نصف جهان در شامگاه لرزان ایران/ اصفهان در شب زلزله سلیمانیه چگونه بود؟

نصف جهان در شامگاه لرزان ایران/ اصفهان در شب زلزله سلیمانیه چگونه بود؟

به گزارش خبر فوری اصفهان ، شامگاه یک‌شنبه و حوالی ساعت 22:26 دقیقه وقوع زلزله نسبتاً شدیدی در برخی از مناطق استان اصفهان از جمله فریدون‌شهر، شهرضا، اصفهان و دیگر مناطق استان گزارش شد.

این زلزله 7 ریشتری در مرز بین ایران و عراق و در منطقه وسیعی رخ داد به طوری که اکثر مناطق غربی کشور را لرزاند و شدت آن به حدی بود که به نصف‌جهان هم رسید اما گزارش موسسه ژئوپُلیتیک دانشگاه تهران این است که کانون زمین‌لرزه در عراق نبود؛ به نظر می‌رسد خسارت‌ها در قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و چند منطقه دیگر از غرب کشور شدید باشد.

* زلزله غرب کشور در اصفهان احساس شد

بنا به گزارش خبرنگاران رسانه های گروهی در شهرستان‌های داران، گلپایگان، شهرضا، کاشان و نظنز دقایقی پیش در این چند شهرستان زلزله رخ داده است.

این زمین‌لرزه‌ قدرتمند مرز ایران و عراق را به لرزه درآورده است. قدرت زمین‌لرزه به حدی است که در بغداد و کویت هم احساس شده است.

بنا بر اعلام مرکز زمین‌شناسی آمریکا مرکز زلزله نزدیک سلیمانیه عراق بوده و 7.2 ریشتر قدرت داشته است.

همچنین مرکز لرزه‌نگاری کشور گزارش کرد زلزله‌ای به بزرگی 7.3 ریشتر حوالی ازگله استان کرمانشاه را لرزانده است.

مرکز لرزه‌نگاری اروپایی- مدیترانه‌ای نیز قدرت زلزله را 7.6 ریشتر برآورد کرده و نوشته است مرکز زمین‌لرزه 22 کیلومتری شمال شرق سرپل ذهاب بوده است.

بر اساس گزارش‌های مردمی، زمین لرزه در بخش‌هایی از اصفهان احساس شد و در نقاطی هم اصلا حس نشد.

سپاهان‌شهر، کاوه، سعادت آباد، ملک‌شهر، بزرگمهر، بهارستان، پروین، فروغی، نظرغربی، برج‌های میلاد اطشاران، دروازه دولت و... از نقاطی است که بنا بر گزارش‌های مردمی، زمین لرزه احساس شده است.

این در حالی است که شهروندان در جی، کوی‌ امام، دروازه دولت، دشتستان و به ویژه چهارباغ خواجو اذعان دارند که لرزشی احساس نکردند.

* ستاد بحران مناطق مختلف شهرداری اصفهان در حال آماده باش قرار گرفت

پیرو زلزله دقایق پیش، با دستور معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان، ستاد بحران شهرداری اصفهان تشکیل و مناطق مختلف شهرداری در حال آماده باش قرار گرفت.

بر این اساس، معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان آمادگی ارائه هر گونه کمک به استان‌های زلزله زده را دارد.

مصور، معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز با بیان اینکه عوامل آتش‌نشانی و خدمات شهری در مناطق مختلف شهر حضور پیدا کرده‌‌اند، گفت: نیروها در حال رصد و گشت زنی و انجام وظیفه در سطح کلان‌شهر اصفهان هستند.

وی افزود: ستاد مدیریت بحران در مناطق 15 گانه شهر اصفهان و سازمان آتش‌نشانی اصفهان در آماده‌باش به سر می‌برند.

* فریدون‌شهر، مرکز زلزله در استان اصفهان

مرکز لرزه‌نگاری کشوری گزارش مقدماتی زمین‌لرزه در شهرستان‌های استان اصفهان را منتشر کرد.

این گزارش را در زیر مشاهده می‌کنید:

بزرگی: 3.5 ریشتر
محل وقوع: مرز استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری - حوالی فریدون‌شهر(اصفهان)
تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: 1396/08/21 22:26:37
طول جغرافیایی: 49.98
عرض جغرافیایی: 32.72
عمق زمین‌لرزه: 10 کیلومتر

نزدیک‌ترین شهرها:
27 کیلومتری فریدون شهر (اصفهان)
31 کیلومتری چلگرد (چهارمحال وبختیاری)
34 کیلومتری افوس (اصفهان)

نزدیکترین مراکز استان:
93 کیلومتری شهرکرد
155 کیلومتری اراک

* زلزله در اصفهان خسارتی نداشته است/ هلال‌احمر آماده برای اعزام به استان‌های غربی

داریوش کریمی با اشاره به وقوع زلزله در برخی از مناطق استان اصفهان، اظهار داشت: هنوز خسارتی به پایگاه‌های هلال‌احمر گزارش نشده است.

وی افزود: طی ارزیابی انجام شده بیشترین جایی که زمین لرزه احساس شده فریدون‌شهر است که با فراخوانی که انجام دادیم، دهیاری‌ها گزارش داده‌اند خسارتی وارد نشده است.

معاون امداد و نجات هلال‌احمر اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: پایگاه‌های غرب و شمال استان آماده باش هستند تا در صورت نیاز و اعلام استان‌های غربی به نقاط حادثه دیده اعزام شوند.

* وضعیت در اصفهان عادی است/ آمادگی ارسال خون به استان‌های حادثه‌دیده

مجید زینلی با اشاره وقوع زلزله در برخی مناطق اصفهان، اظهار کرد: با توجه به عدم گزارش خسارت‌های زمین لرزه در استان اصفهان، وضعیت انتقال خون طبیعی است.

وی افزود: در استان اصفهان از لحاظ ذخایر خونی مشکلی وجود ندارد و طبق استانداردهای جهانی در صورت حادثه نیز تا 9 روز پاسخگوی مراکز درمانی خواهیم بود.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در پایان عنوان کرد: همه چیز در اداره انتقال خون روال عادی خودش را طی می‌کند در صورت اعلام نیاز استان‌های حادثه دیده این آمادگی وجود دارد که فرآورده‌های خونی را ارسال کنیم.

* آمادگی تیم‌های عملیاتی ستاد بحران اصفهان برای اعزام به مناطق زلزله‌زده

منصور شیشه‌فروش با اشاره به وقوع زلزله در برخی از مناطق استان اصفهان، اظهار داشت: در حد تکانه‌هایی زلزله احساس شده و مورد خاصی گزارش نشده است و جای نگرانی وجود ندارد.

وی افزود: ستاد بحران هنوز تشکیل جلسه نداده اما تا دقایقی دیگر ستاد بحران برگزار می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان خاطرنشان کرد: تیم‌های عملیاتی ما برای کمک به استان‌های دیگر آماده‌باش هستند و مشکلی در این زمینه نیست.

* آماده‌باش نیروهای اورژانس در سراسر استان اصفهان/ اعزام اتوبوس آمبولانس اصفهان به مناطق زلزله‌زده

غفور راستین با اشاره به آمادگی اورژانس در استان اصفهان، اظهار کرد: نیروهای اورژانس در سراسر استان اصفهان در وضعیت آماده‌باش کامل قرار گرفته‌اند.

وی افزود: بنا به درخواست استان کرمانشاه، تنها اتوبوس آمبولانس اصفهان در مسیر این استان است.

مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: گزارش خسارت و جراحتی در هیچ نقطه استان اصفهان نداشته‌ایم اما آمادگی صد درصدی وجود دارد.

* تاکنون گزارشی از خسارت زلزله در فریدون‌شهر نداشته‌ایم

حمید موسوی در خصوص وضعیت فریدون‌شهر بعد از زلزله امشب، اظهار کرد: بر اساس استعلام به عمل آمده از دهیاران، تاکنون گزارشی از خسارات این زلزله در شهرستان دریافت نشده است.

وی افزود: فریدونشهر امشب کانون زلزله 3.5 ریشتری دیگری نیز قرار گرفت.

رئیس جمعیت هلال‌احمر فریدونشهر در پایان بیان کرد: زمین لرزه‌های امشب کاملا در فریدون‌شهر احساس و موجب وارد آمدن خساراتی به ساختمان‌ها شده است.

* خودروهای آتش‌نشانی اصفهان از آشیانه خارج شده‌اند

بهزاد بزرگزاد با اشاره به آمادگی کامل آتش‌نشانی اصفهان، اظهار کرد: هیچ تماسی در خصوص زمین‌لرزه به آتش‌نشانی گزارش نشده و در شهر اصفهان هیچ گونه حادثه‌ای رخ نداده است.

وی افزود: آتش‌نشانان آماده‌باش هستند و خودروهای آتش‌نشانی از آشیانه خارج شده‌اند تا در صورت بروز حادثه در کمترین زمان امدادرسانی کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: شرایط به گونه‌ای به نظر نمی‌رسد که نیاز به اعزام نیرو از اصفهان باشد اما اگر اعلام نیاز شود، آماده ارسال نیرو و تجهیزات هستیم.

*اولین تیم امدادی استان اصفهان به مناطق حادثه دیده غرب کشور اعزام شد

اولین تیم 33 نفره امداد و نجات استان اصفهان با استعداد 10 خودرو امدادی از شهرستان‌های مختلف استان به مناطق حادثه دیده غرب کشور اعزام شد.

این تیم به فرماندهی سید حمید موسوی، رئیس جمعیت هلال احمر فریدون‌شهر، به سمت مناطق حادثه دیده غرب کشور حرکت کرد.

*جای نگرانی برای همشهریان وجود ندارد/ آمادگی کامل برای امداد رسانی به دیگر استان‌ها داریم

محسن مهرعلیزاده شامگاه یک‌شنبه در گفت‌وگوی زنده با سیمای اصفهان با اشاره به اینکه در خصوص وقوع زلزله در استان اصفهان جای نگرانی برای همشهریان وجود ندارد، اظهار کرد: یک زلزله مختصر 3.5 ریشتری در مرز غربی استان اصفهان با استان چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد اما خساراتی نداشت.

وی افزود: ستاد بحران استان اصفهان تصمیمات لارم را برای کمک احتمالی به دیگر استان‌ها گرفت.

استاندار اصفهان ادامه داد: آمادگی کمک رسانی به استان‌های ایلام یا کرمانشاه که احتمالاً خسارت دیده‌اند، وجود دارد و جمعیت هلال احمر استان اصفهان نیز حدود 15 کامیون از وسایل و تجهیزات و پزشکان خود را در حال آماده باش نگه داشته است و اگر نیاز باشد به امداد دیگر استان‌ها خواهیم رفت.

وی تصریح کرد: با استاندار کرمانشاه صحبت کرده و اعلام آمادگی برای کمک رسانی داشتم؛ خوشبختانه خسارت زیادی در استان‌های غربی از لحاظ جانی نداشته‌ایم و امیدواریم زلزله به خیر گذشته و تلفات سنگینی در بر نداشته باشد.

مهرعلیزاده با اشاره به اینکه 5 بیمارستان اصفهان نیز در حال آماده باش هستند، خاطرنشان کرد: اولین دستگاه بیمارستانی با 5 نفر اکیپ امدادی به ایلام، قصرشیرین و سر پل ذهاب اعزام شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

57

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها