عضو تشخیص مصلحت نظام:

دولتمردان از صبوری مردم خاطر جمع نباشند

عضو تشخیص مصلحت نظام گفت: عمده مشکل بیکاری به خصوص بیکاری نسل جوان است. مساله مهم دیگر هم عدم تامین حداقل نیاز‌ها برای عامه مردم. شکی ندارم که مردم صبور هستند، اما دولتمردان نباید در این‌باره احساس خاطرجمعی کنند.

دولتمردان از صبوری مردم خاطر جمع نباشند

گرانی بیداد می‌کند و جای خالی دولت به وضوح احساس می‌شد. کار دیگر از سکه و طلا، زمین و خانه و خودرو گذشته است. سطح بحث درباره گرانی به کره و تخم مرغ و ... تنزل کرده و شاهدیم که بخش عمده‌ای از جامعه برای تامین معاش خود مشکل دارند. در این میان، اما هیچ نشانه‌ای مبنی بر تلاش دولت در جهت مدیریت وضعیت مشاهده نمی‌شود.

همین موضوع هم سبب شده که کارشناسان و تحلیل‌گران نگران ادامه این اوضاع و تبعات اجتماعی آن هستند. یکی از این تحلیل‌گران غلامرضا مصباحی مقدم، عضو تشخیص مصلحت نظام و نماینده پیشین مجلس است.

او در گفت‌وگویی با به انتقاد از عملکرد دولت در حوزه اقتصادی پرداخت و گفت: «اگرچه زحمات زیادی می‌کشد، اما به جای اینکه اقتصاد کشور را مدیریت کند، اقداماتی انجام می‌دهد که وضع را خراب‌تر و بدتر می‌کند».

وی افزود: «رشد قیمت‌ها ناشی از رشد نقدینگی است. رشد نقدینگی همه مصیبت‌ها را برای اقتصاد ما رقم زده است. همین رشد نقدینگی است که سبب شده تورم ۳۰، ۴۰ درصدی شود، قیمت‌ها بی ثبات باشد و قیمت ارز بالا برود. همین رشد نقدینگی است که موجب افزایش قمیت کالا‌های وارداتی و به تبع آن سایر کالا‌ها شده است. در نهایت، همین رشد نقدینگی است که مردم را فقیرتر و سفره‌های آن‌ها را کوچک‌تر می‌کند.»

این فعال سیاسی اصولگرا که سابقه ریاست کمیسیون برنامه و بودجه مجلس را نیز دارد، تاکید کرد: «دولت می‌باید اقتصاد کشور را حتی در شرایط تحریمی به گونه‌ای مدیریت می‌کرد که ما شاهد ثبات باشیم نه بی ثباتی. این وضعیت بسیاری نگران کننده است. من بیش ازهر چیزی نگران وضع خانواده‌هایی هستیم که درآمد آنان ثابت و اندک است. دولت به خیال خودش با ۱۵، ۲۰ درصد افزایش درآمد سالانه، مشکل آنان را حل کرده است، اما این بی ثباتی قیمت‌ها سبب شده مردم علاوه بر احساس فشار از نظر اقتصادی، احساس اضطراب و نگرانی هم داشته باشند».

مصباحی مقدم در پاسخ به اینکه دولت باید چه می‌کرد و نکرد؟ گفت: «باید کار را به دست اهل آن می‌سپردند. اگر کار درست اهل آن بود مسائل اینطور نمی‌شد. درست است که تحریم بخش عمده‌ای از درآمد‌های ما را کاهش داده است و حتی موجب شده که درآمد‌های ارزی ما امکان انتقال نداشته باشند. ما این مسائل را درک می‌کنیم، اما هنر این است که در این شرایط، بتوان کشور را اداره کرد».

وی با تاکید بر اینکه «دولت به مقتضای شرایط جنگ اقتصادی عمل نمی‌کند» گفت: «شرایط جنگ اقتصادی اقتضا می‌کند که معیشت مردم در یک حد قابل قبول و با ثبات قیمت‌ها تامین شود ولو اینکه به یک مدریرت ویژه نیاز باشد. اما تصور دولت این است که ما در یک شرایط طبیعی قرار داریم و نیازی به اینکه معیشت مردم مدیریت شود، وجود ندارد!»

این عضم مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به اینکه تبعات ادامه این وضعیت چیست؟ گفت: «واقع آن است که من نگران بازتاب‌های اجتماعی مساله هستم، چون به گونه‌ای رقم خورده که تحمل آن برای عامه مردم سخت است. عمده مشکل بیکاری به خصوص بیکاری نسل جوان است. مساله مهم دیگر هم عدم تامین حداقل نیاز‌ها برای عامه مردم. شکی ندارم که این مردم صبور هستند و همیشه ثابت کرده‌اند. ممکن است که همچنان هم صبر کنند، اما دولت و دولتمردان نباید در این‌باره احساس خاطرجمعی کنند»

منبع: نامه نیوز

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • الله مراد
    0

    تنها راه نجات مردم خدا است ،،،والله مردم هیچ امیدی به جمهوری اسلامی ندارند

  • ناشناس
    0

    این دولت وتمام مسئولین که ازاول انقلاب سر کار بوده ان باید محاکمه شوند چون همه مقصر هستند تاحالا کجا بودی

  • arad
    0

    آخه مگه میشه ما در تولید خود کفا باشیم و برعکس کالای داخلی رو به نرخ دلار بخریم مگر کارگر دستمزدش رو به دلار میگیره از صاحبکارش ؟ مگه مردم حقوقشان را به دلار میگیرند ؟ آقای رئیس جمهور نشسته و بالبخند میگه مردم ما پیروز شدن کدام پیروزی بجز فقر و فلاکت چیزی برای مردم به ارمغان آورده اند ؟ در دوره های قبلی دولتها بخدا مردم خیلی در رفاه زندگی میکردند مگر در دوره های قبل تحریم نبود ؟ مشکلات اقتصادی نبود ؟ خیلی با درایت دولتمردان حلش میکردن نمیگذاشتن مردم در تنگنای اقتصادی قرار بگیرند شما اگر دقت داشته باشید فقط در طول یک هفته که شش روز کاری میشود کالاهای اساسی روزانه مردم چندین بار با افزایش و تغییر قیمت مواجه میشود حسرت به دل موندیم یک کالا را یکروز به یک قیمت بخریم صبح یک قیمت ظهر یک قیمت وقتی پیگیری میکنیم میگویند مواد اولیه نداریم از طرفی دولت اعلام میکند که مواد اولیه به حد کافای در اختیار کارگاههای تولیدی قرار دارد برعکس تولید کننده در مواجه با اعتراض به کمبود کیفیت و تولید کافی اعلام میکنه که مواد اولیه نداریم پس با این حساب نباید به راحتی از این موضوع گذشت باید دلالهای واسطه ای را به اشد مجازات رساند که در این موقع رانتخواری و حق مردم را میخورند یک روز سلطان کره یک روز سلطان سکه یک روز سلطان قبر یک روز سلطان خودرو باید ریشه همه این مفاسدین اقتصادی را سوزاند مگر میشود درکشوری که اینهمه ذخایر داره مردم با گدایی زندگی کنند البته بجز چند درصد محدود که در رفاه کامل هستند و با تیکه های اینستاگرامی به قشر ضعیف توهین هم میکنن ما فقط چشم امیدمان اول به خدا دوم تدابیر رهبری و سوم دولت جدید است تا فردی که اقتصاددان باشد و مردمی باشد تا مردم به روال عادی زندگی خودشان برگردند حداقل با امید زندگی کنند نه اینکه هر روز شاهد اخبار حوادث باشیم تا ببینیم چند نفر از فقر خودکشی کردند

  • ناشناس
    0

    مشکل شما ها هستید که فکر می کنید تا وقتی نفس می کشید باید به صندلی هاتون بچسبید و اصلا باز نشست نشید خود تو چند سالته چرا کارتو به یک جون نمی دی

  • شهروند۱
    0

    خدا همتون را لعنت کنه ، این بدبختی ها را شما برا ملت درست کردین حال میگید دولت ، دولت هم دستنشانده شماست ملت را به گدایی انداختید ، خودتان در رفاه مطلق هستسد چی میدانید ملت چطور گرفتار شدن

  • احدی
    0

    محض رضای خدا شما پیران سن از شصت وهفتاد وهشتاد گذشته به یک سری کارهای مشاوره ای اکتفا کنید وجای خود را در سازمان ها وادارات وکارخانجات ومراکز علمی و نیروهای مسلح ومجمع تشخیص و شورای نگهبان و.....به جوان ها بدهید، والله انها از شما دلسوز تر ، باهوش تر ، نخبه تر واشناتر به علوم روز هستند . روز قیامت باید جوابگوی این همه جوان بیکار ، که در اثر بیکاری به فسادو اعتیادوسرقت وگناه می افتند باشید

  • دکتر
    0

    حقوق مجمع تشخیص چقده؟

  • رضا
    0

    من فکر کنم حقوقشون 2.5 تا 3 میلیون باشه. آخی بنده خدا . حالا تو اینگرونی دلار برا پسرش تو آمریکا چجوری پول بفرسته. وای وای وای . خدایا تا کی این عزیزای انقلاب عذاب بکشن

  • جک
    0

    انشاالله ترامپ هم میره مردم راحت میشن باید خام فروشی رو بزاریم کنار وهمه جز رو فرآوری کنیم وبفروشیم ودر همه چیز برنامه ریزی کنیم این وضع مردم نیست.

  • متفاوت
    0

    دریک پاساژ ماموران میخواستند دزدی رابگیرند،دزدفرارمیکرد وهمچنان فریاد میزد :بگیرش ،بگیرش،واینچنین بود که دزد هم درمیان مردم راه خودرابازکرد وهم ازدست ماموران فرارکرد.وهمچنین است که برخی،،البته دولت مردان نه ها،، میگویند:بگیرش،بگیرش،وبه کرسی خودمیچسبند ...اخرمانفهمیدیم چه کسی رابایدبگیرند.

  • داروغه
    0

    خشم مردم و خشم خدا اگر قبولش دارید

  • .
    0

    ترسیدی رد صلاحیت بشی و گفتی مردم باز هم صبوری خواهند کرد تا شما خوب سواری از انها بگیرید.

  • حسین
    0

    شما خودتان عامل بوجود آمدن وضع موجود هستید.حالا طلبکار هم شده اید؟چقدر در مجمع تشخیص چوب لای چرخ دولت گذاشتید؟چرا اسناد مختلف بین المللی ماهها در مجمع ماند وتصویب نکردید؟خیلی رو دارید.

  • موسوی
    0

    به جدم قسم من جام تو بهشت هست،، چون مسول رده بالا نیستم،،، خخخخخخ،،، حق الناس هم گردنم نیست،،، خدایا جهنم مال مسولینی هست که شب سر راحت زمین گذاشتن و عده ای گدا توی خیابونا تا صبح پرسه زدن،،، جهنم مال کسانی هست که حق ما رو خوردن و خودشون هزاران میلیارد دزدی کردن و،،،،،، اصلا خفه بشیم سکوت کنیم بهتره،،،

  • حسین
    0

    مشکل اینجاست که مسئولین اجرایی عمدا مملکت را به حال خود گذاشته اند که نارضایتی مردم بیشتر شود و ماهی خود را از آب بگیرند.قسمتی از بدنه دولت به فکر رانتخواری و دلالی و لابیگری با مفسدین اقتصادی هستند که سر انجام ان اختلاسهای میلیاردی میشود که موجب تخریب افکار عمومی را فراهم میکند و قسمت دیگر اهداف نظام را نشانه رفته اند که نظام را مجبور به سازش با اجانب نماید آن هم توسط مذاکره و اجرای برجامهای دیگر و در هر دو صورت گرفتاریهای آن پدر ملت علی الخصوص طبقه پایبن را در آورده و به مرز انفجاررسانده است.و سوالی که مطرح است این است که نظامی که پوزه اجانب را به خاک مالیده مخصوصا امریکا را از عهده چند رانتخوار و دلال دولتی و غیر دولتی بر نمیاید و جواب همان است که گفتم خیانت.

  • مها
    0

    چیکارمیتونیم بکنیم ایشالله خداجوابتونو بده بچه هام از گرسنگی خوابشون نمیبره شرمندشونم ذلیلمون کردین ذلیل بشین بحق این روزهای عزیز

  • درود خدا بر محمد و آل محمد (مهری )
    0

    ایندفه مردم دم به تله نمیدن همه چیز را سپردن دست حضرت ترامپ

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها