تلاش هفت‌سالۀ دولت مورد تایید رهبر انقلاب

رهبر انقلاب در سخنانی به مناسب عید سعید قربان از تلاش‌های هفت‌ساله دولت و موفقیت در برخی حوزه‌ها سخن‌گفته و تلاش‌های مسئولان اجرایی را در اوج تحریم‌ها و کرونا یادآور شدند.

تلاش هفت‌سالۀ دولت مورد تایید رهبر انقلاب

عملکرد موفق دولت یازدهم که منجر به گشایش‌های اقتصادی و رفع تحریم‌ها و همچنین به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای ایران از جانب قدرت‌های جهانی شد، در رای مردم در اردیبهشت ۹۶ بازتاب یافت. رای ۲۴ میلیونی مردم در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به « حسن روحانی » نشان داد اقدامات دولت از سوی مردم لمس شده است. بررسی پراکندگی آرای روحانی نشان می‌دهد که در اکثر استان‌ها و با سطح مختلف فرهنگی و اقتصادی، رئیس دولت یازدهم توانسته اعتماد و البته رضایت مردم را به دست آورد.

این رای در حالی به نام روحانی به صندوق‌ها ریخته شده بود که در آن دوران شدیدترین حملات و هجمه‌ها علیه دولت از سوی طیف‌های تندرو صورت می‌گرفت و حتی گاهی به بی‌حرمتی به دولت و رئیس آن هم منجر می‌شد. اتفاقی که بعد از بازگشت حسن روحانی از مجمع عمومی سازمان ملل در فرودگاه از سوی تندروها انجام شد تنها یکی از این اقدامات بود. برگزاری نشست‌های مختلف، استفاده از ظرفیت رسانه‌های متعدد از جمله صدا و سیما و برگزاری برنامه سخنرانی و تجمع در شهرهای مختلف بخشی از اقدامات دلواپسان برای مقابله با دولت بود. این طیف سعی می‌کرد اقدامات دولت را کم رنگ و مردم را نسبت به آن بی اعتماد کند اما اعتماد و رای بالای مردم به روحانی نشان داد مردم تفاوت شعار را از عمل می‌شناسند و می‌دانند چه کسانی شعار می‌دهند و چه کسانی کارنامه موفق برای عرضه دارند.

دولتی که آواربرداری کرد

دولت یازدهم با رفع تحریم‌های شورای امنیت و آمریکا علیه جمهوری اسلامی و گشایش‌های اقتصادی قدم اول فعالیت‌های خود را محکم برداشت. روحانی در حالی سکان دولت را در دست گرفت که ایران تحت فصل هفتم منشور شورای امنیت سازمان ملل قرار داشت که به این شورا اجازه اقدامات نظامی و امنیتی علیه کشورمان را می‌داد. راهبرد تنش زدایی دولت باعث خروج ایران از این فصل و برداشته شدن سایه تهدیدات نظامی علیه جمهوری اسلامی شد.

مهار تورم افسار گسیخته و قیمت ارز که در دولت قبل با تصمیمات یک شبه به عددهای نجومی رسیده بود از اقدامات مثبت دولت در حوزه سیاست داخلی بود. آرام گرفتن تورم و ثبات اقتصادی باعث شد دولت یازدهم بالاترین رشد اقتصادی ممکن را به ثبت برساند و ایران بتواند از زیر تبعات سنگین رشد منفی اقتصادی که میراث دولت دلواپسان بود رهایی یابد. بررسی شاخص‌های اقتصادی در دولت یازدهم نشان می‌دهد که همه این شاخص‌ها در آن دوران مثبت بوده و کارشناسان نسبت به وضعیت کشور امیدوار شده بودند. حمایت‌های گسترده متخصصین اقتصادی و دانشگاهیان از روحانی در انتخابات سال ۹۶ نمودی از این رضایت است. در حوزه اجتماع و فرهنگ هم جامعه تیغ سانسور و نگاه‌های خطی را کم‌تر احساس می‌کرد و سینما دوباره اوج گرفت و فعالیت‌های آن گسترش یافت. در جامعه هم نهادهای مدنی و رسانه‌ها با فراغ بال به فعالیت ادامه دادند و توقیف نشریات متوقف شد.

برآیند عملکرد دولت یازدهم مخصوصا در سیاست خارجی به حدی مثبت بود که «محمد باقر قالیباف » رئیس کنونی مجلس و رقیب روحانی در انتخابات ۹۶ در کمپین‌های انتخاباتی خود اعلام کند که در صورت پیروزی در انتخابات، برجام را حفظ خواهد کرد و از آن به عنوان دستاورد ملی نام برد. در سیاست داخلی هم اشاره به این نکته کافی است که طبق اعلام «سیدپرویز فتاح» رئیس وقت کمیته امداد امام خمینی (ره) دولت با کمک‌های خود به این کمیته باعث ریشه‌کنی فقر مطلق شد. کاهش فاصله حداقل حقوق کارگران با نرخ تورم هم از دستاوردهای مهم دولت یازدهم بود. دستاوردهایی که مردم، نخبگان، هنرمندان و بقیه اقشار را در استمرار برنامه دولت یازدهم در دولت بعدی را هم‌نظر کرد.

رهبر انقلاب با تقدیر از خدمات و تلاش‌های هفت ساله دولت، بیان کردند که دولت‌های یازدهم و دوازدهم هر چه که در توان داشتند برای مدیریت بهتر کشور تلاش کردند و در برخی بخش‌ها هم کارنامه خوبی از خود برجای گذاشتند.

ایستادگی مقابل دشمن و مدیریت دوران سخت

بُعد دیگر و مهم عملکرد و توانمندی روحانی و تیم همراه او در دولت دوازدهم آشکار شد. اعمال شدیدترین تحریم‌های یکجانبه علیه ایران توسط ترامپ، انفعال اروپا و کاهش دستاوردهای اقتصادی برجام و در نهایت ویروس کرونا که پیامدهای اقتصادی، سیاسی و بهداشتی برای کشور در پی داشت باعث شد مدیریت دولت در دوران سخت و پیچیده آغاز شود. ارزیابی عملکرد دولت در این دوران در صورتی به واقعیت نزدیک خواهد بود که نیم نگاهی هم به مدیریت کرونا در آمریکا و دیگر کشورهای پیشرفته و توانمند اقتصادی داشته باشیم؛ کشورهایی که با تحریم‌های شدید هم مواجه نبودند.

دولت با وجود همه محدودیت‌های مالی خود، بسته‌های حمایتی و معیشتی برای اقشار مختلف آماده کرد و به همه متقاضیان وام یک میلون تومانی پرداخت کرد تا کمکی به مردم برای عبور از مشکلات کرونایی باشد. تردیدی نیست که دولت حمایت‌هایی را که باید انجام می‌داد به دلیل تنگناهای مالی و تحریم‌ها نتوانست آنچنان که می‌خواست ارائه کند اما سعی کرد با همه محدودیت‌ها مردم را برای عبور از مشکلات یاری کند. رهبر انقلاب در سخنان دیروز (دهم مرداد) به این تلاش‌های دولت و دیگر نهادها اشاره کردند و البته از مردم هم خواستند که وارد میدان کمک به اقشار آسیب دیده شوند.

رفع نیازهای ضروری مردم و وفور کالاها در فروشگاه‌ها، مهار کرونا با وجود کمبود امکانات و بلوکه بودن منابع ارزی ایران و حفظ صنعت هسته‌ای که رهبری هم به آن اشاره کردند از جمله دستاوردهای دولت در دوران سخت کشور است. همچنین واکنش منطقی مقابل اقدامات ترامپ در خروج از برجام و طراحی راهبرد مقاومت فعال و برداشتن گام‌های هسته‌ای از دستاوردهای دولت در حوزه سیاست خارجی بود که در کنار حفظ حقوق کشورمان، ایران را در مسیر انجام اقدامات هزینه‌زایی که در دولت قبل انجام می‌شد قرار نداد.

عملکرد و تلاش‌های دولت در طول هفت سال گذشته همواره مورد تقدیر دلسوزان و افراد آگاه به مسائل کشور بوده است. عملکرد دولت در سخنان روز جمعه رهبر انقلاب هم بازتاب یافت. ایشان با تقدیر از خدمات و تلاش‌های هفت ساله دولت، بیان کردند که دولت‌های یازدهم و دوازدهم هر چه که در توان داشتند برای مدیریت بهتر کشور تلاش کردند و در برخی بخش‌ها هم کارنامه خوبی از خود برجای گذاشتند.

با این حال، همواره طیف‌هایی در داخل کشور با نیات مختلف و حتی گاهی با انتساب خود به دیدگاه‌های رهبری به دولت حمله می‌کنند و در صدد تخریب و تضعیف دولتند که بخشی از این رفتارها طی هفته‌های گذشته در مجلس یازدهم مشاهده شد که البته مخالفت علنی رهبری را در پی داشت. در شرایط کنونی دلسوزان ایران و انقلاب انتظار دارند با سخنان رهبر انقلاب، این طیف‌ها دست از تخریب دولت برداشته و به یاری مقامات اجرایی کشور بشتابند تا ضعف‌های کنونی هم جبران شود چرا که موفقیت دولت، موفقیت نظام است.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    روحانی خیلی هم خوبه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها