در ژاپن برگزار شد: نشست تخصصی "جایگاه خانواده در ایران"/ تصاویر

رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ژاپن در ادامه برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی با موضوعات متنوع فرهنگی و معرفی ایران امروز، نشست تخصصی و مجازی

در ژاپن برگزار شد: نشست تخصصی "جایگاه خانواده در ایران"/ تصاویر

در ابتدای این برنامه که بیش از ۷۰ نفر از علاقه مندان ژاپنی حضور داشتند در خصوص فعالیت ها و اقدامات رایزنی فرهنگی در حوزه های مختلف و کتب و نشریات منتشر شده توضیحاتی ارائه گردید و سپس حسین دیوسالار با ارائه توضیحاتی در خصوص این برنامه، جایگاه خانواده، تشکر از استاد مدعو و تقدیر از حضور میهمانان در این نشست مجازی گفت: خانواده در ایران هم در گذشته و هم امروز از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و به عنوان یک مجموعه مقدس همواره حفظ و حراست شده است چرا که نقش بسیار مهمی به عنوان یک نهاد مهم اجتماعی، تربیتی و آموزشی دارد.

رایزن فرهنگی سفارت کشورمان در ژاپن افزود: خانواده محل زیست، رشد و بالندگی است، در خانواده زندگی جریان دارد، فرزندان رشد می کنند و تربیت شکل می گیرد و تمام رفتارهای انسان نیز متوجه اعضای دیگر خانواده است. زندگی در کنار خانواده زندگی همراه با مهربانی، عطوفت، خندیدن وگریستن است و در ایران به هم پیوستگی اعضای خانواده با هم از یک سو و خانواده ها با یکدیگر از سوی دیگر بسیار مهم و جدی تلقی می گردد و بی تردید هر چه خانواده متعالی تر و محکم تر باشد، جامعه ای بالنده تر و زیباتر هم به وجود خواهد آمد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد: ایران، کشوری اسلامی است و لذا آموزش های اسلامی هم در تقویت جایگاه این نهاد اجتماعی به ویژه دستورات مستقیمی که در زمینه مهر، محبت، عشق ورزی، توجه به روح، ایمان و تعالی خانواده، پایبندی به اخلاق و بسیاری موضوعات دیگر دارد در تحکیم خانواده بسیار موثر است چرا که تنها با عشق و محبت است که می توان خانواده ای پایدار و متعالی را شاهد بود.

در ژاپن برگزار شد: نشست تخصصی "جایگاه خانواده در ایران"/ تصاویر

دیوسالار در پایان سخنان خود به برگزاری نشست های دیگری در ارتباط با خانواده و زنان اشاره کرد و افزود: پیش از این نیز رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ژاپن نشست های تخصصی دیگری از جمله در این زمینه همچون "جایگاه خانواده در اسلام و شینتو" در قالب اولین دور گفتگوی دینی ایران و ژاپن با حضور دکتر ابراهیمی ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از اندیشمندان ایرانی و ژاپنی با همکاری مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معبد ایسه به عنوان مقدس ترین مکان شینتوئی زیر نظر خاندان امپراطوری و دانشگاه کوگاکان، "جایگاه زنان در واقعه کربلا" در قالب سمینار اربعین، "ایران معاصر و جایگاه زنان" با سخنرانی دکتر کازومی یامازاکی ایران شناس و استاد دانشگاه یوکوهاما، "جایگاه زنان در ایران، دیروز، امروز، آینده" با سخنرانی دکتر نائوهومی آبه متخصص تاریخ ایران واستاد دانشگاه اوچانومیزو و ... را برگزار کرده است.

در بخش دوم برنامه خانم تویوکو موریتا استاد دانشگاه دولتی کاگوشیما در کیوشو، ایران شناس و استاد زبان و ادبیات فارسی که در زمینه مطالعات اجتماعی در ایران به ویژه قوانین مدنی مطالعه و پژوهش دارد به سخنرانی پرداخت و با اشاره به سفرها و شناخت خود از ایران گفت: سال۱۳۶۸ (۱۳۸۹) برای اولین بار به ایران سفرکردم و بعد از آن مطالعات و تحقیقاتی در مورد این کشور انجام دادم و همچنین به عنوان استادیار دانشگاه کاگوشیما سه برنامه سفر رسمی دانشگاهی به این کشور را برنامه ریزی و اجرا نمودم که علاقه مندی فراوانی به این کشور در میان دانشجویان ایجاد شد و پس از آن هم دوره های زبان فارسی را تشکیل دادم و به ایران و ایرانیان بسیار علاقه مند هستم.

در ژاپن برگزار شد: نشست تخصصی "جایگاه خانواده در ایران"/ تصاویر

استاد دانشگاه دولتی کاگوشیما در کیوشو در ادامه به نحوه شکل گیری و تعاملات خانواده در ایران اشاره و پس از بررسی موارد مربوط به قانون حمایت از خانواده گفت: قانون حمایتی از خانواده و به ویژه در مورد کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست در ایران را در کمتر کشوری در جهان اسلام می توان یافت.

در ژاپن برگزار شد: نشست تخصصی "جایگاه خانواده در ایران"/ تصاویر

وی همچنین به بررسی دیدگاه های مربوط به خانواده در قالب قانون اساسی و مدنی ایران پرداخت و با اشاره به نقطه نظرات برخی از اندیشمندان همچون دکتر علی شریعتی و دکتر مرتضی مطهری گفت: دکتر شریعتی بهترین زن را فاطمه (س) که در نگاه ایرانیان بسیار بزرگ و مقدس است دانست و زنان ایرانی در همه زمینه ها از جمله کار، خانواده، اجتماع و ... می توانند حضور موثر فعالیت نمایند و اگر به ایران سفر نمائید به سرعت درک می کنید که آنان در دانشگاه ها حضور بالایی دارند و تحصیلات عالی می کنند و به عنوان سیاستمدار و فعال اجتماعی حضور دارند و در این خصوص یکی از کشورهای توسعه یافته در جهان می باشند.

در ژاپن برگزار شد: نشست تخصصی "جایگاه خانواده در ایران"/ تصاویر

تویوکو موریتا در بخش دیگری از سخنانش به تشریح قوانین حمایتی، توجه افراد حتی همسایگان و بستگان نسبت به مشکلات یکدیگر و به ویژه کودکان خاص و ... پرداخت.

در پایان این برنامه نیز سه نفر از علاقه مندان ژاپنی به طرح سئوالات خود پرداختند و پاسخ های لازم نیز ارائه شد.

منبع: خبرآنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها