گزارش خبرفوري از عملکرد "صد روزه دولت دوازدهم"/آيا روحاني به تعهداتش پايبند بوده است؟

حسن روحانی ریئس جمهور كشورمان در مناظرات انتخاباتی وعده هایی در خصوص مسائل مختلف به مردم داد.

گزارش خبرفوري از عملکرد "صد روزه دولت دوازدهم"/آيا روحاني به تعهداتش پايبند بوده است؟

به گزارش خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری ، 14 مرداد سال جاری مراسم تحلیف حسن روحانی به عنوان دوازدهمین رئیس‎جمهور کشورمان در مجلس شورای اسلامی با حضور سران قوا و بسیاری از مقامات کشورمان برگزار شد.

امروز یعنی بیست و دوم آبان‎ماه صد روز از زمان تحلیف حسن روحانی در مجلس شورای اسلامی طبق اصل 121 قانون اساسی می‎گذرد و در این مدت صد روزه اظهارنظرهای متنوعی پیرامون عملکرد دولت وی مطرح شده است.

حسن روحانی در ایام انتخابات با وجود رقیب سرسختی چون ابراهیم رئیسی با کسب 23 میلیون آرای مردمی توانست باردیگر چرخه قدر ت را ب سمت جریان اعتدالی و اصلاح‎طلبان بازگرداند.

روحانی در کارزار انتخابات به مانند انتخابات سال 92 بیشتراظهارات خود را به موضوعاتی چون رفع حصر، ارتقای جایگاه زنان دردولت، کاهش نرخ بیکاری، افزایش آزادی جوانان و حل مشکلات اقتصادی کشور و گسترش دایره تعاملات ایران با کشورهای جهان معطوف کرد.

حال بعد از گذشت 100 روز از مراسم تحلیف حسن روحانی نگاه و رویکردهای وی نسبت به وعده‎های انتخاباتی که بیان کرده است متفاوت بوده به گونه‎ای که برخی از مطالبات وی هنوز هیچگونه عینیتی در جامعه پیدا نکرده و برخی نیز عملی و یا در حال اجرایی شدن است.

**زنان

یکی از مهم‎ترین رویکردهای روحانی در فضای رقابت‎های انتخاباتی توجه و تمرکز وی به حوزه زنان بود به گونه‎ای که وی در همان ایام موضوع استفاده از ظرفیت زنان و حل مشکلات آنها در عرصه‎های مختلف را بیان کرد روندی که در مستندهای انتخاباتی وی به وضوح وجود داشت و سبب شد تا زنان در میزان آرای روحانی و در نتیجه پیروزی وی در انتخابات نقش موثری را داشته باشند اما متاسفانه بعد از فرآیند برگزاری انتخابات و در موعد معرفی وزرای کابینه دوازدهم علی‎رغم مطالبات زنان هیچ زنی از سوی رئیس‏جمهور به عنوان وزیر معرفی نشد و روحانی تنها ابتکار را به عنوان معاون امور زنان، مولاوردی را در منصب دستیار حقوق شهروندی رئیس‏جمهور و و لعیا جنیدی را به عنوان معاون حقوقی خود منصوب کرد تا شاید در جهت جلب رضایت زنان اقدامی را انجام داده باشد چرا که وی درسخنان خود در مجلس در زمان معرفی کابینه تاکید داشت که از تمام سعی خود را برای حضور زنان در کابینه به کار گرفته است اما این روند محقق نشده است از این رو جامعه زنان در طی عمر کوتاه مدت دولت دوازدهم هنوز دلخوشی از مرد تدبیر و امید دولت دوازدهم ندارند.

**اقتصاد

حسن روحانی در کابینه دولت دوازدهم تیم قوی و البته باسابقه‎ای را در مسند مدیریت اقتصادی کابینه خود قرار داد روندی که درعمر کوتاه دولت دوازدهم دستاوردهای خوبی را داشته است و مثلت سیف، شریعتمداری و کرباسیان در جهت سر وسامان دادن به اوضاع اقتصادی کشور رویکردهای موثری را اتخاذ کردند که رونق بخش تولید یکی از آنها محسوب می‎شود البته هنوز بخشی از مردم نسبت به عدم کاهش نرخ بیکاری و وضعیت نابسامان ساختار نظام پولی و مالی در کشور انتقاداتی دارند که بدون شک در عمر باقی‎مانده دولت باید حل شود.

**روابط بین الملل

در عرصه بین‎الملل و ارتباط با کشورهای جهان بعد از توافق برجام در دولت یازدهم ، رویکردهای قابل قبولی در حوزه توسعه روابط ایران و رفت و آمد مقامات کشورهای مختلف به کشورمان صورت گرفته است به گونه‎ای که در طی چند ماه اخیر روسای جمهوری کشورهایی چون روسیه، عراق، آذربایجان و ترکیه در ایران حاضر شدند و مقاماتی چون موگرینی و آمانو به ایران سفر کردند.

علی‎رغم موفقیت دولت دوازدهم در توافق برجام، متاسفانه نقض برخی از مفاد تعهد برجام سبب شده تا نگرانی‎هایی برای دولت روحانی ایجاد شود که بدون شک باید در روزهای آینده منتظر نتیجه آن باشیم.

**سیاست

در موضوع سیاست که شاید مهم‏ترین رویکردهای دولت دوازدهم در قالب آن رخ داده است شاهد دستاوردهای مثمرثمری از سوی دولت بودیم به گونه‎ای که یکی از مهم‎ترین مطالبات جریانات سیاسی و البته مردم یعنی " رفع حصر" با گشایش و رویکردهای خوبی همراه شد و محصورین توانستند بعد از مدت‎ها با خانواده‎ها خود دیدار داشته باشند روندی که بدون شک باید آن را به فال نیک گرفت.

البته بدون شک در باب فضای سیاسی جریانات و احزاب توقعات بیشتری را از حسن روحانی در دولت دوازدهم دارند چرا که اعمال محدودیت‎ برای برخی از چهره‎های سیاسی نارضایتی را در فضای سیاسی کشور به دنبال داشته است.

از طرفی برخی سیاسیون اصلاح‎طلب نیز براین باورند که روحانی نسبت به مواضع اعتدالی خود تنزل کرده و سیاست گردش به راست یعنی حرکت به سمت اصولگرایی را برای خود انتخاب کرده است که بدون شک رئیس‏‎جمهور برخواسته از آرای مردم و چهره‎های اصلاح‎طلب و اعتدالی باید درباره این موضوع شفاف توضیح دهد و البته به قول خود تکلیف را روشن کند.

**جامعه

روحانی در دولت دوازدهم نیز به مانند دولت یازدهم طرح تحول سلامت را با جدیت پیگری می‎کند چرا که مردم نسبت به این موضوع رضایت کافی دارند.

رفع مشکل کودکان کار و گسترش فعالیت‎های دولت در حیطه جوانان از دیگر رویکردهای موثری است که دولت دوازدهم در صد روزه آغاز به کار خود اقداماتی را در این حیطه انجام داده است هرچند هنوز دغدغه‎‌هایی چون فقر، اعتیاد و بیکاری از بزرگترین معضلات کشور است که مردم مطالبات به حقی را در این حیطه از دولت دارند و امید به حل آنها دارند.
اما بدون شک نکته آخری که باید به آن اشاره کرد این است که روحانی در طول صد روز حضور در دولت دوازدهم در مجموع کارنامه خوبی را داشته است هرچند ما هنوز در بعضی از حوزه‎ها با مشکلاتی روبه رو هستیم که باید منتظر حل آنها در چهار سال آینده باشیم.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • علی نجمیان
    0

    امید هست وباید به فکر تمامی مردم اقای حسن روحانی ریاست قوه مجریه باید باشید متشکرم

  • مسعود
    0

    والله خانواده ودوستان ایشان سریعتر به قولهایی که نه به مردم بلکه به جیبشان داده بودند عمل کردند شاید در کمتر از از صدروز بقیه قولهای ریاست محترم لااقل صد سالی کاردارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها