برق رایگان چیست و چگونه از آن بهره‌مند شویم؟

دولت دوازدهم قصد دارد در آخرین سال فعالیت خود هزینه برق را برای برخی مشترکین رایگان کند که البته بهره مندی از این امتیاز شرایط خاصی دارد.

برق رایگان چیست و چگونه از آن بهره‌مند شویم؟

هیئت دولت در جلسه مورخ ۲ شهریورماه به پیشنهاد وزارت نیرو و به استناد قانون هدفمند کردن یارانه ها، این وزارت را مجاز کرد تا صورتحساب برق مشترکان خانگی کم مصرف با الگوی تعیین شده را با تخفیف صد درصدی محاسبه کند و رئیس جمهور هم خبر از رایگان کردن برق ۳۰ میلیون نفر مشترک کم مصرف را داد.

این در حالی است که تعداد مشترکان برق خانگی در کشور ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار است که از این تعداد ۸.۵ میلیون مشترک کم مصرف، ۱۶.۶ میلیون خوش مصرف و ۴.۵ میلیون پرمصرف هستند. الگوی مصرف در ماه‌های گرم ۱۰۰کیلووات ساعت، در ماه‌های عادی ۸۰ کیلووات ساعت است و برای مناطق گرمسیری ایران از ۱۵۰ تا ۴۰۰ کیلووات ساعت در ماه متغیر است.

چند روز بعد از دستور روحانی رئیس جمهوری، معاون اول رئیس جمهور مصوبه برق مشترکین کم مصرف را صادر کرد که بر این اساس در مناطق عادی کمتر از ۱۰۰ کیلو وات ساعت و در مناطق گرمسیری کمتر از ۴۰۰ کیلو وات ساعت تصویب شد.

رضا اردکانیان وزیر نیرو در خصوص برق رایگان تصریح کرد: این طرح به نام طرح امید است که پس از تدوین دستور العمل آن، مشترکان کم مصرف از تخفیف ۱۰۰ درصدی بهره مند می‌شوند.

او گفت: ما در کشور ۲۹.۵ میلیون مشترک برق خانگی داریم که از این رقم ۲۵میلیون مشترک الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و ۴.۵ میلیون مشترک پرمصرف هستند.

وزیر نیرو تصریح کرد: در حال حاضر اجرای طرح امید، منطقه به منطقه و شهر به شهر متفاوت است که جزئیات آن در هفته‌های پیش رو اعلام می‌شود.

بر این اساس، این تخفیف صرفا شامل سکونت گاه‌های دائمی درحال بهره برداری شهری و روستایی و همچنین سکونت گاه‌های عشایری می‌شود. سکونت‌گاه‌های خالی از سکنه و غیردائم نظیر باغ ویلا‌ها مشمول این تخفیف نمی‌شوند.

۳۵۰ میلیارد تومان پاداش همکاری مشترکان صنعتی و کشاورزی در مصرف برق

محمد حسن متولی زاده مدیر عامل توانیر در گفت‌وگویی با اشاره به مصوبه برق رایگان گفت: طرح برق امید با هدف اصلاح الگوی مصرف همه خانوار‌های ایرانی تدوین شده است و وزارت نیرو در سه سال گذشته طر‌ح‌های تشویقی مختلفی را برای عبور از پیک بار اجرا کرده است، چرا که در تابستان مصرف برق افزایش بسیاری می‌یابد.

متولی زاده ادامه داد: درهمین راستا به صنایع و کشاورزان مشوق‌هایی اختصاص می‌یابد که مصارفشان را جا به جا کنند و به ساعت‌های دیگری انتقال دهند که با بهره گیری از همین ابزار‌های تشویقی، تابستان سال گذشته و امسال را که گرمترین تابستان در طول ۳۰ سال گذشته بود، با موفقیت پشت سرگذاشتیم و در دو سال متوالی نیز تنها یک درصد رشد پیک مصرف را تجربه کردیم، این درحالی است که در سال‌های گذشته رشد ۵.۲ درصدی نیز ثبت شده است.

او اضافه کرد: سال گذشته ۱۲۰ هزار و امسال ۲۹۴ هزار تفاهمنامه با مشترکان صنعتی و کشاورزی به امضا رسید و برهمین اساس سال گذشته ۳۵۰ میلیارد تومان پاداش به این دو گروه از مشترکان اختصاص یافت که در صورتحساب‌های برقی آن‌ها لحاظ شد.

او کسب این موفقیت را نتیجه تعامل و همکاری همه مشترکان دانست و اظهار کرد: نکته مهم دیگر آنکه در کنار کاهش رشد پیک به یک درصد، براساس آمار‌ها مصرف برق صنایع طی ۵ ماه گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته است که نشان دهنده بالارفتن میزان تولید و رونق صنایع و افزایش بهره‌وری است.

برق مجانی به کدام خانواده‌ها می‌رسد؟

برق رایگان در این طرح به مشترکان کم مصرف اختصاص می یابد همچنین به گفته رضا اردکانیان وزیر نیرو اگر مشترکان پر مصرف خود را به جرگه کم مصرفان برسانند، می‌توانند از این طرح بهرمند شوند به طوری که در این طرح مقرر شده از مشترکین خوش‌مصرف قدردانی شود و از مشترکین پرمصرف هم خواسته‌ایم تا با انجام کار‌هایی از عنوان پرمصرف دور شده و به خوش‌مصرف‌ها بپیوندند.

طرح برق رایگان از چه زمانی اجرا می‌شود؟

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در گفت‌وگویی، در خصوص اجرای طرح امید یا همان طرح برق رایگان کم مصرفان گفت: اکنون این طرح در بخش برق است و مصوبه هیات وزیران دو ماه فرصت داده تا زمینه های اجرای آن فراهم شود. برای کوتاه شدن زمان اجرا تلاش می شود و اصل موضوع اطلاع رسانی و آموزش است.

او ادامه داد: تاکنون مشترکان خانگی کشور در دو دسته "زیر الگو" و "بیش از الگو" تقسیم بندی می‌شدند که هرکدام تعرفه خاص خودشان را دارند.

رجبی مشهدی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد از مشترکان زیر الگوی برق مصرف می‌کنند و تنها ۱۵ درصد بالاتر از الگو‌های تعیین شده مصرف برق دارند، اضافه کرد: در طرح برق امید، مشترکان زیر الگو هم به دو دسته خوش مصرف و کم مصرف تقسیم بندی می‌شوند.

سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به اینکه تعرفه‌های برق پلکانی است و هرچه از میزان مصرف برق مشترکان کاسته شود، مزایای اقتصادی برای خانوار‌ها دارد، گفت: به طور مثال اگر مشترکان ۱۰ درصد مصرف برق خود را کم کنند، ۲۰ درصد از هزینه برقشان کم می‌شود و اگر ۲۰ درصد مصرف را کاهش دهند، شاهد کاهش ۴۰ درصدی هزینه برق مصرفی خود خواهند بود.

نصب پنل خورشیدی راهکاری برای جلوگیری از افزایش مصرف برق

همچنین به تازگی وزارت نیرو با کمک استارت آپ‌ها مشوق‌هایی را در نظر گرفته تا با نصب پنل‌های خورشیدی بر روی پشت بام منازل مصرف برق کاهش پیدا کند.

اردکانیان وزیر نیرو در این باره تصریح کرد: قرار است پنل‌های خورشیدی کوچک در پشت بام‌های خانه‌ها نصب شود و با سیستم بانکی هم هماهنگی هایی صورت گرفته تا کسانی که مشکل مالی برای خرید این پنل‌ها دارند با کارمزد کم آن را دریافت کنند تا با نصب این پنل‌ها کاهش مصرف انرژی داشته باشند.

اردکانیان گفت: تابستان امسال از حدود ۵۸ هزار مگاوات برق مصرفی، حدود ۲۳ هزار مگاوات مختصص دستگاه‌های سرمایشی بوده است و قطعا برای این مدل مصرف، نیاز به احداث نیروگاه داریم.

او ادامه داد: شبکه وسیع ۹۰۰ هزار کیلومتری برق، رفع فرسودگی و نوسازی آن نیازمند منابع مالی است و این منابع مالی با کاهش ۱۰ درصدی میزان مصرف جبران می‌شود.

صرفه جویی و مدیریت مصرف و کاهش مصرف انرژی موضوعی است که در سال های اخیر از سوی وزارت نیرو مورد تاکید قرار گرفته است پس اگر می خواهید قبض برق خود را مجانی کنید بهتر است به شرایط و مشوق‌های ارائه شده توسط وزارت نیرو توجه کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • فرهاد
    0

    واگرم نگن که ازگفتمان پیشمانیم

  • کاربر ناشناس
    0

    کلک کلک کلک

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها