نزاع بر سر یک شاهین در بندرترکمن قربانی گرفت

اختلاف در سهم‌خواهی ناشی از فروش یک بهله پرنده شکاری شاهین موجب نزاع منجر به مرگ یکی از صیادان این پرنده شکاری در بندرترکمن شد.

نزاع بر سر یک شاهین در بندرترکمن قربانی گرفت

سرپرست فرمانداری بندرترکمن روز پنجشنبه با تایید این مطلب افزود : جزئیات و چگونگی این حادثه که در روستای پنج‌پیکر این شهرستان رخ داده از سوی مراجع قضایی و انتظامی در دست بررسی است.

سید صادق شیرنگی گفت : صید پرندگان شکاری مهاجر و بومی مانند "شاهین، بحری، بالابان و دلیجه" در مناطق شمالی استان گلستان از جمله بندرترکمن اگرچه برای برخی افراد ناآگاه بومی سودآور است اما ضربه مهلکی بر حیات وحش و نقش انکارناپذیر این پرندگان در کنترل جمعیت جوندگان، خزندگان و پستانداران کوچک و جلوگیری از شیوع برخی بیماری‌ها در منطقه، وارد می‌کند.

گفته می شود قیمت شاهین که خرید و فروش آن ممنوع است به یک میلیارد ریال نیز می رسد.

پرندگان شکاری نظیر بحری، بالابان و شاهین از جمله پرندگان در معرض خطر انقراض هستند که به سبب هوش سرشار در دست‌آموزشدن و خو گرفتن با بشر مورد اقبال بسیاری از شیوخ و ثروتمندان عرب حاشیه خلیج فارس قرار دارند.

از این پرندگان بعضا در انتقال مواد مخدر در مسافت های کوتاه، جاسوسی و استفاده در مسابقات قوش بازی (قوش اصطلاحی کامل برای پرندگان شکاری است ) استفاده می شود.

در برخی موارد هم دیده شده که از این پرندگان برای مواظبت از برج های شیشه ای چند صد متری سواحل خلیج فارس استفاده شده تا سایر پرندگان دریایی جرات نزدیک شدن به این برج ها و مزاحمت برای اهالی و کثبف کردن شیشه های مناطق مسکونی و تجاری را نداشته باشند .

دادستان عمومی و انقلاب بندرترکمن نیز در این خصوص گفت : ساعت ۶و۳۰ دقیقه صبح امروز پنجشنبه خبر یک قتل در مراتع پنج‌پیکر این شهرستان گزارش شد که با حضور بازپرس و بررسی شواهد، جنایی بودن حادثه محرز و با تحقیقات پلیس، قاتل فراری شناسایی و دستگیر شد.

علیرضا مزیدی گفت: قاتل در بازجویی های اولیه خرده حساب بر سر یک پرنده شکاری را علت درگیری و در نهایت قتل اعلام کرد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ترکمن و گمیشان نیز در خصوص آخرین وضعیت صید پرندگان شکاری گفت: مقابله با صید بی‌رویه این گونه پرندگان با ارزش و حفاظت شده که وجود آنها در محیط زیست نقش موثری در کنترل جمعیت جوندگان موذی و خزندگان دارد، با حضور تیم های گشتی این اداره در حال انجام است.

علی بیانی همچنین پیشنهاد کرد: برای جلوگیری از صید بی رویه پرندگان شکاری درمناطق شمالی گلستان، فرصت‌های شغلی برای نسل جوان در این مناطق ایجاد شود که بهترین آن استفاده از ظرفیت مراتع ملی برای کشت گیاهان دارویی و یا تبدیل بخشی از آن به باغات مثمر مانند انار و انجیر است.

بیانی افزود: گشت محیطبانان اغلب از بامداد آغاز و در حوزه زیستگاه‌های بندرترکمن، تالاب بین المللی گمیشان و منطقه شکار ممنوع صوفی‌کم و سایر زیستگاه‌های شهرستانهای غرب استان ادامه دارد.

بیانی همچنین گفت: بر اساس قانون شکار و صید، متخلفان علاوه بر جریمه و جزای نقدی، حسب مورد از سوی محاکم قضائی به حبس محکوم می‌شوند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها