جمع آوری نخاله‌های ساختمانی مهم‌ترین مطالبه شهروندان سرپل‌ذهابی

زلزله مرگبار ۲۱ آبان سال ۹۶ باعث حجم بالایی از خرابی‌ها در سرپل‌ذهاب و رشد روزافزون عملیات تخریب و ساخت و ساز در این منطقه شد و از این رو جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی این روزها به مطالبه جدی مردم این شهر تبدیل شده است.

جمع آوری نخاله‌های ساختمانی مهم‌ترین مطالبه شهروندان سرپل‌ذهابی

بخش قابل توجهی از نخاله‌های ساختمانی بعد از زمین لرزه ۷.۳ریشتری غرب کرمانشاه در شهرستان سرپل ذهاب بااستفاده از بیل و تجهیزات ابتدایی جمع آوری شد و اما حجم بالای این آوارها باعث شده پس از گذشت سه سال از زلزله کماکان برخی نخاله های ساختمانی در کوچه و معابر، سیمای شهری را خدشه دار کند.

اگر شهرداری سرپل ذهاب برای ساماندهی و بازیافت نخاله های ساختمانی فکری نکند این نخاله ها بحران ساز شده و به جایگاهی برای حیوانات موذی و آلودگی زیست محیطی تبدیل می شود.

انباشت نخاله های ساختمانی در اطراف شهر و برخی معابر شهری علاوه بر زشت شدن چهره شهری باعث مشکلات و معضلاتی برای مردم شده و با روند افزایشی دمای هوا مشکلات عدیده ای را برای مردم ایجاد کرده و به محلی برای تجمع سگ های ولگرد و حیوانات موذی تبدیل شده است.

هنوز برخی محلات زلزله زده با معضل نخاله‌های ساختمانی مواجه‌اند و برخی افراد نخاله‌های ساختمانی خود را به صورت غیرمجاز کنار جاده‌ها و معابر عمومی و کوچه ها می ریزند.

جمع آوری نخاله‌های ساختمانی مهم‌ترین مطالبه شهروندان سرپل‌ذهابی

عده ای از شهروندان سرپل ذهاب مدعی هستند شهرداری به صورت روزانه اقدام به جمع آوری زباله ها و نخاله های ساختمانی ناشی از زلزله نمی کند و باوجود شیوع بیماری کرونا دغدغه حفظ سلامتی مردم را ۲ چندان کرده است.

شهروندان سرپل ذهابی معتقدند که در کوچه ها و معابر عمومی که حق استفاده عموم مردم است عده ای اقدام به جمع آوری نخاله های واحدهای تخریبی خود کرده و مسوولان با یک اهرم قانونی با این تخلف برخورد نمی کنند.

احمدی یکی از شهروندان سرپل ذهابی گفت: از مسوولان مدیریت شهری می خواهم که طبق قانون با افرادی که زباله ها و نخاله های ساختمانی را در کوچه و معابر رعا می کنند و اقدام به جمع آوری آن نمی کنند برخورد کنند چون سلامتی دیگر افراد به خطر می افتد.

دیگر شهروند سرپل ذهابی که خود را محمدی معرفی کرد، گفت: انباشت نخاله های ساختمانی دربرخی معابر شهری مشکلی است که علاوه بر تاثیر بر روح و روان افراد و یادآوری خاطرات تلخ زلزله آبان سلامت و امنیت جانی مردم را نیز تهدید می کند.

جمع آوری نخاله‌های ساختمانی مهم‌ترین مطالبه شهروندان سرپل‌ذهابی

نیروهای خدمات شهری به صورت روزانه اقدام به جمع آوری زباله ها و نخاله های ساختمانی از سطح شهر می کنند

شهردار سرپل ذهاب گفت: نیروهای خدمات شهری شهرداری به صورت گروهی و در قالب سه تیم تقسیم بندی شده و به محلات مختلف سطح شهر به صورت روزانه برای جمع آوری زباله ها و نخاله های ساختمانی اقدام می کنند.

صابر حیدری افزود: سطل‌های بزرگ زباله در تمام ‌نقاط شهرنصب شده که روزانه به صورت مرتب تخلیه می‌شود.

وی اظهار داشت: روزانه بیش از ۵۰ کامیون نخاله ساحتمانی در سطح شهر جمع آوری شده و به محلی که قبلا در جاده قصرشیرین (خاتونه) تعبیه شده برای تخلیه ارسال می شود که هم اکنون نیز خیابان های اصلی عاری از نخاله است و تنها مواردی جزیی در کوچه ها مشاهده می شود که شهرداری برای تنظیف این مکان ها نیز اهتمام لازم دارد.

شهردار سرپل ذهاب گفت: هم اکنون روزانه ۱۲۰ تن از نیروهای خدمات شهری در مناطق مختلف به جمع آوری زباله ها و همچنین در بخش عمران فعالیت دارند و خدمات لازم را ارایه می کنند.

وی ادامه داد: ۳۰ دستگاه ماشین آلات نیز برای جمع آوری زباله ها فعالیت دارند که روزانه ۴۰ تن زباله در سرپل ذهاب تولید می شود که سطل های مخصوص جمع آوری زباله در محلات مختلف شهر نصب شده است.

حیدری گفت: نیروهای خدمات شهری روزانه سطل‌های زباله را تخلیه کرده و این طور نیست که سطل‌های تخلیه نشوند و از این رو نیروهای پرتلاش خدمات شهری شبانه روز آماده خدمت رسانی به مردم هستند.

شهردار سرپل ذهاب گفت: با تکمیل و ساخت و تعمیر واحدهای تخریبی و احداثی زلزله زدگان پس از زلزله آبان، شهرداری باجدیت تمام نسبت به تخلیه پارک ها و معابر شهری که در واقع از مطالبه های به حق شهروندان برای استفاده از فضاهای عمومی و بازگشت به زندگی عادی بود، اهتمام ویژه ای داشته است.

حیدری اظهارداشت: شهرداری بعد از جمع آوری کانکس ها بلافاصله نسبت به احیا و بازسازی بوستان ها و معابر شهری اقدام کرد که می توان به احیای بوستان های زیتون، جنگلی، حاشیه شهر، مسکن مهر و فضای سبز بلوارهای سطح شهر و اجرای موزاییک فرش پیاده روها، جدول گذاری و آسفالت معابر شهری و همچنین راه اندازی شهربازی نام برد.

وی گفت: بعد از زلزله آمار حجم نخاله ها در سطح شهر بالا رفته و شبانه روز کارگران خدمات شهری در حال جمع آوری هستند و همشهریان نیز برای سهولت کار و تسریع در انتقال نخاله های ساختمانی می توانند با شماره ۰۹۱۸۹۳۵۱۸۳۹ تماس بگیرند و یا از طریق برنامه تلگرام، شهرداری را از وضعیت کنونی محل خود که نیاز به حضور خدمات شهری دارند، مطلع کنند تا نسبت به انتقال نخاله های ساختمانی اقدام شود.

پاکسازی ۸۰ درصد معابر و فضاهای سبز عمومی شهری از کانکس های اسکان موقت

فرماندار سرپل ذهاب گفت: ۸۰ درصد معابر و فضاهای سبز عمومی شهری با مشارکت بسیار خوب مردم از کانکس های اسکان موقت پاکسازی شد.

محبت جمالی نیا افزود: این اقدام در راستای بهسازی و آماده سازی معابر و فضای سبز شهری به منظور استفاده مردم توسط شهرداری با مشارکت خوب شهروندان اجرا شده است.

شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار تن جمعیت و ۴۸ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد که در زلزله آبان سال ۹۶ در مجموع ۳۶ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در این شهرستان آسیب دید.

زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال گذشته در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهر سرپل ذهاب رخ داد که ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت.

این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۲ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ۱۰۳ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزیی دید.

البته در زلزله ۶.۴ ریشتری یکشنبه چهارم آذر ۹۷ هم ۷۷۱ مصدوم و بیش از چهار هزار واحد مسکونی خسارت دیده، به این آمارها اضافه شد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها