رشد ۷۰ درصدی شاخص تخت‌ درمانی در آذربایجان‌غربی

آذربایجان‌غربی که تا سال‌های نه چندان دور در جمع استان‌های رده پایین در شاخص تخت‌های بیمارستانی قرار داشت، پس از گذشت هفت سال با رشد ۷۰ درصدی نسبت به ابتدای دولت، پله‌های بهبود شاخص و رتبه را با سرعت طی می‌کند.

رشد ۷۰ درصدی شاخص تخت‌ درمانی در آذربایجان‌غربی

شاخص تخت های بیمارستانی در کنار درآمد سرانه و شاخص آموزش و سواد از جمله مهمترین و موثرترین شاخصهای توسعه انسانی در دنیای امروز است که بخش مهمی از ارزیابیها در این حوزه به این سه شاخص مهم اختصاص دارد.

طی سالهای گذشته، همواره وجود مشکلات در درمان بیماران و کمبود تخت های بیمارستانی از جمله مهمترین اخبار رسانه ها در آذربایجان غربی بود که نگرانی های زیادی را هم بین مردم ایجاد می کرد.

همچنین همواره بسیاری از شهروندان شمال و جنوب آذربایجان غربی در حوالی بیمارستان های مختلف ارومیه مشاهده می شد که برای درمان نزدیکان خود به مرکز استان آمده و روزهای خیلی زیادی را در این شهر سپری می کردند.

اما با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، در کنار توسعه کیفی خدمات بهداشتی و درمانی در قالب طرح تحول نظام سلامت، توسعه سخت افزاری و ساخت و تجهیز بیمارستان ها و مراکز درمانی در دستور کار قرار گرفت که نتایج بسیار درخشانی در آذربایجان غربی داشته است.

افتتاح بیمارستان ۲۹۵ تختخوابی آیت الله خویی شهر خوی که دومین شهر پرجمعیت استان نیز به شمار می رود، آخرین افتتاح ها در راستای توسعه این بخش در آذربایجان غربی بود که البته آخرین افتتاح در دولت تدبیر و امید نیست و حداقل ۲ بیمارستان بزرگ دیگر تا پایان دولت در این استان به بهره برداری خواهد رسید.

۵۰ طرح تا پایان دولت در بخش درمانی آذربایجان‌غربی افتتاح می‌شود

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه هنوز کار دولت در حوزه توسعه بهداشت و درمان استان پایان نیافته، به خبرنگاران گفت: تا پایان کار دولت تدبیر و امید، ۵۰ طرح بهداشت و درمان اعم از مراکز درمان، خانه‌های سلامت و پایگاه‌های سلامت محله با ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه به بهره‌برداری می‌رسد.

محمدمهدی شهریاری اظهار داشت: سرانه بهره‌مندی استان از تخت بیمارستانی در حال حاضر از میانگین کشوری فراتر رفته است.

وی افزود: با بهره‌برداری از طرح‌های بیمارستانی تکاب، اشنویه، نقده، شاهین‌دژ و پیرانشهر، جهش تحقق یافته در شاخص‌های بهداشت و درمان استان بیش از پیش ارتقا می‌یابد.

استاندار آذربایجان غربی افزود: در همین راستا بیمارستان تکاب در ماه آینده آماده افتتاح خواهد بود و احداث طرح‌های بیمارستانی در مهاباد و ارومیه نیز روند خوبی را طی می‌کند.

تخت‌های بیمارستانی آذربایجان‌غربی به همت دولت ۱.۷ برابر شده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی نیز در این خصوص گفت: تخت‌های بیمارستانی استان در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید، ۷۰ درصد افزایش یافته که رشدی بی‌نظیر در طول تاریخ استان است.

دکتر جواد آقازاده افزود: پیش از فعالیت دولت تدبیر و امید، شاخص تخت بیمارستانی در استان، ۰.۸ (هشت دهم) تخت به ازای هر یک‌هزار نفر جمعیت بود که این رقم با افتتاح رسمی این بیمارستان به ۱.۳۶ تخت به ازای هر یک‌هزار نفر رسید.

وی اضافه کرد: علاوه بر بیمارستان آیت الله خویی خوی که هفته گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت، بیمارستان های ۳۱۰ تختخوابی در ارومیه و ۶۴ تختخوابی در تکاب نیز در آینده بسیار نزدیک آماده بهره برداری می‌شوند که با افتتاح آنها، این شاخص به ۱.۴۷ تخت به ازای هر یک‌هزار نفر خواهد رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: همچنین در اواخر فعالیت دولت تدبیر و امید، ۳۷۶ تخت بیمارستانی افتتاح خواهد شد که در آن صورت نیز این رقم به ۱.۶ تخت به ازای هر یک‌هزار نفر می رسد.

آقازاده گفت: در حال حاضر نیز شاهد طراحی و اجرای برخی بیمارستان های دیگر در شهرهای ارومیه، سلماس، میاندوآب و مهاباد هستیم که با افتتاح آن، تحول بخش درمانی استان کامل می شود.

وی افزود: در صورت افتتاح آنها که در سال های آینده می توانیم شاهد آن باشیم، شاخص تخت بیمارستانی در آذربایجان غربی به ۲.۷ به ازای هر یک‌هزار نفر می رسد که رقمی بسیار فوق العاده برای استان به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان آیت الله خویی خوی، دومین بیمارستان افتتاحی زیرنظر این دانشگاه در دولت دوازدهم در این شهرستان است، اضافه کرد: پیشتر نیز با حضور رییس جمهوری، بیمارستان ۲۱۶ تختخوابی امام خمینی (ره) خوی به بهره برداری رسیده بود.

اعتبار فصل بهداشت و درمان از بودجه آذربایجان غربی ۱۰ برابر شده است

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی نیز در خصوص بهبود وضعیت اعتباری بخش بهداشت و درمان استان طی مدت فعالیت دولت تدبیر و امید گفت: سال ۱۳۹۳ اعتبار فصل بهداشت و درمان از بودجه استانی ۸۰ میلیارد ریال بود که این رقم در سال جاری به بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال می رسد.

ناصر حضرتی که در جلسه اخیر بررسی مسائل و مشکلات بهداشت و درمان آذربایجان غربی سخن می گفت، اضافه کرد: ارتقای شاخص های انسانی در استان به ویژه در بخش بهداشت و درمان، دستاوردی حاصل نگاه ویژه برنامه ریزان استان است.

وی افزود: با بهره برداری از پروژه های در دست احداث، شاخص بهره مندی از تخت بیمارستانی و خدمات بهداشتی درمانی از میانگین کشوری فراتر خواهد رفت.

وی بیان کرد: برای اتمام پروژه های نیمه تمام نیز آمادگی داریم و از هیچ کوششی در این راه دریغ نمی کنیم.

این جهش اعتباری، ساختاری و سخت افزاری بدون همراهی و هماهنگی دولت، نهادهای مرتبط در مرکز و همه بخش های مرتبط در آذربایجان غربی غیرممکن بود.

این همراهی و هماهنگی طی سال های اخیر با توجه ویژه دولت تدبیر و امید همراه بوده و موجب توسعه روزافزون بخش های مختلف به ویژه بخش بهداشت و درمان و شاخص تخت های بیمارستانی شده است.

شاخصی که در صورت تداوم فعالیت ها و اهتمام مسوولان طی سال های آتی، می تواند رتبه های برتر کشوری را برای آذربایجان غربی به ارمغان آورد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها