رشد ۱۳ درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی در آذربایجان شرقی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: از ابتدای سال تاکنون شاهد صادرات 1.4میلیارد دلاری کالاهای غیرنفتی از استان بودیم که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد رشد دارد.

رشد ۱۳ درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی در آذربایجان شرقی

علی جهانگیری در جلسه کارگروه توسعه غیرنفتی استان، اظهارکرد: این میزان رشد با وجود محدودیت‌های حمل و نقل در مبادی ورودی و خروجی کشورهای مختلف به خاطر بیماری کرونا و تحریم‌ها است.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم آن بخش از واردات که مربوط به تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی است، با مشکل روبه‌رو نشود.

وی در بخش دیگیری از سخنان خود با اشاره به نقش حیاتی بخش خصوص در توسعه صادرات، اظهار کرد: در کنار سازمان‌های دولتی و خدمت رسان مهم‌ترین عامل تحلیل موضوعات توسعه اقتصادی، تشکل‌های صنعتی و تجاری بخش خصوصی است.

معاون هماهنگی اموراقتصادی استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: اتاق بازرگانی مسئولیت بسیار مهمی در گردآوری اطلاعات مورد نیاز بازرگانان و تجزیه تحلیل بازارهای تجاری دارد.

وی گفت: تعیین مسیر دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های هرچند متعدد و یا متناقض در فضای کسب و کار فعلی برعده بخش خصوصی و انجمن‌های تولیدی و صنعتی است و برای اصلاح امور نیاز به ارتباط بیشتر بخش خصوصی و دولتی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها داریم.

جهانگیری، خطاب به مدیران اجرایی دستگاه‌های دولتی نیز گفت: برای توسعه صادرات نیاز به تلاش شبانه روزی داریم و وقت کاری در اداره صادرات یک سازمان دولتی محدود به ساعات اداری نیست.

وی در خصوص برنامه اجرایی نمایشگاه بین‌المللی تبریز در نیمه دوم سال، تشریح کرد: پایان هر سال برنامه سال آینده نمایشگاه بین المللی ضمن طرح در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان مورد بررسی قرار می‌گیرد که برنامه این نمایشگاه در نیمه اول سال ۹۹ به‌خاطر شیوع بیماری کرونا دستخوش تغییرات بسیاری شد.

وی ادامه داد: برای شش ماهه دوم سالجاری، عمده نمایشگاه‌های تخصصی مورد تصویب قرار گرفت و تنها برگزاری دو یا سه مورد از نمایشگاه‌ها که جنبه عمومی داشت، مشروط به کاهش بیماری و هماهنگی با ستاد استانی مقابله با کرونا شد.

وی گفت: با وجود توافقنامه‌ تجاری بین ایران و اعضای اتحادیه اوراسیا انتظار داریم صادرات کشور و استان از طریق گمرک نوردوز افزایش یابد که باید زیرساخت‌های لازم از سوی دستگاه‌های مختلف در این گمرک فراهم شود.

منبع: ایلنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها