گزارش روزنامه‌ی هآرتس درباره اتحاد اسرائیل و عربستان

عربستان سرزمین رویاهای اسرائیل است

بنا به ادعای هآرتس عربستان بزرگترین دشمن قدرت نمایی ایران است. بنابراین، می تواند بزرگترین متحد اسرائیل علیه ایران باشد.

عربستان سرزمین رویاهای اسرائیل است

به گزارش خبر فوری ، روزنامه اسرائیلی هآرتس در خبر جدید خود ادعا کرد که اسرائیل هیچ متحد بهتری از عربستان سعودی پیدا نخواهد کرد. به خصوص پس از پیروزی های اخیر حزب الله و استعفای نخست وزیر لبنان و نیز موفقیتهای ایران در منطقه. هیچ کشور دیگری در جهان حتی ایالات متحده نتوانست چنین علیه ایران عمل کند و در مقابلش بایستد. عربستان سعودی حتی در یمن به جنگ ادامه داد نه برای خود یمنی ها بلکه برای جلوگیری از نفوذ ایران.


این روزنامه اسرائیلی سپس به تمجید از اقدامات عربستان علیه ایران می‌پردازد. نویسنده مقاله اظهار می‌کند: عربستان سعودی به حماس هشدار داده است تا روابط خود با تهران را قطع کند و به واشنگتن فشار وارد می کند تا بیشتر فعال شود و در مقابل ایران بایستد و علیه تهدید ایران عمل کند. در مقابل، به نظر می رسد که عربستان سعودی خوشحال خواهد شد که اسرائیل به ائتلاف سعودی ملحق شود.


عربستان سعودی رویای دولت یهود است. چرا که بسیاری از دولت های عربی فکر از بین بردن ایران را دارند اما در عوض عربستان سعودی نوعی دیگر به ایران نگاه می‌کند یعنی آن را دشمن نهایی خود می‌بیند و سعی دارد در عمل این ایده را محقق کند.


نویسنده در ادامه می‌نویسد: ممکن است انتظار داشته باشید که چنین اتحادی با یک قدرت عرب منجر به توجه جدی به منافع سعودی در عرصه فلسطین و اسراییل شود. برای مثال، منجر به عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل و یا عقب نشینی اسرائیل از شهرک های فلسطینیان شود. اما این ترس بیهوده است. اتفاقا اگر اسرائیل چهره ی یک دولت صلح طلب را به خود بگیرد و حتی وساطت عربستان را در مذاکره با اسرائیل قبول کند، به هیچ وجه آسیب نمی بیند.


حتی تشکیل یک ائتلاف عرب از مصر، اردن، امارات متحده عربی و عربستان سعودی هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. نخست وزیر بنیامین نتانیاهو هرگز ابا نداشته است که با کشورهای عربی، حتی کسانی که دارای معاهده صلح با اسرائیل نیستد و تمایلات تند در مقابل اسراییل دارند، روابط داشته باشد. اتحاد اسرائیل با مصر به خوبی در حال کار کردن است همکاری اسرائیل و اردن هم بسیار خوب پیش می‌رود، پس ائتلاف جدید با کشورهای عرب اصلا نگران کننده نیست.


سپس هآرتس به ضررهای شکسته شدن اتحاد با عربستان اشاره می‌کند. از نظر نویسنده مقاله، شکسته شدن اتحاد با عربستان سعودی کشنده است. این امر مستلزم آن است که اسرائیل هزینه های سیاسی بسیار سنگین را پرداخت کند. اسراییل معتقد است که اجازه دارد با کشورهای عربی در برابر دشمنان مشترک همکاری کند و تا آنجا که می‌تواند با دوستان خود ائتلاف ایجاد کند.


بنابراین، اسرائیل از آتش گرفتن یک موشک بالستیک که از یمن به سمت پایتخت عربستان پرتاب می شود و نیز از عزل سعد حریری، نخست وزیر لبنان خوشحال می‌گردد چرا که هر دو را به عنوان انگیزه برای تشدید مبارزه علیه ایران می‌بیند.


نویسنده پس از آن به لزوم ایجاد یک ائتلاف جدید اسرائیلی_عربی در منطقه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در هفت سال گذشته از زمان انقلابهای عربی و منطقه ای، و سه سال پس از آنکه داعش کنترل سرزمین های سوریه و عراق را گرفت، اتحاد و ائتلاف خاورمیانه به کل تغییر کرده است. دولتهاییاز این تغییر لوجستیکی بهره برده اند. دولت هایی مانند روسیه، ایران و ترکیه که توانستند از این فرصت استفاده کرده و ائتلاف جدیدی را در منطقه ایجاد کنند. چنین فرصتی اکنون پیش روی اسرائیل است. اما اسرائیل به خوبی درسهایی را از رابطه با فلسطین گرفته است؛ ما هیچ فرصتی را برای از دست دادن فرصتها نداریم.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها