بهترین سریال‌های ایرانی بر اساس آرای سایت آی‌ام‌دی‌بی

براساس شیوه رای‌دهی در وب سایت آی‌ام‌دی‌بی، «هزار دستان»، «کلاه قرمزی»، «شب‌های برره»، «روزی روزگاری»، «شهرزاد»، «امام علی(ع)» و «مدار صفر درجه»، هفت سریال برتر ایرانی در سال‌های پس از انقلاب هستند.

بهترین سریال‌های ایرانی بر اساس آرای سایت آی‌ام‌دی‌بی

پایگاه داده‌های اینترنتی فیلم‌ها (Internet Movie Database) که به صورت مخفف imdb خوانده می‌شود، سایتی دربرگیرنده اطلاعات فیلم‌ها، سریال‌های تلویزیونی، بازیگران، هنرمندها و ... است.

آی‌ام‌دی‌بی، یکی از مهم‌ترین وب‌سایت‌ها در عرصه فیلم و سریال است که ماهانه بیش از ۱۰۰ میلیون بازدیدکننده دارد. این وبگاه، در حال حاضر، دارای بیش از ۶ میلیون عنوان فیلم و سریال است و نزدیک به ۹۰ میلیون کاربر ثبت شده دارد.

یکی از دسترسی‌هایی که آی‌ام‌دی‌بی به کاربرانش ارائه می‌کند، قابلیت امتیازدهی به فیلم‌ها و سریال‌ها است که کاربر می‌تواند به اثر مورد نظرش امتیازی بین ۱ تا ۱۰ بدهد.

با توجه به تعداد کسانی که به یک فیلم یا سریال توجه و آن را ارزیابی کرده‌اند، و میانگین امتیازی که آن اثر کسب کرده است، می‌توان دست به انتخاب بهترین‌های سایت آی‌ام‌دی‌بی زد. بر این اساس، با مروری بر آمار کسب شده توسط سریال‌های ایرانی تولید شده در تلویزیون یا شبکه نمایش خانگی، فهرست پرطرفدارترین‌های این عرصه مشخص خواهد شد.

«هزار دستان»، «کلاه قرمزی»، «شب‌های برره»، «روزی روزگاری»، «شهرزاد»، «امام علی(ع)» و «مدار صفر درجه»، بهترین سریال‌های تولید شده در پس از انقلاب از نگاه کاربران آی‌ام‌دی‌بی است که در زیر، بدون اولویت و ترتیب، مروری دوباره بر آن‌ها داشته‌ایم.

«هزاردستان»؛ یادگار همیشگی علی حاتمی

بهترین سریال‌های ایرانی بر اساس آرای سایت آی‌ام‌دی‌بی

«هزاردستان» به نویسندگی و کارگردانی علی حاتمی ، در سال‌های ۱۳۵۸تا ۱۳۶۶ ساخته و در ابتدای سال ۱۳۶۷، عصرهای جمعه، از شبکه یک تلویزیون ایران پخش شد.

داستان این سریال، در دو دوره تاریخی اواخر سلطنت احمدشاه تا آغاز حکومت رضاشاه و دوران پایانی حکومت او تا به شاهی رسیدن محمدرضا پهلوی می‌گذرد. شخصیت‌های این فیلم بر اساس آدم‌های واقعی شکل گرفته است که با تخیل فیلمساز در آمیخته‌اند. هنرنمایی بازیگرانی چون جمشید مشایخی در نقش رضا خوشنویس (تفنگچی)، عزت‌الله انتظامی در نقش خان مظفر، داود رشیدی در نقش مفتش شش انگشتی، علی نصیریان در نقش ابوالفتح صحاف، محمدعلی کشاورز در نقش شعبون استخونی و ... از ویژگی‌های درخشان این سریال است.

افزون بر بازی‌ها، داستان پرکشش و تو در تو، دیالوگ‌نویسی ماندگار حاتمی، دکورهای بزرگ، طبیعی و مناسب و ... از دیگر مواردی است که باعث شده این سریال پس از سه دهه، محبوب‌ترین اثر تلویزیونی ایران در سایت آی‌ام‌دی‌بی باشد.

«امام علی»؛ بهترین سریال مذهبی-تاریخی تلویزیون

بهترین سریال‌های ایرانی بر اساس آرای سایت آی‌ام‌دی‌بی

در سه دهه گذشته، با این‌که تلویزیون چندین سریال مذهبی-تاریخی را روی آنتن برده است، اما هنوز مجموعه تلویزیونی «امام علی» به کارگردانی داود میرباقری که سال ۱۳۷۵ پخش شد، محبوب‌ترین اثر در این زمینه است؛ آرای کاربران سایت آی‌ام‌دی‌بی هم این امر را تایید می‌کند.

این اثر در زمانی نزدیک به سه سال و با حضور ۱۵۰ بازیگر و بیش از پنج هزار هنرورز، جلوی دوربین رفت.

میرباقری با کمک گرفتن از تجربیات تئاتری خود، در این سریال، راهی متفاوت از دیگر مجموعه‌های تاریخی تلویزیون در پیش گرفت و با بهره‌گیری از زبانی نزدیک به ادبیات محاوره‌ای و امروزی مردم، شخصیت‌پردازی دقیق و بازی گرفتن از بهترین هنرمندان این عرصه، اثری ماندگار را آفرید.

در این سریال، داریوش ارجمند (مالک اشتر)، مهدی فتحی (عمروعاص)، بهزاد فراهانی (معاویه)، محمدرضا شریفی‌نیا (ولید بن عقبه)، ویشکا آسایش (قطام)، سیروس گرجستانی (ابا قطام)، جمشید مشایخی (عبدالله بن مسعود)، داود رشیدی (حکیم بن جبله عبدی)، جهانگیر فروهر (ابوسفیان)، کریم اکبری‌مبارکه (ابن ملجم) و ... به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند.

«کلاه‌قرمزی»؛ بامزگی‌های یک عروسک محبوب

بهترین سریال‌های ایرانی بر اساس آرای سایت آی‌ام‌دی‌بی

«کلاه‌قرمزی»، ساخته زوج هنری ایرج طهماسب و حمید جبلی، تاکنون در قالب چند مجموعه تلویزیونی در دهه‌های ۷۰، ۸۰ و ۹۰ روی آنتن تلویزیون رفته است.

آقای مجری با بازی ایرج طهماسب، کلاه قرمزی با صداپیشگی حمید جبلی، پسرخاله با صداپیشگی حمید جبلی، پسر عمه‌زا با صداپیشگی محمدرضا هدایتی، فامیل‌ دور با صداپیشگی بهادر مالکی، ببعی با صداپیشگی محمد بحرانی، جیگر با صداپیشگی کاظم سیاحی، دختر همسایه با صداپیشگی نگار استخر، هم‌ساده با صداپیشگی محمد بحرانی، گابی با صداپیشگی علی سرابی، دیوی با صداپیشگی هوتن شکیبا، بچه فامیل با صداپیشگی محمد لقمانیان و ... از جمله شخصیت‌های مهم این سریال هستند.

«شب‌های برره»؛ از روستایی خیالی تا اشارات واقعی به مشکلات جامعه

بهترین سریال‌های ایرانی بر اساس آرای سایت آی‌ام‌دی‌بی

مهران مدیری، از کارگردانان پُر کار و موفقِ آثار کمدی در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی است که سریال‌هایی چون «پاورچین»، «باغ مظفر»، «مرد هزارچهره»، «در حاشیه»، «قهوه تلخ»، «هیولا» و ... را ساخته است. اما از نگاه کاربران آی‌ام‌دی‌بی، این «شب‌های برره» است که به عنوان یکی از بهترین سریال‌های پس از انقلاب شناخته شده و امتیاز بالایی را کسب کرده است.

«شب‌های برره» به نویسندگی پیمان قاسمخانی، از دوم مهر ۱۳۸۴ تا ۱۸ بهمن همان سال، هر شب از شبکه سوم سیما پخش می‌شد. داستان این سریال، در روستای خیالی برره رخ می‌داد که مردمش، لباس، آداب و زبان خاص خودشان را داشتند.

این سریال، در زمان پخش، محبوبیت بسیاری داشت و بینندگان زیادی را پای خود می‌نشاند. تاثیر «برره» بر مخاطبان آن‌چنان بود که برخی از اصطلاحات و کلمات به کار در رفته در آن، برای مدت‌ها واردِ زبان محاوره مردم و جامعه شد.

اگرچه داستان این سریال در دوره رضاشاه اتفاق می‌افتد، اما اشارات زیادی به مسائل روز و مفاهیم امروزی دارد که در زمان پخش، باعث شد بارها سانسور شود و سرانجام هم، تولیدش نیمه تمام بماند.

مهران مدیری (شیر فرهاد)، سیامک انصاری (کیانوش)، سعید پیردوست (سردارخان)، محمد شیری (سالارخان)، رضا شفیعی‌جم (کیوون)، بهنوش بختیاری (لیلون)، شقایق دهقان (سحرناز)، هادی کاظمی (نظام دوبرره)، محمدرضا هدایتی (یاور طغرل)، ساعد هدایتی (جان نثار) و ... از بازیگران اصلی و مطرح سریال «برره» بودند.

«روزی روزگاری»؛ یادگاری از سادگی و صمیمیت

بهترین سریال‌های ایرانی بر اساس آرای سایت آی‌ام‌دی‌بی

«روزی روزگاری»، از خاطره‌انگیزترین سریال‌های تلویزیون به شمار می‌آید که دلِ کاربران ایرانی آی‌ام‌دی‌بی را هم برده است. این مجموعه تلویزیونی به کارگردانی و نویسندگی امرالله احمدجو، در سال‌های ۷۰ و ۷۱ از شبکه یک تلویزیون پخش شد.

داستان این سریال، درباره راهزنی معروف به نام مرادبیگ است که طی جنگ با گروهی دیگر، مجروح شده و توسط یک خانواده روستایی از مرگ نجات پیدا می‌کند. او، طی زندگی با این روستاییان، تحولاتی عمیق در وجودش رخ می‌دهد و رفته رفته در طول داستان، متحول می‌شود.

ساده بودن داستان، حال و هوای صمیمی آن، شخصیت‌های جذاب و فضاسازی مناسب، از نقاط قوت سریال «روزی روزگاری» است.

خسرو شکیبایی (مراد بیگ)، محمود پاک‌نیت (حسام بیگ)، ژاله علو (خاله لیلا)، جمشید لایق (قلی خان)، محمد فیلی (نسیم بیگ و بسیم بیگ)، حسین پناهی (گل‌آقا در جوانی)، گوهر خیراندیش (نرگس) و ... از جمله بازیگرانِ پُر شمار این سریال بودند.

«مدار صفر درجه»؛ درامی جذاب

بهترین سریال‌های ایرانی بر اساس آرای سایت آی‌ام‌دی‌بی

«مدار صفر درجه» به‌نویسندگی و کارگردانی حسن فتحی ، از دیگر درام‌های تلویزیونی ایران است که کاربران آی‌ام‌دی‌بی آن را پسندیده‌اند. این سریال از اردیبهشت ۸۶ روی آنتن شبکه یک رفت و به لطف فیلمنامه و داستانش، کارگردانی دقیق و خوب و بازی جذابِ نقش‌آفرینانش، پُر بیننده شد.

داستانِ سریال، ماجرای سفر دانشجویی ایرانی به نام حبیب پارسا (شهاب حسینی) به فرانسه است که با جنگ جهانی دوم هم‌زمان می‌شود. او در دانشگاه، با دختری یهودی به نام سارا استروک (ناتالی متی) آشنا می‌شود. با فتح پاریس توسط ارتش آلمان، جان یهودیان از جمله سارا به خطر می‌افتد و پارسا به او و مادرش کمک می‌کند تا فرانسه را ترک کنند. درگیری با صهیونیست‌ها که می‌خواهند از موقعیت استفاده کنند و با انجام ترور و ایجاد وحشت، تلاش دارند یهودیان را برای سفر به فلسطین راضی کنند، بخشی عمده از داستان این سریال است.

شهاب حسینی (حبیب پارسا)، ناتالی متی (سارا آستروک)، رویا تیموریان (مادر حبیب)، مسعود رایگان (پدر حبیب)، لعیا زنگنه (زینت‌الملوک جهانبانی)، آتنه فقیه نصیری (سعیده پارسا)، پیام دهکردی (سردار احتشام)، ایرج راد (جهانگیر همایون‌پناه) و ... از جمله بازیگران این سریال هستند.

«شهرزاد»؛ عاشقانه و سیاسی

بهترین سریال‌های ایرانی بر اساس آرای سایت آی‌ام‌دی‌بی

«شهرزاد»، تنها سریال شبکه نمایش خانگی و دومین سریال حسن فتحی در بین آثار برترِ سایت آی‌ام‌دی‌بی است. این مجموعه، پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین سریال شبکه نمایش خانگی ایران به شمار می‌آید.

فصل اول این سریال، در سال ۱۳۹۴در ۲۸ قسمت و فصل دوم آن در سال ۱۳۹۶ در ۱۵ قسمت پخش شد. فصل سوم این سریال هم در ۱۶ قسمت در زمستان ۱۳۹۶ و بهار ۱۳۹۷ به شبکه نمایش خانگی آمد.

داستان پرماجرای این سریالِ عاشقانه، سیاسی و اجتماعی، با بازی علی نصیریان، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، مصطفی زمانی و پریناز ایزدیار، مخاطبان زیادی را به خود جذب کرد.

حاشیه‌های مالی تهیه این سریال، در زمان پخش آن جنجال‌های زیادی به پا کرد که تا امروز هم ادامه دارد.

منبع: خبرآنلاین

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • فرشید
    0

    از این سریالها در ببینده تر داشتیم
    ۱ شبهای برره
    ۲مختارنامه
    ۳روزی روزگاری
    ۴خانه بدوش
    ۵ متهم گریخت
    ۶پایتخت
    ۷قهوه تلخ(که مدیری گفت بهترین کارمه)
    ۸کلاه قرمزی
    ۹یوسف پیامبر

    این لیست نزدیکتره به واقعیت این چهل سال:)

  • فرشید
    0

    از این سریالها در ببینده تر داشتیم
    ۱ شبهای برره
    ۲کلاه قرمزی
    ۳روزی روزگاری
    ۴خانه بدوش
    ۵ متهم گریخت
    ۶پایتخت
    ۷قهوه تلخ(که مدیری گفت بهترین کارمه)
    ۸مختار
    ۹یوسف پیامبر

    این لیست نزدیکتره به واقعیت😊

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها