سالانه ۲ درصد از خاک کشور به بیابان تبدیل می‌شود

یک کارشناس محیط زیست گفت: هر سال ۲ درصد از خاک ایران به بیابان تبدیل می‌شود که این مسأله می‌تواند امنیت غذایی کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

سالانه ۲ درصد از خاک کشور به بیابان تبدیل می‌شود

محمدرضا محبوب فر کارشناس محیط زیست با اشاره به فرسایش خاک در ایران اظهار کرد: وقتی در منطقه‌ای از کره زمین تغییرات اقلیمی اتفاق می‌افتد، آنجا دچار فرسایش خاک می‌شود.

او در ادامه بیان کرد: تخریب محیط زیست، چرای بی رویه دام، از بین رفتن پوشش گیاهی و دخل و تصرف در اراضی ملی و مناطق کوهستانی نیز از جمله عوامل فرسایش خاک هستند.

این کارشناس محیط زیست گفت: خاک یکی از منابع ارزشمند زمین و به عنوان میراث طبیعی محسوب می‌شود که اگر دچار فرسایش شود و از بین برود، تجدید پذیری آن بیش از ۵۰۰ سال طول می‌کشد.

محبوب فر تصریح کرد: فرسایش خاک از رشته کوه‌های البرز تا رشته کوه‌های زاگرس کشیده شده است، به طوری که در استان‌هایی مانند فارس، کهگیلویه و بویراحمد شاهد فرسایش خاک هستیم.

او عنوان کرد: فرسودگی و از بین رفتن خاک به تدریج صورت می‌گیرد، به طوری که به مرور زمان خاک از بستر خود جدا شده و زمین تبدیل به صحرا و بیابان می‌شود.

این کارشناس با اشاره بر اینکه ایران رتبه اول را در فرسایش خاک دارد، گفت: سالیانه خسارت ناشی از فرسایش خاک در کشور بیش از ۵۰ میلیارد دلار برآورده شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • کاربر ناشناس
    0

    اگر این سرزمین مال چین بود حتی یک وجب آنهم ازبین نمیرفت میدونند چگونه استفاده کنند

  • ناشناس
    0

    ایران کلا تو کار فرسایش هست. من نمیدونم اینهمه کارشناس کشاورزی تو کشور داریم بیکار هستند، خوب نهادی تشکیل بدید از نخبه ها بودجه هم تصویب کنند، یعنی چی نابود می‌کنند این مملکت رو جواب نسل‌های بعد رو چی میدن تو کشورهای پیشرفته برای کوچکترین کار متخصص و نهاد دارند برای اساس کشی، گرفتن موش... تا الی قیامت شما حساب کن، بدبختی اینجاست که اگر نهادی یا سازمانی تشکیل بدهند همش تشریفاتی هست و سرا از اختلاس در میاره،

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها