در گفت و گو با سخنگوی سازمان انتقال خون مطرح شد:

آیا باز هم نیاز به اهدای خون برای زلزله زدگان هست؟/چرا شهروندان افغان نتوانستند اهدای خون کنند؟

دکتر بشیر حاجی بیگی گفت: اکنون تمام بیمارستان ها در شرایط مطلوب از نظر اهدای خون هستند و ۱۰۰ در ۱۰۰ از نظر منابع خونی تکمیل هستند.

آیا باز هم نیاز به اهدای خون برای زلزله زدگان هست؟/چرا شهروندان افغان نتوانستند اهدای خون کنند؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبر فوری ، مشاركت مردم در روزهايي كه کشور نيازمند به كمك است هميشه به حد غافلگيرانه است. اينبار هم مردم ايران دست به كار شدند و در زمينه اهداي خون سنگ تمام گذاشتند، در اين ميان اما تعدادي از هموطنان ما به ما اطلاع دادند كه در اقصي نقاط كشور تعدادي از مراكز انتقال خون تعطیل بودند و امكان اهدا وجود نداشت، تعدادي از مهاجران افغان هم كه تمايل به اهداي خون داشتند، نتوانستند در اين زمينه هموطنان را ياري كنند. به همين بهانه ها با سخنگوي سازمان انتقال خون گفت و گو كرديم تا علت اين اتفاقات را جويا شويم.

ذخایر خونی ما تکمیل شده است؟
بشير حاجي بيگي ابتدا درخصوص ميزان ذخاير خوني توضيحاتي داد و گفت: به واسطه روزهاي اربعين دخاير انتقال خون ما در نواحی غرب تهران مطلوب بود و ما كمبودي نداشتيم زيرا فكر ميكرديم كه مصدومي در اثر تصادف و يا مجروحي وجود داشته باشد.
سخنگوي سازمان انتقال خون در ادامه گفت: در روز سانحه سازمان انتقال خون به صورت رسمي اعلام كرد o منفي نياز است و هركس كه مي تواند پيش دستي كند.
وي درباره علت نياز به o منفي هم گفت: این گروه خونی دهنده عمومي است و در زمانی که حتی گروه خونی بیمار را هم نمی دانیم قابل استفاده است.

حاجی بیگی اضافه کرد: ما زمان بحران ها در كشور تنها سه تا چهاردرصد گروه خوني o منفي داریم و با این اعلان خواستيم كه ذخاير این گروه خونی را افزايش دهيم.
سخنگوی سازمان انتقال خون در ادامه گفت: وضعيت انتقال خون عاليست چون مردم آن را تامين کردند. روز اول ١٣٠٠٠ واحد اهدا شد که از بین آن ۲۵ درصد آن گروه خونی o منفی بود.

بشیر حاجی بیگی تاکید کرد: اکنون تمام بیمارستان ها در شرایط مطلوب از نظر اهدای خون هستند و ۱۰۰ در ۱۰۰ از نظر منابع خونی تکمیل هستند.

مشارکت اجتماعی مردم فوق العاده بود

سخنگوی سازمان انتقال خون در ادامه از وضعیت مشارکت مردم و علی الخصوص زنان تقدیر کرد و گفت: مشاركت اجتماعي مردم بسیار عالی و قابل قبول بود.

وی همچنین در ادامه عنوان کرد: در كشور ايران در حالت عادي ٩٦ درصد از اهداي خون به عهده آقايان است و ٤ درصد به عهده خانم ها. مشاركت اجتماعي بانوان اما در این روزها عالي بود ما در بعضي استانها ۳۰ درصد اهدا کننده خون خانم داشتیم.

چرا بعضی مراکز تعطیل بودند؟

پرسش بعدی از سخنگوی سازمان انتقال خون پیرامون تعطیل شدن تعدادی از مراکز انتقال خون در شهرستان ها بود وی در اینباره گفت: ما تلاش کردیم که یک مرکز انتقال خون با مساحت بزرگتر و تمیز تر را به عنوان مرکز اصلی انتقال خون در نظر بگیریم. به طور مثال در تهران بیشتر نیروها را در مرکز اهدای خون وصال متمرکز کردیم.

وی در ادامه گفت: هر مرکز احتیاج به پزشک و تکنیسن دارد، اگر هر پزشک در مرکزی بزرگتر مستقر شود قطعا تعداد واحد خون هایی که می تواند بگیرد بیشتر از زمانی است که در یک مرکز کوچکتری مانند صادقیه تهران قرار بگیرد. علت تعطیلی بعضی واحدها بدلیل همین تمرکز نیروها در یک مرکز بزرگتر بود.

چه شرایطی برای اهدای خون وجود دارد؟

در ادامه از دکتر بشیر حاجی بیگی درخصوص این مساله که چرا از شهروندان افغان خون گرفته نشد پرسیدیم وی در ادامه گفت: ما در سازمان اهداي خون از حالت احساسي خارج شدیم و به سمت آگاهانه پيش رفته ایم. واقعیت این است که در تمام دنیا ضوابطی برای اهدای خون وجود دارد.

حاجی بیگی در ادامه تعدادی از قوانین را مثال زد و گفت: یکی از شروط داشتن کارت ملی است. هرکس که کارت ملی نداشته باشد قادر به اهدای خون نیست. به هرحال ما ضامن خونی هستیم که از مردم دریافت می کنیم. و هیچگاه کیفیت را فدای کمیت نخواهیم کرد.

وی در ادامه گفت: شرط سنی برای اهدای خون از ۱۸ تا ۶۰ سال است و افراد بالاتر یا پایینتر از این سن قادر به اهدا نیستند، همچنین باید توجه کرد که افراد باید از نظر روحی و جسمی آمادگی لازم برای اهدای خون را داشته باشند.

حاجی بیگی در ادامه از مشارکت اجتماعی مردم تشکر کرد و در پایان از تاسیس چند مرکز اهدای خون در پایتخت به وسعت مجموعه ای مانند وصال خبر داد.



33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • سبقت الله
    0

    خیلی خوب شد که کمبود نداشتین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها