عراق، شاید محل درگیری ایران و آمریکا؛ همه چیز به تصمیم الکاظمی بستگی دارد/ اقدام آمریکا بعد از شکست پروژه مکانیسم ماشه چیست؟

فارن پالیسی تاکید دارد: اگر مصطفی الکاظمی خیلی تحت تاثیر امریکا قرار گرفته و بر حشد الشعبی و متحدان ایران فشار بیاورد آنگاه ممکن است قدرتش را از دست بدهد.

عراق، شاید محل درگیری ایران و آمریکا؛ همه چیز به تصمیم الکاظمی بستگی دارد/ اقدام آمریکا بعد از شکست پروژه مکانیسم ماشه چیست؟

به گزارش خبر فوری ، شکست آمریکا در شورای امنیت و اعمال مکانیسم ماشه باعث خشم بسیار آمریکایی‌ها شد. کلی کرافت(نماینده آمریکا در سازمان ملل) در سخنرانی نسبتا تند خود بعد از ردیه اعضای سازمان ملل تاکید کرد که درخواستش مبنای قانونی دارد و مخالفت اعضای شورای امنیت تاثیر حقوقی بر آن نخواهد داشت.

این در حالی است که اعضای اصلی شورای امنیت قویا اعلام کردند که درخواست آمریکا خلاف قانون بوده و مورد پذیرش آنها نیست.

اما اکنون که تیر آمریکا به سنگ خورده، ترامپ دست به چه اقدامی علیه ایران می‌زند؟ برخی کارشناسان معتقدند که شاید درگیری مستقیم آخرین راهکار ترامپ باشد. پیش از این هم برخی کارشناسان داخلی و خارجی از احتمال درگیری مستقیم دو کشور بعد از پایان طرح مکانیسم ماشه خبر داده بودند( اینجا بخوانید). اما آنچه مشخص است این است که درگیری احتمالی ایران و آمریکا به صورت محدود و در یک زمین بی طرف رخ خواهد داد( اینجا بخوانید).

به نظر می‌رسد این زمین بی طرف عراق باشد. برخی شواهد پیش از این نیز نشان داده بود که عراق چقدر می‌تواند التهاب زا بوده و باعث درگیری قوای مختلف باشد( اینجا بخوانید). حالا نشریه فارن پالیسی در گزارش خودش به برخی ابعاد این قضیه نگاه انداخته است.

مصطفی الکاظمی، تصمیم حیاتی و آینده منطقه

از نظر نویسنده فارن پالیسی اکنون همه چیز به تصمیم و اراده مصطفی الکاظمی بستگی دارد و او است که می‌تواند عراق را تبدیل به محل درگیری یا زمین تعادل قوا نماید.

فارن پالیسی در این زمینه تاکید دارد: اگر مصطفی الکاظمی خیلی تحت تاثیر امریکا قرار گرفته و بر حشد الشعبی و متحدان ایران فشار بیاورد آنگاه ممکن است قدرتش را از دست بدهد.

الکاظمی در این مدت سعی کرده عراق را در یک حد وسط نگه دارد و به خصوص باعث به هم خوردن امنیت آن و بازگشت اعتراضات شدید چند ماه گذشته نشود. طبق گفته فارن پالیسی، سفر هفته قبل الکاظمی به آمریکا برای بسیاری سوال برانگیز شده است. او پیش از این مسئول امنیت ملی عراق بود و بسیاری او و تشکیلاتش را بی تقصیر در جریانات تروریستی اخیر(شهادت ابو مهدی و سردار سلیمانی) نمی‌دانند. همچنین برخی معتقدند نخست وزیری الکاظمی به علت گرایشات و سوابق سیاسی و امنیتی اش به معنی افزایش ارتباط و قدرت آمریکا با عراق بوده است. از این جهت، الکاظمی و دولتش به شدت زیر ذره بین حشد الشعبی و جبهه مقاومت است.

با این حال، الکاظمی با مشکلات زیادی روبرو است که مانع از غش کردن او به سمت آمریکا و متحدانش می‌شود. اعتراضات اقتصادی اخیر، کمبود تامین خدمات اساسی، بی‌کاری وسیع و .. همه از جمله مشکلاتی هستند که اعتراضات وسیع سال 2019 را به وجود آورند و ممکن است آن را مجددا شعله ور سازند. به این مشکلات باید کاهش فروش نفت و شیوع کرونا ویروس در عراق را هم افزود.

فارن پالیسی معتقد است این مشکلات اقتصادی از جهاتی کمر دولت عراق را شکسته و الکاظمی را وا داشته که به آمریکا سفر کرده و از ترامپ کمک بگیرد. نکته مهم اما این است که آیا آمریکا و ترامپ حاضر هستند بدون پیش شرط و فشار، به او(الکاظمی) کمک کنند؟ آمریکای ترامپ فشار بسیاری به دولت عراق می‌آورد تا نیروهای حامی ایران را از عراق خارج کند. این فشارها بر دولت قبلی عراق هم بود اما نزدیکی الکاظمی به آمریکا باعث شده این فشارهای اخیر بیشتر احساس شود.

الکاظمی حالا باید به تعادلی بین نیروهای مختلف و به خصوص متحدان آمریکا و جبهه مقاومت برسد و فشار دولت خود را از هر دو سو کم کند. اما نیک مشخص است که فشار دیپلماتیکی که بر او است از سایر نخست وزیران عراق بیشتر است. به نظر فارن پالیسی آنچه در عراق مشکل ساز شده این بوده که از بعد جنگ در عراق هیچ دولتی وجود نداشته که اقتدار لازم را داشته باشد و نیروهای مختلف را تحت کنترل خود درآورد و این ضعف کم کم باعث افزایش قدرت نیروهای مختلف و بالطبع ضعف مضاعف و استعفای دولت می‎‌شده است.

همچنین الکاظمی به جز بحرانهای اقتصادی مشکل بزرگ دیگری هم دارد. این مشکل مربوط به نداشتن متحد است. طبق گفته فارن پالیسی، نخست وزیر عراق نه توانسته با یک گروه قوی سنی یا شیعه متحد شود و نه توانسته در بین کرد‌ها یک گروه ائتلافی قوی پیدا کند. این باعث شده که دولت نحیف الکاظمی بیش از پیش در خطر باشد و چاره ای جز راضی نگه داشتن طرف ها نداشته باشد.

با توجه به این جریان‌ها الکاظمی باید به خاطر داشته باشد که هرگونه خروج از حد وسط و به خصوص تبعیت از دستورات آمریکا در ازای دریافت کمک اقتصادی و فشار آوردن بر جبهه مقاومت باعث نابودی او و دولت نوپایش شده و ممکن است هم اعتراضات را به عراق بازگرداند و هم باعث درگیری ایران و آمریکا در کشور(عراق) شود.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 56
  • پوریا
    0

    اونهایی که ذوق کرده بودند ازسفر کاظمی به ایران،الان چی دارند بگن.چرا ساکت شدید؟همون زمان دوستان بی منطق و بی سوادی که در همین نشریه باماهمراه هستند بازبان تند پاسخ مارا داده بودند.هیچ وقت عراق ،آمریکا را فدای ایران نمی کند.حتی اگر همسایه باشد و ایران در آنجا اقتدار عمل را در دست داشته باشد.حالا فقط باید دعا کنیم که انتخابات آمریکا زودتر برگزارشود و صد البته ترامپ رییس جمهور نشود .که البته محال به نظر می رسد. مطمئن باشید که ایران سیاست فعلی را بعد از انتخابات آمریکا در پیش نمی گیرد.از انتسابات اخیر در کشور هم پرواضح این امر نمایان است.تعداد موافقین FATF در مصلحت نظام در حال افزایش است.به نظر من یک نرمش قهرمانانه در راه است.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      خداکند این نرمش قهرمانانه زودتر اتفاق بیافتد والله نفس قشر متوسط وضعیف به شماره افتاده و قشر مرفه وگروه آقازاده ها روبروز مرفه تر

    • ali
      0

      شمافکر نکن این نرمش قهرمانانه به رفاه مردم بیچاره منتهی بشه مطمئن باش که مسئولین ما هیچوقت به فکر مردم نبودن و نیستن و نخواهند بود فقط میخوان این دنیاشون رو بسازن و وعده دنیای دیگه رو به مردم بدن شک نکنید اگه اون دنیا خبری از این حرفهاشون بود خودشون زودتر از من و شما میرفتن اون دنیا

    • محمد
      0

      بین دموکرات ها و جمهوری خواهان هیچ فرق ساختاری وجود نداره البته خطر دموکرات ها بیشتره چون با پنبه سر می برند تاسف اینجاست که به جای اینکه انتخاب خودمون رو درست انجام بدیم و یک دولت بی عرضه رو مثل روحانی سر کار نیارم دل خوش کردیم به انتخابات آمریکا که بدیهیه ما اونجا حق رای نداریم.

    • تیز بین
      0

      ترامپ پیروز میشه . اما نکته اینه که هیچ فرقی بین ترامپ و بایدن نیست شاید ظاهر تغییر کند اما اصل و محتوی هیچ فرقی نمی کند . جمهوری خواهان آمریکا خیلی بهتر از دموکرات ها هستند . جمهوری خواهان رک هستند اما دموکرات ها آب زیر کاه و موذی اند . فکر نکنیم اگه جو بایدن انتخاب بشه ( که نمیشه ) اوضاع بهتر خواهد شد . 41 ساله هر دوتا حزب رو دیدیم . آمریکا دنبال منافع خودشه . روسیه و چین دنبال منافع خود . اروپا دنبال منافع و افزایش ارزش یورو . تنها کشوری که هر روز داره ضعیف تر میشه ایرانه . همه این داستان ها برای بدست آوردن منافع توسط قدرت های بزرگ جهانی است . کمونیست های کثیف برای منافع خود هر کاری می کنند . آمریکا و اتحادیه اروپا هم همینطور . هیچ جنگی اتفاق نخواهد افتاد . الآن زمان جنگ سرده و خیلی وقته در حال جنگ هستیم . امروز مردم با گلوله نمی میرند . توسط ویروس چینی کرونا کشته میشن .

  • داروغه
    0

    جنگ و حمله آمریکا حتمی است و زیر ساختهای کشور نابود میشه و هیچ اتفاقی تو عراق نمی افته

    نظرات شما -
    • م
      0

      عمرا جنگ بشه احتمالا FATF امضا میشه

    • یک ایرانی
      0

      چرا مردم رو از جنگ میترسونید اگه میخواست جنگ بشه بعد از ساقط کردن پهبادشون میشد که تازه تشکر هم کرد که اون هواپیمای سرنشین دار رو نزدین.یا بعد از اون ترور بزدلانه که اون همه رجز خوانی کرد که اگه جواب بدین شما را نابود میکنیم که هیچ غلطی نتونست بکنه .خدا رو شکر درسته باهمه مشکلاتی که داریم .بعد نظامی خوب عمل کردن که فعلا براشون نمیصرفه به ایران حمله کنند. ایراد فعلا از جای دیگه است که خودتون بهتر میدونید

    • هاشم
      0

      ما ایرانیا باید قدرت نظامی خودمون ۱۰۰۰درصدبرسونیم که رسوندیم الحمدالله نقطه ضعف این که کشورما صلح ودوستی با کمونیستا قبول داره مثل چین وروسیه چون منفعت میبره این کشورها ایران سپر خودشون کردن در مقابل امریکا چون ملت ایرانی جماعت را شنا خته یه روزی اینا از ایران حمایت نکردن کی می‌خواد جواب بده حکومت ما فکر میکنه اگه دست دوستی با امریکا بده همه دینو شون عوض می‌کنن میشن کمونیسم بابا بسه دیگه افکارمردم بازی نکنی وقتی دوستی باشه جایی برای دشمنی نمیمونه ما از کشوری مثل امارات کمتر هستیم اگه امریکا غارتگر بود امارت را اشغال می‌کرد بهترین اقتصاد داره وامنیت کامل براش فراهم کرده مردم نون ندارن بخورن شما دارید مملکت را میفروشیدوامتیاز میدید شیطان هستید شما باید جواب ملتو بدید

  • محمود
    0

    آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند ما آماده شهادتیم لبیک یا خامنه ای

    نظرات شما -
    • متین
      0

      راه باز جاده دراز...تشریفتونو ببرید واسه شهادت و همه ما را راحت کنین

    • ناشناس
      0

      پس تحریم ها غلط نبودن

    • ۶۸
      0

      دیگه رمقی نمونده که کسی بخواد بجنگه. کمر مردم زیر بار فشارخم شده. دوره این شعارهام‌دیگه تموم شده. عاشق مردن هستی پاشو برو افغانستان قاطی طالبان. ما مردم با هیچ کشوری جنگ نداریم.هنوز خسارات ۸سال جنگ عراق جبران نشده بعد امثال تو فقط شعار میدین و جنگ جنگ میکنین

    • بینام
      0

      زودتر ، سعادت شهادت نصیبتون بشه ،شما آرامش اون دنیا قسمتتون بشه، ی خاورمیانه آرامش این دنیا

    • حقیقت گو
      0

      نگو ما بگو من .

  • محفوظ
    0

    آمریکا قبل از شروع درگیری با ایران از طریق اقدامات مختلفی که انجام میدهد توان ایران را بر رسی و ارزیابی میکند و سپس از راه نقاط ضعف ایران حمله می کند . لذا ایران نیز باید سریعا نقاط ضعف خود را جبران کند. البته روزنامه ها و اندیشیده هایش هم به کمکش میآیند و مثل خبر نگاران و اندیشمندان ایران نیستند که چشم به دهان و یا اندیشمندان آن طرف بدوزند سپس با یک کلاغ و چهل کلاغ کردن آن دلِ مدافعین و مردم را خالی کنند. اندیشمندان و خبر نگاران ما باید از حالت تدافعی خارج و بسیار هوشمندانه و سیاس تهاجمی عمل کنند و نشان دهند که از خود چیزی دارند.

  • واقع بین
    0

    درود تنها راه حل مشکل ، مذاکره است . هرچه زودتر رخ دهد به صلاح کشور ومردم است . واگر با سوء تدبیر حاکمان ،کشور بسوی جنگ برود باعث صدمات وآسیب های زیاد به کشور ومردم خواهد شد در اینصورت باید پاسخگوی عملکردشان باشند .

    نظرات شما -
    • واقع بین 2
      0

      یعنی واقعا از مذاکرات قبلی درس نگرفتین باز هم مذاکره ... واقعا خسته نشدین از این همه مذاکره مذاکره ما باید دست رو زانوهای خودمون بذاریم و همت کنیم کسی از بیرون دلش برای ما نمیسوزه . شما مطمئن باش خدای نکرده اگه کسی بر ما مسلط بشه کاری بکنم که سوریه و عراق آرزومون بشه

    • محمد
      0

      وقتی معتاد هست ساقی هم هست . وقتی اعتیاد به مذاکره هست اعتیاد به تحریم هم هست. 7 سال مذاکره چه غلطی کردند این حضرات لیبرال غیر از اینکه تحریم ها هم بیشتر شد ؟

  • روح اله
    0

    عراق درسته کشوری جنگ زده و گرفتار است اما سر بزنگاه حامی ایرانه. اگه مسوولینش کمی به سمت امریکا نگاهی دارند از سر مشکلات اقتصادیه. ایران= عراق دو متحد و دو برادرند.

    نظرات شما -
    • ali
      0

      خواب دیدی خیر باشه یکی از اشناها رفته بود کربلا میگفت عراقیا میگن تا پول ایران هست ماهم با ایرانیم اون سربزنگاهم فقط تازمانیکه پول باشه اخوی وگرنه به عرب جماعت هیچ اعتباری نیست

    • حقیقت گو
      0

      عراقی ها دهه 60 ایرانی ها رو آتش می زدند از آزادگان بپرسید رفتار عراقی ها رو . همین امروز چشم دیدن ایرانی رو ندارن . حامی ایرانند برای پول ایران برای حقوق ماهیانه کمیته امداد و کمک های دیگر . شعار ندهیم . واقع بین باشیم .

    • مجید
      0

      آره برادران عراقی به ایران سفر میکنند تا خوب صیغه بزنن تو رگ حالشو ببرن. درست میگی خیلی مارو دوست دارن.

    • دنیا خوزستان
      0

      جواب به مخاطب ali هستش مگه عربها چکارت کردن درست حرف بزن بگو مردم عراق اون کشور خطاب قرار بده نه زبان و قومیت فهمیدی

  • ۴۳۴۳
    0

    بسم الله القاسم الجبارىن قابل توجه جهان اسلام وسران حكومت هاى اسلامى زير بار ذلت قدرتهاى پوشالی و تار عنکبوتی وظالم ترامپ نروید ذلیل خواهید شد به قدرت الهی تکیه کنید و به تکلیف الهی در متن قرآن کریم عمل بنمایید این اساس پیام حسین است،راه ورسم پیام حسین است نه ظلم کن ونه زیر بار ظلم رو،وبالله توفیق الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل لولیک فرج انشاءالله

    نظرات شما -
    • دهه شصت
      0

      الان حاصل این۴۰سال زیربار نرفتناتونم داریم به وضوح میبینیم=بالارفتن فقر و فاصله اجتماعی،افزایش طلاق و خیانت،کم شدن ازدواج و بالارفتن سن ازدواج،افزایش اعتیاد و قاچاق و دزدی،اختلاس و ایجاد اقازادگی،ورشکستگی اقتصادی،تحصیلات بی حاصل،عدم اشتغال جوانان،شرمندگی پدران،پاسپورت بی اعتبار،منزوی شدن ایران در دنیاو.... قربون مقام و عظمت امام حسین برم که ایشونم دلش از تعابیر شماها خونه.ولله فقط اسم اسلام باقی مونده و در باطن چیزی وجود نداره و با تظاهر سعی دارین خودتونو حفظ کنین!

    • منم دهه شصتی ام
      0

      دهه شصتی عزیز همه اینهایی که نوشتی درست ولی باعث و بانی ش کیه ؟ غیر از اینکه باعثش همین دولتهای لیبرال و تکنوکرات‌ها ست که همیشه چمشان به دست بیگانگانه، همونایی که همیشه در طول تاریخ تا تونستن از ما کشتن ،خوردن و بردن .بابا بیایید یکبار هم که شده از تاریخ درس بگیریم هیچ خارجی ایی دلش برای ما نمیسوزه ما باید خودمون همت کنیم

    • ایمان
      0

      پاسخ به منم دهه شصتی ام=عزیز جان چجوریه چشم شماها به روسیه و چین دوخته شده،اونا بیگانه و خارجی محسوب نمیشن؟؟!! فقط اگر دست دوستی به سمت آمریکا وسایر دول اروپایی دراز کنیم میشیم بیگانه پرست و متوسل به خارج؟!!!!! بابا بفهمین دنیا شده یه دهکده کوچیک که تمام کشورها برای منافع ملتشون مجبورن با همدیگه ارتباط داشته باشند. تاکی دشمنی و جنگ و جدل آخه!! خسته شدیم از این تفکرات کمونیستیتون.والا ما مردم با هیچ کشوری اعم از امریکا و اسراییل و عربستان و امارات و...جنگ نداریم.البته منافع شماها توی شعارغربزدگی گفتن و مرگ مرگ کردنه

    • ali
      0

      در جواب منم دهه شصتی ام عزیزجان بزرگترین درد ما اینه که مسئولین ما برای اینکه سر قدرت بمونن و به هر طریقی حکومت کنن باید به یه جایی وصل باشن درد امریکاییها اینه که همه رفاه طلب هستن و مردم ما اگه رفاه داشته باشن خوشی میزنه زیر دلشون پس روسها و سیاست کمونیستی روس بهترین حربه است برای در وحشت نگهداشتن مردم ایران

    • رک
      0

      بسم الله قاسم الجبارین ! شعار ندهیم .

  • کورش
    0

    شامیان به امام حسین علیه السلام رحم نکردند. ایرانیها رو به یه بشکه نفت میفروشن.

  • نگین
    0

    بهتره دست و پا را از خاور میانه جمع کرد هر کشوری به مرزهای خودش برگرد دازجنگ و فتنه انگیزی چه چیزی حاصل می شود به جز اینکه کشور در فقر و فلاکت و سرمایه های ملی به هدر می رود و شعارهای پوشالی هیچ چیز نصیب نمی شود دخالت در عراق و سوریه و یمن و و لبنان هیچ دستاوردی ندارد الکاظمی بهترین گزینه برای عراق است باید یک ارتش واحد درست کنند وارتش موازی نباید داشته باشند که فساد و رانت و اختلاس را برای کشورشان به ارمغان خواهد اورد

  • یوسف طاهرزاده
    0

    ترامپ جرات حمله به ایران را نداره. اگه حمله کنه، تا برد موشکهای ایران تمام منافه آمریکا مورد حمله قرار خواهد گرفت در هر کشوری که میخواهد باشد.

    نظرات شما -
    • ش.معلم
      0

      منافع ...

    • محمد
      0

      از پس ماکت ناو هواپیمابرش هم بر نیومدین تحدید توخالی میکنی.

  • محمدطاها
    0

    ترامپ تا برگزاری انتخابات آمریکا محتاط عمل میکنه ولی بعد از انتخابات هر اقدامی محتمل هست هرچند اقدام نظامی امریکا علیه ایران افتضاحی دیگر برای آمریکا و متحدانش در منطقه و جهان به بار خواهد اورد

  • مهدی
    0

    آخوندها اگه به فکر زندگی و آینده مردم بدبخت نیستند حداقل به فکر آینده خود و فرزندانشون باشن تنها کشوری که میتونن توش زندگی کنن همین ایرانه پس بهتره راهشون رو عوض کنن و کشور رو به سمت ویرانی نبرن

  • L
    0

    دست ترامپ درد نکنه..همینکه به رژیم پول نمیده خوبه..ماکه چه تحریم باشیم یانه فرقی برامون نداره.پس بهتر که ازگلوی اونام پایین نره..وایشالاکه بجنگه اینارونابودکنه..

  • رضا.
    0

    در صورت پیروزی ترامپ در دور دوم و استمرار سیاست فعلی برخورد نظامی حتمی است. البته شاید در ابعاد کوچک باشد و سپس به نوعی مصالحه برسد. برای ایران ظاهرا گریزی از چرخش قهرمانانه نمانده مگر اینکه بایدن انتخاب شود.

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      ساده لوحی است تفاوت بین ترامپ و بایدن قائل شویم خلق داعش و استارت بیشترین تحریم ها توسط اوبامای دموکرات بود در ضمن آمریکا اگه جرئت داشت هنگام در هم کوبیذن عین الاسد غلطی می کرد. فقط تماشاه داره دعوای ترامپ و بایدن که به نابودی آمریکا سرعت میده.

    • رک
      0

      جنگ نظامی اتفاق نمی افته . الآن زمان جنگ سرده . به هیچ عنوان جنگ اتفاق نخواهد افتاد . جبهه جنگ امروز اقتصاد است . تکنولوژی است . جنگ امروز ویروس چینی کرونااست . جنگ امروز تلاش روسیه و چین و اروپا برایفروش سلاح به کشورهای ضعیف است . جنگ جنگه اقتصاد و کسب منافع است .

  • خسرو
    0

    هر کسی برا خودش یک بلغوری کرده قدرت سیاسی آمریکا دیگر کار ساز نیست این را قبول کنید یا باید اقدام نظامی کند یا کوتاه بیاد

  • Amin
    0

    آمریکا کشور ما رو محاصره کرده ،... به دستور آمریکا ،اسرائیل هم با کشورهایه عرب دست دوستی داده و درحال ساخت پایگاه هستش این برا ما خیلی بده شاید نتونن در جنگی که احتمالا قراره اتفاق بیوفته پیروز شن، ولی با این تکنیک هاشون و این هم بستگی با همسایه هامون خیلی ضرر به کشور ما میزنن هم مالی هم جانی ، بیچاره مردم بیگناه کشورم

  • کامران
    0

    نمی دونم هر کسی تو این دنیا لعنتی می خواد زندگی کنه حتما باید دشمن آمریکا باشه... بابا در طول تاریخ خیانتی که روس‌ها در حق مردم و کشور ایران کردن یک هزارم آمریکایی‌ها نبوده... ولی نمی دونم چرا با روسیه ما دوست و منافع مشترک و راهبردی داریم ولی آمریکا جهانخوار دشمن درجه یک ماست.. البته این دشمنی شاید واسه ملت نون نداشته ولی واسه آقایان که نون داشته اونم چه نونی.... کشور رو غارت کردن و بلایی که اینا سر ایران آوردن چنگیز خان مغول سر ایران نیاورد

    نظرات شما -
    • ali
      0

      دلیلش رو باید عشق و علاقه مسئولین مملکت ما به روس و روسیه جستجو کرد چاقوی روسی هیچوقت دسته خودشو نمیبره

    • محمد
      0

      نه ایران ، ایران زمان قاجار هست و نه روسیه زمان تزار و شوروی سابق. آمریکا دشمن درجه یک ماست چه قبول کنید چه نکنید. داعش رو برای ایران ساختند . انواع تحریم ها و......

  • ناشناس
    0

    درهنگام اغارورور امربکا با ویتنانم حمله ساختگی به ناوهای امریکای را برای مشروع نسان دادن ورود به جنگ ویتنام درست کرد کشور ما بابد هوشیار باشید شاید بهتر باشدکشور ما دررصورت پیروزی ترانپ درنوامبر وارد بک گفتگوی تاکتیکی با امریکا شود اگربایدن پیروز شود که احتمالش کم است باز نباز به تغییر استراژی شود متاسفم سران کشور امنیت نظام ر و85 میلیون ایرانی فدای 3 میلیون فلسطیتی و اعراب کرده است بهای که دراین باره پرداخت کردیم تاکنون ودراینده سهمگین خواهد بود

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      امنیت نظام و 85 میلیون ایرانی در نتیجه حمایت از فلسطین در خطر نیست بلکه به خاطر امثال شمادر خطراست که دولت های بی عرضه و تن پرور مثل روحانی را سر کار می آورید.

  • داروغه
    0

    ما مردم ایران آماده شهادت هستیم .لبیک یا خامنه ای

    نظرات شما -
    • افق
      0

      ازطرف خودت نظربده

    • علی
      0

      جنابعالی بفرما از طرف بنده نظر نده لطفا

    • رک
      0

      خودت برو همه رو جمع نبند . چکاره ای که از طرف همه مردم نظر میدی ؟

  • یک نفر
    0

    ملا نصرالدین را هم ختم هم عروسی دعوت کرد رفت رو پشت بوم هم کریه کرد هم رقصید آق کاظم هم هم میاد اینجا پلو می خورد شامپاینش رو هم با ترامپ

  • اسیر
    0

    اونایی که دم از رفاقت با عراقیا میزنند احتمالا یادشون رفته که همین برادران شیعه عراقی چه بلایی به روز دختران وزنان خرمشهر و ابادان ومهران و... اوردند.اگر در زمان جنگ درشطعلی و فاو بودی و میدیدی برادران عراقیتان چه بلایی به روز بچه های بسیجی 13 ساله وپاسداران می اوردند اینطور از برادران عرب عراقی دفاع نمیکردی.دوست عزیز مگر در جامعه ایران زندگی نمیکنی.فقر و فلاکت و بدبختی روز به روز بیشتر میشود .کمر مردم زیر مشکلات اقتصادی و بیکاری و فسادمسئولان کشور شکسته . اگه 4تا فرزند تحصیل کرده و بیکار داشتی و توان پرداخت کرایه خونه و غذای بچه هایت را نداشتی و هنوز ترکش جنگ با برادران عراقی در نخاع را داشتی ایا باز هم از حرفها میزدی.دوست عزیز چرخی در کوچه پس کوچه های شهر بزن تا معنی بدبختی-ناامیدی-روز مرگی-وحشت-خیانت-فساد-رانت-اقازادگی ونفرتی کهمردم از این افکار پوسیده وازمسئولان بی قیددر نظامی که قرار بود مردم رابه اسایش و رفاه برسانندراببینی.ایا امام علی و امام حسین از این همه ظلم وفسادی که به نام انها انجام میشود راضیه.به نظرم امام علی اولین نفری هست که از دست مسئولان لاقیدو فربه وکاخ نشین به تنگ امده.ضمنا با مسیحی به جهنم رفتن بهتر از اینه با کمونیستها به بهشت بروی.

    نظرات شما -
    • یک پرستو
      0

      درود به شرفت من هم از کمونیستها متنفرم

  • ابوالفضل
    0

    بعضی از دوستان میگن مشکل اقتصادی قبول هست ولی ما به این دولت رای دادیم.که بره برجام امضا بکنن و صنعت هسته ای ما نابود بشه چند روزی جشن گرفتیم و گفتیم امضا کری تضمین . خیلی از این گرونی هام مال دلال ها هست که از خود مردمن اونایی هم که میگن آمریکا خوبه مگه آمریکا صدام قوی نکرد به ایران حمله کنه مگه آمریکا برجام به ما تحمیل نکرد مگه این همه تحریم نکرد چطور باز از آمریکا دفاع می کنید. جنگ هم بشه ما پیروزیم ما با اون امکانات کم هشت سال شکست نخوردیم حالا که قوی ترین فقط عجیبم میاد که واسه امام حسین عزاداری میکنیم اما از یزید زمان می ترسیم. پیامبر ۳ سال در شبه ابوطالب بودن اما بعدش مکه فتح کردنن پیروزی نزدیک یکم وطن پرست باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها