تخم‌مرغ در نیمه دوم سال گران می‌شود؟

مسئولان ستاد تنظیم بازار بر مبنای نهاده با نرخ مصوب، قیمت تخم‌مرغ و مرغ را اعلام می‌کنند که این امر با واکنش شدید تولیدکنندگان به سبب نبود سنخیت در هزینه‌های تولید و فروش مواجه شده است.

تخم‌مرغ در نیمه دوم سال گران می‌شود؟

چند ماهی است که نوسان قیمت نهاده‌های دامی و کمبود عرضه در سامانه بازارگاه، تولیدکنندگان صنعت دام و طیور کشور را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

علی رغم رشد چند برابری قیمت ذرت، کنجاله سویا و سایر ریزمغذی‌ها، تخم مرغ کمتر از قیمت تمام شده تولید و حتی نرخ مصوب عرضه می‌شود که استمرار این روند صنعت مرغداری را به تعطیلی می‌کشاند چرا که دیگر تولیدکنندگان قادر به ادامه زیان‌های پی در پی نیستند.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با وجود تأمین بخش اندکی از نیاز مرغداران از سامانه بازارگاه، اما مسئولان ستاد تنظیم بازار بر مبنای نهاده با نرخ مصوب، قیمت تخم مرغ و مرغ را اعلام می‌کنند که این امر با واکنش شدید تولیدکنندگان به سبب نبود سنخیت در هزینه‌های تولید و فروش مواجه می‌شود.

ماجرا تنها به این جا ختم‌ نمی شود چرا که هر از گاهی مسئولان امر برای تنظیم بازار داخل، صادرات محصولات پروتئینی را متوقف می‌کنند که این امر از دست دادن بازار‌های هدف و جایگزینی سایر رقبا را به همراه خواهد داشت.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین جزئیات تولید تخم مرغ به عنوان یکی از ارزانترین محصولات پروتئینی و زیان صنعت مرغداری طی ماه‌های اخیر با خبر شویم:

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران ، از افزایش نسبی قیمت تخم مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۹ هزار تومان معادل شانه‌ای ۱۶ هزار و ۵۰۰ تا ۱۸ هزار تومان است.

وی افزود: طی روز‌های اخیر ستاد تنظیم بازار به مدت زمان یک ماه، عوارض ۴ هزار تومانی صادرات را برداشت که این امر منجر به افزایش قیمت تخم مرغ در بازار شده است.

نبی پور قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ را بالای ۱۱ هزار تومان اعلام کرد و گفت: عرضه با نرخ‌های فعلی بیانگر زیان حداقل ۳ هزار تومانی مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی به شدت آشفته است، بیان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو ذرت به بالای ۳ هزار تومان و کنجاله ۱۰ هزارتومان در بازار آزاد رسیده است که با استمرار این روند مرغداران قادر به ادامه تولید نیستند.

وی تولید اسمی روزانه تخم مرغ را ۲۸۰۰ تن اعلام کرد و گفت: این در حالی است که تولید واقعی ۲۵۰ تا ۴۰۰ تن کمتر از این میزان است.

نبی پور کاهش قدرت خرید خانوار و افت مصرف در فصل تابستان را از علل اصلی کاهش قیمت تخم مرغ در بازار اعلام کرد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران درباره آخرین وضعیت صادرات تخم‌مرغ تصریح کرد: هم اکنون صادرات تخم مرغ به دلیل عوارض بالا قطع شده است و با حذف عوارض صادرات باید منتظر ماند و دید که صادرات به کدام سمت و سو می‌رود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها