چشم انداز روشن تولید در البرز

استان البرز با برخورداری از ظرفیت های فراوان اقتصادی همواره به عنوان یکی از قطب های مهم صنعت در کشور مطرح بوده و آمادگی دستگاه های اجرایی برای رفع موانع و تامین زیر ساخت ها افق روشنی پیش پای تولید استان قرار داده است.

چشم انداز روشن تولید در البرز

با شدت یافتن تحریم ها در کشور آنچه که بیش از پیش مورد توجه مسوولان قرار گرفت نگاه ویژه به ظرفیت های داخل و حفظ و نگهداری وضع موجود بود تا با استفاده از ظرفیت داخلی بتوان از واردات بی نیاز شد.

با این وجود چرخ دنده های صنعت و تولید همواره با موانعی از جمله ضعف در تامین زیر ساخت هایی مانند آب ، برق ، گاز، شبکه فاضلاب و... مواجه است که بخشی از این موانع مربوط به سطح ملی بوده اما بخشی ازآنها در سطح استانی قابل حل است .

استان البرز در بخش صنایع دارای سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی بزرگ ، متوسط و کوچک است که افزون بر تامین بخشی از نیازهای کشور و استان ، بخش دیگری از محصولات این صنایع، صادراتی است و حدود ۱۳۰ هزار نفر در مراکز تولیدی و صنعتی این استان مشغول به کار هستند.

بنابراین با توجه به بخش تولید وصنعت استان البرز علاوه بر تامین معیشت ۱۳۰ هزار خانوار می توان در تامین نیازها و مطالبات تولیدی و صنعتی این استان گام های بزرگی برداشت.

براین اساس رفع نیازها و موانع تولید استان البرز همواره دغدغه مسوولان و دست اندرکاران امورا قتصادی بوده تا استانی که در چند سال اخیر پیشرفت های قابل توجهی در حوزه های مختلف به ویژه تولید داشته بتواند هرچه بیشتر مسیر توسعه را طی کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرزاظهار داشت: برای موضوع زیرساخت ها و سخت افزارها در بحث فضای کسب و کار و حوزه های نرم افزاری اکنون پنجره واحد را در اتاق بازرگانی که بخش خصوصی در دستور کار قرار داده ایم.

جهانگیرشاهمرادی افزود: با توجه به هدف ایجاد یک سیستم کاربردی مناسب در تسهیل گری و عدم مراجعه افراد این اتاق در آبان ماه جاری افتاح می شود.

وی با اعلام اینکه درحوزه سخت افزاری اتفاقات مهمی دراستان البرز افتاده گفت: درموضوع تولید چهار زیرساخت اساسی داریم شامل برق، اب، گاز و تلفن داریم که متاسفانه به جز درزمینه تلفن که مشکلات خیلی کم بود در سایر حوزه ها مشکلات اساسی است.

شاهمرادی گفت: تک تک این زیرساخت ها مورد بررسی قرار گرفته به طوریکه در موضوع برق تنها استانی در کشور بودیم که پست ۴۰۰ولت در استان نبود و درسال گذشته عملیات اجرایی آن شروع شد بنابراین پیگیری مصرانه در این زمینه داریم وامیدواریم سال آینده به بهره برداری برسد.

وی یادآورشد : اعتبار یک هزار میلیارد تومان دراین زمینه پیش بینی شده و این پروژه درحال انجام است اگر تکمیل شود برای برق بلند مدت استان مشکلی نخواهیم داشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز اظهار داشت: در موضوع گاز نیز عملیات اجرایی شروع شده و خط ۶ اینچ بویین زهرا ۵۰ درصد پیشرفت و خط ۳۶ اینچ تکمیل فاز اول آن امسال خواهد بود.

شاهمرادی گفت: فاز دوم خط ۳اینچ گاز نیز نیمه اول سال آینده است ومکاتبی با رییس جمهوری استاندارالبرز دراین زمینه داشته تا با هدف سرعت بخشی هرچه بیشتر به این پروژه های زیرساختی اعتبارات لازم تامین شود.

وی ادامه داد: رییس جمهوری موافقت کرده اند و دستور به وزارت نفت داده شد چراکه تکمیل خط ۳۶اینچ گاز پایدار البرز را تا چند سال آینده تضمین می کند ومهمترین نکته دراین زمینه آن است که گاز در تمام نقاط استان با فشار یکسان است.

شاهمرادی در زمینه زیرساخت دیگر تولید یعنی آب نیز بیان ادشت: ۲ تا سد بزرگ در البرز داریم درحالی که این استان از کمبود آب شرب و در صنعت رنج می بردند و قطعی آب نیز در برخی از مناطق داشتیم بنابراین با پیگیری هایی که انجام شد در سفر وزیر نیرو با تخصیص ۲۰میلیون مترمکعب در سال که ۶۳۵ لیتر برثانیه می شود موافقت شده است.

وی یاد آورشد: از این میزان آب ۲۰۰لیتر برثانیه برای صنعت بکارگرفته می شود که استاندار البرز موافقت لازم را داشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز درادامه گفت: درحوزه مخابرات پیگیری ها برای بخش صنعت و تولید از اینترنت پرسرعت و فیبر نوری شده و درچهار ساخت اساسی استان کارهای خوبی انجام شده و اثرات آنها از اواخر امسال و سال اینده شروع می شود که چشم اندازی خوبی برای تولید در البرز است .

وی تاکید کرد: موانع تولید در البرز نداریم چراکه کارگروه های رفع موانع به صورت مرتب درحال برگزاری است اجازه نمی دهیم هیچ دستگاه تولیدی سر راه تولید مانع ایجاد کند اما برخی از دستگاه ها به دنبال حل مشکلات واحد تولیدی هستند ولی اختیارات کامل قانونی را ندارند.

شاهمرادی افزود:آنچه مهم است مسایل دراستان البرز قابل حل است و صنعتگران نگرانی ندارند مهمترین نکاتی که درسطح ملی باید پیگیری شود شامل نرخ سود تسهیلات و روش تخصیص ارز است که از اختیارت استان خارج هستند.

اجرایی شدن ۸۲ درصد مصوبات کارگروه رفع موانع تولید البرز

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز نیز از اجرایی شدن بیش از ۸۲ درصد مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان البرز در سال جاری خبر داد.

رامین ربیعی افزود: تا این لحظه در سال ۹۹ تعداد ۲۲ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان البرز برگزار شده که در آن پرونده ۱۴۷ واحد تولیدی مطرح شده است.

وی ضمن تاکید بر تصویب ۱۷۳ مصوبه در این جلسات تصریح کرد: تاکنون ۱۴۲ مصوبه اجرایی شده و ۳۱ مورد باقیمانده نیز در حال پیگیری است.

ربیعی مسایل بانکی را عمده ترین مساله مطرح شده در این جلسات دانست و ادامه داد: ۶۳ درصد مصوبات ستاد تسهیل در حوزه مسایل بانکی و تسهیلات بانکی است.

بنا به گفته ربیعی، مسایل مربوط به تامین اجتماعی ۲ درصد، امور مالیاتی ۵ درصد و سایر دستگاههای خدمت رسان مثل شهرداری ها، ادارات آب ، برق ۳۰ درصد از مصوبات این کارگروه را به خود اختصاص داده اند.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان البرز بیان داشت: تولیدکنندگان و سرمایه گذاران در البرز تنها نیستند چراکه در قالب برگزاری جلسات تخصصی رفع موانع تولید و بازدیدها میدانی، نسبت به احصا مشکلات آنها و برنامه ریزی برای حل موانع اقدام می شود.

استاندار البرز هم معتقد است باید فاصله ها را با تولیدکنندگان، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی برداریم تا بتوانیم از نزدیک با مشکلات و موانع آنها آشنا شویم و نسبت به حل آنها اقدام کنیم.

عزیزاله شهبازی در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گفته بود که مصوباتی که این کارگروه در استان البرز داشت بیش از آنچه انتظار می رفت به سمت عملیاتی و اجرایی شدن رفت، پرونده ها با حضور دستگاه های مربوطه رسیدگی و حل شد.

وی ادامه داد: سال گذشته استان البرز در پرداخت تسهیلات مصوب در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، رتبه اول کشور را داشت و ۱۰ درصد تسهیلات مصوب در کل کشور را البرز جذب کرده و در جذب اعتبارات تبصره ۱۸ نیز حایز رتبه دوم کشور شدیم.

استاندار البرز اضافه کرد: طی چند سال خدمتم در استان البرز همواره اعلام کرده ام که اگر صاحبان واحد های تولیدی و سرمایه گذاران مراجعه کنند و گلایه ای از عدم توجه و ممانعت دستگاه های اجرایی و کندی روند خدمات رسانی برای توسعه و ایجاد واحد داشته باشند، جایزه دریافت خواهند کرد چراکه تسریع و تسهیل رسیدگی به امور ارباب رجوع را یک اصل مهم می دانم.

وی گفت: تاکنون امور بخوبی طی شده و امید است پیرو منویات مقام معظم رهبری تحت عنوان جهش تولید، بتوانیم امسال نیز همانند سال گذشته توفیقات ارزشمندی در راستای تحقق شعار سال در البرز رقم بزنیم.

شهبازی افزود: باید فاصله ها را با تولیدکنندگان، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی برداریم تا بتوانیم از نزدیک با مشکلات و موانع آنها آشنا شویم و نسبت به حل آنها اقدام کنیم.

وی عنوان کرد: چند تفاهم نامه ملی در البرز منعقد شده که یکی از اهم آنها پروژه اشتغال مهارت محور است و البرز پایلوت کشور شد از این رو در طول سه سال چند هزار اشتغال به واسطه این امر ایجاد خواهد شد.
استاندار البرز با قدردانی از همراهی و تعامل مردم، گفت: از دولت تقدیر ویژه داریم که با عنایت ویژه به استان، هدیه بزرگی به فعالان اقتصادی استان داد و سه شهرک بزرگ صنعتی البرز از شعاع ۱۲۰ کیلومتری خارج شدند و اشتهارد به عنوان یک شهرستان کمتربرخوردار با این لغو ممنوعیت به بهشتی برای سرمایه گذاری تبدیل شده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها