۳ نفر از متهمان هواپیما اکراینی هنوز بازداشت هستند/ پرداخت غرامات به کشته شدگان به صورت یکسان

دادستان نظامی‌ استان تهران درباره آخرین جزئیات پرونده هواپیمای اوکراینی، توضیحاتی داد.

۳ نفر از متهمان هواپیما اکراینی هنوز بازداشت هستند/ پرداخت غرامات به کشته شدگان به صورت یکسان

غلامعباس ترکی دادستان نظامی‌ استان تهران درباره آخرین وضعیت پرونده حادثه هواپیمای اوکراین، اظهار کرد: در پرونده هواپیمای اوکراینی تعامل خوبی با بخش‌های مختلف کشوری و لشکری شکل گرفت و تحقیقات به نحو جامع و مطلوب پیش رفته و تقریباً بخش عمده تحقیقات قضایی به پایان رسیده است.

دادستان نظامی‌ استان تهران درباره تعقیب متهمان این پرونده، گفت: از تمام افراد مرتبط با این پرونده تحقیق به عمل آمده و اشخاصی به‌عنوان مطلع و تعدادی به عنوان متهم احضار شدند و در حال حاضر ۳ نفر از متهمان همچنان در بازداشت به سر می‌برند و مابقی با قرار تامین متناسب آزاد هستند.

وی تصریح کرد: موضوعات تخصصی به گروه‌های کارشناسی ارجاع و عمده نظرات کارشناسان واصل شده است.

ترکی با اشاره به گزارش بازخوانی، تجزیه و تحلیل محتوای جعبه‌های سیاه هواپیما توسط سازمان هواپیمایی کشور، بیان کرد: منتظر هستیم که سازمان هواپیمایی کشور و گروه بررسی سانحه که وظیفه بررسی فنی سانحه را برعهده دارند، گزارش نهایی خودشان را که مطابق با استانداردهای جهانی است، اعلام کنند.

اعزام هیات اکراینی به ایران تا پایان مهر ماه

این مقام قضایی با اشاره به اینکه دادسرای نظامی علاوه بر تحقیقات مستقل قضایی از گزارش نهایی سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان بخشی از تحقیقات استفاده خواهد کرد، گفت: امیدواریم با وصول بخش‌های باقیمانده گزارش کارشناسان و گزارش نهایی سازمان هواپیمایی کشور بتوانیم تصمیم نهایی خود را درباره پرونده در آینده‌ای نزدیک اتخاذ کنیم.

وی درباره پرداخت خسارات این سانحه، اظهار کرد: در زمینه تعیین تکلیف خسارات و غرامات تصمیمات خوبی در سطح مسئولان با پیگیری‌های سازمان قضایی نیروهای مسلح گرفته شده است و در هیاتی که از ایران عازم اوکراین شد، بنده به عنوان نماینده دادستانی کل کشور حضور داشتم و با طرف اوکراینی در این ارتباط مذاکره به عمل آمد.

دادستان نظامی‌ استان تهران بیان کرد: علاوه بر هیات سیاسی اوکراین، شخصاً با مقامات دادستانی اوکراین در نشست جداگانه‌ای مذاکره کردم و توافقات کلی شکل گرفت و قرار شد تا پایان مهرماه هیاتی از اوکراین برای ادامه مذاکره به ایران عزیمت کند.

این مقام قضایی با اشاره به اینکه در این مذاکرات، مبانی اصلی و قانونی صلاحیت دادگاه‌های ایران مورد تأکید قرار گرفت، گفت: علاوه بر صلاحیت سرزمینی به عنوان اصل کلی و مسلم که در مقررات پذیرفته شده بین‌المللی نیز دارای برتری است به مواد یک و ۲۶ کنوانسیون شیکاگو ۱۹۴۴ به عنوان مبانی صلاحیت مراجع قضایی کشورمان، در این مذاکرات اشاره شد.

وی ادامه داد: در این مذاکرات تاکید شد با توجه به ارتباط موضوع با نظم عمومی ایران و تابعیت ایرانی متهمان و ۱۵۲ نفر از جانباختگان، دارای صلاحیت رسیدگی انحصاری به موضوع هستیم و بدیهی است رسیدگی دوباره هر دادگاه دیگری به موضوع واحد برخلاف اصول مسلم بین المللی و موازین حقوق بشر خواهد بود.

حق بهره‌مندی از جبران خسارت برای تمام جانباختگان هواپیما اکراین وجود دارد

دادستان نظامی تهران با اشاره به اعلام آمادگی کشورمان برای رسیدگی به هرگونه شکایت و دادخواهی خانواده‌های جانباختگان سایر کشورها، گفت: حق بهره‌مندی از جبران خسارت، استفاده از وکیل و حقوق دفاعی برای همه اصحاب دعوی و برخورداری یکسان از حمایت‌های عاطفی و معنوی و کرامت انسانی بزه‌دیدگان اعم از اتباع ایران و سایر کشورها، از اصول مسلم و مورد تأکید در رسیدگی دادسرای نظامی است که در نشست اوکراین هم به این موضوع اشاره شد.

ترکی ادامه داد: مذاکرات در ایران بر همین مبنا با حضور مقامات سیاسی و دادستانی اوکراین ادامه خواهد یافت.

وی همچنین با اعلام اینکه رسیدگی به موضوع سانحه و خطاها به طور جدی، دقیق و شفاف به عمل خواهد آمد و مطابق قانون عمل خواهیم کرد، گفت: همچنین مطابق کنوانسیون‌های بین المللی که ایران به آن‌ها ملحق شده، خسارات و غرامات وارده به صورت یکسان به تمام افرادی که در این حادثه جانباختند، پرداخت خواهد شد و دادستانی نظامی موضوع جبران خسارات را دنبال خواهد کرد.

دادستان نظامی‌استان تهران تصریح کرد: ان‌شاءالله در دور دوم مذاکرات که پایان مهرماه در تهران برگزار خواهد شد با حسن نیت طرفین بر اساس قانون به توافقات و نتایج خوبی دست یابیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • سامان ولایی
    0

    دادستان محترم نظامی که عوض شده بود آقای دکتر مهرانفر جایگزین ایشان شده است چطور هنوز از جانب اقای ترکی صحبت می کنید لطفا اصلاح فرمایید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها