۲۰ میلیارد؛ ضرر پرسپولیس از قهرمانی!

پرسپولیس به عنوان فاتح مسابقات لیگ نوزدهم فوتبال ایران، جمعه‌شب جشن قهرمانی‌اش را برگزار کرد و بازیکنان این تیم جام را بالای سر برد.

۲۰ میلیارد؛ ضرر پرسپولیس از قهرمانی!

با کمال تأسف باید گفت در ایران سهم باشگاهی که یک سال زحمت می‌کشد و با رنج و هزینه فراوان خودش را به قله می‌رساند، فقط همین جام فلزی است و به جز آن، هیچ امتیاز ویژه‌ای نصیب تیم قهرمان نخواهد شد. حتی سهمیه صعود به لیگ قهرمانان هم منحصر به تیم اول جدول نیست، چرا که تیم قهرمان جام حذفی نیز می‌تواند به طور مستقیم در مرحله گروهی این رقابت‌ها حاضر شود و البته تیم‌های دوم و سوم لیگ نیز از مسیر پلی‌آف چنین بختی خواهند داشت. یکی از مهم‌ترین مسایلی که باید بین تیم اول جدول لیگ و سایر رقبا تفاوت ایجاد کند، بحث پاداش نقدی است؛ یک امر بسیار رایج در جهان فوتبال که در ایران از اساس غایب است! تا کنون هیچگاه در لیگ ایران رسم نبوده که به تیم قهرمان پاداش بدهند. این مساله مسلما از ساختار معیوب اقتصادی این رشته ورزشی در کشورمان نشأت می‌گیرد. بنابراین تنها انگیزه تیم‌ها برای قهرمانی، داستان «ثبت در تاریخ» است. همین و دیگر هیچ!

مسلم است که همه جای دنیا پاداش‌های چشمگیر به تیم‌های قهران داده می‌شود و اصلا همین مساله انگیزه رقابت را افزایش می‌دهد. امسال جایزه قهرمانی یوونتوس در لیگ ایتالیا در کنار سهم این تیم از حق پخش تلویزیونی مجموعا حدود 100 میلیون یورو تخمین زده شد. در اسپانیا رئال مادرید فقط بابت قهرمانی در لالیگا و بدون در نظر گرفتن سایر عواید، 68 میلیون یورو به جیب زد. در لیگ برتر انگلستان هم جایزه تیم قهرمان حدود 40 میلیون پوند است، اما چون در این کشور بخشی از حق پخش تلویزیونی هم بر اساس رتبه تیم‌ها در جدول تقسیم می‌شود، مداخل لیورپول به عنوان قهرمان این فصل رقابت‌های لیگ جزیره بیش از 150 میلیون پوند تخمین زده می‌شود. صد البته وضعیت ما با اروپا قابل مقایسه نیست، اما اگر بدانید در آسیا هم مثلا ژاپنی‌ها به تیم‌های اول و دوم جی‌لیگ به ترتیب حدود 14 و 7 میلیون دلار می‌پردازند و در عربستان هم پاداش تیم قهرمان حدود یک‌ونیم میلیون دلار است، وضعیت فرق خواهد کرد. مساله پاداش‌های منظم و چشمگیر در مسابقات بین‌المللی هم کاملا رایج است؛ به طوری که در لیگ قهرمانان اروپا به صورت پله به پله شاهد پرداخت پاداش‌هایی از کف 200 هزار یورو برای حضور در مرحله گروهی تا 16 میلیون یورو برای کسب عنوان قهرمانی هستیم. در آسیا هم پاداش تیم فاتح لیگ قهرمانان، غیر از پاداش‌های جداگانه مراحل قبلی، چهار میلیون دلار است.

در این شرایط تنها نتیجه اقتصادی قهرمانی در لیگ برای تیمی که فاتح جام می‌شود، زیان مضاعف مالی است. این مساله دلیل کاملا مشخصی دارد؛ در قرارداد بازیکنان قید شده آنها در صورت کسب قهرمانی باید پاداش مضاعف بگیرند و باشگاه در این زمینه متعهد است. بازیکن هم کاری ندارد که فوتبال در ایران سودآور است یا زیانبار. او پولش را می‌خواهد و بالاخره هم می‌گیرد. گفته می‌شود مجموع آپشن‌های موجود در قرارداد امسال بازیکنان و مربیان پرسپولیس برای قهرمانی، حدود 20 میلیارد تومان است. این یعنی جامی که جلال حسینی شامگاه آدینه بالای سر برد، بدون یک ریال سود، حدود 20 میلیارد تومان ضرر روی دست باشگاه پرسپولیس گذاشته است!

251 251

منبع: بانک ورزش

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ل.ن
    0

    پس لیگ ایران بی اعتبار ترین لیگ ایرانه. چرا پرسپولیسیها اونقدر زوق زده ان .حتی اون ستاره هم کشکه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها