخاب راهش کمک شایانی کرد.

وی پس از دوران سربازی و تدریس در روستاها با روحانیوان انقلابی آشنا شد و علم انقلاب را برفراز دیار خود برافراشت.
این سردار شهید با ارتباط گیری با حوزه علمیه قم به طور مستمر برای گرفتن رهنمود، ملاقات با روحانیون و دریافت اعلامیه و نوار به قم رفت و آمد می کرد..
در یکی از راهپیمایی های پرشور مردمی، قطعنامه مهمی که یکی از بندهای آن انحلال ساواک بود، توسط شهید همت قرائت شد، به دنبال آن فرمان ترور و اعدام ایشان توسط فرماندار نظامی اصفهان، سرلشکر معدوم «ناجی»، صادر شد.

ماموران رژیم در هر فرصتی در پی آن بودند که این فرزند شجاع و رشید اسلام را از پای درآورند، ولی او با تغییر لباس وقیافه، مبارزات ضد دولتی خود را دنبال می کرد تا این که انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره)، به پیروزی رسید.

تاسیس سپاه شهرضا

شهید همت پس از پیروزی انقلاب برای ایجاد نظم و دفاع از شهر و راه اندازی کمیته انقلاب اسلامی شهرضا نقش اساسی داشت او از جمله کسانی بود که سپاه شهرضا را با کمک ۲ تن از برادران خود و سه تن از دوستانش تشکیل داد.

این فرمانده مدیر و مدبر در همان اوایل تاسیس سپاه مسوولیت روابط عمومی این نهاد نظامی را عهده دار شد.

ماموریت‌های آن شهید سرافراد در اواخر ساسل ۵۸ به خرمشهر، سیستان و بلوچیستان و در نهایت به منطقه کردستان بمنظور ترویج امور فرهنگی سپاه صورت می‌گرفت.

او در مدت حضور خود در کردستان و زمانی که سپاه به پاکسازی روستاها از وجود اشرار و گروهک‌ها می‌پرداخت کمک‌های بسیاری به مردم آن منطقه می‌کرد که به این لحاظ جایگاه بسیار خوبی در میان بومیان آن منطقه داشت.

مسوولیت معاونت تیپ محمد رسول‌الله (ص)

با شروع جنگ تحمیلی شهید همت با اعزام به جبهه جنوب مسوولیت معاونت تیپ محمد رسول الله (ص) را در عملیات پیروزمند بیت المقدس عهده‌دار شد.

او تلاش تحسین برانگیزی را در شکستن محاصره جاده شلمچه - خرمشهر انجام داد و می توان گفت که او و یگان تحت امرش سهم بسزایی در فتح خرمشهر داشته اند و با اینکه منطقه عملیاتی دشت بود، شهید حاج همت با استفاده از بهترین تدبیر نظامی به نحو مطلوبی فرماندهی کرد.

فعالیت برون مرزی شهید همت
در سال ۱۳۶۱ با توجه به شعله ور شدن آتش فتنه و جنگ در جنوب لبنان به منظور یاری رساندن به مردم مسلمان و مظلوم لبنان که مورد هجوم ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی قرار گرفته بود راهی آن دیار شد و پس از دو ماه حضور در این خطه به میهن اسلامی بازگشت و در محور جنگ و جهاد قرار گرفت.
با شروع عملیات رمضان در تاریخ ۲۳ تیر ۶۱ در منطقه "شرق بصره" فرماندهی تیپ ۲۷ حضرت رسول اکرم (ص) را بر عهده گرفت و بعدها با ارتقای این یگان به لشکر، تا زمان شهادتش در سمت فرماندهی انجام وظیفه کرد. پس از آن در عملیات مسلم بن عقیل و محرم ، که مسوولیت فرماندهی قرارگاه ظفر را عهده دار بود سلحشورانه و با رشادت با دشمن بعثی جنگید.

این فرمانده مدیر و مدبر در عملیات والفجر مقدماتی، مسوولیت سپاه یازدهم قدر را که شامل لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص)، لشکر ۳۱ عاشورا، لشکر ۵ نصر و تیپ ۱۰ سید الشهدا(ع) بود، بر عهده گرفت.
سرعت عمل و صلابت رزمندگان لشکر ۲۷ تحت فرماندهی ایشان در عملیات والفجر چهار و تصرف ارتفاعات کانی مانگاه در آن مقاطع هرگز از خاطره ها محو نمی شود.
صلابت، اقتدار و استقامت فراموش نشدنی این شهید و الامقام و رزمندگان لشکر محمد رسول الله (ص) در جریان عملیات خیبر در منطقه طلائیه و تصرف جزایر مجنون و حفظ آن با وجود پاتک های شدید دشمن، از افتخارات تاریخ جنگ محسوب می شود.

بسیاری از همرزمان آن شهید و پیشکسوتان دفاع مقدس از آن شهید به عنوان انسانی با اخلاص و ایمان و پاک و وارسته یاد می کنند که برای خدا کار می کرد و اخلاص در عمل از ویژگی های بارز او بود، ایشان یکی از افراد درجه اولی بود که همیشه ماموریت های سنگین بر عهده اش قرار داشت.

حاج همت مثل مالک اشتر بود که با خضوع و خشوعی که در مقابل خدا و در برابر دلاورمردان بسیجی داشت، در مقابله با دشمن همچون شیری غرّان از مصادیق «اشداء علی الکفار، رحماء بینهم» بود.

شهید همت کسی بود که برای این انقلاب همه چیز خودش را فدا کرد و از زندگیش گذشت، او در واقع به امر ولایت اعتقاد کامل داشت و حاضر بود در این راه جان بدهد، که عاقبت هم چنین کرد. همیشه سفارش می کرد که دستورات را باید موبه مو اجرا کرد، وقتی دستوری هر چند خلاف نظرش به وی ابلاغ می شد، از آن دفاع می کرد.

این سردار دلاور به همراه معاونش، شهید اکبر زجاجی، سرانجام در عملیات خیبر در جزیره مجنون، در ۱۷ اسفند ۱۳۶۲، دعوت حق را لبیک گفت و به مقام شهادت رسید.

استان اصفهان ۲۳ هزار و ۵۰۰ شهید، ۵۰هزار جانباز و سه هزار و ۵۵۷ نفر آزاده را تقدیم نظام اسلامی کرده است.

منبع: ایرنا

77

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها