روایت قاضی پور از چرخه قاچاق سیگار در کشور

عضو کمیسیون صنایع و معادن، گفت: ۴ تا ۵ میلیارد نخ سیگار مورد نیاز کشور از طریق قانونی وارد می‌شود، اما مابقی نیاز کشور به‌صورت قاچاق تامین می‌شود.

روایت قاضی پور از چرخه قاچاق سیگار در کشور

به گزارش سایت خبر فوری به نقل از خبرگزاری خانه ملت، نادر قاضی‌پور درخصوص واردات و تولید صافی دیالیز، اظهار داشت: در زمان تحریم‌ها واردات همه کالاها با مشکل روبه‌رو شده بود و واردات بی‌رویه سیگار کشاورزی و کاشت توتون کشور را فلج کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: طبق گزارش‌های اعلام شده میزان مصرف داخلی سیگار در سال 90، 55 میلیارد نخ بوده است، در طول این شش سال جمعیت افزایش پیدا کرده و مصرف سیگار در بین بانوان نیز افزاش پیدا کرده در نتیجه این عوامل مصرف کنونی سیگار بین 70 تا 80 میلیارد نخ در سال است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برنامه فعلی برای تولید حداکثری داخلی سیگار 45 میلیارد نخ است، ادامه داد: 20 میلیارد نیاز کشور شرکت دخانیات و 25 میلیارد نخ دیگر را شرکت‌های اقماری تولید کنند، مابقی 30 تا 35 میلیارد نیاز کشور چگونه باید تامین شود.

تنها حدود 5 میلیارد نخ سیگار به‌صورت قانونی وارد می‌شود

وی ادامه داد: 4 تا 5 میلیارد نخ سیگار مورد نیاز کشور از طریق قانونی وارد می‌شود، اما مابقی نیاز کشور به‌صورت قاچاق تامین می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه چرا سیگار در ایران از همه‌جا ارزان‌تر است، چرا در زمان تحریم‌ها همه چیز تحریم شد اما سیگار به‌راحتی وارد می‌شد، عنوان کرد: علت عدم تحریم سیگار در کشور به این دلیل است که سیگار پایه فساد است، چند میلیون بی‌سواد و بازمانده از تحصیل داریم که تقریبا همه آنها مصرف کننده سیگار هستند.

وی ادامه داد: سیگار ارزان در ایران عرضه می‌شود تا از خلاء بی‌سواد و بیکاری استفاده کنند، این عرضه و عدم تحریم سیگار توطئه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه یک کشتی سیگار در بندر ترابوزان ترکیه پهلو می‌گیرد، بار این کشتی در ترکیه به‌هیچ عنوان توزیع نمی‌شود و تمامی بار آن به پایانه مرزی ابراهیم خلیل بین ترکی و عراق منتقل می‌شود و باز هم در این کشور نیز محموله توزیع نمی‌گردد و این اجازه نیز وجود ندارد.

سیگارهای قاچاق موجود در ایران مجددا به ترکیه قاچاق می‌شود

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: سیگارهای وارد شده از ترکیه به‌صورت قاچاق به عراق صادر و از طرق مرز حاج‌عمران به کشور ایران وارد می‌شود، بخشی از سیگارهای وارد شده به ایران به شکل قاچاق به ترکیه صادر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه حجم زیادی سیگار از ارومیه به ترکیه قاچاق می‌شود، عنوان کرد: پول‌های قاچاق‌چیان سیگار در داخل کشور نیست بلکه در صرافی‌های ترکیه است با یک تیر چندین نشان را می‌زنند، برای واردات سیگار به ترکیه باید عوارض و مالیات سنگینی پرداخت کرد به همین دلیل سیگار به‌صورت قاچاق مجددا وارد این کشور می‌شود.

کشت 11 هزار هکتار توتون در آذربایجان غربی به صفر رسیده است

قاضی‌پور با اشاره به اینکه در استان آذربایجان غربی یکصد و 11 هزار هکتار توتون کاشته می‌شد اما در حال حاضر یک کیلو نیز کاشته نمی‌شود و با واردات بی‌رویه بخش کشاورزی این صنعت فلج شد، ادامه داد: برای واگذاری شرکت ملی دخانیات پولی پرداخت نشد، دخانیات مربوط به وزارت صنعت است و نباید به وزارت تعاون واگذار شود، این اقدام یک توطئه بود تا این صنعت فلج شود و مجبور به واردات شویم.

دو هزار نفر شاغل در صنعت دخانیات بیکار شده‌اند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه از هر جنبه‌ای که به این مسئله نگاه می‌کنیم یک توطئه برای جمهوری اسلامی ایران است، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی باید صنعت دخانیات را مدرن کند و از واردات جلوگیری شود و تنها تولید داخل باقی بماند، خاطر نشان کرد: 2هزار نفر با از کار افتادن این صنعت بیکار شده‌اند که باید با واگذاری مجدد صنعت دخانیات به وزارت صنعت، معدن و تجارت زمینه شکوفایی آن ایجاد شود.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها