سایه کرونا بر شروع سال تحصیلی در کاشمر

ماهها از شیوع این ویروس می‌گذرد و بیم ابتلا به بیماری کووید ۱۹ لحظه‌ای از سرخانواده‌ها کم نمی‌شود در کنار نگرانی از ابتلا به بیماری، یکی از دغدغه‌های جامعه وضعیت تحصیل فرزندان و حضور دانش‌آموزان در محیط درس است.

سایه کرونا بر شروع سال تحصیلی در کاشمر

انتشار ویروس کرونا از اولین روزهای اسفند پارسال بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و آموزشی را تحت تاثیر قرار داد. در اولین اقدام پیشگیرانه مدارس تعطیل شدند و دانش‌آموزان پیش از پایان سال درس و مشق را کنار گذاشتند تا با راه‌اندازی سامانه شاد آنانکه امکان دسترسی به اینترنت و گوشی تلفن اندرویدی دارند از حداقل آموزش‌های مجازی بهره‌مند شوند و بالاخره سال تحصیلی در روزهای کرونایی باهمه فراز و فرودها به پایان رسید اما کرونا به پایان نرسید و اینک در مدت باقی مانده تا آغاز سال تحصیلی جدید خانواده‌ها نگرانند که وضعیت مدارس و دانش‌آموزان چگونه خواهد بود.

مادر یک دانش‌آموز کلاس اولی در کاشمر گفت: بلاتکلیفی، این روزها بلای جان خانواده‌هاست چون از یک سو نگران سلامت فرزندم و از سوی دیگر نگران تعلیم و تربیت او هستم.

زهرا کاووسی افزود: گرچه نسبت به ثبت نام دخترم اقدام کرده و برای سنجش سلامتی او نوبت گرفته‌ام اما نگرانم برای کودکی که تجربه حضور در مدرسه را ندارد چگونه می‌توان اصول اولیه درس آموختن و سرکلاس نشستن را یاد داد حتی برای آموزش دروس هم با تغییر روش‌های تدریس با مشکل مواجه هستم.

وی ادامه داد: قبل از شیوع کرونا مایل بودم فرزندم را در مدارس غیرانتفاعی ثبت‌نام کنم اما در این شرایط بهتر دیدم دخترم در مدرسه دولتی با هزینه کمتر ثبت‌نام شود تا با توجه به تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های مدارس دولتی همان هزینه را برای گرفتن معلم خصوصی وآموزش در خانه بپردازم.

میترا صالحی که خود راننده سرویس مدرسه است و دخترش مهرماه امسال به کلاس هشتم می‌رود گفت: هرسال مرداد ماه دخترم را ثبت نام کرده و لباس فرم وی را تهیه می‌کردم اما امسال کرونا همه امور معمول زندگی را تحت تاثیر قرار داده و موضوع بازگشایی مدارس و لباس فرم دانش‌آموزان و سرویس رفت و آمد آنها در ابهام است و همین نامشخص بودن زمان پایان ویروس کرونا، خانواده ها را سردرگم و تحصیل فرزندان را به موضوعی پردغدغه‌ تبدیل کرده ‌است.

پدر دو دانش‌آموز مقطع متوسطه که برای شروع سال تحصیلی دغدغه‌هایی دارد گفت: پارسال دو فرزندم محصل مدرسه غیرانتفاعی بودند و هزینه مدرسه را به طور کامل پرداخت کردم اما اکنون با توجه به شیوع کرونا بلاتکلیفم که همچنان به تحصیل در این مدرسه ادامه دهند یا نه.

مهدی نخعی افزود: فرزندانم از نظر تحصیلی افت داشته‌اند زیرا شرایط مساعدی برای تحصیل در ایام کرونا برای دانش‌آموزان فراهم نشد، نه معلمان آمادگی داشتند محتوای درسی مناسبی ارائه‌ دهند و نه دانش‌آموزان می‌توانستند خود را با آموزش‌های مجازی عادت دهند و خانواده‌ها از دایر شدن مدرسه در خانه بدون آمادگی قبلی سردرگم ماندند که این سردرگمی در سال تحصیلی جدید هم ادامه دارد.

به ویژه آنکه وزیر آموزش ‌و پرورش چندی پیش در باره شروع سال جدید تحصیلی اعلام‌ کرد: در ۱۵ شهریور سال تحصیلی را در هر شرایطی آغاز می‌کنیم. اگر وضعیت در آن منطقه قرمز باشد کلاس‌ها غیرحضوری برگزار می‌شود، اگر زرد باشد به صورت ترکیبی و اگر سفید باشد مثل روال گذشته (حضوری) برگزار می‌شود.

حاجی میرزایی گفت: حدود ۴۰ درصد مدارس ما می‌توانند با رعایت فاصله و نکات بهداشتی کلاسها را حضوری برگزار کنند اما ۶۰ درصد مدارس در وضعیت قرمز نیازمند اجرای طرح زوج و فرد می‌شوند.

وی در باره استفاده از فضای مجازی در شرایط بعد از کرونا نیز افزود: اگر وضعیت سفید باشد ۲۰ درصد آموزش‌ها به صورت غیرحضوری انجام می‌شود تا این شیوه را که آغاز کردیم به بلوغ کافی برسد.

گرچه مدارس پس از حدود سه ماه تعطیلی در روزهای پایانی اردیبهشت ماه برای حضور داوطلبانه و رفع اشکال دانش‌آموزان بازگشایی شد اما به علت ترس از ابتلا به کووید ۱۹ و برای حفظ سلامتی دانش‌آموران استقبال چندانی از مدارس نشد لذا این روزها یک ماه مانده به آغاز سال تحصیلی که قرار است دو هفته زودتر از سالهای گذشته آغاز شود خانواده‌ها نگران روند آموزشی فرزندان خود هستند.

شرایط متفاوت با سال‌های گذشته برای بازگشایی مدارس

مدیر آموزش و پرورش کاشمر در این خصوص گفت: شرایط بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید با توجه به وجود ویروس کرونا، متمایز از سال‌های گذشته است به طوریکه همه ‌ساله این ایام در حال آماده‌سازی فضای فیزیکی مدارس جهت شروع مطلوب سال تحصیلی و رفع کمبودها و تجهیزات بودیم اما امسال در کنار این دغدغه‌ها، توانمندسازی همکاران و تأمین تجهیزات مربوط به فضای مجازی و ارتباط معلم با دانش‌آموز را در برنامه کاری خود قرار داده‌ایم.

علی طاهریان افزود: هدف اولیه، دانش‌آموزان مقطع اول ابتدایی هستند که در وضعیت قرمز نمی‌توانیم حضورشان را در مدرسه داشته باشیم و امکان آموزش آنها از طریق فضای مجازی بسیار سخت و گاهی غیر قابل تصور است.

وی ادامه داد: دانش آموزان کنکوری از دیگر اولویت‌ها هستند زیرا می‌خواهند نتیجه زحمات ۱۲ ساله خود را ببینید و نباید مشکلی برایشان پیش بیاید، برای دانش‌آموزان استثنایی و خاص هم جهت ارتباط‌گیری با معلمین و مدرسه و رفت و آمد آنها باید تدابیری اتخاذ گردد.

مدیر آموزش و پرورش کاشمر گفت: امسال نیاز بیشتری به همراهی و همکاری همه ادارات به ویژه مخابرات داریم زیرا هنوز در روستاها و حاشیه شهرها برای تقویت سرعت اینترنت مشکلاتی هست و باید با رفع موانع شرایط سهل‌تری برای تحصیل دانش‌آموزان فراهم کنیم.

وی افزود: برای توانمندسازی همکاران اقدام به برگزاری دوره‌های ضمن ‌خدمت شده و آن‌هایی که در حوزه فن‌آوری و ارتباطات توانمند بودند آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند، همچنین تلاش می‌شود برای دو تا سه ماه از شروع سال تحصیلی تولید محتوا داشته باشیم، حتی برای اولیا و دانش‌آموزانی که مشکل داشته باشند لوح فشرده تهیه ودر اختیارشان قرار می‌گیرد.

ضرورت تامین زیرساختهای مورد نیاز مدارس برای روزهای کرونایی

در این شرایط که مسوولان با توجه به تغییر جهت شیوع کرونا در جامعه، کمتر به دنبال متوقف نمودن، لغو یا اصلاح فعالیت‌ها هستند، به نظر می‌رسد والدین و دانش‌آموزان به دنبال راهی برای حفظ سلامت خود می‌باشند. خانواده‌ها، سلامتی را بر هر امر آموزشی در این شرایط ترجیح می‌دهند حتی برخی حاضرند فرزندان خود را با معلم خصوصی در منزل آموزش دهند اما وزیر آموزش و پرورش درباره تصمیم برخی خانواده‌ها مبنی بر ماندن فرزندان در خانه و تحصیل با معلم خصوصی به جای رفتن به مدرسه گفت: ما مراقب سلامت بچه‌ها هستیم و خانواده هایی که نگران سلامت فرزندان دانش‌آموز خود هستند بدانند ما تابع محض تصمیم‌گیران سلامت کشور هستیم و اگر امکان حضور نباشد غیرحضوری این کار را انجام می‌دهیم و تضمین می‌کنیم کار آموزش با کیفیت خوبی انجام شود.

این در حالی است که مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر با اشاره به شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی که مدارس در مهر ماه با آن مواجه خواهند بود گفت: باید زیرساخت ها و امکانات لازم برای مدارس فراهم شود.

محمد جواد یزدانی افزود: اگر قرار باشد دانش‌آموزان در مدارس حضور فیزیکی داشته باشند نیازهایی خواهند داشت و باید قبل از برگزاری کلاس‌ها تمامی مدارس از نظر بهداشت محیط و رعایت پروتکل های بهداشتی بازدید شوند.

وی ادامه داد: تمامی مدارس باید در سامانه سلامت ثبت نام کرده و اطلاعات خود را ثبت کنند تا بتوانند به موقع پروتکل‌های بهداشتی را دریافت و به طور دقیق اجرا کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر گفت: احتمال دارد در مهر و آبان بیماری آنفلوآنزا را هم داشته باشیم از این رو باید تمهیدات لازم اندیشیده شود تا خدشه‌ای به سلامت دانش‌آموزان وارد نشود.

وی با بیان اینکه هرگونه سهل انگاری و بی‌توجهی خطرساز است ابراز امیدواری کرد شرایط به گونه‌ای فراهم شود که دانش‌آموزان و فرهنگیان در محیطی آرام بتوانند خدمات را دریافت کنند.

مدرسه مجازی آسیب‌زاست

یک مشاور در آموزش و پرورش کاشمر نیز گفت: در بین تمامی گروه‎‌های دانش‌آموزی که از کرونا متضرر می‌شوند سه گروه بیشتر از همه آسیب می‌بینند، گروه اول دانش‌آموزان مناطق محروم و غیر برخوردارند که دسترسی به سیستم ارتباطی ندارند، گروه دوم دانش‌آموزان هنرستانی هستند که بیشتر باید به صورت عملی آموزش‌ها را فرابگیرند و گروه سوم دانش‌آموزان مقطع دبستان هستند.

زهرا عاصمی افزود: ارائه آموزش به صورت مجازی برای خانواده‌ها بسیار سخت است و آسیب آن را در سال‌های بعد خواهیم دید.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش، برگزاری دوره‌های مجازی برای معلمان به صورت ضمن‌خدمت است و برای خانواده‌ها نیز باید تولید محتوا و پروتکل‌های والدگری تهیه ‌شود تا نسبت به افزایش تاب‌آوری خانواده در مسیری که کودک برای نشستن مقاومت می‌کند برنامه‌ریزی شود.

این مشاور گفت: در شرایط فعلی والدین نمی‌دانند چگونه شرایط را مدیریت کنند به همین جهت والدین با فرزندان خود سیکلی معیوب را دامن می‌زنند و این فضا در خانواده به سیستم آموزشی کمک نمی‌کند.

وی افزود: خانواده ها بایدموظف باشند در مسیر پروتکل‌های والدگری شرکت کنند تا با کاهش آسیب‌های روانی در خانواده و سیستم آموزشی بتوان اوضاع را مدیریت کرد.

نماینده انجمن اولیا و مربیان کاشمر نیز گفت: برای تمامی مدارس نمی‌شود یک نسخه واحد پیچید زیرا برخی مدارس جمعیت کم و برخی در هر کلاس بالغ بر ۳۰ دانش‌آموز دارند.

کاظم شیردل افزود: چون شرایط در روستاها و حتی شهر کاشمر متفاوت است باید تدابیر لازم اتخاذ و برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان مقطع ابتدایی آسیب پذیرترند به همین جهت باید به درستی اوضاع مدیریت شود، همچنین باید مدارس با تراکم بیش از ۳۰ نفر در هر کلاس شناسایی شوند تا بتوانیم خود و مدیریت را با شرایط بدبینانه کرونا وفق دهیم.

نماینده انجمن اولیا و مربیان کاشمر گفت: با توجه به شرایطی که از ۶ ماه سال تحصیلی گذشته به خاطر کرونا داشتیم و براساس بازخوردهایی از سوی اولیا و خانواده‌ها مشخص شد روندی که درپیش گرفتیم برای آموزش مجازی مناسب نبود و به بن بست رسید زیرا نتوانستیم آموزش را تثبیت کنیم و کلاس‌های مجازی برای خانواده‌ها هزینه بر بود.

وی افزود: باید از هم اکنون تولید محتوا و طرح درس‌ها آماده شود و به صورت لوح فشرده یا فلش در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد تا در خانه استفاده کنند.

تهیه بسته‌های آموزشی - بهداشتی برای دانش‌آموزان و والدین

رییس ستاد مقابله با کرونا در کاشمر نیز با بیان اینکه نمی‌شود آموزش و پرورش را تعطیل کرد گفت: از هم‌اکنون باید جلسات منظم با حوزه بهداشت برای بازگشایی مدارس برگزار نمود و برنامه‌های ارائه ‌شده را دقیق اجرا کرد.

مسلم ساقی افزود: باید شرایط بدبینانه را در نظر داشته‌ باشیم و براساس آن برنامه‌ریزی کنیم تا غافلگیر نشویم لذا هرگونه تجهیزات و لوازم بهداشتی و دیجیتالی باید برای یک سال تحصیلی آماده و پیش‌بینی شود تا اگر مشکلی پیش آمد کمبودی نداشته باشیم.

وی ادامه داد: باید بسته‌های آموزشی - بهداشتی برای دانش‌آموزان، والدین و مربیان حوزه آموزش وپرورش تهیه شود، دستورالعمل‌های بهداشتی در بین خانواده‌ها تاثیرگذارتر از توصیه دولتی‌هاست به همین جهت از هم اکنون باید بسته بهداشتی تهیه شود.

فرماندار کاشمر گفت: باید به آسیب‌های کرونا در میان خانواده‌ها توجه شود و در این خصوص محتوای مناسب تولید شود.

وی افزود: فضای مجازی گرچه تهدیداتی دارد اما فرصت هم هست که باید از آن استفاده درستی شود لذا باید با توجه به تجربه‌ای که از مدت باقی مانده سال تحصیلی قبل همزمان با شیوع کرونا داریم آسیب شناسی صورت گیرد و برای امسال برنامه‌ریزی دقیق‌تر انجام شود.

با این شرایط باید در ذهن آحاد جامعه و والدینی که دانش‌آموز مدرسه‌ای دارند برای همزیستی با کرونا جایی باز کرد تا آسیب‌های ناشی از ظهور وبروز این میهمان ناخوانده کمتر شود.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۳۱۴ هزار و ۷۸۶ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ تاکنون جان ۱۷ هزار و ۶۱۷ نفر را در کشورمان گرفته است.

همچنین تاکنون ۲۷۲ هزار و ۵۳۵ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران بهبود یافته‌اند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها