گنجینه پایدار انرژی خورشیدی برای استان سمنان

یکی از ظرفیت های بالقوه در سمنان که موجب رونق اقتصادی و اشتغالزایی شود هوای صاف و آفتابی این استان است و اکنون بسترهای لازم برای بهره‌برداری از این ثروت خدایی برای توسعه سلول‌های خورشیدی مهیا است.

گنجینه پایدار انرژی خورشیدی برای استان سمنان

عرصه های کویری استان سمنان به دلیل واقع شدن روی کمربند خورشیدی مستعد بهره برداری سلول های خورشیدی است و براساس آمار اداره کل هواشناسی سمنان، این استان از ۳۶۵ روز سال، ۳۲۵ روز هوای آفتابی دارد و به عبارتی این استان در حدود سه هزار ساعت در سال از هوای صاف بهره مند است.

در زمان حاضر ۱۰۰ کیلووات برق تجدید پذیر در استان سمنان تولید می شود که این رقم چندان قابل قبول نیست.

براساس ماده ۵۰ قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه در فاصله سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ دولت مکلف است سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک را با اولویت سرمایه‌گذاری بخش غیر دولتی (داخلی و خارجی) با بیشترین استفاده از ظرفیت داخلی تا پایان اجرای این برنامه به حداقل پنج درصد برساند.

همچنین براساس تصویب‌نامه هیات وزیران در سال ۱۳۹۵ و با استناد به اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وزارتخانه‌ها، موسسه‌ها و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، بانک‌ها و شهرداری‌ها موظفند طبق فهرست وزارت نیرو در دو سال حداقل ۲۰ درصد از برق مصرفی ساختمان‌های خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنند.

به باور کارشناسان استفاده از ظرفیت انرژی خورشیدی برای تولید برق یک منبع درآمد مطمئن و پایدار محسوب می‌شود که هم از آلودگی هوا می کاهد و هم موجب توسعه ملی می شود.
امروز با توجه به افزایش جهانی مصرف انرژی و نگرانی های مرتبط با آن و تمرکز بر روی پایداری انرژی، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در راستای سیاست‌های اکثر کشورهای دنیا قرار گرفته است.
کارشناسان معتقدند، تولید برق به شیوه سنتی هم منابع گران فسیلی و حتی آبی را تلف می‌ کند و هم در مسیر انتقال و توزیع تلفاتی بیش از ۲۰ درصدی دارد، به این زیان نجومی باید آلودگی ‌های زیست محیطی را هم افزود.
نیروگاه ‌های خورشیدی به صورت شبکه‌های کوچک و ناحیه ‌ای امکان استقرار دارند و به علت نزدیکی به محل مصرف، هزینه و تلفات شبکه‌های انتقال و توزیع سنتی را ندارند.

گنجینه پایدار انرژی خورشیدی برای استان سمنان

توسعه انرژی‌های نو اولویت اقتصادی استان سمنان
استاندار سمنان گفت: توسعه انرژی‌ها نو، جزو اولویت‌های هشت‌گانه اقتصادی برای ایجاد اشتغال و رونق کسب و کار در استان سمنان است.
علیرضا آشناگر با اشاره به اینکه به طور متوسط ۳۳۰ روز آفتابی در استان سمنان وجود دارد تصریح کرد: باید از این ظرفیت برای تولید برق و احداث نیروگاه‌های خورشیدی بهره گرفت.

وی به اقدام انجام شده برای جذب سرمایه‌گذار در استان سمنان در زمینه احداث نیروگاه‌های خورشیدی اشاره و خاطرنشان کرد: تولید ۱۰ مگاوات برق با احداث نیروگاه‌های خورشیدی در شهرستان‌های دامغان و سمنان در دستور کار است.
استاندار سمنان اضافه کرد: برای اجرای این طرح، ارزآوری و مشکلاتی در واردات تجهیزات وجود دارد که امید می‌رود با گشایش اقتصادی و توجه به توان داخلی برای رفع این چالش اقدام شود.
آشناگر ابراز داشت: دستگاه های اجرایی که دارای ساختمان‌های مختلف هستند از محل اعتبارها برای ایجاد نیروگاه‌های برق خورشیدی اقدام‌های لازم را انجام دهند.
استاندار سمنان تاکید کرد که از ظرفیت ایجاد درآمد با استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی خانگی برای توسعه اقتصادی استان استفاده شود.

گنجینه پایدار انرژی خورشیدی برای استان سمنان

برنامه‌ریزی برای مهیاسازی بسترهای جذب سرمایه‌گذار نیروگاه‌ خورشیدی در سمنان
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان سمنان گفت: بسترهای‌ مناسب برای جذب سرمایه‌گذار در بخش ایجاد و توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در این استان به منظور پایداری شبکه توزیع برق برنامه‌ریزی شده است.
سید علی اکبر صباغ اظهار داشت: در استان سمنان نیز از مجموع ۶۶۷ مگاوات ظرفیت اسمی موجود، ۴.۸۱۳ مگاوات آن توسط منابع تجدید پذیر تأمین می‌شود که کمتر از یک درصد است.
ظرفیت تولید ( اسمی- مگاوات) برق کشور ۸۳ هزار و ۴۰۰ مگاوات است که بیشتر از آن توسط نیروگاه های حرارتی تولید می‌شود.
وی بیان کرد: یکی از محورهای اصولی برای رونق کسب و کار در استان سمنان، استفاده از انرژی خورشیدی است که اجرای این طرح با تصویب در شورای برنامه ریزی استان، با همکاری دستگاه‌های اجرایی و کمیته امداد امام خمینی (ره) در سال‌های گذشته در گام اجرایی قرار گرفت.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان سمنان ادامه داد: ایجاد و توسعه نیروگاه‌های خورشیدی به عنوان یک منبع انرژی پاک می‌تواند کمک بزرگی به پایداری شبکه در استان داشته باشد که در استان برای توسعه و رسیدن به این مهم و ایجاد بستر مناسب برای جذب سرمایه گذار، برنامه‌ریزی شده است.
وی با بیان اینکه توسعه انرژی‌های نو، به عنوان یکی از شاخص‌های مهم در توسعه اقتصادی است، تصریح کرد: استفاده از انرژی خورشیدی و نو یکی از شاخص‌های مهم توسعه اقتصادی همواره مورد تاکید استاندار سمنان است.
صباغ اضافه کرد: فراهم کردن زمینه صدور پروانه احداث نیروگاه خورشیدی در استان سمنان در دستور کار بوده و ۱۱ مورد واگذاری زمین و صدور مجوز زیست محیطی و طرح اتصال به شبکه در حال طی کردن روند اداری است.
به گفته وی، ۱۰۰ کیلووات برق تجدید پذیر در استان سمنان تولید می شود که این رقم چندان قابل قبول نیست.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان سمنان تاکید کرد که تحریم و افزایش قیمت دلار از جمله دلایل کاهش روند سرمایه‌ گذاری در ایجاد نیروگاه خورشیدی در استان سمنان در سال‌های گذشته بوده است و هدفگذاری‌ها در راستای به حداقل رساندن فرایند اخذ استعلام ها برای راه‌اندازی نیروگاه های خورشیدی در استان است.

گنجینه پایدار انرژی خورشیدی برای استان سمنان

توسعه انرژی‌های نو با تقویت دانش‌بنیان‌ها
دانشیارحوزه اقلیم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان گفت : انرژی خورشیدی و استفاده از آن در کشور دچار چالش در زمینه قیمت و میزان بازدهی است.
سعید کامیابی افزود: هزینه راه اندازی سلول های خورشیدی در ایران هزینه بالایی دارد و این موضوع توجیه اقتصادی طرح را تحت تاثیر قرار می دهد و باید با انجام طرح های دانش بنیان با کمک دانشگاه ها، نهادها و سازمان ها هزینه راه اندازی تا جایی که ممکن است برای توجیه اقتصادی تعدیل شود.
دانشیارحوزه اقلیم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان تصریح کرد : در میان استان های کشور سمنان با توجه به ظرفیت و اقلیم، شرایط خوبی برای سرمایه گذاری و بهره برداری از انرژی خورشیدی دارد.
وی سرمایه گذاری، برنامه ریزی، انجام کارهای دانش بنیان و هدفمند، ارتباط بین صنعت و دانشگاه، ارتباط و هماهنگی سازمان و متولیان امر را لازمه و پیشنیاز استفاده مطلوب از این ظرفیت بالقوه در استان برشمرد.

گنجینه پایدار انرژی خورشیدی برای استان سمنان

وجود ۳۲۵ روز آفتابی در سال در استان سمنان
کامیابی گفت: از ۳۶۵ روز سال سمنان در ۳۲۵ روز سال هوای آفتابی دارد به عبارتی این استان در حدود سه هزار ساعت در سال از هوای آفتابی بهره مند است.
وی گفت: به مرور زمان و باپیشرفت فناوری، نفت عنوان کالای راهبردی خود را از دست می دهد و اکنون بسیاری ازکشورهای پیشرفته به این سو گام برداشته اند.
وی تصریح کرد : از لحاظ بُعد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ،زیست محیطی و سازمانی و نهادی نقاط قوت و دلایل مهمی برای استفاده از انرژی خورشیدی وجود دارد و با توجه به وجود تکنولوژی و ظرفیت کشور و به ویژه استان سمنان باید بیش از بیش از این ثرورت خدادادی که به رایگان در خدمت بشر است استفاده کنیم.
وی با اشاره بر دارا بودن بیش از سه هزار ساعت آفتابی در استان و داشتن بیش از ۳۳۷ ساعت آفتابی در تیر ماه و ۲۰۰ ساعت آفتابی در اسفنده ماه که کمترین تابش خورشید را داریم، افزود : این میزان ساعت آفتابی مقدار قابل توجهی است که باید از این ظرفیت استفاده کرد و از لحاظ اقتصادی قیمت ها به گونه ای باشد تا اقشار جامعه توانایی خرید داشته باشند.
دانشیارحوزه اقلیم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان با تاکید بر استفاده از انرژی پاک و انرژی تجدید پذیر افزود : با توجه به ظرفیت کشور استفاده از انرژی خورشیدی در اولویت قرار دارد.
وی تصریح کرد : در زمان حاضر بحث انرژی از حالت بخشی خارج و دیگر یک مسیله فرابخشی است و برای تحقق اهداف در این حوزه همه مسوول هستند و باید یک نگاه هم افزایی شکل بگیرد.
کامیابی بیان داشت : جهان به سمت استفاده از انرژی نو حرکت می کند و اگر از الان در کشور افق برنامه ریزی داشته باشیم می توانیم ادعا کنیم در افق برنامه چشم انداز در مسیر خوداتکایی شهرهای خلاق هستیم.
تولید برقی که نه به آب و نه سوخت فسیلی احتیاج دارد و نه آلایندگی دارد و به یقین برای کشور و به ویژه استان سمنان که دارای آب و هوای خشک و نیمه خشک است از اهمیت زیادی برخوردار است و لازم است توسعه انرژی‌های نو با تقویت دانش‌بنیان‌ها در استان سمنان بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها