در گفت و گوی خبرفوری با یک استاد دانشگاه مطرح شد:

چرا نمای ساختمان‌های مسکن مهر از بین رفته و اسکلت آن‌ها سالم هستند؟

زکریا واعظی، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد معتقد است که مسکن مهر در برخی موارد با هزینه ای کمتر از ۵۰ درصد هزینه هایی که برای ساخت یک ساختمان هزینه می شود، تجهیز می شود.

چرا نمای ساختمان‌های مسکن مهر از بین رفته و اسکلت آن‌ها سالم هستند؟

به گزارش خبرنگار گروه مسکن خبر فوری ، تنها چند ساعت از انتشار تصاویر مربوط به تخریب شدن مسکن مهر در منطقه سرپل ذهاب کرمانشاه می گذرد.این عکس ها باعث برانگیخته شدن خشم عمومی و بی اعتمادی مردم نسبت به مسکن مهر شده است.

زکریا واعظی، متخصص مهندسی عمران سازه در این باره مطرح کرد: در بیشتر تصاویر مشخص شده است که نمای ساختمان های مسکن مهر از بین رفته اند و اسکلت ساختمان ها سالم هستند.

وی گفت: دو بحث در مساله مقاوم سازی ساختمان ها مطرح است، یکی بحث مقاوم سازی اجزای سازه ای و دیگری اجزای غیر سازه ای. گاهی نظام مهندسی در خصوص بحث اجزای سازه ای عواملی چون اسکلت ساختمان نظارت بیشتری دارد و سختگیرانه بررسی می کند. اما درباره اجزای غیر سازه ای مانند دیوارها و نماهای بیرونی ساختمان این اتفاق نمی افتند و نظارت کمتر است.

واعظی ادامه داد: نماهای ساختمان در مسکن مهر از بین رفته است و تخریب زیاد بوده است. بدیهی است که ساختمان های مسکن مهر به لحاظ کیفیت سطح بسیار پایینی دارد. کارفرما در اینگونه ساختمان ها می خواهد که با هزینه کمتری ساختمان سازی کند. گاهی ساختمان های مسکن مهر با هزینه کمتری از ۵۰ درصد یک ساختمان معمولی ساخته می شوند.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: مساله خیلی هم معطوف به مسکن مهر نیست و این دلیل نمیشود که بگوییم باقی ساختمان ها آسیب پذیر نیستند. سازوکار ما در نظام مهندسی معیوب است.

وی همچنین عنوان کرد: ارتفاع ساختمان ها ملاک خوبی برای آسیب پذیری ساختمان ها نیستند اینکه بگوییم ساختمان ها ارتفاع بلندی دارند لزوما دلیل نمی شود که در زلزله آسیب می بینند.

واعظی همچنین درباره اینکه آیا مسکن مهر روی گسل هست یا نه هم گفت: اینکه ساختمانی روی گسل باشد دلیل نمی شود که آسیب زیادی در زلزله ببیند. گاهی فاصله چند کیلومتری از گسل باعث می شود که ساختمان آسیب بیشتری ببیند.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: این مساله ساختمان سازی فقط هم معطوف به مسکن مهر نیست، این اتفاقات بنا بر مسایل روز جامعه بزرگ می شوند اما این مشکلات اساسی هستند و باید به چشم یک معضل بحرانی به آن نگاه کرد.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • امید
    0

    از قوه قضاییه و دستگاههای نظارتی می خواهیم برای تسکین دل ملت ایران و علی الخصوص هم وطنان سرپل ذهاب در اسرع وقت با پیمانکاران مسکن مهر و دستگاه نظارت و مجریان آنها برخورد جدی نماید. ما ملت ایران منتظریم

    نظرات شما -
    • بهاری
      0

      موافقم. البته به شرطی که دادگاه علنی باشه و مردم نامحرم نباشند!

  • Aa
    0

    اتفاقی پیش نیامده یک بار مهندس ناظر و سازنده را بخاطر قتل عمد به جهت کم فروشی اعدام کنند بقیه حساب کار دستشان می اید

  • ایرانی
    0

    ایکاش جناب خاتمی هم در شهر بم مسکن بی کیفیت !! میساخت تا بخاطر زلرله 6ونیم ریشتری بم شاهد فاجعه کشته شدن 35 هزار نفر نبودیم.

  • علیرضا
    0

    شدت زلزله در سرپل ذهاب 4.3 ریشتر بوده است در ازگله7.2 ریشتر شما دلخوش نباشید از اینکه اسکلت بتنی بر جای خود ایستاده است زیرا اگر شدت آن در سرپل 7.2 بود شک نداشته باشید که اسکلت هم فروریخته میشد در تصویر اسکلت بتنی ملاحظه بفرمائید اشکال عمده این است که سازه بتنی دیوار برشی ندارد بتن ریزی ها درست کیورینگ نمیشوند و محاسبات بصورت کپی کاری میباشد یعنی به کیفیت وتراکم زمین محل احداث توجه نمیشود

  • حسن درستکار
    0

    ضمن تسلیت به بازماندگان زلزله بنظربنده اگرساختمانی اسکلت ان صدمه نبیندازنظرنظارت واجرادرست انجام شده ولی چون سفال دراثرضربه مانندشیشه میشکندوخاصیت قزاقی راندارددراثرفشاروتنشهای زلزله فرومیریزدعلاج ان دوختن به یکدیگرباارماتور وبه پل وستونهامی باشد باتشکر

  • ع.ج
    0

    واحد مسکن "مهر" در کرمانشاه افتتاح شد مسکن مهر 1867 واحد مسکن مهر با حضور قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر، در سطح استان کرمانشاه، امروز(26 بهمن1395) به بهره‌برداری رسید. به گزارش خبرنگار ایسنا، مجتبی نیک کردار معاون عمرانی استاندار کرمانشاه در حاشیه آیین افتتاح همزمان این پروژه‌ها که به صورت نمادین در مجموعه 203 واحدی مسکن مهر کارکنان دادگستری(شهید بهشتی) شهرستان هرسین برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: امروز بصورت همزمان 1867 واحد مسکن مهر در شهرستان‌های کرمانشاه، اسلام آبادغرب، هرسین و سنقروکلیایی به بهره‌برداری می‌رسد. مقصر افتتاح کننده است بدون مقاوم سازی افتتاح شد چند سال بعد احمدی نژاد افتتاح شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • س.م
    0

    ضمن تسلیت به بازماندگان این مدل حرفا که میزنید تمام مزخرف چرا ژاپن هر روز زلزله میاد ساختماناش خراب نمیشه فقط ب ایران میرسه رو گسل ؟بابا جمع کنید ی ذره از این وجدانتون رو کار بزارید همه چی حل میشه ، مملکت شده تمام ریا، دروغ ،تظاهر

  • مش قاسم
    0

    مسکن مهر اسکلتش را دوره قبل ساخته اند که کم اسیب دیده نما ی ان دردوره اخوندی تکمیل شده که متاسفانه خراب شده.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها