لابی‌گری انگلیس با آمریکا برای حمایت مالی از یک کلاهک هسته‌ای جدید

روزنامه گاردین نوشت: انگلیس مشغول لابی‌گری با کنگره آمریکا در پشتیبانی از یک کلاهک هسته‌ای جنجالی جدید برای سیستم موشکهای هسته‌ای

لابی‌گری انگلیس با آمریکا برای حمایت مالی از یک کلاهک هسته‌ای جدید

بر اساس یک نامه، بن والاس، وزیر دفاع انگلیس از کنگره آمریکا خواسته از بودجه اولیه برای کلاهک جدید W۹۳ حمایت کند.

این نامه ماه آوریل ارسال شده اما تا پیش از این، گزارشی در مورد آن منتشر نشده بود. این نامه نشان دهنده کشیده شدن انگلیس به یک بحث سیاسی آمریکا که دولت دونالد ترامپ را در مقابل بسیاری از دموکراتها و گروه‌های فعال کنترل تسلیحات بر سر لزوم اجرای برنامه ۱۴ میلیارد دلاری کلاهک W۹۳ قرار داده، است. نیروی دریایی ارتش آمریکا هم اکنون برای سیستم موشکهای ترایدنت پرتابی از زیردریایی خود دو مدل کلاهک را در اختیار دارد.

همکاری نزدیک انگلیس با آمریکا بر سر کلاهک W۹۳ ادعای استقلال بازدارندگی هسته‌ای این کشور و تعهد هر دوی آنها به خلع سلاح هسته‌ای را زیر سوال می‌برد. پارلمان انگلیس نخستین بار زمانی در مورد این قضیه شنید که مقام‌های آمریکایی به شکل تصادفی در ماه فوریه دخیل بودن انگلیس را افشا کردند.

انگلیس همچنین از تلاش‌های دولت برای تسریع کار بر روی این کلاهک و درخواست ۵۳ میلیون دلاری تعجب برانگیز مربوط به طرح اولیه این سلاح در بودجه ۲۰۲۱ یعنی دو سال زودتر از برنامه قبلی حمایت می‌کند.

برخی ناظران مردد معتقدند این عجله هدفش در اختیار گرفتن بودجه قبل از انتخابات است. در صورت رسیدن جو بایدن به ریاست جمهوری ممکن است برنامه کلاهک W۹۳ مورد بازبینی قرار گرفته و یا حتی لغو شود.

والاس به اعضای کمیته‌های خدمات مسلح مجلس نمایندگان و سنای آمریکا گفت: این یک دوران چالش برانگیز است اما ضروری است که ما در این دوران دشوار اتحاد ترانس آتلانتیک و همبستگی خود را نشان دهیم. بودجه کنگره برای ۲۰۲۱ در خصوص برنامه W۹۳ تضمین خواهد کرد که ما تعمیق روابط منحصر به فرد هسته‌ای میان دو کشور خود را ادامه داده و انگلیس قادر می‌شود تا چند دهه بازدارندگی مداوم در دریا را تامین و تضمین کند.

این مداخله انگلیس بعد از معلق ماندن بودجه اولیه برای این کلاهک مطرح شده است. این بودجه توسط کمیته‌های خدمات مسلح سنا و مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده اما ماه گذشته میلادی یک کمیته فرعی آب و انرژی درمجلس نمایندگان دست کم به طور موقت آن را بلوکه کرده است. کارمندان کنگره گفته‌اند یک چنین مداخله مستقیم انگلیس در بحث مربوط به تسلیحات هسته‌ای در آمریکا را به خاطر نمی‌آورند.

یک دستیار کمیته‌ای گفت: ما هرگز تا قبل از این با نامه‌ای از این نوع مواجه نشده‌ایم بنا بر این کمی تعجب برانگیز بود که روی چنین مساله ای بحث می‌شود.

انگلیس تاکید دارد سیستم تسلیحات هسته‌ای ترایدنتش خودمختار است اما دو کشور موشکهای یکسانی داشته و کارهای مربوط به کلاهکها را هماهنگ می‌کنند. کلاهک فعلی سیستم ترایدنت انگلیس یعنی Holbrook بسیار شبیه به کلاهک W۷۶، یکی از دو کلاهک مورد استفاده نیروی دریایی آمریکا در سیستم موشکهای ترایدنت II است.

انتظار می‌رود نسخه‌های انگلیسی و آمریکایی کلاهک W۹۳ تا حد نزدیکی شبیه به هم باشند.

جزئیات کمی درباره کلاهک W۹۳ منتشر شده اما گمان برده می‌شود بر مبنای طرحی تست شده در زمان جنگ سرد باشد که در آن زمان وارد زرادخانه آمریکا نشد. این به طور بالقوه اولین طراحی کلاهک جدید برای زرادخانه آمریکا از زمان جنگ سرد بوده و انتظار می‌رود قدرتش به شکل قابل توجهی بالاتر از کلاهک فعلی W۷۶ که شش برابر قدرتمندتر از بمب اتم انداخته شده روی هیروشیما در ۷۵ سال قبل است باشد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها