عامل رسوب کالا در گمرکات چیست؟/ غیرحضوری شدن ۸۰درصد تشریفات گمرکی در سمنان

مدیرکل گمرک استان سمنان با اشاره به تحول در هوشمندسازی امور گمرکی گفت: حدود ۸۰درصد فرآیندهای مربوط به صادرات و واردات به صورت غیرحضوری انجام می شود.

عامل رسوب کالا در گمرکات چیست؟/ غیرحضوری شدن ۸۰درصد تشریفات گمرکی در سمنان

علی سعدالدین با اعلام این خبر اظهار کرد: تقریبا به جز در مواردی همچون نمونه گیری و یا ترخیص و خروج کالا و..نیاز چندانی به حضور صادرکنندگان و واردکنندگان در گمرک نیست و اکثر امور به صورت الکترونیکی و یا اظهار از راه دور قابل انجام است.

وی از هوشمندسازی به عنوان عاملی موثر در کاهش بروکراسی پیچ در پیچ اداری نام برد و افزود: خوشبختانه با الکترونیکی شدن فرآیندهای گمرکی و روند رو به بهبود سامانه جامع گمرکی و...تشریفات گمرکی در مقایسه با سال های گذشته بسیار کاهش یافته است.

مدیرکل گمرک استان با بیان اینکه با پنجره تجارت خارجی و سامانه جامع گمرکی، رشد بسیار بالایی در کاهش تشریفات گمرکی در چند سال اخیر داشتیم ادامه داد: در گذشته فرایند صادرات ۶ تا هفت روز به طول می انجامید اما امروزه این مهم به چند ساعت کاهش یافته و یا تشریفات گمرکی واردات در گذشته گاه تا ۲۰ روز بهدرازا می کشید اما امروز این مهم به حداکثر ۴۸ ساعت رسیده است.

سعدالدین در پاسخ به پرسش در خصوص برخی گلایه ها در ارتباط با ماندگاری کالاها در گمرک گفت: ماندن کالاها می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که عمدتا ارتباط چندانی با گمرک ندارد.

وی ادامه داد: اکثر کالاهای معطل مانده در گمرک به خاطر "در صف تامین ارز بودن" در گمرکات می مانند که ارتباط چندانی با این اداره کل ندارد.

سعدالدین با بیان اینکه گمرک در مرحله سوم ترخیص قرار دارد افزود: در این فرآیند ابتدا ثبت سفارش انجام و در مرحله بعد باید تخصیص و تامین ارز انجام شود و در حقیقت ترخیص کالا از گمرکات در مرحله سوم قرار دارد.به عبارتی تا دو مرحله قبل انجام نشود گمرک براساس قانون نمی تواند کالا را ترخیص کند.

مدیرکل گمرک استان با بیان اینکه عمده کالاهای رسوبی در گمرک در صف تامین ارز هستند اظهار کرد: متاسفانه عدم بازگشت ارز از سوی برخیصادرکنندگان نیز مشکلاتی را بوجود آورده است. اگرچه این مشکلات در استان سمنان بسیار کم و ناچیز است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها