اعلام مقصران مرگ پسر ۸ ساله در ورزشگاه آزادی/ صفیاری: نمی‌گذارم خون پسرم پایمال شود +حکم دادگاه

وقتی برای همراهی پدر از خانه بیرون آمد هیچ گاه تصور نمی کرد که دیگر نتواند به آغوش مادر بازگردد و مرگ پایان بخش تمام رویاهای کودکانه اش باشد.

اعلام مقصران مرگ پسر ۸ ساله در ورزشگاه آزادی/ صفیاری: نمی‌گذارم خون پسرم پایمال شود +حکم دادگاه

حتما گمان می کرد آن شب هم مثل همیشه بعد از مسابقه و احتمالا یک کسب و کار راضی کننده دست در دست پدر راه خانه را پیش می گیرد اما نه؛ هیچ چیز شبیه همیشه نبود و این بار پدر تنها و با دست خالی به خانه بازگشت. حالا عکس ها و فیلم های "عماد" تنها یادگاری پدرومادر برای رفع دلتنگی هستند و یکی از همان لبخندهای زیبا می رود روی آگهی ترحیم!

عماد صفیاری

۲۵ شهریور ۹۸ و بعد از پایان مسابقه پرسپولیس و صنعت نفت آبادان حادثه تلخی در مجموعه ورزشی آزادی رخ داد و عماد صفیاری پسر هشت ساله که به همراه پدرش (یکی از غرفه داران ورزشگاه) در استادیوم بود با لمس داربست گیت ها دچار برق گرفتگی شد و جان خود را از دست داد. در حالی که در آن زمان مسئولان ورزشگاه آزادی پیمانکار را مسئول این اتفاق معرفی کرد اما هنوز پرونده این اتفاق در جریان است و خانواده عماد از آنچه عدم توجه مسئولان و مقصران مربوطه می خوانند، گله مند هستند و از به درازا کشیدن روند بررسی ماجرا انتقاد دارد.

محمد صفیاری پدر عماد درباره این اتفاق و همچنین روند رسیدگی به پرونده اظهار کرد: همه در روزهای اول به خاطر فشار رسانه ها اعلام می کردند که پیگیر هستند اما هیچ یک از مسئولان در ادامه حتی یک زنگ هم نزدند. چهار مقصر اصلی پرونده مشخص شدند؛ استادیوم آزادی و شرکت توسعه تجهیز، مسئول داربست و پیمانکار برق. رای اولیه به نفع من بود و اصلا راضی به ادامه شکایت نبودم چرا که در دلم حس خوبی نداشتم و در جلسات اولیه مقصران اعتراضی نداشتند اما در ادامه همه چیز تغییر کرد.

صفی یاری با بیان اینکه امروز او مقصر مرگ پسرش معرفی می شود، گفت: وکیل مجموعه ورزشی آزادی می گوید تو مقصر بودی که پسرت فوت کرده چرا که مواظبش نبودی! او همچنین می گوید مجموعه پول ندارد و تو نمی توانی پول بگیری! من ۱۵۰ میلیون تومان خرج کرده ام. کدامشان آمدند تا یک خدا بیامرز خالی به من بگویند؟ اما حالا با اعصاب من بازی می کنند. اگر پسر من آن شب قربانی نمی شد؛ به جای او هزارنفر فوت می کردند چرا که داربست کلا برق داشت و هرکسی آن شب به داربست ها دست می زد دچار برق گرفتگی می شد.

پدر مرحوم عماد صفیاری با بیان اینکه همه می گویند ما در مرگ او بی گناه هستیم؛ اظهار کرد: آن ها می گویند ما بی گناه هستیم. واضح می گویم که حالم از این پرونده به هم می خورد. من چند ماه پیش می خواستم رضایت بدهم اما به من گفتند اگر این کار را بکنی می گویند خودش مقصر بوده است.

صفیاری در ادامه صحبت های خود گفت: بعد از مراسم ختم همه رفتند. به روح عماد قسم من مستاجرم و یک سال است که اصلا نمی توانم کار کنم. شش ماه در بیمارستان ها بودیم. آن زمان چرا کسی سراغ ما را نگرفت؟ به خدا این ها دین و انصاف ندارند. پسر دست گلم را از دست دادم. می گویند تو ۲-۳ میلیارد گرفتی! باور کنید هیچ چیز به ما ندادند. باورتان می شود که می گویند استادیوم به آن بزرگی پول ندارد!

صفیاری با بیان اینکه هیچ چیز نمی تواند پسرم را به زندگی برگرداند؛ گفت: پول بچه من را زنده نمی کند و داغ او را از یاد ما نمی برد اما من که مستاجر هستم از مردم پول قرض کردم. با این حال مقصران به جای اینکه خانواده ام را تسلی ببخشند، اعصابمان را خرد می کنند. ما هم انسان هستیم همه چیز را فروختیم تا پرونده را رسیدگی کنیم اما حتی یک نفر تسلی خاطر ما نبود.

او با انتقاد از صحبت های وکیل مجموعه ورزشی آزادی گفت: او می گوید بیا تمامش کن، حتی به من گفته که هرکاری دوست داری بکن! من از روز اول گفتم که نمی گذارم خون بچه ام پایمال شود. حتی وزارت ورزش و دیگر مسئولان هم پیگیر وضعیت ما نیستند. کسی این موضوع را گردن نمی گیرد و می گویند خودت مراقب پسرت نبودی! یک بار می گویند برو پول را پرداخت می کنیم اما وقتی می روم می گویند به رای اعتراض خورده است! آیا استادیوم آزادی ۴۰۰ میلیون تومان پول ندارد؟ من خطاب به رئیس مجموعه آزادی می گویم که نمی گذارم خون پسرم پایمال شود.

پدر عماد همچنین نسخه ای از رای اولیه صادره را در اختیار قرار داده که بر اساس آن:

در خصوص اتهام ۱- شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی با نمایندگی … ۲- مجموعه ورزشی آزادی با نمایندگی … ۳- شرکت انرژی صنعت تبرید ۴- … قاسمی با وکالت سعید مرادی دایر بر تسبیب در قتل شبه عمدی مرحوم عماد صفیاری ناشی از عدم رعایت مقررات ایمنی و نظامات دولتی با درصد تقصیر به ترتیب ۱۵ درصد , ۴۰ درصد و ۴۰ درصد و ۵ درصد موضوع شکایت محمد صفیاری پدر مرحوم بدین شرح که ولی دم یکی از غرفه های فروشگاهی داخل محوطه ورزشگاه آزادی را جهت انجام امور کسبی اجاره و با توجه به اینکه غرفه یاد شده مقابل گیت های ورودی ورزشگاه و محل رفت و آمد تماشاگران قرار داشته و به دستور مدیریت ورزشگاه آزادی جهت ایجاد نظم و محل رفت و آمد تماشاگران و نیز نصب بنرهای اطلاع رسانی داربستی توسط … قاسمی بعنوان پیمانکار در محل نصب می گردد که جهت اینکار از تیرک چراغ برق موجود در محوطه در راستای استحکام داربست استفاده می گردد و متاسفانه تیر چراغ برق مذکور بعلت فرسودگی و پارگی عایق سیم های برق داخل آن و اتصال به بدنه فلزی، جریان برق را به لوله های داربست متصل به آن منتقل و در هنگام تماس کودک مرحوم با میله های داربست دچار برق گرفتگی و در نهایت فوت می گردد لذا دادگاه با توجه به جامع اوراق و محتویات پرونده و شکایت اولیا دم و گزارش مرجع انتظامی و تحقیقات به عمل آمده و کیفر خواست صادره از دادسرا و گزارش تیم تشخیص هویت در صفحه ۱۶۴ و نظریه پزشکی قانونی دایر بر تعیین علت نامه فوت مبنی بر برق گرفتگی در برگ ۳۲ پرونده و نظریه هیات ۵ نفره کارشناسان رسمی دادگستری در صفحه ۲۹۳ و اقاریر مشتکی عنهم در مراحل تحقیق و دادسرا و دادگاه و سایر قرائن و امارات موجوده بزه انتسابی به متهمین را محرز و مسلم دانسته و ایشان را از حیث جنبه خصوصی بزه مستندا به مواد ۲ و ۱۰ و ۱۲ و۱۳ و ۱۴ و۱۷ و ۱۶۰ و ۱۶۴ و۱۶۸ و ۱۷۱ و ۱۷۲ و ۲۱۱ و بند ب ماده ۲۹۱ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ محکوم به پرداخت دیه کامل مرد مسلمان به علاوه یک سوم دیه کامل از باب تغلیظ به جهت وقوع فوت در ماه حرام به نسبت درصد تقصیر هر یک به شرح صدر دادنامه درحق اولیا دم و نیز مستندا به مواد ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ و ۱۴۳ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ و نیز ۶۴ و ۶۸ و ۸۳ و ۸۶ همان قانون و ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ حکم بر محکومیت متهم ردیف اول و دوم و سوم به پرداخت هر یک ۷۲ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت و مشتکی عنه ردیف چهارم به پرداخت ۳۶ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت بدل از ۲ سال حبس تعزیری از حیث جنبه عمومی بزه صادر و اعلام می نماید. رای صادره در خصوص مشتکی عنه ردیف سوم غیابی و ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل واخواهی در این دادگاه و ظرف ۲۰ روز پس از آن قابل تجدید نظر در دادگاه تجدید نظر استان تهران و در خصوص مشتکی عنه ردیف اول و دوم و چهارم حضوری و ظرف ۲۰ روز پیش از ابلاغ قابل تجدید نظر در دادگاه تجدید نظر استان تهران است.

حکم دادگاه عماد صفیاری پسربچه فوت شده در ورزشگاه آزادی حکم دادگاه

بر اساس رای اولیه مقصران فوت نوجوان مرحوم عماد صفیاری به شرح زیر معرفی شدند: مجموعه ورزشی آزادی ۴۰ درصد، شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ۱۵ درصد، پیمانکار برق ۴۰ درصد، مسئول داربست هم ۵ درصد. همچنین به دلیل فوت عماد صفیاری در ماه حرام علاوه بر دیه یک مرد کامل، یک سوم هم تغلیظ خواهد شد.

بنا بر این گزارش، خانواده صفیاری و محکومان به رای صادر شده اعتراضی نداشتند اما نماینده دادستان درخواست تجدید نظر درباره پیمانکار برق داشته و اعتراض کرده است و در واقع این اعتراض ارتباطی به خانواده مقتول و مقصران پرونده نداشته و البته خللی در نتیجه نهایی پرونده یعنی پرداخت دیه به خانواده صفیاری ندارد.

تلاش کرد با مسئولان بخش های مقصر معرفی شده گفت و گو کند که در همین رابطه فاطمه محرابی سرپرست حقوقی مجموعه ورزشی آزادی با رد این ادعا که گفته پول نداریم و پدر عماد در مرگ فرزندش مقصر است به در خصوص انتقادات خانواده صفیاری اظهار کرد: جامعه ورزش کشور، به ویژه مدیران و مسئولان مجموعه ورزشی آزادی تاسف و تاثر و همدری خود را با خانواده مرحوم اعلام می دارند و می دانیم که خانواده داغدار و مصیبت دیده هستند و همانگونه که قبلا هم اظهار داشتیم، از ابتدای این حادثه موضوع به جدیت از مراجع قضایی پیگیری شد ولی همان طور که مستحضر هستید پرونده های قضایی کمی زمان بر هستند ، اما لازم به توضیح است که ما هیچوقت روی رای اعتراضی نذاشتیم و یکی از دغدغه های مدیر مجموعه پیگیری موضوع این پرونده است، این درحالی ست که در موضوعات مطروحه، شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور و مجموعه ورزشی آزادی تنها خوانده یا طرف شکایت خواهان بحساب نمی آیند، بلکه پیمانکار و مسئول داربست هم به عنوان طرف شکایت هستند. در هر حال ضمن ادای احترام به این خانواده ی داغ دیده، ما هم مثل ایشان منتظر دستور قضایی و صدور رای قطعی دادگاه هستیم، تا وظایف قانونی که قانونگذار بر عهده قرار می گذارد را متعاقبا انجام دهیم.

منبع: جماران

24

حجم ویدیو: 1.78M | مدت زمان ویدیو: 00:00:35 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • نیما
    0

    واقعا بی انصافیه یکی بچه اش روازدست بده بقیه عین خیالشون هم نباشه وااااااااقعامتاسفم

  • پدر
    0

    سلام، زشت هست وزارت خانه اي وزيرش سركار باشد و استعفا ندهد و طلبكار باشد . فرهنگ مسئولين بسيار پائين هست . اگر ژاپن بود همانهايي كه بظاهر مسلمان نيستند ولي بيشتر از ما اسلام را در قوانين بكار مي برند . ژاپني در جا استفا مي داد و هرگز مسئوليت قبول نمي كرد و حتما عذرخواهي رسمي مي كرد . فرشته اي از بين بردن گردن كلفتي مي كنند . رئيس جمهور كجاست . فقط فكر از ما بهترون هست كجاست رئيس انقلابي مجلس . بايد تمام عوامل مجازات سخت بشن همه ي مجموع بايد حداقل 5برابر ديه پول بدهند بايد مسئولين قضا كه رئيس كاربرد و شجاعي داره ورود كنه و كساني كه حتي اگر سازنده كابلها دزدي كرده كيفيت آورده پائين محاكمه بشن . مردم اميدي به بهتر شدن اقتصاد ندارن و هر روز مي بينيم جه گراني رشد دارد كرونا رشد دارد چون ملت درآمد ندارن ولي حداقل اميدوارند رئيس قضا ورود كند اول وزير پاسخگو كنند بعد رئيس مجموعه و بعد پيمانكار و صاحب جا را به اشد مجازات برسانند كه اگر مشكلي در جايي شد اول وزير استفا بدهد . نفت نمي فروشيم وزير دو دستي چبيده به ميزش بابا نمي تونيد كار كنيد بريد بگذاريد نفس جديد و تازه بياد

  • ناشنای
    0

    وزیر ورزش باید محاکمه وقصاص شود این وضع امنیت ورزشگاه هاست واز آن بدتر ورزش است که به بی کفایت ترین وزارتخانه تاریخ تبدیل شده

  • همون
    0

    سلبریتی کدوم گوری هستی ؟!؟!؟!

  • مرتضی
    0

    دیه این پسر بچه معصوم بدید. این چه بازی در میارید. برای دزدی واختلاس پول هست ولی این جا پول نی؟!

  • مصطفی
    0

    برای رعایت شأن انسان هم که شده دیه این گل پرپر شده باید پرداخت شود. ما مردم نسبتی با این بنده خدا نداریم و او را نمی شناسیم ولی اگر فرزند هر یک از ما بود. چه من چه شما و چه هر یک از مسوولان باکفایت! ورزش و فرقی نمی کند فرزند یکی از مسوولان قضایی کشور، آیا به این راحتی از کنار این خبط و خطای آشکار می گذشتیم؟ کاهلی کرده اند و به خطا اتفاق ناگواری افتاده. مرد باشند و مسولیت بپذیرند. اگر از زیر بار مسوولیتی که دارند شانه خالی کنند، به راستی که خیانت گری و غداری را صفت تمام مردم این مملکت می کنند و هر چه بیشتر در بر باد دادن ارزشهای انسانی سهیم می شوند. اکنون که اینگونه است اگر من بجای مسوولان قضایی این مملکت بودم اجازه نمی دادم در دالانهای پیچ واپیچ دادگاه ها و از لابلای ماده و بندها و تبصره هایی که راه در رو برای جانیان و قاتلان باز گذاشته، خون این طفل بی گناه پایمال شود. اصلا بحث پدرش - غیر از اینکه اظهار داشته فقیر است و مستاجر و .. ولی با این وجود 150 میلیون خرج پرونده کرده تا خون فرزندش پایمال نشود- بحث پول و گرفتن دیه نیست. ما نمی فهمیم از دست دادن فرزند هشت ساله یعنی چه!! حرفش حرف حساب است. اصلا پول را قوه قضائیه بگیرد و به اختیار پدر، اهدا کنند به کودکان سرطانی مثلا یا هر جای دیگر. بعید می دانم مخالفتی کند این پدر.

  • کاربر ناشناس
    0

    روحت شادعنچه گل جگرگوشه مادر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها