هشت میراث فرهنگی ناملموس از خراسان شمالی ثبت ملی شد

معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی از ثبت هشت میراث فرهنگی ناملموس از این استان در فهرست آثار ملی خبر داد که بیشتر آنها در بخش صنایع دستی است.

هشت میراث فرهنگی ناملموس از خراسان شمالی ثبت ملی شد

علی مستوفیان اظهار داشت: فنون و مهارت کردی‌دوزی، آیین یئغه اوخوماق (مرثیه‌خوانی)، پوشش محلی ترک‌های خراسان شمالی، فنون و مهارت نوغان‌داری، ابریشم‌کشی و ابریشم‌تابی، آیین کتاب‌خوانی (مقتل‌خوانی) شهر گرمه، آیین منادی خوانی (مندی‌خوانی) روستای رویین و مهارت پخت نان (چابادی-چپاتی) در شهرستان رازوجرگلان از جمله این آثار است.

وی گفت: آیین کشتی سنتی گورش به شکل منطقه‌ای (خراسان شمالی و گلستان) از دیگر آثاری است که به‌عنوان میراث‌فرهنگی ناملموس، ثبت ملی شد.

مستوفیان میراث ناملموس را در تقویت وحدت و همگرایی اجتماعی، هویت‌سازی جوامع، مطالعات میدانی و شناخت مراسم و آئین‌های استان حائز اهمیت برشمرد و افزود: پس از انجام فعالیت‌های علمی، پرونده‌های موردنیاز تشکیل و جهت بررسی ارسال شد.

از هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناخته شده خراسان شمالی ۶۵۵ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که ۵۱۱ مورد آن اثر تاریخی، ۴۹ اثر طبیعی، ۷۵ اثر ناملموس و ۲۰ اثر منقول تاریخی است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها