نیویورک‌تایمز:

 انفجار در تاسیسات نطنز 'برنامه اسرائیل با اطلاع آمریکا' بوده است

روزنامه نیویورک تایمز می‌گوید با مقام‌هایی که از ارزیابی‌های اسرائیل و آمریکا در باره خسارات به تاسیسات نظنز مطلع بوده‌اند گفتگو کرده است.

 انفجار در تاسیسات نطنز 'برنامه اسرائیل با اطلاع آمریکا' بوده است

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی اختصاصی به نقل از مقام‌های ناشناس آمریکایی نوشته به نظر می‌رسد انفجارهای اخیر در مناطق نظامی و هسته‌ای ایران "کار اسرائیل و با اطلاع آمریکا" بوده است و این که خسارت وارد شده به تاسیسات هسته‌ای نطنز می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را تا دو سال به عقب براند.

در این گزارش اختصاصی که نیویورک تایمز روز جمعه، دهم ژوییه، آن را منتشر کرده آمده: "دو مقام اطلاعاتی که از ارزیابی‌های جدید آمریکا و اسرائیل از تصاویر مربوط به تاسیسات خسارت دیده نطنز مطلع هستند می‌گویند ممکن است دو سالی طول بکشد تا ایران بتواند برنامه هسته‌ای خود را به مرحله قبل از این انفجارها بازگرداند".

در گزارش نیویورک تایمز که محصول همکاری دیوید سنگر، رونن برگمن و اریک اشمیت است، با توجه به انفجارهای چند هفته اخیر ادعا شده: "مقام‌هایی که انفجار نطنز را دنبال کرده‌اند آن را به لحاظ پیچیدگی همسان حمله سایبری استاکس‌نت خوانده‌اند که طراحی آن حدود یک سال طول کشید و حدود ۱۰ سال پیش با ورود به کامپیوترهای برنامه هسته‌ای ایران به آنها آسیب جدی وارد کرد. در جریان انفجار هفته گذشته، تئوری اصلی این است که یک وسیله انفجاری در تاسیسات به شدت محافظت شده (نظنز) احتمالا در نزدیکی یک خط لوله گاز کار گذاشته شده است. اما برخی از کارشناسان دیگر این فرضیه را طرح کرده‌اند که این می‌توانسته نتیجه یک حمله سایبری باشد که تاسیسات گازی آنجا را دستکاری و موجب انفجار شده است".

نیویورک تایمز نوشته که چند مقام مصاحبه‌کننده با این روزنامه گفته‌اند که از نظر آنها "یک استراتژی آمریکایی-اسرائیلی در حال شکل‌گیری است"، چیزی شبیه یک سری حملات زیرزمینی که هدفش فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و معیوب کردن تاسیسات هسته‌ای ایران است.

بامداد پنجشنبه، دوازدهم تیر، به وقت ایران یکی از ساختمان های مرکز مونتاژ سانتریفوژهای ایران در نطنز در ۲۵۰ کیلومتری جنوب تهران دچار انفجار شد.

شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرده علت انفجار به طور دقیق مشخص شده اما به دلایل امنیتی جزئیات آن بعدا اعلام خواهد شد.

ایران به طور رسمی هیچ گروه یا کشوری را مسئول این انفجار اعلام نکرده است اما خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از مقامات ایرانی که نامی از آنها برده نشده، اسرائیل را دخیل خواند.

منبع: بی‌بی‌سی

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 29
  • کورش
    0

    خوب بشنوید خودشان دارند در بوق وکرنامی کنند که کار اسراییل با هماهنگی آمریکا بود. چراجرات هیچ گونه عکس العملی راندارید؟ فقط بلدید معترضان بی دفاع سوریه را سرکوب کنید.

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      معترض بی دفاع سوریه؟؟ داعش منظورته یا النصره؟ یا تحیری الشام و...

    • کورش
      0

      آقای محمد یک اطلاعات خاص ومحدودی ازپیش نمازمسجدتون داری که هی میای مثل خرمگس معرکه این جا عنوان می کنی و خودت هم می دونی که سپاه عامل اصلی شرارت درمنطقه خاورمیانه هست. الکی دست وپا نزن هنوز نمی تونی تحریرالشام رو درست بنویسی. گرچه از امثال شما هابیشترازاین هم انتظارنمی ره وفقط زیارت عاشورا می خوانید که خداشاهده یک بار هم معنی فارسی اون رو هم مطالعه نکردید چی می گی؟ بعدش هم یک سجده الکی شیرجه می زنید و تمام. تفکر می دانیم فریب خوردی تفکرکن

    • ناشناس
      0

      بخاطر غلط تایپی شما شدی باسواد؟ شما اطلاعاتت رو از کجا میاری؟ تو پارتی یا هنگام سجده به قبر کورش بهت الهام میشه؟ شما کلا با تفکر مشکل دارین . مسئله سوریه برای حتی کم اطلاع ها هم موضوع مشخص شده ایه

    • کورش
      0

      در جواب ناشناس حضور ایران در سوریه برای حفظ بشاراسداست جناب. اینم دروغه

    • سعید
      0

      این کوروش رو ول کنین تو شایعات بیست سال پیش مونده . همه اشتباه میکنن و فقط حرف های بی دلیل این درسته

    • عباد
      0

      سعید جون داشی حرف های این بابا کوروش خدایی تاحالا درست از آب دراومده شماها که فقط کتمان می کنید.

  • انتقام سخت
    0

    انتقام میگیریم انتقام سخت، پشیمان‌کننده و تمام‌کننده" از دشمن می‌گیریم زنگ میزنیم میگیم پایگاه فلان جا رو خالی کنید تا ما انتقاممونو بگیریم .....بعدشم که همه در جریانید چه انتقام سختی گرفتیم.... غرور ملی ما له شده رفته....

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      پس اینهمه ضربه مغزی از کجا اومد؟ از پایگاه خالی؟

    • محسن
      0

      آقای ناشناس کدوم منبع یاخبرگزاری خارجی یک دونه ضربه مغزی رو تایید کرد؟ راستی ازنطنز وخجیر چه خبر؟

    • زحمتکش
      0

      طبل تو خالی

    • محمد
      0

      خود صدای امریکا تایید کرد . cbc news هم تایید کرد . اخرش هم گفتن چند نفر کشته شدن . امریکا هیچوقت تلفاتش رو اعلام نمیکنه مگر دیگه تابلو بشه

  • آگاه
    0

    عزیزان همانطوری که گفتید مثل خط و نشان های گذشته همه چیش مشخص و معلومه تنها اتفاق خاصی که میفته اینه که خود زنی کنیم و مامورا کف خیابان تو کشورمان به جون مردم بیفتند، زورشون به خودی بهتر میچربه چون تفنگ مفنگ و زور دارن که فقط خرج داخلی داره . یادش بخیر که در گذشته میکفتن که اسراییل رو با یک سطل آب هر ایرانی محوش میکنیم .ولی احتمال داره آون کسایی که تو لبنان بنام حزب ا...ما خرجوشنو میدیم برامون یک کاری بکنن تا براشون از دلارهای ونزئلایی جدید که روی پالت با هواپیما به کشور رسیده بهشون بدیم و اونا حداقل برامون شکلک دربیارن و شکمشون سیر بشه .

    نظرات شما -
    • سعید
      0

      حرفات کاملا چرت بود . از تعداد رای ها قشنگ معلومه هی کش مرورگر رو پاک کردی به خودت رای دادی

  • :)
    0

    دستشون خالیه دارن ادعای پوچ میکنن . انفجار ماهواره بر امریکایی که ماه پیش منفجر شد هم کار من بود با هماهنگی بچه های محل :)

  • علی
    0

    استراتژی ایران درمقابل اسراییل مبتنی بر صبر استراتژیک میباشد خبرهایی هست که غزه به موشکهای نقطه زن مسلح شده و این یعنی پایان کار اسراییل با هر قلدری و قدرت نمایی ظاهری یا مگر مثل موشی فقط گاز بزنن اما دیگر خبری از گسترش مرزهای آنها و.. نخواهد بود و انقدر محاصرشان تنگتر میکنند که روزی از این منطقه بروند.

  • رضا
    0

    جوابش رابدید چرا خفه شدید زورتون به مردم میرسه

  • یک پسر دانشجوی phd
    0

    چرا خبر فوری نظراتو ارایه نمیده

  • علی
    0

    آقا کورش شما که مقلد آمریکا هستید خوب فهمیدید که آمریکا رسما اعلام‌کرده برای سرقت نفت سوریه اونجا هست. اشرار و ظالمان چون داعش با پول عربستان و حمایت آمریکا سوریه را ویران کرده است پس بهتر رفیق دزد و ظالم نباشید و از مظلومین سوریه و فلسطین حمایت کنید.

    نظرات شما -
    • کورش
      0

      جناب علی نظر شما کاملا بی ربط با موضوع وجواب سوال من نبود. من پرسیدم چرا ایران سکوت کرده وجواب حملات اسراییل و آمریکا رانمی دهد؟ جواب من این نبود که شما گفتی.

    • .....
      0

      جواب قسمت اخر حرفت در مورد سوریه هست . دوما کار امریکا نیست و خالی بندیه امریکاس . رو یه حرف از یه روزنامه که هیچ اعتباری نداره توقع داری واکنش نشون بدیم ؟ بدون مدرک معتبر؟ فقط با حرف یه روزنامه؟؟

  • حمید
    0

    از بی اطلاعی برخی در تعجبم .بعضی انگار در این دنیا نیستند . امریکا اخر خودش تایید کرد 170 ضربه مغزی رو (شما بخون کشته) . بعضیا میگن نه . پهپاد 220 میلیون دلاری رو زدیم . ترامپ راسما اعلام میکنه بعد غرب زده میگن نه نبوده . برخی میگن پایگاه رو اعلام کردیم خالی کنن تا بزنیم خخخ یعنی امریکا اینقدر گوش به فرمان ایرانه؟. نیروهاشون رو تو خلیج فارس اسیر میکنیم بعضیا کور میشن . اخرین مورد هم نفتکشها رو جرات نکردن چپ نگاه کنن و فقط تهدید کردن اخرشم سکوت ...

  • .....
    0

    رو یه حرف از یه روزنامه که هیچ اعتباری نداره توقع داری واکنش نشون بدیم ؟ بدون مدرک معتبر؟ فقط با حرف یه روزنامه؟ عین الاسد که زدیم خود ترامپ گفت ما ترور کردیم و مدرک معتبر داشتیم . پهپاد mq4 وارد ابهای ایران شده بود و مدرک مستدل بود و زدیم . ملواناشون هم تو اب ایران بودن و مدرک بود . کشتی انگلیسی که یک ماه کامل توقیف شد وارد ابهای ما شده بود . باید برای کارها مدرک و دلیل باشه الکی که نیست . بچه بازی که نیست

    نظرات شما -
    • محمود
      0

      اینو نگی چی بگی. خیلی بی ربط بود

    • کاربر ناشناس
      0

      خیلی هم با ربطه . این فقط ادعای یه روزنامس نه حتی یه مقام رسمی ....

    • امیر
      0

      فراموش کردی سخنگوی رسمی ارتش عراق اعلام کرد ایران کشور عراق در جریان حمله به عین الاسد گزاشته بود و ما هم به امریکا اعلام کرده بودیم بعد از اونم کلی کشورای دیگم اعلام کردن از این حمله مطلع بودن وگرنه چطور اون همه موشک به ی پایگاه برخورد میکنه ولی هیچ تلفاتی نمیده

    • عباد
      0

      امیر جون داشی منظورت همون شبی یه که سپاه هواپیمای خودمون کله پا کرد؟

  • بی طرف
    0

    دیشب یه کاروان نظامی امریکا تو عراق منهدم شد . تیترش و فیلمش تو همین خبر فوری هست

  • رتبه 4 کنکور
    0

    افزایش قیمت سکه مرغ ماهی مسکن طلا ارز خودرو برنج عدس لوبیا شیر پنیر ماسک الکل شهریه موبایل کتاب کاغذ لوازم خانگی سیمان فولاد گچ اب برق گاز بنزین موز خیار گوجه و.......... خیلی چیزای دیگه همش کار امریکاست.پس شمای بی عرضه برای چی حقوق میگیرید.اونم میلیاردی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها