چند نکته درباره شایع‌ترین کیست‌ها در زنان

یک متخصص زنان و زایمان درباره شایعترین کیست‌ها در زنان و همچنین غربالگری سرطان سینه توضیحاتی را ارایه کرد.

چند نکته درباره شایع‌ترین کیست‌ها در زنان

به گزارش خبر فوری به نقل از ایسنا، هاله رحمان‌پور با اشاره به اینکه انواع کیست‌های سینه بر دو نوع ساده و کمپلکس هستند، گفت: کیست‌های ساده، دیواره صافی داشته و داخل آنها مایع زلالی وجود دارد و بیشتر خانم‌ها دچار این نوع کیست می‌شوند که بی‌خطر است و بیمار باید تحت‌نظر باشد.

وی ادامه داد: کیست کمپلکس ممکن است دیواره ضخیمی داشته و توپر یا چندحفره‌ای باشد و با توجه به نظر جراح یا رادیولوژیست، گاهی از این نوع کیست‌ها نمونه‌برداری می‌شود و نمونه‌برداری می‌تواند به کشل باز (جراحی) یا با سوزن‌های ضخیم انجام شود.

این متخصص زنان و زایمان خاطرنشان کرد: فیبروکیستیک یک عارضه خوش خیم است و سرطانی نمی‌شود، اما به دلیل این‌که در بین زنان بسیار شایع است، تعدادی از آن‌ها بدون ارتباط با فیبروکیستیک، ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند و این احتمال وجود دارد که در سونوگرافی و ماموگرافی که برای تشخیص کیست‌ها انجام می‌شود، توده‌های سرطانی نیز مشاهده شود.

رحمان‌پور با اشاره به اینکه شایع‌ترین علامت فیبروکیستیک، درد سینه همراه با تورم است، گفت: در بعضی از مواردی که شدت درد سینه کم باشد، بیمار پس از مراجعه به پزشک و اطلاع از این موضوع که این تغییر در پستان عارضه‌ای عادی است، این درد را تحمل می‌کند؛ ولی در بعضی موارد که شدت درد زیاد است، بیمار نیازمند درمان دارویی است.

این متخصص خاطرنشان کرد: شدت درد سینه ناشی از فیبروکیستیک در دوران عادت ماهانه متفاوت است که عواملی همچون مصرف مواد محرک کافئین‌دار از جمله کاکائو، نوشابه‌های گازدار و قهوه در رژیم غذایی و مواجهه با استرس و اضطراب می‌تواند این درد را افزایش دهد.

وی تصریح کرد: در قدم نخست برای درمان زنان مبتلا به فیبروکیستیک، به آن‌ها اطمینان داده می‌شود که مشکلی وجود ندارد و این یک عارضه عادی و قابل درمان است که این اطمینان‌بخشی تا حدودی، از استرس بیمار می‌کاهد.

رحمان‌پور ادامه داد: در صورتی ‌که بیمار برای کاهش درد نیازمند مصرف دارو باشد، با تجویز ترکیبات ویتامین E و روغن گل مغربی تا میزان زیادی می‌توان درد را کاهش داد و همزمان به بیمار توصیه می‌شود که رژیم غذایی ذکر شده را رعایت کند. در مواردی که شدت درد زیاد باشد، از درمان‌های دارویی دیگر مانند تاموکسیفن و دانازول استفاده می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان افزود: اغلب کیست‌های پستان نباید دستکاری شوند و درمان جراحی در این بیماران معمولا نیاز نیست.

وی با بیان اینکه خوشبختانه کیست‌ها، زمینه‌ساز سرطان نیستند، گفت: این تصور که جراحی ضایعه‌های پستانی ممکن است در آینده به بدخیمی و سرطان پستان منجر شود، اشتباه است.

رحمان‌پور افزود: علایمی که خانم‌ها باید در مورد سرطان سینه به آن توجه کنند، شامل ترشحات از نوک پستان، تغییر شکل اندازه و ظاهر پوست پستان‌ها و لمس توده در معاینات دوره‌ای توسط خود شخص یا پزشک است.

این متخصص در خصوص غربالگری سرطان سینه توسط ماموگرافی، تصریح کرد: از سن ٤٥ سال، همواره در خصوص غربالگری سرطان سینه توسط ماموگرافی توصیه شده و در افراد با سابقه خانوادگی سرطان سینه، این مهم از سنین پایین‌تر توصیه می‌شود.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها