ترامپ ۴۵ روز به مالک چینی تیک‌تاک برای فروش مهلت داد

منابع مطلع اعلام کردند، دونالد ترامپ به شرکت چینی «بایت‌دنس» مالک تیک‌تاک ۴۵ روز فرصت داده است تا با فروش این اپلیکیشن به شرکت مایکروسافت موافقت کند.

ترامپ ۴۵ روز به مالک چینی تیک‌تاک برای فروش مهلت داد

مقام‌های آمریکایی می‌گویند تیک‌تاک تحت مالکیت چین یک خطر ملی است چرا که این اپلیکیشن داده‌های شخصی آمریکایی‌ها را در اختیار دارد. ترامپ جمعه از برنامه‌هایش برای ممنوع کردن تیک‌تاک در ایالات متحده، پس از رد ایده فروش آن به مایکروسافت صحبت کرده بود.

اما به دنبال رایزنی ترامپ و ساتیا نادلا، مدیر اجرایی مایکروسافت، یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام شد که مذاکرات برای خرید تیک‌تاک از بایت‌دنس ادامه می‌یابد و هدف این است که تا ۱۵ سپتامبر توافقی حاصل شود.

به گفته یک منبع مطلع، دونالد ترامپ پس از فشار برخی از مشاورانش و بسیاری در حزب جمهوری‌خواه تغییر عقیده داد. ممنوع کردن تیک‌تاک بسیاری از کاربران جوان آن را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نوامبر رویگردان می‌کند و ممکن است موجی از چالش‌های حقوقی به جریان بیندازد. تعدادی از قانونگذاران سرشناس جمهوری‌خواه در روزهای گذشته از ترامپ خواستند تا از فروش تیک‌تاک به مایکروسافت حمایت کند.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه در واکنش به موضع‌گیری جدید ترامپ در روز یکشنبه گفت: یک توافق برد-برد در حال ایجاد است.

به گفته منابع، مذاکرات میان بایت‌دنس و مایکروسافت با نظارت کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در ایالات متحده (CFIUS) انجام می‌شود که یک هیات در دولت آمریکاست که مجاز به متوقف کردن هر توافقی است. شرکت مایکروسافت در بیانیه‌ای اعلام کرد قطعیتی برای عقد توافق وجود ندارد.

شرکت بایت‌دنس و کاخ سفید هنوز واکنشی به اخبار مذاکرات با مایکروسافت نداشته‌اند. شرکت بایت‌دنس یکشنبه در بیانیه‌ای بدون اشاره به تیک‌تاک اعلام کرد: این شرکت با دشواری‌های پیچیده و غیر قابل تصور مواجه است.

در شرایطی که روابط میان ایالات متحده و چین بر سر تجارت، خودمختاری هنگ‌کنگ، امنیت سایبری و شیوع ویروس کرونا تیره شده، تیک‌تاک به عرصه جدیدی از مناقشه میان این دو اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها