چرا استخدام در وزارت نفت منتفي شد؟

روز دوشنبه خبر لغو شدن استخدام وزارت نفت منتشر شد.

چرا استخدام در وزارت نفت منتفي شد؟

به گزارش سايت خبرفوري به نقل از سايت اعتمادآنلاين، بالاخره استخدام در وزارت نفت، منتفی شد. شرایط استخدام به گونه‌ای بود که صرفا افرادی خاص می‌توانستند در آزمون شرکت کنند. در یکی از بندهای این آگهی استخدام در سامانه استخدامی چنین آمده است:

«داوطلبانی که دارای حداقل 4 سال سابقه کار متوالی و مرتبط در صنایع نفت و دیگر صنایع مشابه بوده و مدرک تحصیلی کارشناسی خود را تا تاریخ 95/11/30 اخذ کردباشند، مجاز به ثبت نام در آزمون داوطلبان هستند.»

از جمله بندهای دیگر آگهی مذکور، شرط رتبه کنکور مقطع کارشناسی داوطلبان است که در ابتدا رتبه 4 هزار قید شده و بعدا به 6 هزار تقلیل یافته است. همچنین برای داوطلبان کارشناسی ارشد، در ابتدا، رتبه 200 مد نظر بوده که بعدا به 250 تغییر یافت.

معدل بالای 17 برای کارشناسی ارشد و 18 برای کارشناسی، از دیگر شرایط این آزمون وزارت نفت بود.

حذف زنان از ردیف‌های شغلی

در این آگهی، برای زنان محدویت‌هایی صورت گرفته است. در مفاد این آگهی آمده:

«با توجه به محدودیت ها و شرایط کاری در برخی مناطق عملیاتی شرکتهای تابعه وزارت نفت، شامل سکوهای میدان گازی پارس جنوبی، منطقه عمومی خارک، منطقه عمومی دیلم، منطقه عمومی سیری، منطقه عمومی لاوان، اشتغال بانوان در این مناطق امکان پذیر نیست. لذا از آن دسته از بانوانی که این مناطق را به عنوان اولویت محل خدمت خود انتخاب کرده‌اند درخواست می‌شود تا پایان مهلت ثبت نام نسبت به ویرایش اطلاعات خود و انتخاب محل های خدمتی جدید (در صورت وجود) اقدام کنند. شایان ذکر است در صورت عدم اصلاح محل های خدمتی فوق، این انتخابها از فهرست اولویتهای انتخاب شده داوطلب حذف خواهد شد.»

آغاز اعتراضات به شرایط استخدام

شرایط استخدامی وزارت نفت از همان ابتدا با مخالفتهایی مواجه شد. دانشجویان و فارغ التحصیلان از عمده مخالفان بودند. یکی از فارغ‌التحصیلان در سایت خبری عصر نفت می‌نویسد: «من فارغ التحصیل برق هستم از دانشگاه تربیت مدرس. رتبه ورودی ارشد من ۳۶۹ بود. ولی دانشگاه من جزء دانشگاه های برتر شناخته شده. الان با احتساب شرایط دفترچه راهنما من مجاز به شرکت در این آزمون نیستم...ببخشید آخر من باید قبول کنم که دانشگاهم برتر هست یا نه؟»

بر همین اساس و در واکنش به معترضین به آزمون وزارت نفت، رئیس دانشگاه صنعت نفت، اینترنت دانشجویان معترض و اعتصاب کننده دانشگاه را قطع کرد. به این ترتیب دانشجویان اعتراضات چند روزه خود را در صحن دانشگاه ادامه دادند. به گزارش خبرآنلاین دانشجویان روایت می‌کنند که مسئولان دانشگاه، اینترنت خوابگاه را قطع، سلف و خوابگاه را هم تعطیل کرده و تهدید به قطع آب و برق و گاز نیز کرده‌اند.

در چند روز گذشته، برخی از دانشجویان دانشگاه صنعت نفت و همچنین شاغلان قرارداد موقت نفتی و بومی‌های مناطق نفت‌خیز با اعتراض به شرایط آزمون استخدامی، خواهان استخدام بدون آزمون در وزارت نفت شده‌اند.

نقش ولیعهد عربستان در آزمون استخدامی وزارت نفت

در ادامه واکنش‌ها به شرایط استخدام، پای سیاسیون هم به قضیه باز شد. به گزارش تسنیم، موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان در واکنش به تصمیم وزارت نفت در جذب و استخدام 2500 نفر غیربومی گفت: "مسئولین عواقب این تصمیمات را نیز بسنجند و این کارها را نکنند؛ زیرا دشمن از این بابت سوءاستفاده می‌کند. خوزستان با هیچ استانی قابل مقایسه نیست. دشمنان ما قصد به هم ریختن اوضاع خوزستان را دارند و در رأس آنها عربستان، پادشاه آن و پسر ملعونش است".

بر اساس این گزارش نماینده ولی فقیه در استان خوزستان ادامه داد: "نامه‌ای به ریاست جمهوری ارائه دادیم مبنی بر اینکه این تصمیم بسیار غیراصولی است و وضعیت استان را با بحران جدی روبه‌رو کرده است، زیرا از طریق اداره مذکور جهت استخدام 2500 نفر غیربومی ذکر شده است که خوزستانی‌ها از این استخدام ناراضی هستند".

خط و نشان زنگنه: آزمون را لغو می‌کنیم

بیژن زنگنه روز دوشنبه در حاشیه همایش «بیمه و توسعه» درباره اعتراض برخی دانشجویان دانشگاه صنعت نفت به برگزاری آزمون استخدامی این وزارتخانه اظهار کرد: قرار بود تعدادی از دانشجویان یا فارغ التحصیلان بدون اینکه در آزمون کتبی عمومی شرکت کنند، با انجام مصاحبه بر حسب نیاز این وزارتخانه استخدام شوند.

زنگنه ادامه داد: ما هم می‌خواهیم همین کار را انجام دهیم و دانشجویان مطمئن باشند که به آنچه تعهد داده‌ایم و گفته‎ایم، عمل می کنیم اما خارج از آن، با فشار نمی‌توانند کار خود را پیش ببرند.

وی درباره نظر دیوان عدالت اداری درباره برگزاری این آزمون استخدامی گفت: برخی گفته اند که دیوان عدالت اداری این آزمون را به تأخیر انداخته است؛ اگر این دیوان چنین بگوید، ما کلاً آزمون را منتفی می کنیم.

قرار است دو هزار و 300 نفر از طریق آزمون استخدامی وزارت نفت جذب شوند که یکهزار و 250 نفر از این سهمیه به جذب نخبگان و یکهزار و 50 نفر نیز به جذب افراد حرفه‌ای باتجربه اختصاص دارد.

به گزارش ایرنا عموم جذب نخبگان به ستاد شرکت‌ها و بخش‌های تخصصی در سکوهای تولید نفت و گاز و بیشتر جذب نیروهای باتجربه به واحدهای عملیاتی تخصیص یافته است. با این حال، ظرف روزهای گذشته گروهی از دانشجویان دانشگاه صنعت نفت، خواستار استخدام بدون شرکت در آزمون هستند و تجمعاتی را در محل این دانشگاه و همچنین وزارت نفت برگزار کرده اند.

آزمون نداریم

با اوج گیری اعتراضات به شرایط آزمون استخدامی وزارت نفت، اعلام شد که این آزمون تا اطلاع بعدی لغو شده است.

فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر گفت: آزمون استخدام وزارت نفت تا اصلاحات کامل فعلا لغو شده است. حسنوند وعده پیگیری این موضوع را داد.

یادآورد می‌شود بر اساس وعده وزارت نفت قرار بود، شرکت های تابعه وزارت نفت به منظور تامین نیروی انسانی متعهد و شایسته از محل مجوز استخدامی شماره 1169251 مورخ 24/2/96 سازمان اداری و استخدامی کشور از بین بانوان و آقایان فارغ‌التحصیل برتر مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد و همچنین فارغ التحصیلان دارای تجارب حرفه ای (حداقل چهار سال سابقه کاری متوالی و مرتبط در مشاغل مورد نظر) از طریق برگزاری آزمون کتبی، مصاحبه و گزینش، آزمون استخدامی به عمل آورد که به جهت مخالفت با مفاد شرایط استخدامی، روز دوشنبه این آزمون تا اطلاع ثانوی از سوی دیوان عالی اداری لغو شد.

یک آزمون و چند متولی

موج به نقل از رسانه قوه قضاییه می‌نویسد با شکایت تعدادی از فارغ التحصیلان و دانشجویان صنعت نفت به جهت تقاضای صدور دستور موقت مبنی بر توقف مراحل ثبت نام و اجرای موضوع آگهی استخدام وزارت نفت که در راستای محل مجوز استخدامی به شماره ۱۱۶۹۳۵۱ مورخ ۲۴/۲/۹۶ سازمان اداری و استخدامی کشور اقدام کرده است، با رأی شعبه ۳۹ دیوان عدالت اداری با تقاضای صدور دستور موقت موافقت شد.

بر طبق این گزارش شکات اظهار داشتند که آگهی استخدامی فوق الذکر با بند نهم اصل سوم قانون اساسی و مواد ۴۱ و ۴۲ و ۴۳ از قانون مدیریت خدمات کشوری و رأی وحدت رویه اصداری از هیات عمومی دیوان عدالت اداری به شماره ۳۶ مورخ ۱۵/۱/۹۶ تضاد و منافات بوده و همچنین وزارت نفت علیرغم حکم دیوان از استخدام شکات امتناع ورزیده، لذا درخواست صدور دستور موقت را داشتند.

در نهایت با بررسی اوراق و محتویات پرونده شعبه ۳۹ دیوان عدالت اداری در خصوص خواسته‌ شکات به جهت تقاضای صدور دستور موقت مبنی بر توقف مراحل ثبت نام و اجرای موضوع آگهی استخدام وزارت نفت، مطابق مواد ۳۴ و ۳۵ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری صدور دستور موقت و لغو آزمون را منوط به احراز ورود خسارتی دانست که در آینده جبران آن غیر ممکن باشد و با بررسی مستندات شکات احتمال ورود چنین خساراتی وجود دارد به همین جهت مستنداً به مواد ۳۴ الی ۳۶ قانون مورد اشاره دستور موقت مبنی بر توقف اجرای ثبت نام و اجرای آگهی استخدام و لغو آزمون صادر شد.

با این اوصاف باید منتظر واکنش وزیر نفت در قبال لغو آزمون توسط دیوان عدالت اداری باشیم. بیژن زنگنه امروز تهدید کرده بود که اگر دیوان عدالت اداری مانع از آزمون شود، این آزمون از سوی وزارت نفت کلا منتفی خواهد شد.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها