سه زنی که در مقابل قدرتمندترین شخص بلاروس ایستادند/ سرنوشت زنان؛ فراری یا ربوده شده توسط افراد ناشناس/ تصاویر

کولسنیکووا آخرین رهبر از بین سه زنی بود که برای پایان دادن به نزدیک به 3 دهه حاکمیت الکساندرو

سه زنی که در مقابل قدرتمندترین شخص بلاروس ایستادند/ سرنوشت زنان؛ فراری یا ربوده شده توسط افراد ناشناس/ تصاویر

به گزارش خبر فوری ، ساعاتی قبل "ماریا کولسنیکووا" یکی از سه رهبر زن اپوزیسیون بلاروس در مرز این کشور توسط افرادی ناشناس دستگیر و به محل نامعلومی برده شد.

"کولسنیکووا" آخرین رهبر از بین سه زنی بود که برای پایان دادن به نزدیک به 3 دهه حاکمیت الکساندرو "لوکاشنکو" برای انتخابات 9 اوت با هم متحد شده‌ بودند. این سه زن عبارت بودند از: سوتلانا تیخانووسکایا، ورونیکا تسپکالو و خود ماریا کولسنیکووا.

این گروه به نماد اپوزیسیون حکومت لوکاشنکو بدل شده بودند. "الکساندر لوکاشنکو" آخرین اقتدارگرا و رئیس جمهور دائمی اروپا به شمار می ‌رود و از سال 1994 قدرت را در دست دارد.

انتخابات پرحاشیه و سرنوشت سه مخالف اصلی

ماریا کولسنیکووا، ورونیکا تسپکالو و سویتلانا تسیخانوسکایا هر سه در انتخابات ریاست ‌جمهوری بلاروس کاندیدا شدند ولی بعد هر سه نفر متحد شده و از کاندیداتوری "تسیخانوسکایا" حمایت کردند. چند روز پس از برگزاری انتخابات، "تسیخانوسکایا" به لیتوانی و "تسپکالو" به لهستان گریخت. اما "کولسنیکووا" در کشور باقی ماند.

انتخابات بلاروس در 19 مرداد برگزار شد. بعد از انتخابات، مسئولان گفتند که "لوکاشنکو" با کسب 80 درصد آرا برای ششمین بار به ریاست جمهوری انتخاب شده اما مخالفان مدعی بودند که در انتخابات، تقلب شده است. در راس مخالفان این سه زن بودند که حالا عملا رهبری اپوزیسیون "لوکاشنکو" را به دست گرفته بودند. این سه اعترضاتی را علیه دولت ترتیب دیدند.

در نتیجه این اعتراضات، از 20 مرداد تا کنون بلاروس صحنه اعتراضات مختلف و درگیری پلیس و مخالفان بوده است و در نتیجه، "لوشانکو" در همان ابتدا با بحرانی بزرگ مواجه گردیده است.

سه زنی که در مقابل نماد اقتدار در بلاروس ایستادند

"سوتلانا تیخانووسکایا" که رهبر اصلی گروه سه نفره است، همسر "سرگئی تیخانووسکایا" وبلاگ‌نویس مشهور است. در ابتدا این آقای "تیخانووسکایا" بود که قصد کرد در انتخابات شرکت کند اما به اتهام حمله به یک مامور پلیس بازداشت شد و امکان کاندیداتوری در این انتخابات را از دست داد.

سوتلانا به جای همسرش نامزد حضور در این رقابت سیاسی شد و دو زن دیگر(تسپکالو و کولسنیکووا) که هر دو به نحوی به واسطه یک مرد با انتخابات مرتبط بودند، به یاری وی آمدند.

"ورونیکا تسپکالو" همسر "والری تسپکالو" است؛ مردی که پس از «رد صلاحیت» برای شرکت در انتخابات به مسکو گریخت. "ماریا کولسنیکووا"، مسئول کارزار انتخاباتی "ویکتور باباریکو" بود. "باباریکو" به اتهام فساد از ثبت نام برای شرکت در انتخابات منع شد.

اپوزیسیون زنانه و سرنوشت نامعلوم

این سه زن در نزدیکی‌های انتخابات به ناگهان شهرت بسیاری کسب کردند. بسیاری از این تعجب کردند که چگونه برخی زنان به ظاهر خانه دار توانستند قدرت مطلق "لوکاشنکو" را به چالش بکشند. اما با این وجود، اتحاد این سه توانست یک اپوزیسیون قوی در مقابل دولت بلاروس تشکیل دهد.

"تیخانووسکایا" توانست کمپین قدرتمندی شکل دهد. سفرهای او به شهرهای بلاروس باعث افزایش محبوبیت او شد. در کنار او، "ماریا کولسنیکووا" توانست نوعی نماد سیاسی را در راس این گروه سه نفره شکل دهد. شعار او «عشق به مردم» بود و همواره با دستانش نمادش را که عشق بود به مردم نشان می داد. این حرکت حالا نماد مبارزه مخالفان شده است.

با وجود تلاش مخالفان اما، "لوکاشنکو" و موافقانش معتقدند که او رئیس جمهوری قانونی بلاروس است و هیچ دلیلی ندارد که استعفا داده یا عرصه قدرت را کنار بگذارد. بلاروس حالا عرصه مبارزه موافقان "لوکاشنکو" و مخالفانش است و شواهد نشان می‌دهد که درگیری ها در این کشور کوچک شرق اروپایی فعلا تمام نشود.

* در زیر برخی تصاویر از این سه سیاستمدار بلاروسی را که قدرت لوکاشنکو را به چالش کشیدند، می‌بینیم:

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • مهری
    0

    سه تفنگ دار واقعی؟ ههههههه

  • کلاه قرمزی
    0

    این خانم ورونیکا تسپکالو درسته اسمش سخته ولی خداییش خشگله کاشکی این رییس جمهور ما بشه .

  • واقعیت پنهان
    0

    عجب . پس اونجا هم دیکتاتوری هست . یارو میگه که من رییس مدام العمر هستم و هر چی من میگم بقیه باید گوش بدهند . جالبه . اما جالبتر اینکه زنهاشون حق اعتراض کردن دارن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها