موشک‌های بالستیک ایران رکورد شکستند

موشک «شهید حاج قاسم» با برد ۱۴۰۰ کیلومتر را می‌توان دوربردترین موشک بالستیک تاکتیکی جهان برشمرد، رکوردی که پیش از این نیز با ساخت موشک دزفول در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار داشت.

موشک‌های بالستیک ایران رکورد شکستند

طی روزهای گذشته، وزارت دفاع از چند دستاورد دفاعی رونمایی کرد که در میان آنها دو دستاورد موشکی بیش از بقیه خودنمایی کرد. موشک بالستیک تاکتیکی «شهید حاج قاسم» با نام و یاد سردار دلها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه از جمله دستاوردهای دفاعی بود که رونمایی شد.

موشک شهید حاج قاسم با وزن بیش از ۷ تن و طول ۱۱ متر، وزن سرجنگی ۵۰۰ کیلوگرم دارای برد عملیاتی ۱۴۰۰ کیلومتر و دقت نقطه زنی در حداکثر برد است. این موشک با سرعت ورود به جو معادل ۱۲ برابر سرعت صوت قادر است از هرگونه سامانه دفاع موشکی عبور کرده و با توجه به دقت بسیار بالا و سرجنگی پرقدرت خود، هدف را نابود می کند.

از دیگر ویژگی‌های موشک قاسم به دلیل برخورداری از موتور سوخت جامد ترکیبی و قابلیت‌های تاکتیکی آن، سرعت عملیات آماده سازی و روانه سازنی آن بسیار کم بوده و فقط در مدت چند دقیقه قابل شلیک خواهد بود. همچنین از نظر تاکتیک پذیری و پلتفرم هیچ سامانه بالستیک مشابه با سامانه موشک شهید حاج قاسم در جهان وجود ندارد چراکه موشک‌های با این برد همگی عمود پرتاب بوده و وزن بیشتری دارند.

موشک‌های بالستیک ایران رکورد شکستند

اولین نکته‌ای که در بررسی موشک حاج قاسم با آن مواجه می‌شویم، اختلاف قطر بدنه (موتور) با سرجنگی است که بدنه از قطر بیشتری به نسبت سرجنگی برخوردار است. برابر اندازه‌گیری‌هایی که به صورت تقریبی صورت گرفته است، قسمت بنده موشک قاسم قطری حدودا ۸۸ سانتی‌متری و سرجنگی آن نیز قطری حدودا ۶۸ سانتی‌متری دارد.

مقایسه قطر ۸۸ سانتی‌متری موتور سوخت جامد موشک قاسم با قطر ۱۲۵ سانتی‌متری موشک سجیل و قطر ۶۸ سانتی‌متری موشک ذوالفقار نشان می‌دهد که نوع جدیدی از پیشرانه‌های سوخت جامد برای بالستیک‌های ایرانی توسعه یافته که نخستین بار در این موشک مورد استفاده قرار گرفته است. به نظر می‌رسد که می‌توان استفاده از این پیشران سوخت جامد جدید را در تولیدات آینده موشکی ایران و همچنین استفاده در ماهواره‌برهای سوخت جامد آینده وزارت دفاع مانند ذوالجناح، محتمل دانست.

اما در مهم‌ترین بخش موشک یعنی سرجنگی، با مقایسه تصاویر به نظر می‌رسد که موشک قاسم از همان سرجنگی موشک ذوالفقار استفاده می‌کند که بنابر اعلام مسئولین، سرجنگی موشک قاسم ۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد. استفاده از بالک در قسمت سرجنگی و همچنین استفاده از یک تراستر (پیشران) در این قسمت باعث می‌شود سرجنگی تا لحظه آخر هدایت شود که باعث دقت‌افزایی موشک خواهد شد.

موشک‌های بالستیک ایران رکورد شکستند

از دیگر مشخصه‌های ظاهری موشک حاج قاسم که با دیدن آن به چشم می‌خورد، افزایش تعداد بالک‌های پایدارساز انتهای موشک است؛ پیش از این معمولا در موشک‌های بالستیک ایران چه از نوع سوخت مایع و چه جامد، معمولا از ۴ بالک پایدارساز در انتهای موشک استفاده می‌شد. به عنوان مثال در موشک‌هایی مانند خانواده فاتح، ذوالفقار و دزفول در قسمت انتهای موشک، ۴ بالک پایدارساز وجود داشت و همچنین ۴ بالک کوچک دیگر نیز کمی جلوتر از آنها قرار داشت.

اما در موشک قاسم تعداد بالک‌های پایدارساز به ۸ بالک و به صورت زوجی افزایش یافته است.علت افزایش تعداد بالک‌های پایدارساز در این موشک، اختلاف وزن سرجنگی و موتور موشک است؛ در حقیقت به دلیل کمتر بودن وزن سرجنگی نسبت به موتور، مرکز ثقل از سرجنگی دورتر است به همین دلیل در زمان پرواز موشک نیازمند پایدارسازی بیشتری خواهد بود.

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز موشک قاسم سرعت آن هنگام ورود به جو است که به گفته مسئولین برابر با ۱۲ ماخ یا ۱۲ برابر سرعت صوت است. یکی از سرمایه‌گذاری‌های جدی آمریکایی‌ها طی سال‌های گذشته، توسعه سامانه‌های موشکی ضد بالستیک بوده که از جمله اهداف عمده این کار، مقابله با موشک‌های بالستیک ایران است و تعداد زیادی از این سامانه‌ها را نیز در منطقه غرب آسیا مستقر کرده‌اند.

پروفایل پرواز موشک‌های بالستیک شامل سه مرحله اوجگیری اولیه (Boost Phase)، پرواز ثانویه یا مرحله میانی(Midphase) و فاز نهایی یا شیرجه به سمت هدف(Terminal Phase) است که در سامانه‌های پدافندی معمولا رهگیری این موشک‌ها در فاز میانی و یا نهایی پرواز موشک رخ می‌دهد؛ در حقیقت سرعت بسیار بالای موشک قاسم در هنگام ورود به جو که محل احتمالی درگیری آن با سیستم‌های دفاع موشکی خواهد بود، باعث می‌شود که به راحتی از سد آنها عبور کرده و به هدف برخورد کند.

موشک‌های بالستیک ایران رکورد شکستند چرا توسعه موشک‌های بالستیک تاکتیکی در دستور کار است؟

تمرکز دشمنان انقلاب بر تضعیف توان موشکی جمهوری اسلامی ایران و اعمال روش‌های مختلف توسط آنها برای بی‌اثر و یا حتی کم‌اثر کردن این توان، ایران را در طی سال‌های گذشته به پیشتاز کشورهای جهان در ساخت موشک‌های بالستیک تاکتیکی تبدیل کرده است چراکه تنوع و تکثر این نوع از موشک‌ها در کشورمان حاکی از یک سرمایه گذاری جدی و موثر بر روی توسعه این گونه از موشک‌های بالستیک است.

تحرک سکوهای پرتاب موشک‌های سوخت جامد یکی از راهکارهایی است که برای حفاظت از دارایی‌های ارزشمند موشکی کشورمان مورد توجه قرار گرفته است؛‌ پر واضح است که موشک‌های سوخت مایع نیازمند مدت زمان چندین ساعته برای تزریق سوخت و سایر فرآیندهای قبل از شلیک است؛ این در حالی است که موشک‌های سوخت جامد به چنین زمانی نیاز دارند و به دلیل قرار گرفتن سوخت در موشک، همواره آماده شلیک خواهند بود. این ویژگی باعث می‌شود تا موشک‌های سوخت جامد را بتوان از لانچرهای متحرک با قابلیت جابجایی سریع و اختفای مناسب به منظور در امان ماندن از حملات پیش‌دستانه دشمن، شلیک کرد.

این ویژگی ممتاز سبب شد تا در سال‌های گذشته تمرکز بسیار جدی و ویژه‌ای بر توسعه موشک‌های کلاس فاتح بعنوان یک موشک سوخت جامد تاکتیکی شود و مدل‌های مختلفی از آن از برد ۲۰۰ کیلومتری در نمونه اولیه تا برد ۵۰۰ کیلومتری در نمونه فاتح-۳۱۳، فاتح مبین و رعد-۵۰۰ بعنوان آخرین نمونه رونمایی شده، تولید شود.

موشک‌های بالستیک ایران رکورد شکستند رکوردشکنی موشکی ایران برای دومین بار

اما توسعه و افزایش برد این موشک‌ها به همینجا ختم نشد و در ادامه توسعه این خانواده، موشک‌هایی مانند ذوالفقار با برد ۷۰۰ کیلومتر و دزفول با برد ۱۰۰۰ کیلومتر البته با ابعادی کمی بزرگتر تولید شدند؛ همزمان با توسعه موشک‌های سوخت جامد، ساخت لانچرهای متحرک برای حمل و شلیک این موشک‌ها نیز از جمله مسائل مورد توجه بود که توانستند لانچرهای مختلفی را برای شلیک به صورت تک فروندی و یا چند فروندی موشک‌های این کلاس طراحی کنند.

جمهوری اسلامی ایران که تا پیش از این با ساخت موشک دزفول، عنوان سازنده و کاربر دوربردترین موشک بالستیک تاکتیکی دنیا را کسب کرده بود، با ساخت موشک شهید حاج قاسم با برد ۱۴۰۰ کیلومتر، اختلاف برد در این حوزه را بیشتر از گذشته کرد.

پر واضح است که ساخت یک موشک بالستیک تاکتیکی در ابعاد موشک قاسم با برد ۱۴۰۰ کیلومتر نه‌تنها یک شاهکار فنی و مهندسی، بلکه یک برگ برنده عملیاتی نیز خواهد بود؛ چراکه اگر پیش‌تر در طرح‌ریزی‌های عملیاتی موشکی برای اهداف دور دست، بر روی موشک‌های سوخت مایع حساب باز می‍شد که عملیاتی شدن آنها چندین ساعت زمان‌بر بود، از این به بعد این کار بر عهده موشک‌های سوخت جامد تاکتیکی خواهد بود که قابلیت جابجایی، اختفا و همچنین شلیک سریع را خواهند داشت و مدت زمان این کار را از چند ساعت در موشک‌های سوخت مایع، به چند دقیقه در موشک‌های سوخت جامد می‌رساند.

از سوی دیگر با توسعه یک مدل جدید از پیشران‌های سوخت جامد در کشور و تولد یک نسل دیگر از موشک‌های سوخت جامد ایرانی، همانگونه که در خانواده فاتح و ذوالفقار شاهد چند محصول با ویژگی‌های مختلف بودیم، به نظر می‌رسد طیف گسترده و تنوع بیشتری از موشک‌های سوخت جامد در کلاس موشک «حاج قاسم» نیز توسعه خواهد یافت.

منبع: خبرآنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 26
  • سامان
    0

    دوستان کسی میدونه چطوری برد موشک تخمین زده میشه؟ مثلا امتحان می کنند که چقد دورتر می تونه بزنه؟ واسه این موشک فاصله باید اینجوری باشه که مثلا از تهران شلیک میشه و بعد به هدف داخل یه جزیره خلیج فارس برخورد کنه؟ آیا این ازمایش واقعا انجام میشه یا نه

    نظرات شما -
    • بهرام داد
      0

      این را نمی دانم ولی میتوان حدس زد که با هزینه ساخت یک موشک میتوان دهها مدرسه برای کودکانی ساخت که در سیستان و بلوچستان در کپر تحصیل می کنند

    • پاسخ به بهرام داد
      0

      ساخت مدرسه با دولت است که 97 درصد بودجه دستشه و مورد حمایت امثال توست . گیر دادی به 3 درصد بودجه ؟؟ دوما موشک برای حفاظت از جان همان کودکان هم لازم است . حالا دولت کارش رو انجام نمیده باید به کسایی که کارشون رو درست انجام میدن گیر بدی؟

    • پوریا
      0

      دوست عزیز این 97 به 3 رااز کجا آوردی؟ چرا خودتونو... می کنید. برای تفکر امثال توست که بودجه کشور چند سالی است که علنی شده. مطالعه کردی ؟نقاط تاریکش کجابود؟البته بودجه مملکت اگراز کانال درستش یعنی دولت تقسیم میشه، پس بودجه های کلانی که در سفرهای رهبری تصویب و اعطا میشن از چه منبعی تامین میشن؟محض اطلاعت بگم که خیلی از شریانهای پولساز مملکت اصلا کنترلش در اختیار دولت نیست.درآمدش هم که معلوم صرف کیا و کجا میشه.هدف،فقط حفظ قدرت.همین.

    • ب بهرام
      0

      انوقت هرموقع عربهای وحشی ومتعفن بدستور امریکا مثل یمن وسوریه ب ایران حمله کردن ما میشنیم دودستی میزنیم توسرمون یانه با شمشیر میریم میجنگیم. وباشمشیر حتما پیروز میشیم نه. خوبه امثال توکاره ای تومملکت نیستن

    • پاسخ سامان
      0

      موشکهای ما سوخت جامد است یعنی فاقد موتور است لهذا در اینوع موشک برد زیاد نخواهد بود ودر ضمن بسیار وزین وپر هزینه هست،برای رسیدن به برد بالا وکاهش وزن که بتوان سرجنگی را قوی تر کرد نیاز است که از سوخت مایع که مستلزم ساخت موتور نیز هست استفاده گردد. تکنولوژی ساخت موتور بنزینی را ایران متاسفانه ندارد چه رسد به موتور موشک که استاندار سخت نظامی و قطعات با سختی بالا را میطلبد

    • ناشناس
      0

      بابا استادی که به سامان پاسخ دادی خیلی واردی ولی بهتره در موردی که اطلاع نداری حرف بیهوده نزنی که بیسوای و غرض ورزیت مشخص بشه هر موشکی موتور داره که برای حرکت از دو نوع سوخت جامد و مایع استفاده میکنه سوخت جامد تکنولوژی بالاتری دارد و در کمتر از بیست دقیقه آماده شلیک میشود اگر اطلاعی نداری و یا شک داری از اربابانت در عراق بپرس کمی ضربه مغزی شدند

    • علی
      0

      غلط کردی که موشکی که سوخت جامد داره تکنولوژی بالاتری داره،موشک با سوخت جامد جز اولین مصنوعاته وایران هنوزم از سوخت جامد که محصول سه دهه گذشته است استفاده می کنه ،سواد که نداری ،تربیت هم نداری؟؟

  • پرويز
    0

    مبارك است . انشالله نون آب مردم مهم باشه . راستي مي دونيد شاخص رفاه و آسايش كشورهاي حاشيه خليج فارس و عمان از استاندارهاي جهاني و پيشرفته دنيا يك سر و گردن بالا تر هست . و كشورهاي پيشرفته دنيا از ساخت و ساز و آباداني اين 30 سال در شگفت ماندن و يكي از آرزوي هاي اروپايي ها و امريكايي ها ديدن امارات و ... عربستان هست و در منازلشان عكس امارات... در ديوار نصب است . البته كشوري اباد يعني حتما امنيت در حد علاء بوده و گرنه بدون امنيت آباداني به وجود نمياد ايا مي داينم كشور امارات عربي چهارمين نيروي هوايي قدرتمند جهان داره آيا مي دانيم عربستان بزرگترين و مجهزترين ارتشهاي دنيا حساب مي شه و آيا مي دانيد ايران بالاتر از اسرائيل و عربستان در كارهاي نظامي قرار داره و قدرتمند تر از اسرائيل و عربستان هست آيا مي دانيد در سال آينده تركيه تحريم و تورم 45درصدي و ارزش لير تركيه 50درصد كاهش پيدا مي كنه پس دست نگهداريد تا خانه در تركيه ارزان شه آيا مي دانيد بليط هواپيما از ايران به تركيه 20ميليون تا 40ميليون هست يعني رفت برگشت 40 تا 80ميليون براي گردشگر ايراني آب مي خوره . امريكا بدون كمك دوستاش تحريم كرد اين شد فكر كنيد اگه اوباما تحريم مي كرد 5+1 هم با هاش بودند چه مي شد. قبل از اينكه بدتر بشه ايران بايد رابطه با چين اروپاه را خوب نگهداره به برجام اتمي برگرده و تا تجارت جهاني نپيونده تاجرهاي ايراني نمي توانند حتي زعفران صادر كنند و سود خوب داشته باشن مثل اسپانيا تنها راه نجات اقتصاد برگشت برجام عضو تجارت جهاني شدن و رعايت قانون پول شويي پالرمو است رعايت اين چهار موضوع كه يك دلار برامون هزينه نداره طي 20 سال مي شه آسايش و رضايت در مردم ايران ديد . مثل صادرات با پيوستن به تجارت جهانيحل شدني است با سود بالا . مشكل بانك ها با اجراي قانون تصويب شده مجلس شوراي اسلامي بنام مبارزه با پولشويي و برگشت به برجام و بخصوص عدم دخالت در سوريا و يمن و لبنان ...مي تونه رشد اقتصادي 16درصد كه بالاترين رشد در جهان است برامون به ارمغان بياره و اقتصاد تاريك جاشو به اقتصاد شفاف و روشن بده اختلاس به صفر نزديك شه و عدم دخالت در كار اجرايي دولت ايران يعني ايراني سرشار از اميد و پيشرفت اشتغال حتي ورود كارگران ديگر كشورها براي اشتغال به ايران فراهم مي شه . اگه مسئولين بخواهند تادو سال ديگه اقتصاد برميگرده به ريل شگفت انگيز و گرنه گنجشك روزي باقي مي مونيم دلار بدو من بدو كار بدو جوان بدو و هرگز نخواهيم رسيد شهادت خامس آعبا و ياران با ايمانش را تسليت مي گويئم حسين ع ثابت كرد تنها را آباداني دنيا و آخرت ايمان به خدا و رسوالله است بشكل قلبي مثل اين 72 نفر مابقي شناسنامه اي مسلمان بودن كه حسن ع را ترك كردن . پس راهكار نجات بيكاري و آوردن خنده به لب جوان و پدر مادر برگشت به اجماع جهاني است وسلام

    نظرات شما -
    • پوریا
      0

      مطالبتون بسیار درست و منطقی بود.الان یک عده دلواپس بی سواد پیدا میشن و میگن لبیک یا... هرچی فلانی بگه ،تکرار می کنند.دریغ از لحظه ای تفکر.انشاالله با زور هم شده به شفافسازی بر می گردند.

    • پرویز وپوریا دشمنانی درلباس دوست وقیافه حق بجانب
      0

      بدو برو یه دم نوش گل گاو زبون بخر دم کن بخور تا اعصابت اروم شه البته اگر توسوراخ موش کشور اجنبی ساکن نیستی.خخخخخخخخخخ

    • ناشناس
      0

      مگه عرب ها هم اسمشان را میگذارند پرویز قدرت ایران رو میبینی چطوری داره در سرزمینهایتان نفوذ میکنه دیگه اسمهاتون رو هم فارسی انتخاب میکنید برای روز مبادا

  • ناشناس
    0

    دولت اگه کارآمد نیست دلیلش اینه که از اول کار اینچنین دولتمردی تایید نکنند تا این وضع مملکت نباشه حالا فرض گیریم که گفتند مردم انتخاب کردند چرا نظارت قانونی و قضایی بر کار مفسدین دولتی مثل مردم عادی انجام نمیشه هر پرونده ایی که مدیران فاسد دارند یا بعد از جلسه دادگاه فرار کردند یا هم که پرونده ای قد روندش طولانی شده که مردم فراموش کردن

  • مجتبی
    0

    چه ربطی داره ؟

  • محسن
    0

    دوست عزیز اگر موشک نداشته باشی 200 مدرسه هم که بسازی باید ترس داشته باشی نکته با موشک بزنن پس چرا آمریکا و عربستان و دیگران دنبال ساخت یا خرید سلاح هستند جیگر

    نظرات شما -
    • اکبر
      0

      مرد پشت زبانش نهان است اگر زبانت را با دنیا مهربان کنی ،جواب مه بانی می بینی مانند سایر کشورها

  • بانو
    0

    سردارشهید نازنینم هم خودت قوی وقدرتمند بودی هم موشکت. بترکه چشم حسودان وبدخواهان

  • پوریا
    0

    حرص نخور دوست عزیز.راه شماو اربابت اگر درست بود که بعد از 40 سال این نبود وضعیت مملکت.هیچ کس با قدرت نظامی مخالف نیست.شمایید که یا 100 یا صفر هستید.کشورهای منطقه، اکثرا مدرن تر از ما هستند.ولی این مانورها و رونمایی ها را هر روز ندارند.بگذریم.جوابم را بده. بودجه ها از کجا می آیند و 97و 3 را از کجا آوردی؟شماها 40 سال حرفی برای گفتن ندارید.ادای آدم حسابی ها را در می آورید.خخخخخ

    نظرات شما -
    • ن
      0

      ایولا به انتخاب اسم فارسیت اسم عربیت چیه

  • محمد ش
    0

    انشاءالله بحول و قوه الهی کشورمان از هر نظر پیش رفته ، با ثبات ، برتر و قوی خواهد شد ، چون انسانهای دلسوز ، شریف ، کاری و با ایمان ، ،،،، در کشور کم نداریم ، همیشه حق بر باطل پیروز است، خیانتکاران و دزدان نابود خواهند شد ، سلام بر شهیدان وطن و سلام بر سردار دلها حاج قاسم،

  • حسن
    0

    تنها ایران تو دنیا این قطعات و تجهیزات را مرتب بنمایش میگذارد مثل اینکه سایر ممالک چوب خشک هستندآنهم موشک سوخت غیر مایع که هم مقرون بصرفه نیست هم کنترل آن بعلت وزن بالای آن بسختی و بعضا با خطای بالا صورت میگیرد

  • داروغه
    0

    اینهمه موشک می سازین کلی سرمایه کشور و به باد میدید در نهایت اوج انتقام سختتون زدن چند تا چادر خالی تو بیابانهای عراق هست مردم ایران انتظار داشتن حداقل یک ناو آمریکایی رو تو خلیج فارس بزنید

  • حسین
    0

    برای سلامتی این عزیزان

  • صدیق
    0

    کارت ملی ما چی شد پس؟

    نظرات شما -
    • سجاد
      0

      از بیسوادی زوال عقل حرفی برای گفتن ندارید دارید چرت وپرت میگید کارت ملی من چی شد یعنی چی یه جمله یاد گرفتین همه جا اعلام میکنید فکر میکنید خیلی بانمکید

    • علی
      0

      معنی این حرف اینه که وقتی یک کارت ملی که داری یک چیپ حافظه ساده است را خارج وارد می شود حالا ادعای ساخت موشک که بمراتب تکنولوژی و استاندارهای بالاتری را داراست را دارید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها