عشایر لرستان هفت درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند

مدیرکل امور عشایر لرستان، گفت: عشایر لرستان هفت درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

عشایر لرستان هفت درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند

دیدار مدیرکل امور عشایر با معاونین امور عشایر لرستان که امروز ۱۹ تیرماه صورت گرفت، اظهار کرد: سهم عشایر از تسهیلات، امکانات و اعتبارات استانی باید پرداخت شود و در جهت هم‌افزایی و همکاری و تعامل بیشتر در انجام فعالیت‌ها، برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت متبوع اداره‌کل امور عشایر استان با معاونت بهبود دولتی تولیدات دامی سازمان هماهنگ بوده و با تعامل و هم‌افزایی بیشتر و مؤثرتر در جهت حل مشکلات گام بردارند.

کریمی، مدیرکل امور عشایر لرستان نیز در این دیدار به سیمای کشاورزی استان اشاره کرد و افزود: در استان ۱۴ هزار و ۶۳۸ خانوار با جمعیت ۸۳ هزار و ۷۳۹ نفر شامل ۱۴ ایل و ۱۵ طایفه به زندگی عشایری مشغول هستند و در مجموع عشایر لرستان هفت درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

وی، تصریح کرد: عشایر لرستان با داشتن ۱.۵ میلیون واحد دامی، ۶.۸ درصد دام سبک کشور و ۱۱.۲ درصد دام سنگین کشور را دارند و در زمینه دام سبک رتبه پنج کشور و در دام سنگین رتبه سوم کشور را داریم.

مدیرکل امورعشایر لرستان، خاطرنشان کرد: ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۲۹ هزار تن شیر و ۲۵ درصد پروتئین استان توسط عشایر تولید می‌شود و کل تولیدات جامعه عشایری ۱۳۰ هزار تن با ارزش ۹۰۰ میلیارد تومان بوده و ۸۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت مالکیت آنان است.

کریمی، اضافه کرد: ۱۰۹ پروژه ملی و استانی و ۴۴ پروژه از محل اعتبارات ارزش‌افزوده در دست احداث داریم که از جمله این پروژه‌ها احداث جایگاه سوخت فسیلی نفت و گاز، بهسازی چشمه‌های آبشخور دام، ساخت تانکرهای ۲۰۰۰ لیتری برای عشایر، ۲۵۶ کیلومتر راه عشایری، آب‌رسانی به ۱۸ کانون، ۴۰ باب آبشخور، ساخت ۲۰۰ مترمکعب استخر، توزیع ۱۵۰ هزار سیلندر گاز، احداث تعداد ۱۲ آب‌نما، حفر چهار حلقه چاه و آموزش ۱۲۷۰ نفر روز، تأمین آرد عشایر و بیمه اجتماعی ۷۷۰۰ خانواده را می‌توان اشاره کرد.

وی، بیان کرد: اعطای تسهیلات بانکی پرواربندی دام عشایر از مهم‌ترین تسهیلاتی است که مورد استقبال عشایر ۸۰۰ قرار گرفته است.

مدیرکل امور عشایر لرستان، به مشکلات جامعه عشایری اشاره کرد و گفت: با اینکه ۴.۸ درصد جمعیت استان را جامعه عشایری تشکیل می‌دهد اما اعتبارات تخصصی عمرانی جوابگوی نیاز جامعه عشایری نیست، همچنین دستگاه‌های راهسازی اداره‌کل امور عشایر نیاز به نوسازی دارند و آسفالت جاده‌های عشایری از نیازهای ضروری جامعه عشایر استان است.

کریمی، خواستار آموزش بهره‌برداران و عشایر توسط مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی شد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها