یک تنظیم کننده موسیقی: اگر کاور موزیک هوشمندانه و صحیح باشد، اشکالی ندارد

امید رهبران آهنگساز و تنظیم‌کننده موسیقی گفت: وقتی یک‌سری از دوستان برای خواننده یک خط ملودی بدون حتی یک آکورد برای تنظیم‌کننده می‌فرستند، آهنگساز نیستند.

یک تنظیم کننده موسیقی: اگر کاور موزیک هوشمندانه و صحیح باشد، اشکالی ندارد

به گزارش خبر فوری ، امید رهبران آهنگساز و تنظیم‌کننده موسیقی ابتدا درخصوص کاورکردن موزیک گفت: متأسفانه درخصوص اهنگسازی و تنظیم یک مقوله اشتباه رایج شده است. دوستانی که روی یک شعر، یک خط ملودی برای خواننده می‌سازند؛ به شخصی اهنگساز گفته می‌شود که سیکل آکوردهای اهنگ، ملودی وسط آهنگ و ورودی و خروجی اهنگ را به صورت کامل به تنظیم کننده تحویل می‌دهد، حق آهنگسازی دارند؛ درحقیقت آهنگساز چنین وظیفه‌ای دارد.
درمورد موضوع کاور، باالطبع خلاقیتی وجود ندارد؛ خلا آهنگساز خوب و ساخت اهنگ خوب ملموس می‌شود. اگر کاور موزیک هوشمندانه و صحیح باشد، اشکالی ندارد اما وقتی همان اهنگ قبلی را کپی می‌کنیم حداقل اسم آهنگساز را نام ببریم.
ازطرفی متأسفانه می‌توان گفت که در ایران قانون خاصی برای حق کپی و کاور موزیک وجود ندارد. بارها دیده‌ام که در موزیک داخلی هم از یکدیگر کپی می‌کنند. درحقیقت اصول حرفه‌ای کار رعایت نمی‌شود.
نبود قانون حق کپی رایت، ضربات و صدمات بسیاری به اهنگسازی کشور وارد کرده است. همه جای دنیا زمانی که بحث کپی رایت صورت می‌گیرد، شاهد هستیم حتی وقتی اهنگی بعد از پنجاه سال در یک مکان عمومی پخش می‌شود، مستقیماً حق‌الزحمه شخص آهنگساز واریز می‌شود. متأسفانه در ایران برخلاف دنیا، تمام بهره‌برداری در سال‌های بعد از ساخت ترانه، به خواننده می‌رسد. اگر چنین مسائلی رعایت می‌شد، پشتوانه و سرمایه‌ی خوبی برای آهنگسازان کشور به وجود می‌امد.
با تمام سختی‌ها و فشارها همچنان از کارم لذت می‌برم.
این آهنگساز موسیقی در پایان به لغو کنسرت‌ها اشاره نمود و افزود: لغو کنسرت‌ها واقعاً اتفاق بد و ناخوشایندی است. در ابتدای کار اینکه برای برگزاری یک کنسرت از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد اما وقتی یک روز قبل از برگزاری، لغو می‌شود علاوه بر ضربه به سرمایه‌گذار، شخص خواننده دچار لطمه روحی می‌شود. بزرگترین ضربه‌ی لغو کنسرت‌ها، به مردم‌ می‌رسد. از لحاظ اجتماعی نشاط جامعه را می‌گیرد و بدبینی به وجود می‌آید.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها