عباس عبدی:

حرفهای فتاح خنده‌دار بود / نقش‌بازی کردن هم قلق دارد / مبارزه با فساد لوث نشود

یک روزنامه نگار نوشت: ابتدای سال 1375، مجلس چهارم تحقیق و تفحص از بنیاد مستضعفان کرد که به صورت تصادفی حدود 150 پرونده واگذاری از هزاران پرونده بنیاد را رسیدگی کرد، افتضاحی تمام‌ عیار بود. لطف کنید آنها را رو کنید.

حرفهای فتاح خنده‌دار بود / نقش‌بازی کردن هم قلق دارد / مبارزه با فساد لوث نشود

عباس عبدی روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی در اعتماد نوشت: بسیاری از اقدامات ضد فساد بیش از آنکه یک اقدام اساسی باشد، یک نمایش سطحی است؛ نمایشی که برای سر کار گذاشتن مردم طراحی می‌شود. می‌توان سناریوی آن را حدس زد. آخرین و خنده‌دارترین آنها سخنان رییس بنیاد مستضعفان است که متولی ایفای چنین نقشی بود. نقشی که به سرعت تهی بودن آن لو رفت.

وی با اشاره به یک‌سری اسامی و اینکه فلان ملک بنیاد دست این است و دست آن بوده، خواست تصویری ضد فساد از خود نشان دهد. در حالی که بخش مهمی از آنچه گفت اصلا مهم نبود و حتی فساد نبود. حتی اگر همه‌اش هم فساد باشد، جزو فرعی و کوچکی از ماجرای تاریخ فساد در این بنیاد است که برای طرح این مساله موجب به حاشیه رفتن متن فساد می‌شود.

سعی می‌کنم ابعاد این ادعا را بشکافم.
1ـ وجود ساختمان‌های بنیاد در دست ارتش و سپاه چه وجهی از معنای فساد دارد؟
این دو نهاد صدها و هزاران مکان در دست دارند که از بودجه عمومی و دولت است، اصولا چه اهمیتی دارد که یک مکان بنیاد هم دست آنان باشد یا نباشد. مگر اموال شخصی است که به جیب فرماندهان آنان برود. در بهترین حالت آنها را می‌گیرید برای بنیاد، آنها هم اگر جا کم بیاورند از پول و بودجه ملت یک جای دیگر را می‌خرند. این ارتباطی با فساد ندارد.
2ـ بودن یک ساختمان دست روسای جمهور قبلی چه معنایی از فساد دارد؟

این وظیفه دولت است که برای روسای جمهور قبلی خود دفتری را حتی با هزینه متعارف تامین کند. روسای جمهور قبلی هر کشوری فارغ از گرایش سیاسی آنان، نوعی سرمایه سیاسی محسوب می‌شوند. اصولا تخصیص این حد از امکانات هم برای آنان، هیچ ایرادی ندارد. باید جلوی اتلاف آن 800 میلیارد دلار را می‌گرفتید که در زمان ریاست‌ جمهوری دود شد، رفت هوا. جلوی آن را نگرفتید چون خودتان هم شریک آن اتلاف عظیم بودید. حالا از آنان می‌خواهید که یک ساختمان را ترک کنند. آن‌هم به این صورت نمایشی که آنان هم بگویند، چشم می‌خواهیم برویم جنوب شهر مثلا در عبدل‌آباد دفتر بزنیم! شما هم تشکر کنید. آقا نقش‌بازی کردن هم قلق دارد نه این‌قدر ابتدایی.


3- حالا فرض کنید که یک مرکز مطالعاتی و آموزشی خبرنگاری هم که هر دو غیرانتفاعی هستند از ساختمان‌های بی‌حساب و کتاب بنیاد استفاده کنند به کجای عالم بر می‌خورد؟ حتی اگر این استفاده درست هم نباشد، فساد به معنای موردنظر مردم و جامعه نیست. مگر اینکه سوءاستفاده‌های دیگری در این میان باشد. البته مدرسه آقای حداد تنها مورد جدی در این ماجراست، آن‌هم در اندازه‌های کوچک است که در ادامه به اصلی‌ها می‌رسیم.

4- از سوی دیگر گفته‌اند که هزاران ملک توسط نهادها و سازمان‌ها تصرف شده است. کلمه «تصرف» بار معنایی منفی دارد. اگر رفته‌اند و آنجا را به زور گرفته‌اند چرا شکایت کیفری نمی‌کنید؟ ولی اگر تصرف آن مکان‌ها با اجازه یا توافق بنیاد و مسوولان آن بوده، اول بفرمایید چه کسانی این اجازه‌ها را داده‌اند و آیا مسوولان قبلی تخلفی کرده‌اند یا خیر؟ اگر تخلف کرده‌اند، آنها را دادگاهی کنید اگر نه این نمایش بی‌معناست و فقط برای رد گم کردن است.

5- ابتدای سال 1375، مجلس چهارم تحقیق و تفحص از بنیاد مستضعفان کرد که به صورت تصادفی حدود 150 پرونده واگذاری از هزاران پرونده بنیاد را رسیدگی کرد، افتضاحی تمام‌ عیار بود. لطف کنید آنها را رو کنید. بفرمایید ساختمان‌های فروخته شده به اشخاص حقیقی و نه اشخاص حقوقی و عمومی کدام‌هاست؟ بفرمایید لیست کلیه دارایی‌های بنیاد از ابتدا تا حالا داده شود و معلوم کنید کدام‌ها در اختیار کی هست؟ بفرمایید لیست اموال منقول بنیاد را بدهند و معلوم کنید به چه قیمتی و به چه کسانی فروخته شده‌اند؟ همان‌هایی که در پرونده مشهور به بانک صادرات وجود داشت و گوشه‌ای از آنها در روزنامه سلام طرح شد. بفرمایید قراردادهای موجود این بنیاد شفاف شود. آیا خبر منتشر شده درباره پرداخت هزار میلیاردی برای تبلیغات با صداوسیما را رد می‌کنید؟ بفرمایید که سهام بنیاد مستضعفان در اپراتوری‌های تلفن همراه و افزایش تعرفه استفاده از اینترنت چگونه است؟ و مواضع آقای رییس بنیاد درباره افزایش سرسام‌آور تعرفه‌های اینترنت چیست؟ ارقام یک ماهه این افزایش تعرفه‌ها معادل خرید همه این ساختمان‌هاست. مساله این است که این نوع نمایش‌های سیاسی، نتیجه‌ای جز لوث شدن مفهوم مبارزه با فساد ندارد و به انحراف بردن افکار عمومی و زمینه‌سازی تبلیغاتی برای انتخابات ندارد.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 27
  • نوبنیاد
    0

    اموال اشخاص را مصادره .وبه فروش برسانند از نظر شرعی ایراد ندارد ..یا در جمهوری اسلامی .مثل کمونیست .ها باید مصادره شود

  • ذوالقرنین
    0

    امیر کبیر گفت من دزدی نکردم زیر دستم هم دزدی نکرد ارسال صد ها میلیارد دلار به سوریه ولبنان از جیب چه کسانی بوده با اجازه کی بوده ارث پدر شما که نبوده دزدی اشکار از بیت المال که هیچ جا هم ثبت نشده

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      صدها میلیارد اسنادش رو اگر داری برو قوه قضاییه شکایت کن حسابهای لبنان یمن سوریه و دیگر نیروهای سپاه قدس و در کل جبهه مقاومت شماره حساب کمک های مردمی داره و به هیچ بنی بشری ارتباط نداره سر فصل حسابش کمکهای مردمیه شما تو یه آپارتمان هم نگهبان بخوای بزاری باید هزینه شارژ بدی

    • ناشناس
      0

      چرا سوریه ویمن وحزب الله خار شدن توچشمای شماها امریکا جنابتکار همه جاپایگاه داره وداره هزینشو میده چرا شماها وضدانقلابیون لالمونی گرفتین بقول معروف مرگ خوبه برای همسایه

    • ناشناس
      0

      عالی جناب همینطور زبان به سخن نگشا. تبلیغات بیبی سی را نکن. اگر هم هزینه شده تو بر پیداکن و شکایت

    • پونه
      0

      انصارالله یمن وحزب الله خار چشم دشمنان

  • خلیلی
    0

    فساد فساده چه کوچیک و چه بزرگ.... چرا هر کسی در این مملکت علم مبارزه با فساد رو بلند می‌کنه، مسئولین و عمال اونها مثل این آقای عبدی معلوم الحال این همه ساز مخالف میزنن

  • داودی
    0

    جناب اقای عباس عبدی فرمایشات حضرتعالی کاملا منتقی و قابل فهم برای هر خواننده است ولی چرا ما ایرانی ها همیشه با حدس و گمان قضاوت میکنیم و همواره نیمه خالی لیوان را می بینیم ایشان مدیریت یک تشکیلات عظیمی را بعهده دارند و بر حسب وظیفه ذاتی خودش بلبشوئی و نظم و انضباط را در انجا کمرنگ و حتی سیاه می بیند قصد و اراده کرده این بی انضباطی اداری و بی حساب و کتاب که یادگار گذشته این نهاد انقلابی است را سر و سامان بدهد شما اگر جای او بودید چه میکردید ایشان بر حسب درک و اگاهی و بینش و دانش و مدیریت خودش فکر کرده از اینجا استارت کار را بزنم مضافا اینکه در مصاحبه های روزنامه نگاران و خبر گذاری ها کمتر کسی هست که دست و پای خودش را گم نکند به نظر میاید این بی انصافیست چند روز است این مدیر خوب مملکتمان را با هجمه های فراوان و تهمت های زیاد مورد انتقاد قرار دهیم چرا خودمان را بجای او نمیگذاریم بعد قضاوت کنیم چرا با حدس و گمان ایشان را ارزیابی میکنید ایشان از زمان تصدی گری در سمت های مختلف خدمتی مدیری شایسته بوده و الان کسانیکه ذیفع در گرفتن املاک از این نهاد بودند یک پارچه بر علیه این مدیر شایسته مملکت بلند شدند و قربونش برم خیلی هم کم نیستند بعد ما مردم عادی و شما بزرگان اهل قلم و سخن انتظار داریم مملکت رو به تعالی و پیشرفت و نظم و انضباط اداری برود زهی خیال باطل . ما که نمیتوانیم جای شما اهل قلم و سخن باشیم ولی اگر من قلم در دست داشتم این مدیر شایسته را بجای توبیخ تشویق میکردم و کمک حالش میشدم که در رسیدن به اهداف اداریش موفق شود خودشما چند مورد بلبشوئی و رانت بازی در گرفتن املاک از این نهاد را اعلام کردید دیگران هم در این چند روزه گفتند ما مردم عادی هم دیدیم و شنیدیم و عصبانی شدیم پس اصل صورت مسئله درست است و این مدیر قصد و نیت ساماندهی دارد و خوب میدانید مدیریت چه در نهاد های انقلابی و چه در ارگانها و سازمانهای دولتی اثار و تبعاتی دارد مدیران هم دوست پیدا میکند هم دشمن ولی اینکه از بیرون گود بدون اینکه خودمان را جای ایشان بگذاریم انصاف و مروت نیست قضاوت کنیم مطمئنا جرعت و جسارت که لازمه مدیران اجرائی مملکت است را داریم ناخود اگاه از انان میگیریم و با این هجمه فراوان مدیران با هوش و ذکاوت دیگر رغبت به خدمتگذاری شایسته به مردم و مملکت نیستند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بجای حمایت کمک کردن دارن تیشه ب ریشه ادمهای منصف وکاردرست میزنن وحمایت ازنظام فاسد میکنن

  • توحید
    0

    قلق نقش بازی کردن دست شما اصلاحاتی هاس اینو راست میگی

  • ناشناس
    0

    آقای عبدی تمام شماها دست در دست هم داده اید وستهایتان در جیب مردم است حالا فیلم بازی نکنید

  • ناشناس
    0

    یکی میخواد درباره تو ودوستانت شفاف سازی نماید اقای صادق وپاکدست ودرستکار

  • چنگیز
    0

    اقای مهندس فتاح رئیس بنیاد در مصاحبه اش گفت این اموال که در دست رئیس جمهور و...ارگانها و نهادهای دولتی و اشخاص قرار داره اموال بنیاد هست یعنی مال بیت المال هستند وحتی اشاره به ارزش قیمت انها را هم گفته صحبتهای ایشان از روی صداقت است اقای عبدی از شما سوالی داشتم ؟اگر اقای مهندس فتاح به این مطالب اشاره نکرده بودند شما اقای عبدی به این موضوع می پرداختید انهم با طعنه و بودار سیاسی شما بعنوان یک خبرنگار بهتر بود پیشنهادی می دادید که ریاست محترم جمهور جلسه ای با اعضای دولت ترتیب می دادند و می فرمودند که هر نهاد یا ارگان یا اشخاص حقیقی وحقوق ملکی را از بنیاد تحویل گرفته یا خریده با نام ونشان به بنیاد ...اعلام نماید کار بسیار منطقی و درستی خواهد بود( از طرفی قرار نیست از نهاد یا ارگان چیزی گرفته شود انها از ملت هستند ) ایشان فردی دقیق هستند و انشاالله با حسابرسی اموال بنیاد دارائیهای ان مشخص خواهد شد بلاخره این سازمان بزرگ دارای هیئت مدیره ومجمع ...دارد و بر حسب نیاز در جای خود به نفع افراد ضعیف انشاالله استفاده خواهد شد در پایان از اقای مهندس فتاح که انسانی با صداقت و..هستند می خواهیم با استقامت و..در کار خود کوشا باشند

  • ناشناس
    0

    آقای عبدی واقعا که خودت را زدی به اون راه یا اینکه جرقه میزنی. آقای فتاح انسان شریف و درست کاری است چرا با حرف حق زدن ایشان همتون ناراحت شدین حرف حق تلخه.درگذشته خیلی اتفاقات افتاده .شرکتهای مصادره شده را با وام بانکی افراد نور چشمی آزما بهتران خریدند ‌.از سالهای 70به بعد چه افرادی سمت مدیریتی داشتندآقای فتاح شجاعانه مسعولیت پذیرفتید موفق باشید.

  • ناشناس
    0

    هرچقد حرفاش خنده دار باشه ب اندازه ای ک اصلاح طلبا ۷ساله مردمو دارن میخندونن نیس. اقای عبدی واقعا منفوری

  • رضا.
    0

    عبدی میگه ابعاد فساد در بنیاد آنقدر بزرگ بوده که این افشاگری رئیس بنیاد مثل قطره در برابر دریاست. کجای این حرف ایراد داره؟ از اصلاح طلب خوشمان نیآید و یا از اصولگرا ها دل خوشی نداریم ولی حرف حق از هر کس باشد باید شنید و کلام غیر حق را هم باید رد کرد. تا یه نفر یه حرف حساب بزند فوری وصل میکنیم به چپ و راست. ملت عجیبی هستیم.

  • ایرانی
    0

    بار مثبت حرفهای فتاح همینکه باعث بیرون آمدن بسیاری از مسایل از هزار توی سرمایه بنیاد و مطالب مردم برای شفاف سازی درآمدهای بنیاد است.

  • رحمانی
    0

    اقای داودی منطقی درست است دلبندم نه منتقی

  • کامروا
    0

    موضوع میزان عوارض قطعه یک آزاد را تهران چالوس را که بنیاد بهره بردار آن است یادتون رفت بگید..برای 30 کیلومتر قرار بود از شنبه تا چهارشنبه 20 هزارتومان بگیرند و پنجشنبه و جمعه و ایام تعطیل 30 هزارتومان ...جالب است که اخیراً بدون هیچگونه اطلاع رسانی قبلی خبری یا غیره یهو تصمیم گرفتند از ظهر چهارشنبه هرکس وارد آزاد را بشه 30 هزارتومان بگیرند ؟!!!!! میدونید چرا ؟ میگن چون از ظهر چهارشنبه به بعد رو پیک ترافیک تشخیص دادن بدون اینکه به ملت بگن ؟!! جالبه که ده هزارتومان بیشتر باید بدی که وارد پیک ترافیک بشی و ساعتی هم در ترافیک آخر آزاد راه بمونی و درجا و لاک پشت وار حرکن کنی و بنزین بسوزونی ؟!! معنی پیک ترافیک رو هم فهمیدیم !! واقعاً که خسته نباشن !! البته دیگران به ما دروغ میگن که در جاهای دیگر دنیا موقع پیک ترافیک بخاطر عذرخواهی از مردم که نمیتونن خدمات ویژه یا راه فرعی خلوت در اختیارشون بذارن مبلغ کمتری میگرین ... پیگیری ما که برای امور کاری مجبور به رفت و آمدیم و تماس هایی که با وزارت راه و ایزی و پی و غیره گرفتیم طبق معمول بقیه چیزها نتیجه ای نداشت ؟!! خواستم حداقل اطلاع رسانی کرده باشم که از حق خودتون در انتخاب مسیر قبل از ورود به آزادراه استفاده کنید ... عزت زیاد ..

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      چه ربطی به خبر داشت؟

    • کامروا
      0

      دوست عزیز : همون ربطی که در متن دوستمون بنام "ایرانی" اومده ... شفاف سازی درآمدهای بنیاد برای مردم ..

  • کاربر ناشناس
    0

    شما چکاره ای هستی درخصوص فتاح حرف می زنی تو باید الان در گورستان بودی منافق هستی

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      به هر حال شنیدن حرف حق تلخه ... شفافیت چیز خوبیه که شماها با فحش جواب میدید

  • هموطن
    0

    انشاء الله که با انصاف باشیم و مسائل را با چشمان باز بنگریم و تحت تاثیرحرف های افراد از گروه یا جناهی خاص قرار نگیریم و در آخر اینکه انسان باشیم.

  • سعید جعفری
    0

    آقای عبدی از طرف افساد طلبان که منافعشون درخطره شمشیر را از رو کشیده و داره معنای مبارزه با رانت وفساد را لوث میکنه این طرز برخورد آقایون اصلاحات چی خیلی هم دور از ذهن نیست چراکه در هر مقطعی کسی ازاینها ایراد گرفت شری به پا کردند مگر سال۸۸به هاشمی ایراد نگرفتند نتیجه اش شد فتنه ۸۸

  • ن س
    0

    جناب فتاح از مردان با شرف و نیک این زمان کشورمان هستند هر صحبتی کردند درست گفتند حالا چقدر خودشونو زجر دادند و آبروداری کردند وبا حجب و حیا گفتند به بعضیها زورمون نمیرسه همیشه آدمهای سالم پشت و پناه قوی ندارند ایکاش رهبری اختیار تام و نیروی سالم در اختیارشان بگذارند تا ایشان بدون تعارف همه دست درازها به اموال بیت المال دستشان از اموال ملت قطع شود و رسوا هم شوند تا درس عبرت برای آينده شود

  • محمد
    0

    آقای عبدی گفتند«آقا نقش‌بازی کردن هم قلق دارد نه این‌قدر ابتدایی.»مفهوم این حرف اینه که آقا اینقدر سطح شما پائین است باید مثل ما کذاب ها و عفریته های سیاسی باشید ومثلا اینطور که در متن گفتم بگوئید که «اصولا تخصیص این حد از امکانات هم برای آنان، هیچ ایرادی ندارد. باید جلوی اتلاف آن 800 میلیارد دلار را می‌گرفتید که در زمان ریاست‌ جمهوری دود شد، رفت هوا. جلوی آن را نگرفتید »خوب دقت کنید ،قسمت اول جمله برای مصادره مطلوب برای مثلا خاتمی و بنیاد باران است که وقاحت کوچک سیاسی است اما وقاحت ودرندگی سیاسی جمله دوم است که خصیصه مشخص بارز افساد طلبان است عنوان اتلاف 800میلیارد دلار است که مثلا در مسکن مهر ،هوا فضا و... و برای مردم هزینه شد و ایشون و مثلا قورباغه هفت تیر کش جهانگیری در بیشه ی بی شیر از خودش قور قور می کرد و مبارز می طلبید، ببینید سطح اونها چقدر بالا است این یک مثال بسیار کوچک از وقاحت سطح بالای این جماعت است باز صد رحمت به شرف زنهای هرز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها