رشد هفت برابری شرکت‌های دانش بنیان در آذربایجان‌غربی

توسعه ایران نیاز به بازوهایی توانمند، مغزهایی باهوش، چشم‌هایی تیزبین و قلب‌هایی پر از امید دارد که همه این‌ها در کالبد شرکت‌های دانش‌بنیان قابلیت جمع شدن است.

رشد هفت برابری شرکت‌های دانش بنیان در آذربایجان‌غربی

یکی از رویکردهایی که در حوزه علم و فناوری توسط دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار داشته است، اجرایی‌سازی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های کامل قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و حرکت به سمت خلق دستاوردهای اقتصادی در راستای نیل به هدف جهش اقتصادی بوده است.

اجراسازی قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان (مصوب ۱۳۸۹) که تا سال ۱۳۹۲ به تعویق افتاده بود با رویکرد اجرایی و عملیاتی دولت تدبیر و امید روبه رو شده است.

دولت تدبیر و امید در زمینه حمایت‌های مالی با فعال‌سازی خطوط اعتباری تسهیلات مالی از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی در قالب اعطای وام قرض‌الحسنه، سرمایه در گردش، لیزینگ، تسهیلات تولیدات صنعتی، ‌ صدور ضمانت‌نامه، اعطای تسهیلات به‌منظور فرآیندهای قبل از تولید صنعتی و حمایت از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تجاری‌سازی و حمایت از صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی، تمامی تلاش خود را در وضعیت نابسامان اقتصادی نشات گرفته از تحریم به کار بسته تا از شرکت‌های دانش بنیان حمایت لازم را داشته باشد.

اهمیت توسعه شرکت‌های دانش بنیان در حدی زیاد است که در خصوصیات اقتصاد مقاومتی به عنوان مهمترین راهکار توسعه کشور در سال‌های اخیر، آینده و حتی بسیار دور، موضوع دانش بنیان بودن اقتصاد در زمره موارد بسیار مهم عنوان شده و همواره بر این امر تاکید می‌شود.

به نظر می‌رسد دولت روحانی در حوزه اقتصاد دانش بنیان جهت گیری جدیدی نیز به نقش دانشگاه‌ها برای تحقق این مهم داده است؛ به طوریکه امروز مجموعه دانشگاهی به خواستگاه ظهور ایده و پی ریزی یک تفکر برای حضور در قالب شرکت دانش بنیان تبدیل شده است؛ البته در همین راستا نیز راه اندازی مرکز جامع مشترک واحدهای فن‌آور دانشگاه ارومیه با پارک علم و فنآوری آذربایجان غربی نیز مصداقی بر این موضوع است.

افزایش هفت برابری شرکت‌های دانش بنیان فعال در آذربایجان‌غربی

رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه تعداد شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان فعال در پارک علم و فناوری این استان در سایه توجه مسوولان به ١٢٠ شرکت رسیده است، گفت: اگر این رقم را به صورت مقایسه‌ای اعلام کنیم باید بگویم که تعداد شرکت‌های دانش بنیان فعال در آذربایجان‌غربی در دوره دولت تدبیر و امید بیش از هفت برابر افزایش یافته است.

علی محمد نیکبخت با اشاره به اینکه تولیدات این شرکت‌ها در زمینه‌های برق و الکترونیک، صنعت ساختمانی، کشاورزی، تولید و اتوماسیون، شیمی و پلیمر، اکوتوریسم منابع طبیعی و محیط زیست و انرژی‌های نوین زیست فناوری است، اضافه کرد: مجموعه پارک علم و فناوری به صورت حرفه‌ای و با هدف توسعه نوآوری و انجام کارهای دانش‌بنیان در حال فعالیت است تا بتواند نیاز آذربایجان غربی را با بهره‌مندی از جوانان نخبه فراهم کند.

درآمدزایی ۵۰۰ میلیارد ریالی شرکت‌های فن‌آور آذربایجان‌غربی

رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه میزان درآمدزایی شرکت‌های فن آور فعال در این استان طی سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است، بیان کرد: اولویت پارک علم و فناوری در آذربایجان غربی با توجه به تولیدات شرکت‌های فعال، توجه به نیازهای استان و توسعه سرمایه‌گذاری در این بخش است.

نیکبخت در رابطه با نمونه شاخص یکی از محصولات تولید شده، اظهار داشت: سیست آرتمیا مهمترین محصول تولیدی یکی از شرکت‌های فعال در این پارک بوده و این شرکت از سال ۱۳۹۵ تاکنون حدود ۲۰ تن از این محصول صادرات ‌محور را تولید و روانه بازار داخلی کرده است.

وی افزود: این شرکت از چهار سال پیش تاکنون بیش از ۲۰ هزار دلار درآمد حاصل از فروش ۲۰ تن از این مواد غذایی آبزی‌پروری را جذب کرده است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت فرآوری این شرکت افزایش یافته و سالانه به ۱۵ تا ۲۰ تن رسیده، ادامه داد: این شرکت برای صادرات ۶۰۰ هزار دلاری محصولات خود به روسیه آمادگی دارد و منتظر انعقاد قرارداد برای صادرات این محصول است.

رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی بیان کرد: تجاری‌سازی محصول این شرکت دانش‌بنیان برای هشت نفر به صورت مستقیم و ۳۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌ ایجاد کرده است.

فعالیت ۵۰۰ جوان مبتکر در پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی

نیکبخت گفت: هم اینک ۵۰۰ نفر از جوانان آذربایجان غربی در شرکت‌های فن آور در این استان به صورت مستقیم فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از این شرکت‌ها در میاندوآب و پارک علم و فناوری مرکز استان مستقر است، اضافه کرد: دولت تدبیر و امید تمامی تلاش خود را برای جذب نخبگان و به کارگیری آنان در توسعه کشور به کار گرفته است.

تولید پهپاد در پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی

رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی گفت: شرکت صنایع هواپایه گستره طوبی مستقر در پارک علم و فناوری این استان توانسته پهپاد نقشه برداری پیشرفته را تولید و روانه بازار هدف کند و آذربایجان‌غربی را در زمره تولیدگنندگان پهپاد قرار دهد.

نیکبخت ادامه داد: دوربین خاصی بر روی این پهپاد نصب است که توانایی اسکن تصاویر کل منطقه را به آن می دهد.

وی بیان کرد: شرکت صنایع هواپایه گستره طوبی موفق به اخذ مجوز دانش بنیان نوپا تولیدی نوع یک از طرف کارگروه تشخیص و ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان شده تا در حوزه فناوری ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته فعال بوده و در پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی اقدام به تولید محصول کند.

وی تصریح کرد: شرکت صنایع هواپایه گستره طوبی توانسته با تولید این محصول فناوری برای هشت نفر از جوانان فعال این حوزه اشتغال‌زایی کند.

تاثیر مثبت مرکز جامع مشترک واحدهای فن‌آور در توسعه شرکت‌های دانش بنیان

نیکبخت با اشاره به راه اندازی مرکز جامع مشترک واحدهای فن‌آور دانشگاه ارومیه با پارک علم و فنآوری استان، گفت: این مرکز که ساختمان قبلی پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی است، به صورت مشترک در اختیار مرکز رشد ICT دانشگاه ارومیه و مرکز رشد جامع پارک قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با همکاری دانشگاه ارومیه جذب و استقرار شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در این محل آغاز شده‌است، اظهار داشت: ۱۰ واحد بزرگ مقیاس برای استقرار در این مرکز وجود دارد که می‌تواند به صورت مشترک یا مستقل مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه در مرحله نخست شرکت‌های فعال در حوزه IT در این مرکز مستقر شده‌است، بیان کرد: همچنین فضای کسب و کارهای نوپا با محوریت IT در خیابان دانشگاه ارومیه به بهره‌برداری رسیده تا فعالان این حوزه در این محل گرد هم‌ آیند.

شرکت‌های دانش بنیان آذربایجان‌غربی برای مقابله با کرونا آستین بالا زدند

رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی گفت: شرکت‌های دانش بنیان و فناور مستقر در پارک علم و فناوری این استان برای رفع نیازهای استان در تهیه اقلام مورد نیاز پزشکی وارد عرصه مقابله با بیماری کرونا شدند.

وی تولید دوربین‌های حرارتی، اسپری و ژل ضدعفونی کننده، مولتی روتر هیبریدی و الکتریکی برای سمپاشی در راستای ضدعفونی مکان‌های مختلف و دستگاه ضدعفونی‌کننده و تصفیه هوا از جمله محصولاتی‌ عنوان کرد که شرکت‌های فعال در پارک فناوری ارومیه اقدام به تولید آنها در این راستا کرده‌اند.

نیکبخت با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان و فناور به عنوان مهمترین بازیگران عرصه فناوری و نوآوری حاضر به نقش آفرینی در بحران کرونا هستند، بیان کرد: پارک علم و فناوری آذربایجان غربی شامل مجموعه ای از توانمندی و تخصص‌ها بوده که نیازمند حمایت هستند و در این عرصه نیز می‌توانند با حمایت مالی، اقدامات ارزنده‌ای را انجام دهند.

درخشش شرکت‌های دانش بنیان آذربایجان‌غربی در رقابت‌های کشوری

رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی خبرداد که شرکت "اروم نیروتوان" از شرکت‌های مستقر در این پارک موفق به کسب رتبه نخست رویداد استارتاپی کشور با محوریت بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت شد.

نیکبخت افزود: این رویداد توسط شرکت شهرک‌های صنعتی تهران با همکاری مرکز توسعه، نوآوری، شتابدهی و کارآفرینی عصر دانش ماد با محوریت " بهینه سازی مصرف انرژی در صنعت" برگزار شد.

وی اظهار داشت: تولید و طراحی خازن‌های صنعتی با آرایش ستاره زمین شده از سال ۱۳۸۹ با هدف کاهش معایب موجود در طراحی بانک خازنی از محصول‌های شرکت اروم نیرو توان است.

وی گفت: به این ترتیب نسل جدیدی از خازن‌ها به منظور کاهش توان راکتیو و اصلاح ضریب توان، کاهش تلفات کابلی، کاهش درصدی از تلفات انرژی اکتیو، بهینه سازی مصرف برق طراحی و ساخته شد.

رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی‌ اضافه کرد: این دستگاه خازنی در ۶ ظرفیت مختلف با هدف کاهش هشت تا ۱۰ درصدی مصرف برق تولید و روانه بازار می‌شود.

نیکبخت همچنین به کسب رتبه دوم شرکت اروم پالیز گستران فرداد مستقر در پارک علم و فناوری این استان در رقابت‌های اینوتکس‌پیچ INOTEX PITCH ۲۰۲۰ اشاره کرد و اظهار داشت: شرکت اروم پالیز گستران فرداد برگزیده دور اول این مسابقات به میزبانی ارومیه بود که به دور نهایی راه یافته و موفق به کسب مقام دوم کشوری این سری از رقابت‌ها در تهران شد.

وی ادامه داد: رقابت‌های اینوتکس ‌پیچ با هدف معرفی و سرمایه‌گذاری روی ایده‌ها و استارتاپ‌های مستعد از شهرهای مختلف کشور انجام شد.

رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی گفت: شرکت "اروم پالیز گستران فرداد" در تلاش بوده به صورت پویا و نظام مند، در توسعه و تعالی محصولات پزشکی و الکترونیکی ایفای نقش کند.

اساتید علوم انسانی به سمت شرکت‌های دانش بنیان خیز بردارند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه گفت: اساتید علوم انسانی باید به سمت شرکت‌های دانش بنیان بروند و دانش خود را ارتقاء دهند.

حجت الاسلام سید مهدی قریشی در دیدار روز نخست هفته گذشته خود با معاون علمی رییس جمهوری ضمن بیان اینکه باید اصول حرکت رشته‌های علوم انسانی به سمت شرکت‌های دانش بنیان تبیین شود، اظهار داشت: ارتقاء رشته علوم انسانی سبب رشد و شکوفایی در توسعه خواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت ادامه دار بودن حمایت از پارک‌های علم و فناوری، افزود: با توسعه شرکت‌های دانش بنیان و توجه به این بخش می‌توان طرح‌ها و ایده‌های فعالان این بخش را عملی کرد.

امام جمعه ارومیه آذربایجان غربی را دارای پتانسیل خاص رشد علمی دانست و گفت: موقعیت جغرافیایی این استان یک موقعیت ویژه‌ای است که می‌تواند در معرفی محصولات تولیدی به کشورهای همسایه اثرگذار باشد.

عزم جدی دولت برای رفع مشکل تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: مشکل تامین مالی شرکت‌های فناور از جمله مشکلاتی است که فعالان این بخش را درگیر خود کرده است؛ در همین راستا نیز دولت عزم جدی برای رفع آن دارد.

محمد مهدی شهریاری در آخرین جلسه اقتصاد دانش‌بنیان و جهش تولید، اظهار داشت: شرکت‌های دانش بنیان شاه کلید تقویت رابطه بین صنعت و دانشگاه هستند که می‌توانند بسیاری از مشکلات کشور را حل و فصل کنند.

وی افزود: در امر توسعه شرکت‌های دانش بنیان و تولید محصولات عملکرد خوبی را در سال‌های اخیر شاهد هستیم که این روند باید ادامه دار باشد.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به مشکلات شرکت‌های فناور، بیان کرد: روند اخذ مجوزهای لازم در بخش‌های مختلف از مشکلات اصلی و پیش‌روی شرکت‌های دانش بنیان است که برای توسعه فعالیت‌ها باید این روند تسهیل شود.

اشتغالزایی بالای شرکت‌های دانش بنیان در آذربایجان‌غربی

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: شرکت های دانش بنیان و فناور ظرفیت بالایی در اشتغال زایی دارند و ارزش افزوده‌ای که از طریق این شرکت‌ها می تواند برای این استان ایجاد شود، نقش بسزایی در توسعه منطقه ایفا می‌کند.

وحید جلال زاده در گفت و گو با خبرنگاران با تاکید بر اینکه شاکله فناوری در آذربایجان غربی باید تکمیل و نواقص آن رفع شود، اظهار داشت: فعالیت شرکت‌های دانش بنیان باید هم راستا با نیازهای جامعه تعریف شود.

وی با بیان اینکه باید همت همگانی برای حل مشکلات فناوران و نخبگان استان وجود داشته باشد، گفت: نمایندگان مردم در خانه ملت عزم جدی برای حمایت از جوانان در راستای توسعه شرکت‌های دانش بنیان دارند و از هر طرح کارشناسی در این راستا حمایت می‌کنند.

شرکت های دانش بنیان حلقه اتصال دانشگاه و صنعت

نماینده دیگر مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان حلقه اتصال دانشگاه و صنعت هستند، گفت: این شرکت‌ها نیاز جامعه را ‌می‌بینند و بر اساس خلاقیت و نبوغ خود، آنها را برآورده می‌کنند.

روح الله حضرت‌پور با تاکید بر اینکه دانش برای کشور مهمتر از نفت است، گفت: اتصال آموزش به اقتصاد منجر به جهش تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی می‌شود.

وی با اشاره اینکه رشد استارت آپ‌ها سبب ایجاد ارزش افزوده می‌شود، اظهار داشت: استارت آپ‌ها در صورت دسترسی به دیتاها می‌توانند ارزش افزوده بالایی را ایجاد کنند و در این زمینه انتظار دارند که دستگاه‌های مختلف با آنان همکاری لازم را داشته باشند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از یک قرن تکیه اقتصاد کشور به درآمد حاصل از فروش نفت، گفت: هم‌اکنون نبود فضای مناسب در دانشگاه‌ها برای ارتقای حوزه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها و وجود این فرهنگ اشتباه بین مردم که از اجناس خارجی استفاده کنند، مشکلاتی را برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش مراکز نوآور دانشگاهی، افزود: اعتماد به‌نفس و خودباوری جوانان متخصص، نشانه‌ای شوق‌انگیز از استمرار جریان علمی در کشور است.

حضرت‌پور با اشاره به ضرورت اجرا و تحقق جدی سند راهبردی امور نخبگان مدنظر رهبر معظم انقلاب، گفت: لازم است تا بنیاد نخبگان به این سند بپردازد و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با به‌روزرسانی این سند، تحقق آن را مطالبه و دنبال کند.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های زیادی برای ارتقای شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه ها وجود دارد، گفت: می توان با مساعدت وزارت علوم و دستگاه های مرتبط این ظرفیت را در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار داد.

نماینده مردم ارومیه در خانه ملت در خصوص حمایت قوه مقننه از شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری‌های دانش‌بنیان مشمول مالیات می‌شود که در همین راستا مجلس شورای اسلامی تمامی تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا مشوق‌های سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های دانش‌بنیان را در نظر گیرد.

در همین رابطه لازم است تا شرایط مورد نیاز برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به عرصه فرابورس و بورس فراهم و سرمایه‌های مردم به سمت فعالیت‌های نوآورانه سوق داده شود، چرا که این مساله علاوه بر گسترش توان صنعتی و تولیدی کشور، سودآوری مطمئن و قابل قبولی را نیز در پی خواهد داشت.

همچنین با تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمند شدن کشور در رفع نیازهای داخلی به ویژه محصولات راهبردی، ‌ تحریم‌ها خودبه‌خود بی‌اثر خواهد شد و کشورهای مختلف چاره‌ای جز تعامل و دادوستد اقتصادی با ایران نخواهند داشت.

البته راه اندازی نخستین مرکز نوآوری حوزه کشاورزی با توافق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی با هدف رفع نیازهای فناورانه این حوزه توسط دانش بنیان‌ها نیز خبر خوبی برای استان‌هایی همچون آذربایجان‌غربی که ستون اقتصادی آنان بر پایه کشاورزی پی ریزی شده است.

فعالیت بیش از پنج هزار و ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف در کشور با درآمدزایی سالانه بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال گواهی دیگر بر موفقیت دولت تدبیر و امید در بخش توسعه استارت‌آپ‌ها و حمایت از قشر نخبه در کشور است که حاصل آن را در افزایش ۲ برابری بازگشت نخبگان به کشور می‌توان به وضوح دید.

پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی با هدف بسترسازی برای تولید ثروت از طریق علم و فناوری تاسیس شده است؛ این نهاد به عنوان یکی از ارکان مهم شکل‌گیری و توسعه اقتصاد دانش بنیان تلاش می‌کند تا با استفاده از موقعیت ممتاز همجواری با سه کشور آسیایی و اروپایی و دارا بودن هفت مرز رسمی در سطح کشور به حمایت همه جانبه از شرکت‌های مبتنی بر دانایی و خلاقیت و جذب سرمایه‌گذار بپردازد

این پارک در تلاش است تا زمینه تجاری‌سازی و بازاریابی ایده‌های نوآورانه و فناورانه را فراهم کند و نقش کلیدی در یاری رساندن به حضور فعال این شرکت‌ها در سطوح ملی و بین‌المللی داشته باشد.

همچنین با تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمند شدن کشور در رفع نیازهای داخلی به ویژه محصولات راهبردی، ‌ تحریم‌ها خودبه‌خود بی‌اثر خواهد شد و کشورهای مختلف چاره‌ای جز تعامل و دادوستد اقتصادی با ایران نخواهند داشت.

البته نخستین مرکز نوآوری حوزه کشاورزی با توافق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی با هدف رفع نیازهای فناورانه این حوزه توسط دانش بنیان‌ها قرار است به زودی در آذربایجان غربی راه اندازی شود.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها